آقای رییس اورژانس! از کجا آورده ای؟

کد خبر: 888210

گویند ملانصرالدین میخی را بر زمین کوبید و گفت: اینجا مرکز زمین است! رهگذران خرده گرفتند که از کجا معلوم؟ جناب ملا هم فرمود که: اگر باورنمی کنید بروید زمین را متر کنید.

آقای رییس اورژانس! از کجا آورده ای؟

گویند ملانصرالدین میخی را بر زمین کوبید و گفت اینجا مرکز زمین است! رهگذران خرده گرفتند که از کجا معلوم؟ جناب ملا هم فرمود که: اگر باورنمی کنید بروید زمین را متر کنید.

حالا این حکایت نغز؛ ماجرای ما با ارایه آمار از سوی دستگاههای اجرایی کشور است. هر کسی از ظن خود آماری برای ارایه خدماتش بیرون می دهد که گاه هوش از سر آدمی می رباید، وقتی می پرسی از کجا؟ چطور؟ پاسخ می آید که اگر باور نداری خودت برو اندازه بگیر.

بگذارید به آخرین مورد آن اشاره کنیم. تازگی ها آماری از سازمان اورژانس کشور منتشر شده در باب خدمات اربعین که عجیب و غریب است. هیچ کس هم این وسط نیست که بپرسد: جناب رییس محترم اورژانس این عدد و ارقام را از کجا آورده ای؟

طبق خبر رسمی که در سایت وزارت بهداشت و همچنین خبرگزاری ها منتشر شده، جناب آقای کولیوند رییس محترم اورژانس کشور فرموده اند که تقریبا در ده روز اول طرح اربعین این خدمات به زایرین آن هم پیش از ورود به مرز عراق (یعنی داخل ایران) ارایه شده است: 90 هزار بیمار تحت مداوا قرار گرفته اند. از مجموع این افراد، 503 نفر جراحی شده و 2594 نفر نیز در بیمارستان ها، بستری هستند . تاکنون 64 هزار بازدید بهداشتی از اماکن، آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی نیز انجام شده است و چندین و چند آمار شبهناک دیگر.

اگر کمی به این آمار و ارقام به دید خریدار بنگرید متوجه خواهید شد که گویا جنگ دوباره ای در مرزهای ایران و عراق در جریان است! آیا واقعا در کل استان های مرزی با عراق به اندازه 2594 تخت بیمارستانی وجود دارد که بخواهد زایرین را بستری کند؟ 503 عمل جراحی طی ده روز در چند اتاق عمل انجام شده و اصلا اگر اتاق های جراحی در تمام بیمارستان های منطقه تمام شیفت کار کنند و بیماران غیراورژانسی و غیر اربعینی را هم نپذیرند، در ده روز می توانند این تعداد عمل جراحی انجام بدهند؟ علاوه بر این مگر چه اتفاقی در لب مرز افتاده که منجر به بستری شدن 2594 نفر و 503 عمل جراحی شده؟ زلزله آمده؟ جنگ شده؟ تصادف های متعدد و وحشتناک انجام شده؟ واقعا چه حادثه بزرگی اتفاق افتاده که ما خبر نداریم؟

این 64 هزار بازدید بهداشتی دیگر چه چیزی است؟ اصلا در آنجا به این اندازه موکب یا اماکن دیگری داریم که نیاز به بازدید و نظارت داشته باشند؟ شاید خانه های مردم را هم روی این آمار حساب کرده ایم؟

به نظر می رسد آمارهای کمی بلای جان دستگاههای دولتی شده است. هر کدام برای سبقت از دیگری سعی می کنند تا مبانی جدیدی برای آمارپردازی از خود بسازند و هیچ کس هم نیست که یک بار این ها را به دقت بخواند و تشکیک کند. اگر پیش از این برای رفع شبهه از اموال مسئولان، قانون "از کجا آورده ای؟" را تصویب کرده ایم، به نظر می رسد برای باورپذیری آمارهای ارایه خدمات از سوی دستگاههای مربوطه هم باید آن را تصویب و اجرا کنیم. آقای رییس اورژانس! واقعا این آمار را از کجا آورده ای؟

بدون هیچ گونه قضاوتی، امیدوار هستیم که پاسخ روشنی بشنویم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها