شرایط و مراحل طلاق توافقی در سال جدید چیست؟

کد خبر: 1093753
شرایط و مراحل طلاق توافقی در سال جدید چیست؟

دلایل بسیاری وجود دارد که یک زوج به این نتیجه برسند که دیگر نمی توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند و بنابراین راه جدایی را در پیش می گیرند. این راه می تواند به درخواست یک نفر از طرف مرد و یا با حق طلاق زن و یا هر دو نفر صورت گیرد. به حالت دوم که درخواست طلاق از سمت هر دو طرف باشد، به اصطلاح طلاق توافقی گویند. طلاق توافقی قانون مدنی نوعی طلاق خلع است.

طلاق خلع مطابق با ماده 1146 و 1147 قانون مدنی به این صورت تعریف شده است: "در صورت کراهت زوجه (خلع) یا کراهت هر دوی زوجین (مبارات) برای ادامه زندگی مشترک، در صورت تمایل، حقوق زوجه که شامل نفقه، مهریه، ملاقات فرزند، حضانت فرزند، اجرت المثل ایام زوجیت و جهیزیه است، مشخص می شود. همچنین طرفین بر سر طلاق توافقی و دیگر مسائل زوجیت اقدام به طلاق می کنند."

نکته قابل توجه در رابطه با طلاق توافقی این است که اگر کوچکترین اختلافی بر سر مسائل و حقوق ذکر شده پیش بیاید و هیچ کدام از طرفین راضی نشده و کوتاه نیایند، دیگر طلاق توافقی معنای خود را از دست می دهد. همچنین در طلاق توافقی و در رابطه با مهریه نیازی نیست که زوجه تمام مهریه خود را ببخشد. می تواند به صورت توافقی مقدار معینی از آن و یا در صورت رضایت زوج، تمام آن را دریافت کند.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

همانطور که می دانید طلاق توافقی پیچیدگی‌های زیادی دارد و اگر زوجین درخواست طلاق توافقی در مدت زمان کوتاه را داشته باشند بهتر است که انجام پرونده و تشریفات طلاق را به یک و یا دو وکیل متخصص و حاذق بسپارند. اما اگر نخواهند کار را به وکیل بسپارند و یا خودشان بخواهند شخصاً عمل کنند باید بدانند که این پروسه ممکن است طولانی و حدود ۳ ماه و یا بیشتر زمان ببرد. همچنین اگر فرآیند طلاق توسط یک و یا دو وکیل غیر متخصص و کم تجربه نیز انجام شود ممکن است همین مقدار زمان صرف شود.

ضمنا برای انجام طلاق توافقی حتماً داشتن دو وکیل ضرورت ندارد و نیازی نیست که هر دوی زوج و زوجه حتماً باید وکیل داشته باشند. داشتن وکیل بسته به نیاز متقاضی صورت می گیرد و گاهی به دلایل مختلف به طور مثال نداشتن وقت، ممکن است یکی از زوجین برای انجام مراحل طلاق توافقی اقدام به گرفتن وکیل کند؛ اما زوج دیگر ترجیح بدهد خودش در تمامی مراحل طلاق و پیگیری آن در دادگاه و جلسات شرکت کرده و همچنین برای اجرای صیغه طلاق توافقی در دفترخانه حضور داشته باشد.

مورد دیگر از شرایط طلاق توافقی بخشنامه ای است که از سوی قوه قضاییه اعلام شده و ضروری است. این بخشنامه در سراسر ایران باید انجام شود و شامل اجباری شدن مشاوره و غربالگری قبل از طلاق است. یعنی طرفین طلاق باید حتما در این جلسات شرکت کرده و گواهی مربوطه را اخذ نموده و در صورت اصرار برای طلاق، در زمان ثبت دادخواست طلاق توافقی، آن را به خدمات قضایی و دادگاه خانواده ارائه نمایند.

اگر زن و یا شوهر برای انجام طلاق توافقی به یک وکیل دادگستری وکالت بدهند در زمان طلاق وجود وکالتنامه طلاق ضروری است. به طور مثال وقتی که زن و شوهر و یا هر دو نفر خارج از ایران زندگی می کنند این مسئله می‌تواند وجود داشته باشد. همچنین بعد از اجرای صیغه طلاق زن و شوهر باید حدود سه ماه و ده روز عده نگه دارند این قانون در ماده ۱۱۵۱ آمده است.

بیشتر بخوانید : بهترین وکیل مهریه در تهران کیست؟

570

مراحل طلاق توافقی چیست؟

 گام اول: ثبت دادخواست طلاق

در صورت توافق دو طرف برای طلاق، زوجین باید به دفاتر خدمات قضایی قوه قضاییه مراجعه کرده و دادخواست خود را مبنی بر طلاق توافقی ثبت کنند. بعد از این مرحله پیامکی دریافت کرده و باید به شعبه مربوطه دادگاه خانواده مراجعه کنند.

گام دوم: مشاوره جهت صلح و سازش

آخرین تغییرات موجود در استان تهران و بسیاری از استان‌های دیگر به این صورت است که زوجین باید ابتدا به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده مراجعه کرده و مشاوره های لازم را دریافت نمایند و در صورت اصرار بر انجام طلاق باید گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کنند.

 این بدان معنی است که دادگاه حقوقی بدوی در مرحله اول طرفین طلاق را به صلح و سازش دعوت میکند و آنها را به سازمان بهزیستی معرفی کرده تا مشاوره و راهنمایی های لازم را دریافت کنند. زیرا در بسیاری از موارد، زوجین مشکل زیادی با هم نداشته و فقط مهارت حل مساله را ندارند. در مواد زیادی دیده شده است که مشاوره توانسته است مشکلات زوجین را حل کرده و بنابراین آنها از ادامه طلاق منصرف شده اند.

گام سوم: معرفی زوجه به پزشکی قانونی

 در این مرحله زوجه باید به پزشک قانونی مراجعه کند. این اقدام به این منظور صورت می‌گیرد که اگر زوج باردار باشد دادگاه در جریان این مسئله قرار بگیرد.

گام چهارم: توافقات مالی و غیرمالی

اگر دادگاه موفق به برقراری صلح و آشتی بین زوجین نشد، در این مرحله باید توافقات مالی و غیرمالی بین زوجین به امضا برسد. این توافقات شامل میزان مهریه و نحوه پرداخت آن، مقدار نفقه زوجه و فرزندان و نحوه پرداخت آن، تعیین تکلیف حضانت فرزندان و مقدار اجرت المثل می باشد. این مسائل توسط دادگاه در جلسه مطرح شده و به امضای طرفین طلاق می رسد.

گام پنجم: صدور رای دادگاه

 بعد از اینکه اعلام کتبی عدم سازش به دادگاه تسلیم شد، دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده نسبت به صدور حکم طلاق اقدام کرده و در مدت یک هفته تا ۱۰ روز رای طلاق به طرفین ابلاغ می گردد. اگر زوجین به این رای اعتراضی نداشته باشند، مراحل طلاق توافقی به پایان رسیده و حکم صادر شده قطعی می باشد.

بیشتر بدانید : مراحل شرایط تغییر اسم شناسنامه چیست؟

شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی

گاهی ممکن است در دوران عقد مشکلاتی بین زن و شوهر ایجاد شود که تصمیم به جدایی بگیرند. در حالتی که زن و شوهر هنوز در یک منزل زندگی نکرده و زوجه باکره باشد، شرایط طلاق و مهریه اندکی متفاوت خواهد بود. در این زمان هنوز هیچ فرزندی وجود نداشته که در رابطه با نفقه و یا حضانت فرزندان توافق صورت بگیرد.

همچنین اگر زوجه باکره باشد در هنگام طلاق تنها نیمی از مهریه به او تعلق می‌گیرد؛ که در برخی موارد برای توافق می‌تواند بخشی از نصف مهریه و یا حتی تمام آن را ببخشد. مورد مهم دیگری که در طلاق توافقی در زمان عقد وجود دارد این است که در این نوع طلاق بعد از صدور حکم طلاق و پس از اجرای صیغه طلاق، زوجین نمی‌توانند رجوع کنند. این به آن معنی است که اگر طرفین دوباره تصمیم به زندگی مشترک بگیرند باید خطبه عقد بین آنها جاری شود.

مراحل طلاق توافقی در دوران نامزدی و مدارک مورد نیاز

یکی از شرایط و مراحل درخواست طلاق توافقی در زمان نامزدی عدم مقاربت زوجین و باکره بودن زوجه است. بنابراین این مسئله باید توسط دادگاه بررسی شود. برای بررسی این مسئله زن و شوهر باید به پزشکی قانونی مراجعه کنند و با انجام معاینه و ثابت شدن باکره بودن زوجه، نظر پزشکی قانونی را دریافت کرده و آن را به دادگاه تحویل دهند.

 مدارکی که برای طلاق در این زمان مورد نیاز است شامل: اصل عقدنامه یا رونوشت آن، اصل شناسنامه و کپی کارت ملی زن و شوهر، گواهی بکارت از پزشکی قانونی و توافقنامه مبنی بر توافق بر سر مهریه می باشد.

گروه وکلای هوداد با وکلای دلسوز پایه یک دادگستری هر لحظه در کنار شما هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها