امریکا چاره‌ای جز توافق با ایران نداشت/ برنامه هسته‌ای هیچ گاه متوقف نخواهد شد

کد خبر: 318316

من طبیعتا شکاک هستیم. یک قاعده در میان اطلاعاتی ها وجود دارد مبنی بر اینکه اگر بوی گل را استشمام کردید دور و اطراف خود را نگاه کنید تا تابوتی ببنیید چون ممکن است این بو ناشی از گلی باشد که روی تابوت گذاشته باشد!

امریکا چاره‌ای جز توافق با ایران نداشت/ برنامه هسته‌ای هیچ گاه متوقف نخواهد شد
سرویس بین الملل «فردا»: رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین امریکا اعلام کرد امریکا چاره ای جز توافق با ایران نداشته است.

گیتس که به دنبال انتشار کتاب جدیدش با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت وگو کرده، تاکید می کند که با تحریم های جدید امریکا علیه ایران مخالف است.

متن کل سخنان گیتس در این مصاحبه چنین است:

***

چارلی رُز : نظر شما درباره توافق هسته ای با ایران چیست؟ مذاکره کنندگان توانستند جزییات نهایی را برای اجرایی شدن توافق نامه مشخص کنند. نظر شما درباره چنین توافق نامه ای چیست؟ آیا این توافق نامه برای آمریکا خوب بوده است؟ آیا آمریکا از این توافق نامه ، چیزی به دست آورده است؟

گیتس : به باور من، آمریکا هیچ چاره ای به جز این نداشت که به مذاکرات بله بگوید. شاید از یک منظر بتوان گفت حضور ایران در سر میز مذاکرات، نشانه موثر بودن راهبرد اعمال فشارهای اقتصادی است که در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون شروع شد و در دوران جرج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا بسیار شدت پیداکرد و در دوران باراک اوباما رئیس جمهور کنونی آمریکا شدت آن نیز افزایش یافت. این فشارهای اقتصادی سبب شد شرایطی در داخل ایران بوجود بیاید که طرف ایرانی به سر میز مذاکرات کشانده شود. نکته کلیدی مطرح ، توافق نامه حاصل شده نیست بلکه اتفاقهایی است که در شش ماه آینده رخ خواهد داد. به نظرمن، شش ماه باید ضرب الاجلی قطعی باشد و تاریخی کاملا روشن تعیین شود زیرا ایرانی ها و فارسها در طولانی کردن مسائل و خریدن زمان برای مدت یک یا دو یا سه ماه خبره هستند. طولانی کردن این روند با خواست آنها، بسیار خطرناک است.

چارلی رز : فعلا برخی فعالیتهای ایران دچار وقفه شده است.

گیتس : بله اما فعالیتهای دیگری در ایران در جریان است. به هرحال، اتفاقهای مثبتی در طول زمان رسیدن به این توافق نامه رخ داده است. اما ایران برنامه هسته ای اش را به صورت قابل توجه متوقف نکرده یا به عقب بازنگردانده است. به هرحال، باید مهلتی مشخص تعیین شود. اگر من بجای اعضای کنگره بودم که می گویند تحریمهای جدیدی باید علیه ایران اعمال شود، این کار را انجام نمی دادم. به نظرمن، اقدام کنگره آمریکا در تصویب تحریمهای بیشتر علیه ایران در شرایط کنونی اشتباه است. اما رئیس جمهور آمریکا باید از آمادگی کنگره برای تشدید تحریمهای ایران در دوره زمانی پس از این شش ماه بهره برداری کند. طرف ایرانی می تواند که اگر توافقی (در این شش ماه حاصل نشود) به شدت متضرر خواهد شد و رنجهای بیشتری را متحمل خواهد شد. درعین حال قویا بر این باور هستم نباید توافقی حاصل شود که سبب شود ایران در وضعی قرار بگیرد که در آستانه هسته ای شدن باشد و بتواند با عزیمت از آن نقطه، با سرعت به سمت تسلیحات برود.

چارلی رز : برای رسیدن به این هدف باید ایران وادار شود برخی از سانتریفیوژها و تجهیزاتش را برچیند.

گیتس : دقیقا همینطور است.

چارلی رز : شما بخش قابل توجهی از زندگی خود را در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) صرف کرده اید و به مقامات بلندپایه ای رسیده اید. با این اوصاف، طبیعی به نظر می رسد که شما با دیده تردید به مسائل نگاه کنید.

گیتس : بله من طبیعتا شکاک هستیم. یک قاعده در میان اطلاعاتی ها وجود دارد مبنی بر اینکه اگر بوی گل را استشمام کردید دور و اطراف خود را نگاه کنید تا تابوتی ببنیید چون ممکن است این بو ناشی از گلی باشد که روی تابوت گذاشته باشد!

چارلی رز : با این اوصاف، آیا به نظر شما امکان دارد ایران در نهایت به این نتیجه برسد که این برنامه ارزش ادامه دادن را ندارد؟

گیتس : من مطمئن نیستم که آنها این مطلب را بدانند. به نظرمن، آنها این بازی را ادامه می دهند. در این مذاکرات دو طرف وجود دارد. طرف ایرانی می خواهد برنامه هسته ای اش کمترین تغییرات راداشته باشد و بتواند این برنامه را ادامه بدهد و درعین حال بیشترین کاهش تحریمها را به دست بیاورد. اما آمریکا و همراهانش در این مذاکرات موضعی برعکس ایران دارند. مسئله این است که چگونه می توانیم هرچه بیشتر برنامه هسته ای ایران را به عقب برانیم و حداقل کاهش تحریمها را درباره ایران داشته باشیم تااینکه کارهایی را انجام بدهد که می خواهیم.

چارلی رز : آینده ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسی های سازمان امنیت ملی آمریکا چه خواهد بود؟

گیتس : بعید است اسنودن عفو شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها