سیاست‌های داود اوغلو ترکیه را به کجا می‌برد؟/ چالش جدیدی که کوبانی برای دولت ترکیه ایجاد کرده است+ تصاویر

کد خبر: 371985

هرچند بمباران چند روزه اطراف شهر کوبانی هیچ اثری بر پیشروی داعش به سمت این شهر نداشت اما یک موضوع را به صراحت برای مردمان ترکیه و سوریه روشن کرد و آن اینکه قتله‌عام مردم سوریه و بخصوص کردهای کوبانی هیچ اهمیتی برای مقامات آنکارا ندارد و صرفا منافع همفکران اردوغان در راس سیاست‌های دولت این کشور است.

سیاست‌های داود اوغلو ترکیه را به کجا می‌برد؟/ چالش جدیدی که کوبانی برای دولت ترکیه ایجاد کرده است+ تصاویر

سرویس سیاسی «فردا»: سه سال پیش وقتی بحران تروریستی در سوریه آغاز شد مقامات ترکیه عزم خود را جزم کردند تا سایه سنگین حکومت اسد را در جنوب ترکیه محو کنند. در همین راستا با حمایت کامل از گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه تمام توان خود را برای تضعیف اسد به‌کار گرفتند.

وقتی دومین اجلاس موسوم به دوستان سوریه در 1 آوریل 2012 در شهر استانبول ترکیه برگزار شد مقامات این کشور تمام تلاش خود را برای ایجاد یک اجماع بین‌المللی در راستای تضعیف حکومت بشار اسد انجام دادند.

احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی بسیار پرشور در پایان کنفرانس استانبول گفت: در بوسنی جامعه جهانی بیش از اندازه تعلل کرد. از همین رو بسیاری از مردم کشته شدند. در سوریه جامعه جهانی نباید چنین تعللی از خود نشان دهد. باید بی‌درنگ اقدام کنیم.

مقامات ترکیه که آن روزها ادعا می‌کردند بسیار نگران سیاست‌های اسد در قبال مردم سوریه هستند مدت‌ها در قبال کشتار کوبانی در فاصله کمتر از دو کیلومتری از مرز ترکیه سکوت کردند.

فاصله نزدیک شهر کوبانی تا مرز ترکیه در این تصویر کاملا مشهود است ترکیه تا سه هفته در قبال جنایات داعش در این شهر سکوت کرده بود

سرانجام در اواخر هفته گذشته پارلمان ترکیه تصمیم گرفت تا با انجام عملیات نظامی ارتش این کشور بر ضد تروریست‌های داعش موافقت کند اما عملگرا بودن ترک‌ها در جریان این موضوع نیز کاملا مشهود است چرا که اگر بیم درگیری‌های داخلی در شهرهای کردنشین ترکیه وجود نداشت دولت این کشور هرگز به اقدام نظامی بر علیه مواضع تروریست‌ها تن نمی‌داد.

چند روز پیش عبدالله اوجالان رئیس زندانی شده شورشیان حزب کارگران کردستان اعلام کرد محاصره شهر کوبانی از یک محاصره معمولی فراتر رفته است و اگر این شهر سقوط کند، روند صلح میان دولت ترکیه و کردها پایان خواهد یافت .

ظاهرا اوجالان کاملا از سیاست‌های ترکیه در قبال بحران تروریستی سوریه با خبر است و تلاش کرد تا با این پیمان به دولت اردوغان ثابت کند که سکوت در قبال کشتار کردها عواقب سنگینی برای ترکیه به همراه خواهد داشت.

نواف خلیل سخنگوی حزب کرد اتحاد دمکراتیک در ترکیه به آسوشیتدپرس گفته است که چگونه می‌توان از سقوط کوبانی جلوگیری کرد، در حالی که ترکیه هنوز کاری انجام نداده است؟

معلوم نیست با وجود آنکه هم دولت ترکیه و هم نیروهای ائتلاف ادعا می‌کنند که در حال بمباران مواضع داعش در اطراف کوبانی هستند اما هیچ خللی در قبال پیشروی نیروهای افراطی داعش ایجاد نشده است تا جایی که خبرها از اشغال بخش شرقی شهر کوبانی توسط تروریست‌ها خبر می‌دهد.

گزاراش ها از تحولات کوبانی از این حکایت دارد که نیروهای داعش پس از گذشته سه هفته سرانجام توانستند تپه‌های مشرف به شهر را به تصرف خود درآورند و در همین میان یک زن سوری با انجام یک عملیات انتحاری توانست تلفات سنگینی را به تروریست‌های داعش وارد کند.

جالب است که عملیات انتحاری یک زن کرد می‌تواند موجب تلفات تروریست‌ها شود اما بیش از دو هفته بمباران هوایی نیروهای ائتلاف و گلوله باران ارتش ترکیه از روز پنجشنبه نتوانسته است تا اثری بر پیشروی داعش داشته باشد.

داوود اوغلو روز گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان تلاش کرد تا با حساس نشان دادن ترکیه در قبال مردم شهر کوبانی حکومت اسد را عامل اصلی ایجاد بحران معرفی کند. اوغلو می‌گوید: "در صورتی که اسد در دمشق بماند و در صورتی که داعش برود، گروه افراطی دیگری خواهد آمد . "

وزیر امور خارجه ترکیه در این جمله به تهدید حکومت بشار اسد پرداخت و تلویحا اشاره کرد که ظاهرا اقدامات نظامی ائتلاف حتی با از بین رفتن داعش متوقف نخواهد شد و احتمالا در مرحله بعد کشورهای هم‌پیمان آمریکا در منطقه تلاش خواهند کرد تا حکومت بشار اسد را کنار بزنند.

برخی از کارشناسان ترکیه بر این عقیده هستند که ترکیه خواهان اشغال کوبانی به دست داعش است. داعشی‌ها در این روند به طور غیر محسوسی تحت حمایت ترکیه قرار گرفته‌اند و ترکیه از تردد کردهای ساکن این کشور به مرز سوریه و کوبانی جلوگیری می کنند. داود اوغلو در این زمینه می گوید تا اسد برکنار نشود ما نمی‌توانیم به دشمن دیگر همچون داعش فکر کنیم. ترکیه در پازلی که آمریکایی‌ها در ائتلاف ظاهری ضد داعش چیده‌اند می خواهند نقش خود را ایفا کنند و برای خود برنامه‌های مجزایی نیز چیده‌اند.

چندی پیش مقامات آمریکایی تاکید کردند که امکان دارد مبارزه با داعش تا سه سال یا بیشتر به طول بیانجامد که ظاهرا تضعیف حکومت مرکزی سوریه و عادی کردن بمباران این کشور به بهانه تروریست‌ها هدف اصلی جنگ ظاهری با داعش است.

جمع کشورهایی که سه سال پیش به‌عنوان دوستان سوریه نتوانستند تا عزم مردم این کشور را برای مبارزه با تروریست از میان ببرند این بار با شیوه دیگری برای تضعیف دمشق تلاش می‌کنند. روزنامه اماراتی الخلیج در بخشی از مقاله ‌ خود درباره جنگ آمریکا با داعش می‌نویسد: جنگ با داعش از آن جهت طولانی خواهد شد که ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم به سرکردگی آمریکا هنوز تصمیمی برای از بین بردن " داعش " نگرفته اند و این اقدام را به نفع خود نمی دانند .

هرچند ترک‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند با بر هم زدن قدرت سیاسی در سوریه و بازی در قبال بحران تروریستی منطقه وجه خود را تقویت کنند اما مشی سیاسی مردم ترکیه و چیدمان قومیتی در این کشور به‌گونه است که بزودی عواقب سنگینی را برای دولت اردوغان به ارمغان خواهد آورد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها