نگرانی اسرائیل از تدبیر رهبر ایران، کرانه باختری هم «مسلح» خواهد شد؟ اعتراضات سراسری کرانه باختری ادامه دارد

کد خبر: 434778

روزنامه عبری زبان معاریو نوشت: «باید کمی افق دید خود را بالا ببریم. اگر امروز با تروریست های افراطی خودمان مقابله نکنیم؛ اگر خشمی که باید علیه خشونت طلبان یهودی به کار گرفته شود، بر ضد معترضان عرب به کار بگیریم، بی تردید آن ها هم همان راه حماس را خواهند رفت. از ایران بترسید..»

نگرانی اسرائیل از تدبیر رهبر ایران، کرانه باختری هم «مسلح» خواهد شد؟ اعتراضات سراسری کرانه باختری ادامه دارد
گروه بین الملل فردا - در پی قتل شنیع کودک شیرخوار فلسطینی، ملت داغدار فلسطین به خیابان ها ریخته و با وجود گذشت سه روز از آن فاجعه، هنوز درگیری های شدید خیابانی میان فلسطینی های داغدار از یک سو و نظامیان مسلح صهیونیست و شهرک نشینان افراطی از سوی دیگر، در نقاط مختلف کرانه باختری ادامه دارد. در این شرایط، نگرانی از فراگیری و تعمیق اعتراضات به یک «انتفاضه جدید»، در رسانه های عبری زبان و اسرائیلی مشهود است.
به گزارش سی ان ان، روز گذشته شهرهای «بیت لحم»، «عطاره» و «رام الله» شاهد درگیری های گسترده خیابانی میان اعراب و نظامیان اسرائیلی بود. همزمان، درگیری های شدید و شلیک مستقیم گلوله از روستای «عصیره شمالی» در 6 کیلومتری شمال نابلس گزارش شد که هنوز آمار دقیقی از تلفات آن منتشر نشده است. این شبکه آمریکایی، وضعیت در شهر نابلس را «خطرناک» و «آماده آبستن درگیری شدید» خوانده است. در اعتراضات جنوب نابلس، حداقل 35 جوان غیرمسلح فلسطینی، مجروح شده اند.
شهر «بیرزیت» در کرانه باختری، شاهد درگیری شدید جوانان معترض و به آتش کشیده شدن یکی از ماشین های ارتش سرکوبگر اسرائیل بود.
شبکه الجزیره نیز با ارسال گزارشگر و دوربین زنده نشان داد نظامیان صهیونیست با نقض توافق قبلی با دولت کرانه باختری، حریم قانونی فلسطین را شکسته و کلیه جاده های منتهی به روستای «دومای جنوبی» (روستایی که فاجعه تروریستی اخیر در آن رخ داد) مسدود کرده اند.
در شمال رام الله و اطراف اردوگاه آوارگان «الجلزون» نیز درگیری ها میان فلسطینی های خشمگین و نظامیان اسرائیل «بسیار شدید» گزارش شده است. در روستای «قصره» در حاشیه نابلس هم تعدادی از یهودیان افراطی به مزارع فلسطینی ها حمله کرده و بخشی از مزارع را به آتش کشیده اند. تعدادی از جوانان خشمگین فلسطینی نیز با ورود به شهرک یهودی نشین «بیت هداسا» در غرب الخلیل، بخشی از ساختمان و محوطه سبز این شهرک را به آتش کشیدند که خسارت جانی در بر نداشت.
در بیت المقدس اشغالی درگیری ها به بازداشت و جراحت ده ها فلسطینی منجر شده است؛ اما منابع خبری متمایل به اسرائیل آماری از کشته شدگان این نبرد منتشر نکرده اند. حتی در شهر «حیفا» در شمال فلسطین اشغالی که با اخراج اعراب و فلسطینی ها، هم اکنون بیش از 80% سکان آن را مهاجران یهودی تشکیل می دهند؛ درگیری شدید میان اعراب بومی با پلیس اسرائیل و یهودیان افراطی گزارش شده است. هم چنین در این شهر، گروهی از یهودیان میانه رو نیز با برگزاری تظاهرات، خواستار برخورد شدید با یهودیان افراطی شده اند.
مهاجران یهودی علاوه بر حیفا، در تل آویو نیز تظاهرات برگزار کردند. در تظاهرات تل آویو که به دعوت گروه چپگرای «صلح برای الآن» انجام شد، حدود دوهزار صهیونیست شرکت کردند. برخی پلاکاردهای معترضان در این تظاهرات، برعلیه نتانیاهو و افراطیون حزب لیکود می باشد. یاریف اوبنهایمر، که رهبری این تظاهرات را بر عهده داشت، در صفحه فیس بوک خود به زبان انگلیسی نوشته است: «نمی توان از افراطیون و تروریست ها حمایت کرد و همزمان این فاجعه را محکوم کرد. ما باید ترمز نتانیاهو و لیکود را بکشیم!»
زهافا غلوون، رهبر حزب چپگرای «مرتس» نیز در توئیتر خود نوشت: «آن چه ما این روزها می بینیم تروریسم یهودی است؛ داعش یهودی.» اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب معارض «کار» نیز با انتشار عکسی از حضور خود در تظاهرات تل آویو نوشت: «مردم شعار می دادند "بیبی (اسمی که برای تحقیر نتانیاهو به کار می رود) به خانه ات برگرد". بله آقای نتانیاهو، ما افراط تو را نمی خواهیم؛ ما سپر امنیتی برای تروریست های یهودی را نمی خواهیم. با رویکردهای لیکود، اسرائیل روز به روز در جهان منزوی تر و در کشور خود نیز ناامن تر خواهد شد. اگر با "انسانیت" میانه ای ندارید؛ "تدبیر" را به کار گیرید» عمیر بیرتس، دیپلمات پرسابقه دیگری بود که مسئولیت این فاجعه تروریستی را با نتانیاهو و لیکود دانست: «شاباک و شخص نتانیاهو، بذر این جنایت را یک سال پیش پاشیدند. خطر تروریست های یهودی برای ما، از خطر حماس، حزب الله و حتی ایران هم بیش تر است. تروریست های یهودی، جامعه ما را دو پاره و اعراب را برای به دست گرفتن اسلحه تحریک می کنند.»
این دور از اعتراضات از بامداد جمعه آغاز شد. در ساعات ابتدایی جمعه، شهرک نشینان افراطی یک نوزاد شیرخوار فلسطینی به نام «علی سعد دوابشه» را در روستای «دوما» در شمال کرانه باختری به صورت زنده سوزاندند. این جنایت تروریستی از سوی همه گروه های فلسطینی و حتی نخست وزیر افراطی اسرائیل محکوم شد و از همان ساعات، ملت خشمگین به خیابان آمدند. اعتراضات خیابانی با ماشین سرکوب اشغالگران مواجه شد و در نتیجه آن، تعداد بیش تری بازداشت، مجروح و کشته شدند. روز گذشته، تشییع جنازه «لیث الخالدی» و «محمد حامد المصری» که در جریان اعتراضات روز اول کشته شده بود، به صحنه جدیدی از نبرد علیه اشغالگران تبدیل شد.
نه تنها کرانه باختری، بلکه غزه نیز شاهد اعتراضات شدید ملت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست است. دست کم در یکی از اعتراضات در شهر «بیت لاهیا» در شمال باریکه غزه، نظامیان صهیونیست از داخل اراضی اشغالی به سمت معترضان شلیک کردند که به جراحت شدید یک نفر منجر شد.
مقامات مختلف فلسطینی و جهانی نیز این فاجعه را محکوم کرده اند. «نبیل ردینه» سخنگوی دولت محمود عباس در سخنانی، مسئولیت این جنایت را متوجه دولت نتانیاهو و سیاستمداران تل آویو خواند که به صورت بی ضابطه از شهرک سازی حمایت می کنند. دولت محمود عباس نیز به صورت رسمی جامعه بین الملل را بابت بی توجهی به تروریسم سازمان یافته در سرزمین اشغالی سرزنش کرد.
رهبر معظم انقلاب بعد از جنگ غزه در سخنانی راهبردی خواهان تسلیح کرانه باختری شدند. از آن زمان تا کنون، این نخستین جرقه ای است که اکثر شهرها و مناطق کرانه باختری را به شورش علیه اشغالگران کشانده است. امروز روزنامه القدس العربی به نقل از روزنامه عبری زبان معاریو نوشت: «باید کمی افق دید خود را بالا ببریم. اگر امروز با تروریست های افراطی خودمان مقابله نکنیم؛ اگر خشمی که باید علیه خشونت طلبان یهودی به کار گرفته شود، بر ضد معترضان عرب به کار بگیریم، بی تردید آن ها هم همان راه حماس را خواهند رفت. از ایران بترسید که نه تنها می تواند جامعه جهانی را فریب و ما را تنها بگذارد؛ بلکه با تشکیل گروه های تروریستی، امنیت ما و اردن را به خطر می اندازد.»
پایگاه خبری تحلیلی «فلسطین الیوم» نیز در تحلیلی اختصاصی با عنوان «بعد از آتش زدن کودک شیرخوار... چه سناریویی کارآمد است؟» بر لزوم پیگیری راهبرد مقاومت و تشکیل گروه های مسلح سازش ناپذیر علیه اشغالگران تأکید کرد. در این گزارش تحلیلی که با نمایندگانی از حماس، جهاد اسلامی و یکی از فرماندهان نظامی کرانه باختری صحبت شده است، جمع بندی شد که تا زمانی که گروه های مسلح فلسطینی، امنیت صهیونیست ها را در خانه اهیشان به صورت جدی تهدید نکنند، اسرائیل نه تنها تن به صلح نخواهد داد؛ بلکه افراطیون و لباس شخصی ها را تحریک خواهد کرد تا «اعراب را از سرزمین موعود اخراج کنند.»
تقریبا یک سال قبل، اتفاقی شبیه به همین فاجعه رخ داده بود؛ اما سران تل آویو در برخورد با تروریست های یهودی از خود اراده محکمی نشان ندادند. «محمد ابو خضیر» یک نوجوان فلسطینی ساکن بیت المقدس اشغالی بود که از سوی یهودیان افراطی در خیابان ربوده شد و چندی بعد جسد سوخته وی در دیریاسین یافت شد. بر روی جنازه سوخته وی، کیسه ای قرار داشت که بر روی آن نوشته بودند: «در واکنش به ربودن سه یهودی در الخلیل»!
محمد ابوخضیر در حالی از سوی افراطیون ربوده شد که در حال چراغانی محله خودشان به مناسبت ماه مبارک رمضان بود. او بعد از نماز صبح در برابر مسجد محله شان در حال چراغانی خیابان بود که یک ماشین سرخ رنگ با توقف، او را ربود. چهره ربایندگان و نحوه ربایش وی، از همان لحظات اولیه موجب نگرانی دوستان وی شده و مراتب به پلیس اسرائیل گزارش شد، اما هیچ اقدام خاصی برای نجات وی انجام نشد!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها