دانشمندان چگونه دما را به صورت دقیق اندازه گیری می کنند؟

کد خبر: 991271

زمانی که یک آزمایش علمی انجام می شود، باید متغیرهای زیادی مورد کنترل قرار بگیرید. یکی از مهم ترین متغیرهای آزمایشی دما است. دانشمندان از قرن هفدهم تلاش زیادی برای اندازه گیری دقیق دما انجام داده اند. توسکانی ایتالیایی یکی از اولین دانشمندانی بود که موفق به ساخت دما سنج شد. امروزه روش های زیادی برای اندازه گیری دما به وجود آمده است. در این نوشته می خواهیم چگونگی اندازه گیری دما در آزمایش های علمی را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

دانشمندان چگونه دما را به صورت دقیق اندازه گیری می کنند؟

زمانی که یک آزمایش علمی انجام می شود، باید متغیرهای زیادی مورد کنترل قرار بگیرید. یکی از مهم ترین متغیرهای آزمایشی دما است. دانشمندان از قرن هفدهم تلاش زیادی برای اندازه گیری دقیق دما انجام داده اند. توسکانی ایتالیایی یکی از اولین دانشمندانی بود که موفق به ساخت دما سنج شد. امروزه روش های زیادی برای اندازه گیری دما به وجود آمده است. در این نوشته می خواهیم چگونگی اندازه گیری دما در آزمایش های علمی را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

دما در مقابل گرما، دو مفهوم کاملا متفاوت را اشتباه نگیریم

زمانی که به سراغ علم می رویم باید بسیار دقیق باشیم. در آزمایشگاه ها دستگاه های مختلفی مثل مولتی متر، اسیلوسکوپ یا محلول های آزمایشی هر کدام برای کاربرد خاصی استفاده می شوند. درست مثل دستگاه ها هر کدام از واژه های علمی نیز بار معنایی خاص خود را دارند.

دما و گرما از جمله مفاهیمی هستند که در بسیاری از موارد به جای یکدیگر استفاده می شوند. دما میزان انرژی داخلی یک سیستم است. این سیستم می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. اما گرما به این مفهوم دلالت دارد که انرژی چگونه از یک جسم یا سیستم به جسم و سیستمی دیگر منتقل می شود. آنچه که در آزمایش ها اهمیت بسیاری دارد اندازه گیری دما است. برای اندازه گیری دما نیز دستگاه های مختلفی وجود دارد.

نقش دیتالاگر در دماسنج ، همه وسایلی که دانشمندان برای اندازه گیری دما استفاده می کنند

در خانه ها و مراکز بهداشتی عمدتا از دماسنج برای سنجش دما استفاده می شود. قیمت دماسنج مثل سایر وسایل آزمایشی از جمله قیمت ترموویژن فلوک متنوع و بسته به نوع آن تغییر می کند. در آزمایشگاه های علمی از دماسنج های پیشرفته استفاده می شود. در برخی از دماسنج های پیشرفته معمولا از دیتالاگر نیز برای ثبت مقادیر دما کمک گرفته می شود.

آشنایی با 5 دما سنج مختلف و کاربردهای آن

رایج ترین راه اندازه گیری دما استفاده از دماسنج است. معمولا متخصصان از دماسنج با عنوان ترمومتر نیز یاد می کنند. در حال حاضر دماسنج های مختلفی با کاربردهای گوناگون در بازار وجود دارد. برخی از این دماسنج ها برای کارهای ساده ای مثل اندازه گیری تب استفاده می شود. در ادامه با انواع مختلف دماسنج آشنا می شویم.

دماسنج پزشکی، شناخته شده ترین ترمومتر

ترمومترهای پزشکی را می توان در منازل و مراکز پزشکی مشاهده کرد. از این دماسنج برای اندازه گیری دمای بدن استفاده می شود. این دماسنج ها از جیوه در مخزن خود استفاده می کنند. از آنجاکه جیوه ماده ای سمی است، در هنگام استفاده از این دماسنج بایستی بسیار مراقب بود. معمولا پزشکان این دماسنج را پیش از استفاده چندین بار به شدت تکان می دهند، تا جیوه به مخزن دماسنج منتقل شود.

دانشمندان چگونه دما را به صورت دقیق اندازه گیری می کنند؟

پیرومتر، راه اندازه گیری دما در صنایع

رایج ترین راه اندازه گیری دما در صنایع مختلف استفاده از پیرومتر یا ترمومتر لیزری است. اساس کار دماسنج بر اساس فصل مشترک دو سیم است. در این ترمومتر دما جسم دو سیم فلزی را گرم می کند و جریان برق در آنها برقرار می شود. با اندازه گیری دقیق جریان برق می توان دما را به طور دقیق اندازه گیری کرد. اندازه گیری جریان برق به کمک آمپرمتر و اندازه گیری ولتاژ ایجاد شده به کمک مولتی متر صورت می گیرد. معمولا در صنایع از این دماسنج برای تعیین دقیق حرارت سیستم هایی مثل کوره استفاده می شود. توسط ترمومتر لیزری به آسانی میتوان دما ی اجسام را از فاصله چند متری اندازه گیری کرد.

دماسنج مایعی، اندازه گیری دما تا 538 درجه سانتی گراد

دماسنج مایعی یکی دیگر از دماسنج های صنعتی است. دلیل نام گذاری این دماسنج به مایعی استفاده از جیوه و الکل در مخزن آن است. در این روش مایع درون مخزن در اثر انبساط در لوله حرکت می کند. با حرکت مایع می توان دما را به طور دقیق اندازه گیری کرد.

دماسنج های پزشکی را می توان در یک دسته بندی کلی تر در گروه دماسنج های مایعی قرار داد. ترمومتر مایعی قادر به اندازه گیری دما تا 538 درجه سانتی گراد است.

دماسنج انبساط سیال، تطبیق پذیرترین ترمومتر صنعتی

در دماسنج انبساط سیال با افزایش دما، فشار درون حباب دماسنج بالا می رود. محتویات داخل حباب می تواند بسته به نوع دماسنج مایع یا گاز باشد. با کمک یک فشار سنج، فشار محتویات داخل حباب اندازه گیری شده و دما به طور دقیق تعیین می شود.

دانشمندان چگونه دما را به صورت دقیق اندازه گیری می کنند؟

دماسنج الکتریکی، جدیدترین نوع دماسنج ها

دماسنج الکتریکی در صنعت و آزمایش های علمی جایگاه ویژه ای دارند. این دماسنج ها قادر هستند تا کمترین و بیشترین دمای ممکن را اندازه گیری کنند. به طور کلی اساس کار دماسنج الکتریکی بر اساس انقباض و انبساط سیمی است که در داخل آن وجود دارد.

از دماسنج های الکتریکی که بر این اساس کار می کنند می توان به ترمومتر کریستال کوارتز و کریستال مایع اشاره کرد. با جستجوی دماسنج الکتریکی در اینترنت می توان ویدیوهای زیادی را درباره عملکرد این دستگاه مشاهده کرد. در سال های اخیر ویدیوهای زیادی درباره دستگاه های اندازه گیری مختلف مثل میگر ساخته شده است. اگر در مورد این دستگاه اطلاع ندارید و این سوال در ذهنتان ایجاد شده که اصلا میگر چیست پیشنهاد می کنم حتما مقاله آشنایی با این دستگاه را مطالعه کنید.

دیتالاگر دما و رطوبت چیست؟ اندازه گیری دقیق دما با دستگاهی چندمنظوره

دیتالاگر یکی ازدستگاه هایی است که در آزمایش های علمی استفاده می شود. کار دیتالاگر ثبت داده است. اکثر دیتالاگرها معمولا کوچک و قابل حمل هستند. داده های ثبت شده در دیتالاگر را می توان از طریق USB به کامپیوتر منتقل کرد. با انتقال داده ها به کامپیوتر می توان به کمک نرم افزار تغییرات آن را ثبت و تحلیل کرد.

از دیتالاگر در صنایع زیادی استفاده می شود. برای مثال در صنعت هوانوردی از این دستگاه برای ثبت 24 ساعته اطلاعاتی نظیر سرعت باد، جهت باد و رطوبت نسبی استفاده می شود. در آزمایشگاه های علمی نیز از دیتالاگر برای اندازه گیری دما و رطوبت استفاده می شود. برخی از استفاده های دیتالاگر در ماشین های حمل مواد غذایی و دارویی ، در سردخانه ها و انبارها جهت ثبت دما می باشد.

دستگاه های دقیق اندازه گیری دما در راه هستند

پیشرفت علم هیچ وقت متوقف نخواهد شد. بشر همیشه رو به جلو حرکت کرده است. همان طور که در این نوشته هم به آن اشاره شد از قرن ها قبل تا کنون پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه اندازه گیری دقیق دما رخ داده است. در این نوشته سعی کردیم نحوه اندازه گیری دقیق دما را با یکدیگر بررسی کنیم.

اگر به خرید ترمومتر یا سایر وسایل آزمایشگاهی علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم حتما سری به وب سایت پارس الکترونیک بزنید. پارس الکترونیک با سال ها تجربه مرجعی مطمئن برای خرید دستگاه های اندازه گیری آزمایشگاهی برق و الکترونیک است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها