مردی که روح مقاومت و مبارزه شیعه بود

کد خبر: 663358

برای شیعه، او روحِ مقاومت و مبارزه بود. صحیفه‌اش را به جای گذاشت، ریسمانی برای چنگ زدن که بعد از او میراث دار آداب سخن گفتن با معبود باشیم. الَّلهُم صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِه، و صَیِّرنا إِلَی مَحبُوبِك مِن التَوبَةِ، وَ أَزِلنَا عَن مَكرُوهِك مِن الاِصرار بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست، و ما را به توبه و بازگشت پسندیده بازگردان و از اصرار (بر گناه) كه آن را نمی‌پسندی دور گردان.

مردی که روح مقاومت و مبارزه شیعه بود
سرویس سبک زندگی فردا؛ الهه افراسیابی: نام مبارکش على بن الحسين علیه‌السلام، کنیه‌اش ابوالحسن و ابومحمد و القابش زين‌العابدين، سيد الساجدين، سجّاد، زكىّ، امين و ذوالثفنا است. هم اوست که پیشانی مطهرش در پی شب و روز سجده بر پروردگارش پینه بست ۱ .
مردی که روح مقاومت و مبارزه شیعه بود
او فرزند سیدالشهدا حسین علیه‌السلام و شهربانو شاهزاده‌ٔ ایرانی است با بلندای روح و عظمتی در خور زریه مطهرش. متولد شد که بعد از مصبیت خونین کربلا دین خاندان مطهرش را ناکسان به بیراهه نکشند. او عمیق‌ترین دردها و ناجوانمردانه‌ترین ظلم‌ها و نارواترین مصیبت‌ها را تاب آورد و بار عظیم‌ترین داغ‌های عالم را به دوش کشید تا ادامه‌ای بر نسل و راه وارثان خدا بر روی زمین باشد. تا دین و امت بی‌پناه به حال خود رها نشود. او بازمانده‌ای بود از خاندانی مطهر که دین در راه باز نماند. پناه بود گرچه پدرش را در بی‌پناهی به شهادت رساندند و کسانش را به اسارت گرفتند.
او صدای در گلو شکسته‌ٔ مظلوم بود که فریاد شد و لرزه انداخت بر کاخ و دستگاه جور و تا نسل‌ها، سال‌ها، قرن‌ها بعد باقی ماند. او خطابه‌ٔ کوفه بود، صدای حق در مجلس یزید بود، بازمانده‌ٔ قیام پدرش بر دستگاه ظلم. او همراه پدر در بیعت نکردن با معاویه بود. قامت و اراده‌ای محکم مقابل خواست و ظلم یزید و پناه و کس و التیامِ زینب سلام‌الله علیها. او ادامه‌ای بود برای بشارت و انذار: إبْنَ آدَم إنَّكَ مَیِّتٌ وَمَبْعُوثٌ وَمَوْقُوفٌ بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلّ مَسْؤُولٌ، فَأعِدَّ لَهُ جَواباً. "اى انسان! تو خواهى مُرد و سپس محشور مى‌شوى و در پیشگاه خداوند متعال جهت سؤال و جواب احضار خواهى شد، پس جوابى قانع كننده وکامل مهیّا و آماده كن. ۲
به مناسبت میلاد سیدالسجادین
به جا ماند که روشنی راه باشد و هدایت کننده‌ای به سوی مقصد و مقصود: خَیرُ مَفَاتیحِ الأموُرِ الصِّدقُ وَخَیرُ خَوَاتیمِهَا الوَفَاءُ ۳ «بهترین گشایندۀ کارها، راستی و بهترین پایان برندۀ آن، وفاداری است». همانا او خود، صادق‌ترین انسان‌ها در پافشاری بر حق و وفادارترین مردم بر دفاع از مظلوم بود در تمام سال‌های بعد از کربلا. خاری بود برچشم بنی‌معاویه و بنی‌عباس که هرگز خاموش نماند تا مبادا راه را باز نشناسیم از بی‌راهه در این یازار مکاره.
برای شیعه، او روحِ مقاومت و مبارزه بود. صحیفه‌اش را به جای گذاشت، ریسمانی برای چنگ زدن که بعد از او میراث دار آداب سخن گفتن با معبود باشیم. الَّلهُم صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِه، و صَیِّرنا إِلَی مَحبُوبِك مِن التَوبَةِ، وَ أَزِلنَا عَن مَكرُوهِك مِن الاِصرار بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست و ما را به توبه و بازگشت پسندیده بازگردان، و از اصرار (بر گناه) كه آن را نمی‌پسندی دور گردان. ۴ تا نشانه‌ای باشد برای یافتن مسیر از برای آنها که جوینده‌ان و چه کسی زیباتر و پرشکوه‌تر از او با معبود خود به سخن نشست: «خدايا، هر خوی ناپسند مرا پسنديده، و هر عيب مرا كه موجب سرزنش من است نيكو گردان و هر فضيلت كامل نگشته‌‌ٔ مرا به كمال رسان.» ۵ او چهارمین امام و بنده‌ برگزیده‌ٔ معبود بی‌همتایش و سرور و پناه امتش بود و هست. ستاره‌ای مبارک که میلادش از سعدترینِ روزها و خوش‌ترین ایام است. او بخشی از آیه‌ٔ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم ‏سوره‌ٔ نسا است و یادگار عزیزترین مخلوق و پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه وآله روی زمین و ادامه‌ای بر نسل پاکان! مبارک است او، مبارک است این نسل به امانت گذاشته شده از جانب رسول خدا صلی‌الله‌علیه وآله، مبارک است این عید، این میلاد، مبارک‌ترین است حتی.
پی‌نوشت:
۱. خاندان عصمت عليهم السلام. تاليف سيد تقى واردى
۲. تحف العقول: ص ۲۰۲، بحارالأنوار: ج ۷۰، ص ۶۴، ح ۵
۳. بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۱۶۱
۴. صحیفه سجادیه
۵. صحیفه سجادیه، دعای بیستم
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها