۱۲ نکته کاربردی برای روزهای نفس‌گیر ترک سیگار

کد خبر: 672969

لیستی از دلایل ترک سیگار خود بنویسید و آن را در هر کجا مانند دیوار اتاق، بر روی یخچال، میز محل کار، آینه دستشویی و هرجایی که به نظرتان رسید بچسبانید. برخی افراد که سیگار را ترک کردند می‌گویند: چسباندن عکس اعضای خانواده یا کسانی که دوستشان دارید در کنار این دلایل می‌تواند اثربخش‌تر باشد.

۱۲ نکته کاربردی برای روزهای نفس‌گیر ترک سیگار
سرویس سبک زندگی: همانطور که می‌دانید، سیگار کشیدن دارای مضرات زیادی است. سیگار می‌تواند به حنجره و ریه‌ها آسیب وارد کند، پوست صورت را خراب کند، دندان‌ها را زرد کند، اعتماد به نفس را کاهش دهد و فرد را بی حال، کم انرژی و بی اشتها کند. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت فوت و فن می‌خوانیم.
ترک سیگار: نکاتی برای تحمل اولین روز‌های سخت
این مضرات برای افرادی که در طول روز زیاد سیگار می‌کشند بیشتر و افرادی که کمتر می‌کشند کمتر است. اما حتی کشیدن یک نخ سیگار در روز می‌تواند اثرات زیان آور خود را داشته باشد. اگر شما سیگار می‌کشید و قصد ترک آن را دارید، با چند نکته ریز و مهم می‌توانید این کار را با سختی کمتری انجام دهید. همچنین ترک آن در افرادی که تنها روزی چند نخ سیگار می‌کشند بسیار آسان و راحت‌تر است. در ادامه به شما خواهیم آموخت که در روز‌های اول ترک سیگار چه کارهایی انجام دهید تا بتوانید به راحتی تحمل خود را بالا ببرید و با اعتماد به نفس کامل بر روی تصمیم‌ خود بایستید.
۱. بنوشید و بخورید
نوشیدن آب یا آبمیوه از طریق یک نی و مکیدن از آن، می‌تواند نوعی جایگزین سیگار باشد. این کار همچنین باعث آزادسازی دوپامین ( نوعی هورمون که باعث سرخوشی می‌شود) در بدن می‌شود.
همچنین خوردن وعده‌های کوچک نیز می‌تواند به شما کمک کند تا از کشیدن مصرانه سیگار دست بکشید. برای جلوگیری از افزایش وزن می‌توانید غذاهای رژیمی و سالمی را انتخاب کنید.
۲. تغییرات خوب و مثبت در خود را یادداشت کنید
شما می‌توانید به زودی از مزایای یک زندگی بدون سیگار لذت ببرید. یک لیست از تغییرات خوب در خودتان بعد از ترک سیگار بسازید. این تغییرات می‌توانند شامل کنترل احساسات، ذخیره کردن پول، استشمام بهتر، درک بهتر مزه غذاها و احساس پر انرژی بودن باشد. هنگامی که تمایل شدیدی به کشیدن پیدا کردید، می‌توانید با نگاه کردن به این لیست به خود یادآوری کنید که با ترک سیگار چه چیز‌های مفیدی را بدست آورده‌اید.
۳. دندان‌های خود را مسواک بزنید
یکی از تغییرات فوری پس از ترک سیگار مزه بهتر دهان و بوی خوب نفستان است. سعی کنید اغلب مسواک بزنید. با اینکار تمایل شما نسبت به کشیدن سیگار و ناپاک کردن بو و مزه دهانتان کمتر می‌شود.
۴. حتی‌الامکان از افراد سیگاری دوری کنید
اگرچه خانواده و دوستان باید حمایت کننده باشند، اما در بعضی مواقع ممکن است اینطور نباشد. برخی افراد ممکن است تصمیم شما را مسخره کنند و یا با دلایل احمقانه‌ای بخواهند به شما نشان دهند که ترک آن سخت است و تصمیم و تلاش شما را سست کنند. اگر حس می‌کنید که چنین افرادی در زندگی شما وجود دارد، کمتر با آنها معاشرت داشته باشید. اگر این کار امکان ندارد، با آنها بنشینید و به آنها توضیح دهید که چرا ترک سیگار برای شما اهمیت دارد و از آنها حمایت و پشتیبانی طلب کنید.
۵. به مکان‌هایی بروید که امکان کشیدن سیگار در آنها وجود ندارد
هنگام تمایل شدید به سیگار، به مکان‌هایی بروید که کشیدن سیگار در آنجا ممنوع است. سینما، کتابخانه یا یک مغازه می‌تواند جای خوبی باشد. هر چقدر این مکان‌ها بیشتر بتوانند حواس شما را نسبت به کشیدن سیگار پرت کنند، راحت‌تر می‌توانید هوس سیگار کشیدن را نادیده بگیرید.
۶. دلایل ترک خود را به یاد آورید
لیستی از دلایل ترک سیگار خود بنویسید و آن را در هر کجا مانند دیوار اتاق، بر روی یخچال، میز محل کار، آینه دستشویی و هرجایی که به نظرتان رسید بچسبانید. برخی افراد که سیگار را ترک کردند می‌گویند: چسباندن عکس اعضای خانواده یا کسانی که دوستشان دارید در کنار این دلایل می‌تواند اثربخش‌تر باشد.
۷. هر روز فعالیت کنید
ورزش باعث حواس‌پرتی بسیار زیادی از کشیدن سیگار می‌شود. هنگام ورزش بدن شما به طور طبیعی یک سری هورمون‌های شیمیایی آزاد می‌کند که باعث کمک به حال و هوا و کاهش استرس می‌شود. پیاده‌روی یکی از ساده‌ترین گزینه‌ها است. چند فعالیت مختلف را انتخاب کنید تا به شما کمک کنند همیشه فعال بمانید. سعی کنید هر روز، مخصوصا در ما‌ه اول ترک سیگار، مقداری از زمان خود را صرف انجام تمرینات فیزیکی کنید.
۸. تقویم خود را پر کنید
سعی کنید در طول هفته‌های پس از ترک سیگار، برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام دهید. کارهای روزانه و عقب افتاده خود را بنویسید و در کل سعی کنید وقت خود را با کارهای دیگر پر کنید. هرچقدر سرتان شلوغ‌تر باشد. حواستان نسبت به کشیدن سیگار بیشتر پرت می‌شود.
۹. به جای سیگار جایگزین دیگری را در دهانتان بگذارید
قسمتی از وسوسه سیگار، گذاشتن آن در دهان است. هنگامی که هوس کردید یک سیگار بر دهان خود بگذارید و آن را روشن کنید به جای آن می‌توانید یک آدامس، آبنبات یا هر نوع تنقلات سالم در دهان خود بگذارید. همیشه چنین چیز‌هایی را همراه خود داشته باشید. اگر نگران اضافه وزن هستید، به گزینه‌های کم کالری مانند میوه و سبزیجات روی آورید.
۱۰. از دوستان خود کمک بخواهید
هنگامی که احتیاج به حمایت داشیتد از کسی بخواهید تا به شما دلداری بدهد. بهترین گزینه دوستی است که او هم قبلا سیگار می کشیده. اما هرکس که به شما اهمیت می‌دهد و از صمیم قلب می‌خواهد که ترک کنید، می‌تواند به شما در شرایط سخت کمک کند.
۱۱. با احساسات منفی خود مقابله کنید
احساسات منفی مانند استرس، عصبانیت و ناامیدی یکی دیگر از دلایل رایج برگشتن به سیگار است. احساسات بد برای همه اتفاق می‌افتد و باید بدانید که این احساسات منفی در اوایل ترک سیگار بیشتر است. راه‌هایی برای حواس‌پرتی خود پیدا کنید، مانند گشتن با دوستان یا رفتن به جاهایی که لذت می‌برید.
۱۳. در مسیر و بر روی تصمیم خود بمانید
به محض اینکه دو هفته از ترک سیگار گذشت، شما در مسیری قرار می‌گیرید که می‌توانید به راحتی یک زندگی بدون عادت به نیکوتین را شروع کنید. اما همیشه مواظب و آماده بوجود آمدن لغزش باشید. به یاد داشته باشید که یک لغزش به معنای باخت نیست. در عوض به این فکر کنید که چه چیزی باعث این لغزش شد و دیگر این اشتباهات را تکرار نکنید.
و مطلب آخر اینکه، اگر نظر و تصمیم شما قطعی است و برای ترک سیگار دلایل محکمی دارید، اطمینان داشته باشید که به راحتی و بدون هیچ سختی می‌توانید آن را کنار بگذارید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها