الگو سازی مقاومت برای دیگر کشور‌ها

کد خبر: 167905

سال ۲۰۰۸ نیز موفقیت دیگری برای مقاومت لبنان رقم خورد. مقاومت موفق شد با تحویل دو جسد اسرائیلی زمینه آزادی سمیر قنطار و ۳ اسیر لبنانی را فراهم کند. به تعبیر دیگر می‌توان گفت که حزب ا... با ارائه یک الگوی مناسب در عرصه تبادل اسرا و همچنین چانه زنی از موضع قدرت در برابر زیاده خواهی‌های اسرائیل، موفقیت‌های مثال زدنی را کسب کند.

آزادی ۱۰۲۷ تن از اسرای فلسطینی با تنها اسیر اسرائیلی ماحصل تلاش‌ها و استقامت بیش از ۵ ساله نیرو‌ها سیاسی و امنیتی حماس بود که خود را در قامت یک پیروزی تمام قد در منطقه نمایان ساخت.
به گزارش سرویس بین الملل «فردا» ، این اقدام را باید حاصل یک الگو گیری موفق از خط مشی مقاومت اسلامی در منطقه دانست. زمانی که نیروهای حزب ا... لبنان موفق شدند شرط تعیین آزادی اسرای اسرائیلی را آزادی تعداد زیادی از اسرای در بند و همچنین تحویل پیکر شهدا قرار بدهند. نگاهی به تبادل اسرا در سالهای قبل تحلیل بهتری از این مبادله و الگو را بدست می‌دهد.
اگر به سابقه تبادل اسرا میان کشورهای منطقه با اسرائیل بنگریم به این نکته بر می‌خوریم که معمولا تعداد اسرای مورد مبادله از یک همخوانی برخوردار است. برای مثال در سال ۱۹۴۸ که اولین تبادل اسرا صورت می‌گیرد ۷۲۹ اسرائیلی در برابر ۶۳۰۶ اسیر از کشورهای مختلف جهان عرب مورد مبادله قرار می‌گیرد.
در سال ۱۹۵۴ که دومین تبادل اسرا صورت می‌گیرد، ۵ اسرائیلی که در بلندی‌های جولان اسیر شده بودند در برابر ۴۱ اسیر سوری مبادله شدند. در سال ۱۹۶۸ که گروه‌های فلسطینی نیز وارد مقوله اسیر گرفتن از اسرائیل شدند، توانستند با گروگان گرفتن ۱۰۰ سرنشین هواپیمای یک شرکت هواپیمایی خواستار آزادی ۳۷ اسیر فلسطینی شدند.
در سال ۱۹۷۴ نیز، تبادل ۲ جاسوس اسرائیلی در برابر ۶۵ فلسطینی صورت گرفت، همچنین در سال نیز ۱۹۸۳، ۳۱۱ اسیر سوری در برابر ۶ نظامی اسرائیلی مبادله شدند. البته در این زمینه یک اسثنا وجود دارد و آن مربوط به سال ۱۹۵۷ می‌باشد. جایی که ۴ اسرائیلی در برابر ۵۵۰۰ مصری مبادله شدند.
ورود مقاومت به عرصه مبادله اسرا
این الگو تا سال ۱۹۸۵ یعنی تا قبل از ورود مقاومت لبنان به مقوله اسیر گیری ادامه می‌یابد. الگویی که در آن تبادل اسرای جهان عرب با اسرائیل از تفاوت محسوسی برخوردار نیست. اما درست از سال ۱۹۸۵ و ورود حزب ا... لبنان به این وادی مشاهده می‌کنیم که تعداد اسرای آزاد شده از دست اسرائیل در برابر سربازان اسرائیلی تفاوت مشهودی می‌یابد.
در سال ۱۹۸۵، ۳ نظامی اسرائیلی در برابر ۱۱۵۰ فلسطینی و لبنانی مورد مبادله قرار گرفتند. در سال ۱۹۹۸، وضعیت بهتر شد و حزب ا... با تحویل یک جسد اسرائیلی موفق شد ۶۰ اسیر و ۴۰ پیکر شهید لبنانی را از اسرائیل تحویل بگیرد. این روند ادامه می‌یابد و در سال ۲۰۰۴ بار دیگر حزب ا... با تحویل سه جسد، ۴۰۰ اسیر فلسطینی و ۲۳ اسیر لبنانی را مورد مبادله قرار دهد.
سال ۲۰۰۸ نیز موفقیت دیگری برای مقاومت لبنان رقم خورد. مقاومت موفق شد با تحویل دو جسد اسرائیلی زمینه آزادی سمیر قنطار و ۳ اسیر لبنانی را فراهم کند. به تعبیر دیگر می‌توان گفت که حزب ا... با ارائه یک الگوی مناسب در عرصه تبادل اسرا و همچنین چانه زنی از موضع قدرت در برابر زیاده خواهی‌های اسرائیل، موفقیت‌های مثال زدنی را کسب کند.
اینک مشاهده می‌کنیم که مقاومت فلسطین به رهبری حماس نیز با بهره گیری از همین الگو توانست زمنیه آزاد سازی ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی را در برابر یک سرباز اسرائیلی فراهم کند. امری که سبب شد نتانیاهو به شدت مورد انتقاد قرار گیرد و او مقصر قدرت گیری حماس در منطقه قلمداد گردید.
اینک مصری‌ها نیز بار دیگر به دوران قبل از مبارک باز گشته‌اند. آن‌ها نیز با تاسی به مقاومت اسلامی و همچنین زنده ساختن الگوهای مقاومت در برابر اسرائیل ایستاده و موفق شدند روز جمعه یک جاسوس اسرائیلی را با ۲۵ اسیر مصری مبادله کنند. امری که با امضای توافق نامه کمپ دیوید به فراموشی سپرده شده واینک بار دیگر می‌رود تا روح خفته مصری‌ها را بیدار سازد.
تحولات صورت گرفته در منطقه همچنین نشانگر این مطلب است که مذاکره با بازیگری که به هیچ توافق نامه‌ای پایبند نیست نمی‌تواند کارساز بیافتد و فقط ایستادگی است که می‌تواند راه را برای آینده مساعد سازد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها