تصمیمات‌خارج‌سازمانی‌برای"دیروز،امروز،فردا"

کد خبر: 169122

رفتن یامین پور به حج شباهتی به سنگالیزاسیون نداشت /باید از من عذرخواهی کنند تا بیایم /جانمان به لب آمد تا ترکیب سه نفره هماهنگ شد /رسانه ها می توانستند از بروز اختلاس جلوگیری کنند /توکلی گفت ترسیدی حذفت کنند؟/احمدی نژاد سه بار در دولت نهم از حال رفت

تصمیمات‌خارج‌سازمانی‌برای"دیروز،امروز،فردا"

صراط: محمد حسين رنجبران ، مجري برنامه ديروز، امروز، فردا در گفتگويي چالشي و بي پرده با صراط ضمن تشريح تغييرات صورت گرفته در اين برنامه به سئوالات متعدد خبرنگار صراط درخصوص نحوه اجراي خود و جهت گيري هاي ديروز امروز فردا پاسخ داد. رنجبران در پاسخ به سئوالي درباره چگونگي حضورش در اين برنامه به جاي وحيد يامين پور با بیان اینکه من پيش از اين هم چگونگي حضورم درديروز، امروز،فردا را درمصاحبه با خبرگزاري ها بيان كردم اما نمي دانم چرا آنگونه كه بايد منعكس نشد گفت: ابتدا از دارابي معاون سيما و پورمحمدي مديرشبكه سه تشکر می کنم چرا که اجراي اين برنامه كار بسيار سنگيني است كه جز با راهنمايي و هدايت ها و دلگرمي هاي اين عزيزان نمي توان از پس ان برامد و من از اين بزرگواران به خاطرهمراهي هاي هميشگي شان سپاسگزارم. محمد حسين رنجبران پس از اين تشكر به سابقه ارتباطش با وحيد يامين پور اشاره كرد و اظهار داشت: اقاي يامين پور از مدتها قبل از آمدن دكتر دارابي به معاونت سيما هميشه به من اصرار مي كرد كه بيا و در اجراي برنامه به من كمك كن تا حاشيه هايي كه براي من يك نفر بوجودمي آيد كمتر شود من هم چون در آن زمان در معاونت سياسي مشغول بودم و آنجا آنتن داشتم اجازه چنين كاري صادر نشد.

قرار بود با وحید یک هفته درمیان اجرا کنیم وي به تماس يامين پور در روزهاي آخر پخش ديروز امروز فردا در زمان دكتر ميرباقري معاون سابق سيما اشاره و تصريح كرد: يك روز درهمان ايام وحيد به من زنگ زد كه حسين مي تواني اين هفته به قم رفته و برنامه با آيت الله مومن را اجراي كني؟ من كه به تازگي از سازمان به وزارت رفاه مامور شده بودم و معذوريت اجرا كردن در توليد ، مثل قبل را نداشتم گفتم اگر اصرار داريد می روم اما واقعا آمادگي لازم را ندارم كه البته درنهايت و بحمدالله اين كار در آن زمان محقق نشد. مجري ديروز امروز فردا اغاز دوباره اين برنامه را بعد از تعطيلي چند ماهه و آمدن دارابي به معاونت سيما همراه با تغييرات اساسي دانست و افزود: بعد از آن وقفه دكتر دارابي به درستي ضعف برنامه را در نداشتن اتاق فكر و تك محور بودن آن تشخيص داد و اتاق فكري قوي با افرادي مجرب و اهل رسانه تشكيل شد و بنده و وحيد يامين پور هم عضو اين اتاق فكر شدیم . دکتر دارابی درعين حال تاكيد داشت از اين پس برنامه با اجراي وحيد يامين پور و من به صورت يك هفته درميان برروي انتن خواهد رفت. رنجبران اضافه کرد: البته پيش از اين جلسه كه در زمان حج رفتن وحيد يامين پور تشكيل شد وحيد تلفني به جلسه اش با دكتر دارابي اشاره كرد و خبر اين موضوع يعني به صورت دو مجري اجرا شدن برنامه را با رضايت كامل به من داده بود و من در جريان بودم.

رفتن یامین پور به حج شباهتی به سنگالیزاسیون نداشت وي در پاسخ به سوال صراط مبني براينكه سفر يامين پور به حج چه شباهتي به سنگاليزاسيون متكي داشت ضمن رد چنين موضوعي به بازگشت يامين پور از حج و حضورش در جلسات اتاق فكر اشاره كرد و افزود: بعد از اينكه چند جلسه با حضور او تشكيل شد به يكباره موضع وحيد عوض شد و در جلسات يكسره از نيامدنش صحبت مي كرد كه البته همه و در راس همه آقای دارابي با اين حرف مخالفت مي كردند و بالاخره رسيديم به اخرين جلسه قبل از نخستين برنامه كه اگر اشتباه نكنم دوشنبه پانزده آذر 89 برگزار شد که درآن جلسه با اصرار معاون محترم سيما مقرر شد وحيد يامين پور نخستين برنامه را با حضور سه نسل دانشجويي اجرا كند.
یامین پور گفت دیگر همه کاره نیستم محمد حسين رنجبران اين را هم اضافه كرد: البته اين را هم بگویم از جايي شنيدم درهمان زمان آقاي يامين پور در جمعي گفته بود با تشكيل اتاق فكر ديگر من همه كارنيستم و نمي توانم هرطور كه بخواهم (( البته بخوانيد بخواهيم )) برنامه را بچرخانم بنابر اين فايده اي ندارد در برنامه حاضر شوم. مجري ديروز امروز فردا با بيان اينكه من در حال آماده کردن خود براي برنامه بيست و پنجم آذر ماه بودم اظهار داشت: چهارشنبه غروب وحيد به من زنگ زد كه حسين من نمي آيم! استخاره كرده ام بد آمد! در جواب وی گفتم: وحيد من نمي دانم طبق مصوبه اتاق فكر من براي برنامه هفته بعد آماده هستم و اصلا آمادگي جلوي دوربين رفتن دراين هفته را ندارم وحيد گفت: حالا جان حسين اين برنامه و دو سه برنامه ديگر را برو! شايد بعدا آمدم! كه درنهايت من نپذيرفتم.
باید از من عذرخواهی کنند تا بیایم وي با بيان اينكه در نهايت اين كش و قوس پنج شنبه ساعت 16:30 با اصرار وحيد يامين پور مبني برنيامدنش به من تكليف شد تا ساعت 22:30 روي آنتن بروم افزود: براي آخرين بار به وحيد زنگ زدم و اصراركردم اما او گفت: شرط من اين است كه همان طور كه آقايان مصاحبه كردند و من را جوان و كم تجربه دانستند مصاحبه كنند و از من عذر بخواهندو بعد هم كه ... محمد حسين رنجبران با ابراز تاسف از اينكه وحيد يامين پور عنوان مي كند من را بيرون انداخته اند بیان داشت: با توجه به آنچه اتفاق افتاد خودتان قضاوت كنيد آيا وحيد را بيرون انداختند و آيا درست است كه به اين بهانه هرماه هر هفته و هر چند روز يكبار مطلب عليه رسانه ملي دراين سايت و آن سايت نوشته شود و همه چيز زيرسوال رود و وقتي در درون مطالب مي نگري كفه نقد منصفانه در مقابل تخريب را ببيني؟ خبرنگار سابق واحد مركزي خبر با بيان اينكه براي هرعقيده و روشي در نقد كردن احترام قائلم اما بايد مرز نقد با تخريب كاملا روشن باشد و وارد حوزه تخريب نشويم افزود: من خود قطعا نقدهايي به واحد مركزي خبرداشته و دارم كه الان در آنجا نيستم اما نقدهايم را در اتاق دربسته به اساتيد و بزرگان واحد مركزي خبر و حوزه سياسي رو در رو گفته ام و مي گويم و اصلا درست نمي بينيم كه اين نقدها را كه دشمنان نه چندان كم داخلي و خارجي را خوشحال ميكند در محيط مجازي يا مطبوعات بگويم و بنويسم. رسانه ملي با ديگر رسانه ها فرق دارد همه مي دانيم البته اين راهم بگويم بايد در محيط رسانه ملي ، فضاي نقد جدي از خود رسانه بيشتر و بهتر وجود داشته اشد چون اين به نفع رسانه است. مدير روابط عمومي معاونت آموزش و پژوهش رسانه ملي گفت: البته خبر دارم كه رياست محترم سازمان براي ايجاد اين فضاي نقد موثر دستوراتي به ما داده اند كه ماهم پيگير اجراي آن هستيم كه از آن جمله برگزاري جلسات نقد در دانشكده صدا وسيما و با حضور دانشجويان و اساتيد حوزه رسانه است.

مجري بايد در اجرا بي طرف باشد و موضع خود را دخالت ندهد رنجبران در پاسخ به اين سئوال كه آيا موضع خنثي و نرم شما در سري جديد ديروز امروز فردا دستوري است يا خود سانسوري گفت: من آدم كم سابقه اي در رسانه نيستم آن زمان كه برخي ها برسر كلاس ليسانس يا آغاز ارشد و دكترا بودند ميدان جنگ نرم تن به تن مجلس ششم را با افرادي چون بهزاد نبوي ها ، ميردامادي ها ، مزروعي ها و كروبي ها و... را تجربه كرده ام و در دولت خاتمي برخوردهاي تند درمقابل اطلاع رساني ديديم و درنهايت در مجالس هفتم و هشتم و دولتهاي نهم و دهم سختي هاي بسياري ازجمله 60 سفر استاني را درك كردم و الان هم به لطف خدا دانشجوي سال دوم ارشد ‍‍ژورناليسم هستم و همه اينها به من آموخته است كه مجري بايد در اجرا بي طرف باشد و موضع خود را دخالت ندهد. وي افزود: تجربیات حقير از علم ارتباطات نيز مي گويد موضع گيري شخصي مجري در برنامه شايد عده قليلي را راضي كند اما براي بسياري يك نوع نويز به حساب مي آيد و مخاطب را عصباني و فراري مي كند درست مثل بسياري از برنامه هاي سري اول ديروز امروز فردا.
سری جدید برنامه به سه بخش تقسیم شد مجري ديروز امروز فردا با بيان اينكه هم اكنون اين برنامه با اتاق فكري متشكل از جوانان و باتجربه هاي خوش فكر رسانه اي با سلايق مختلف رو به جلو در حال حركت است تاكيد كرد: ما در سري جديد هدف گذاري مان اين بود كه برنامه را به سه بخش تقسيم كنيم. وی در توضیح این سه بخش گفت: ده الي پانزده دقيقه اول براي سوژه هفته ،45 دقيقه گفتگوي اصلي و ده تا پانزده دقيقه انتهايي گذري بر فضاي مجازي و مطبوعات كه تا الان كه چهار برنامه را گذرانديم توانستيم دو بخش اول را پياده كنيم كه الحمدالله جذاب هم بوده است و درتلاشيم تا براي اجراي مطلوب بخش سوم هم بخوبي برنامه ريزي كنيم و بعد آن را روي آنتن ببريم.
تصمیم گیری در بیرون از سازمان برای دیروز امروز فردا رنجبران درمقايسه ديروز امروز فرداي امروز با ديروز امروز فرداي سال 88 و بويژه اوايل 89 تصريح كرد: فرق عمده آن است كه براي ديروز امروز فردايي كه از 18 اذر 89 شروع شد و الان هم چهار برنامه از سري جديد آن مي گذرد در درون رسانه ملي و با اتاق فكري از سلايق مختلف زير نظر رسانه ملي تصميم گيري مي شود نه مثل سري قبل كه بيرون از سازمان يك سري از افراد و فقط با يك طرز فكر براي آن تصميم مي گرفتند.
جانمان به لب آمد تا ترکیب سه نفره هماهنگ شد وي بهتري برنامه ديروز امروز فرداي زمان خود را نخستين برنامه درباره مبارزه با مفاسد اقتصادي دانست و افزود: دراتاق فكر برنامه ريزي كرديم كه در سه برنامه به كالبد شكافي فرمان هشت ماده اي مقام معظم رهبري در اين باره بپردازيم و موانع اجراي آن را بدون اشاره به نام ها و مصداق ها ازمنظر برنامه اي و قانوني بررسي كنيم اما در همان برنامه اول نسخه كل كار پيچيده شد. مجري ديروز امروز فردا ضمن انتقاد از برخورد برخي مسئولان در اين زمينه گفت: اولا اينكه براي خود من هم جاي تعجب و هم جاي تاسف بود كه ما نمي توانستيم سه نفر از سه قوه را دركنار یکديگر بنشانيم و درباره مفاسد اقتصادي صحبت كنيم مثلا وقتي دونفر راضي مي شدند نفر سوم مي گفت من دركنار فلاني نمي نشينم و اگر يك نفر را راضي مي كرديم دوباره يك نفر ديگر از تركيب ايراد مي گرفت بالاخره جان ما به لبمان آمد تا اين تركيب سه نفره هماهنگ شد و اين واقعا براي من ناراحت كننده بود كه سه نفر نمي توانند حرف هاي يكديگر را تحمل كنند به نظرم آقايان بايد يك مقدار روحيه نقد پذيري خودشان را افزايش دهند. محمد حسين رنجبران بعد از بيان اين انتقاد درپاسخ به اين سئوال كه رفتار شما در همان برنامه اول در جلوگيري از بيان مصداق هاي آقاي نادران در معرفي فرد متخلف مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفت گفت: اولا كه آقاي نادران گفت آنچه را كه نبايد مي گفت و همين نام آوردن باعث شد كه برغم تاكيدات همه ما از قبل از آغاز برنامه ،سير برنامه از مسير اصلي خود كه براساس فرمايش رهبري شكل گرفته بود خارج شود و براي همين برنامه دوم ؛ آخرين برنامه از اين مجموعه شد و البته برنامه اي بي خاصيت و تحت فشار شديد دولت. مجري ديروز امروز فردا از رفتار خود در آن برنامه دفاع كرد و افزود: حضرت آقا در زمينه مبارزه با مفاسد اقتصادي بارها فرموده اند به مصداق ها و نام افراد بويژه آنهم تازماني كه ثابت نشده و قوه قضائيه به صورت رسمي اعلام نكرده است به عنوان حاشيه اي نگاه كنيد كه شما را ازمتن مبارزه با فساد اقتصادي دور مي كند و در آن برنامه كه مي توانست شروع خيلي خوبي براي پرداختن به موضوع اصلي مبارزه با مفاسد اقتصادي باشد يعني خلاء قانوني ؛اينگونه به حاشيه رانده شد . وي به فشارهايي كه بعد از اين برنامه به سازمان صدا وسيما وارد شد اشاره و تصريح كرد: نيازي به گفتن من نيست برويد ببينيد كه چه موضع گيري هاي تندي كردند همه در خبرگزاري ها و سايت ها و روزنامه ها موجود است همين فشارها و تندي ها كه بخشي از آن برخاسته از رفتار اشتباه در برنامه بود و بخشي ديگر برخاسته از سعه صدر نداشتن آقايان بزرگوار دولتي ،باعث شد نه تنها نتوانيم در سه برنامه به كالبد شكافي موانع مبارزه با مفاسد اقتصادي بويژه علل بدون رسيدگي ماندن قانون هاي موثر در اين زمينه و سه چهار سال مانده و خوابيده در مجمع تشخيص مصلحت نظام بپردازيم بلكه برنامه به دو برنامه محدود شد و دربرنامه دوم هم فقط دونفر آمدند از طرف دولت و درباره مبارزه با مفاسد اقتصادي آن "به به" و "چه چه" كردند و بعد هم نتيجه چه شد بستن باب پرداختن به مفاسد اقتصادي در حوزه رسانه .
رسانه ها می توانستند از بروز اختلاس جلوگیری کنند محمد حسين رنجبران يكي از علل بروز اختلاس اخير سه هزار ميلياردتوماني را عمل نكردن رسانه ها به وظيفه سنگينشان دراين حوزه يعني روشنگري دانست و گفت: اگر از يك سو با قانوني شفاف حدود و ثغور قانوني اطلاع رساني از تخلفات براي رسانه ها مشخص مي شد تا آنها با دلي قرص به وسط معركه روشنگري بروند و از سوي ديگر هم رسانه ها به اين مسئوليت شان به درستي و دقيق و به عنوان چشمان بيناي مردم نه جناح هاي سياسي عمل مي كردند الان شاهد چنين تخلف بزرگي نبوديم كه كام همه را تلخ كند چرا كه هركس مي خواست به اين عرصه تخلف ورود كند خود را درمقابل هزاران چشم بينا مي ديد. وي افزود: البته از سياسيون هم نبايد به اين راحتي گذشت وسهم آنها را ناديده انگاشت چرا كه اگر آنها هم با اخلاق مداري نه سياسي كاري در عرصه مبارزه با مفاسد اقتصادي حاضر مي شدند و انجام تكليف و وظيفه ديني و انقلابي را به جاي تسويه حساب هاي سياسي در اين عرصه مي نشاندند و به بررسي موشكافانه و دقيق موانع مبارزه مي پرداختند الان شاهد اين ماجرا نبوديم كه همه با هم درمقابل مردم و رهبري شرمنده باشيم.

توکلی گفت ترسیدی حذفت کنند؟ مجري ديروز امروز فردا به بيان خاطره اي از اقاي توكلي در اين زمينه پرداخت و گفت: رابطه من و دكتر توكلي از سال 83 تاكنون يك رابطه عاطفي پدرو فرزندي بوده و هست و براي ايشان احترام بسياري قائلم ، بعد از برنامه اول مبارزه با مفاسد اقتصادي كه ايشان من را در مجلس ديد از من بشدت گلايه كرد و گفت: حسين اقا اين چكاري بود كردي چرا نگذاشتي نادران حرف هايش را بزند ترسيدي كه از آن برنامه حذفت كنند خود بكنند!! من با همان علاقه هميشگي همان استدلال و برداشتي كه از صحبتهاي حضرت آقا داشتم براي ايشان گفتم اما درمقابل برخي ديگر از بزرگان هم همچون حاج حسين اقاي فدايي و... گفتند حركت درست هميني بود كه انجام دادي ... وي افزود: جالب است بدانيد بعد از ان برنامه آقاي ميرتاج الديني تا چند هفته براي من اس ام اس مي فرستاد و ازمن گله مي كرد يعني هم از اين سمت و هم از آن سمت از من گله داشتند براي همين وقتي يك جمع بندي كردم ديدم كه وقتي دوطرف ناراحتند پس مسير را درست رفتم اما بايد اقرار كنم كه بعد از چند بارديدن فيلم آن برنامه به لحاظ حرفه اي مي گويم كه بايد خيلي قوي تر از آن در اجرا عمل مي كردم كه البته تجربه است و بايد اين مراحل را گذراند تا به پختگي رسيد. محمد حسين رنجبران در پايان اين خاطره اش اضافه كرد: البته اين را از صميم قلب مي گويم كه هنوز حاج احمد آقاي توكلي را مثل پدرم دوست دارم و برايشان احترام قائلم.
احمدی نژاد سه بار در دولت نهم از حال رفت خبرنگار سابق واحد مركزي خبر در پايان اين گفتگوي بي پرده با درخواست خبرنگار صراط به بيان خاطره اي از دوران خبرنگاري حوزه دولت و آقاي احمدي نژاد پرداخت. رنجبران گفت: در پنج شش سالي كه در خدمت آقاي احمدي نژاد بودم سه بار از حال رفتن او را از شدت فشار كاري از نزديك ديدم كه البته هرسه بار دردولت نهم بود يك بار درنهاد رياست جمهوري و دوبار هم در سفرهاي استاني ، اشك هاي او را بارها و بارها در مواجه با مشكلات مردم ديدم ، ساعت دو نيمه شب در نخستين سفراستاني به اصفهان يادم نمي رود كه تا حدود يك ساعت مقابل استانداري اصفهان ايستاد و به مشكلات مردم رسيدگي مي كرد اين كار خالصانه او به ما انرژي مي داد تا چند برابر كار كنيم و همواره به عنوان خبرنگار رييس جمهور سرمان را بالا بگيريم خيلي دوست دارم الان هم از اين خاطرات زياد بشنوم ان موقع اين خاطرات براي ما عادي شده بود اما الان ... بگذريم ...
همسرم، منتقد همیشگی ام مجري ديروز امروز فردا در پاسخ به اخرين سئوال صراط مبني بر اينكه ايا دوباره به عالم خبرنگاري برمي گردي يا خير گفت.. من هميشه خود را يك خبرنگار مي دانم براي همين اسم وبلاگم را تغيير نداده و هيچگاه هم تغيير نمي دهم اما الان تكليف درس خواندن ، اجراي ديروز امروز فردا و مديريت روابط عمومي معاونت آموزش و پژوهش بردوشم است و بسيار علاقمندم درس خواندنم را همچنان ادامه دهم اما كسي از فرداي خود خبر ندارد بايد ببينيم تكليفمان چيست . رنجبران درپايان از مهران شريعت پناهي مديرگروه اجتماعي شبكه سه ، علي زاهدي و محمدرضا ماندگاران تهيه كنندگان قبلي و فعلي برنامه ديروز امروز فردا به عنوان برادران عزيز و دوست داشتني اش نام برد و گفت: بايد ازآنها به خاطر راهنمايي ها و كمك هايشان تشكر كنم كه هميشه مثل برادر كنار من بوده و هستند البته يادم نرود يار و همراه و نخستين منتقد هميشگي ام را كه هميشه و در همه سختي ها دركنارم بوده است و آنهم همسر عزيزم است و اضافه كنيد به ان دعاي پدر، مادر و بويژه مادر همسرم را كه مثل مادرم مي ماند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها