نقش رادارگریز«شفق»در امنیت آسمان‌ایران

کد خبر: 223282

فرمانده اسبق سپاه پاسدران از برقراری یک چتر امنیتی در ایران با استفاده از جنگنده های رادارگریز خبر داده است. کارشناسان می گویند که این سخن فرمانده اسبق سپاه به معنای تولید انبوه جنگنده شفق است.

نقش رادارگریز«شفق»در امنیت آسمان‌ایران

فاطرنیوز: محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران با اشاره به تهدیدات اخیر اسرائیل گفته که، به برکت دفاع مقدس امروز ایران اسلامی از آن چنان اقتدار و عزتی برخوردار شده که قادر است هر گونه تهدیدی را با قاطعیت پاسخ داده و هر حرکتی را در نطفه خفه کند. آقای رضایی این سخنان را شب گذشته در قزوین مطرح کرده است.

در روزهای اخیر مقامات ارشد اسرائیلی بارها ایران را تهدید به حمله نظامی کرده اند. در آخرین مورد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم، تهران را به حمله نظامی پیش دستانه تهدید کرده بود.

آنگونه که مهر گزارش داده، فرمانده اسبق سپاه همچنین تأکید کرده، " ارتش مقتدر ما در کنار بسیج و سپاه با تجهیز خود به مدرن ترین سلاح های نظامی و موشک های دوربرد و هواپیماهای رادار گریز امروز چتر امنیتی محکمی را در ایران اسلامی ایجاد کرده و مانع از عملی شدن توطئه های دشمنان در کشور شده است. "

هم اکنون، ایران به لحاظ نظامی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا از قدرت های بزرگ نظامی محسوب می شود. اشاره آقای رضایی به موشک های دور برد ایران، احتمالا همان موشک شهاب ۳ و موشک بردبلند زلزال است.

پیشتر، ایران رسماً اعلام کرده بود که موشک شهاب ۳ بردی بیش از ۲۰۰۰ هزار کیلومتر دارد و به راحتی می تواند تمام سرزمین های اشغالی فلسطین را تحت پوشش قرار دهد.

تاکنون هیچ مقام رسمی نظامی یا غیرنظامی ایران درباره تجهیز نیروهای مسلح این کشور به هواپیماهای رادار گریز سخنی به میان نیاورده بود. اما حالا فرمانده اسبق سپاه پاسداران در دوران جنگ ایران و عراق اعلام کرده که ایران هواپیمای رادار گریز در اختیار دارد.

رادار گریز یک اصطلاح نظامی و یک سیستم هوشمند الکترومغناطیسی است که معمولا جنگنده های فوق پیشرفته از آن برای عدم تشخیص رادارها استفاده می کنند.

در سالیان گذشته، برخی کشورها از جمله آمریکا از این سیستم برای مخفی نگاه داشتن جنگنده ها از رصد هوشمند رادارها استفاده می کردند، اما این سیستم پیشرفته در سال های نه چندان دور روی هواپیماهای بدون سرشین نیز سوار شده است.

موتور هواپیماهای رادارگریز باید دارای کمترین صدا بوده و باید به گونه‌ای خنک شود که از زمین توسط امواج مادون قرمز شناسایی نشوند؛ قرار گرفتن موتور هواپیما در داخل، علاوه بر اینکه صدا را به شدت کاهش می‌دهد بلکه طراحی آیرودینامیکی باعث می‌شود موتورها در حالت قدرت پایین کار کنند.بهتر است تا پیش از آنکه دود از دریچه‌های عقب خارج شود از منافذ خنک‌سازی عبور کنند که با قرار دادن دریچه‌ها در قسمت‌های بالای هواپیما اثر مادون قرمز کم می‌شود زیرا سنسورها و حسگرهای دشمن غالباً زیر هواپیما را اسکن می‌کنند.

بدنه کامپوزیتی که ترکیبی از مواد مختلف و سبک وزن هستند با هدف جذب انرژی رادیویی با بیشترین بازدهی است شکل ویژه هواپیماهای رادارگریز همواره از نکات جالب توجه هستند و پرتوهای رادیویی را با استفاده از سطوح صاف و بزرگ به کار رفته در بدنه می‌توان منحرف کرد.

RQ-170؛ همان پهپادی که بدست ایران افتاد، یک هواپیمای رادارگریز بود

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که هواپیما سیگنال‌های رادیویی خود را یعنی همان انرژی الکترومغناطیسی که توسط الکترونیک داخلی ایجاد می‌شود، در خود حفظ کند.

هم‌چنین هواپیماهای رادارگریز باید زمانی که از اسکنر راداری خود استفاده می‌کنند به صورت سیگنال‌های راداری کوچک و بسیار متمرکز باشد تا کمتر شناسایی یا کشف شوند.

پیرامون جنگ الکترونیک نیز با توجه به اینکه رادارها اکتیو یا پسیو هستند می‌توان گفت که در برابر رادار پسیو نیاز به هواپیمایی با توان جنگ الکترونیک بالا با توان رادار فریبی و رادار گریزی است تا نه تنها جای هواپیما مشخص نشود بلکه وجود آن نیز حدس زده نشود.

با توجه به سه شرط لازم یعنی کنترل سیستم پیشران، بدنه و طراحی آن و خنثی سازی امواج تابانده شده شناساگر، می توان پرنده ای پنهانکار ساخت که البته این پارامترها با توجه به پیشرفت های روزانه بشر در حال تغییر هستند.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران اخیراً در صدد طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین سفره‌ماهی برآمده است، سفره‌ماهی هواپیمای بدون سرنشینی است. کارشناسان از این هواپیما به عنوان نخستین هواپیمای رادارگریز ایران یاد می کنند.

ماکت هواپیمای پنهانکار پیشرفته سفره ماهی

پس از رونمایی سفره ماهی ایرانی در یک مراسم رسمی، حالا سرلشکر محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه از برپایی یک چتر امنیتی در ایران با استفاده از هواپیماهای رادار گریز خبر داده است.

ایران پیش از این و در سال ۱۳۸۶ از یک نوع جت آموزشی با نام شفق رونمایی کرده و آن را دارای سیستم هایی متعددی از جمله رادارگریز اعلام کرده بود.

شفق در اصل به عنوان جت آموزشی سبک طراحی شد ولی بعدها تصمیم به ساخت نوع جنگنده آن گرفته شد. براساس اطلاعات موجود و گفته‌های مقامات رسمی جنگنده جنگنده شفق یک جنگنده مافوق صوت است.

شفق؛ جنگنده بومی ایران است

آنگونه که فرمانده اسبق سپاه گفته، چتر امنیتی قرار است که با استفاده از جنگنده هایی که رادارگریز هستند، در ایران برپا شود. برخی کارشناسان مسائل نظامی این گفته آقای رضایی را اینگونه تعبیر می کنند که، ایران جنگنده های مافوق صوت و رادارگریز شفق را به تولید انبوه رسانده است، چرا که ایران اصولاً غیر از شفق جنگنده رادارگریز دیگری ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها