سوال‌هایی ازجان کری که پاسخ‌هایی جدی می‌طلبد

کد خبر: 240232

آیا شما باور دارید استراتژی فعلی ما که تحریم‌ها را گسترش دهیم و در عین حال از گزینه‌ی نظامی صحبت کنیم، جلوی ایران را خواهد گرفت ؟ باور نمی‌کنید این تحریم‌ها به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد تا نظر موافق مردم خود کسب کنند؟ ایران بارها گفته سلاح اتمی نمی‌خواهد، مخصوصاً اگر کشورهایی مانند اسرائیل سلاح‌های خود را نابود کنند، آیا شما حاضر هستید به علایق امروز ایران نظر مثبت نشان بدهید و بگذارید ایران برابر تعهدهای خود به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، عمل کند؟

سوال‌هایی ازجان کری که پاسخ‌هایی جدی می‌طلبد
سرویس بین الملل«فردا»: دیوید کورن در مقاله ای در هفته نامه نیشن با طرح سولاتی از جان کری-وزیر خارجه احتمالی امریکا- سیاست خارجی آمریکا را به چالش کشیده است و ضعف های بنیادین آن را به رخ کشیده است. این پرسش ها در حقیقت نشانگر ضعف هایی هستند که ایالات متحده می کوشد در پرتو لفاظی های دولتمردان خود و پیمانکاران منطقه ای خود آنها را بپوشاند.
********************************************************

باراک اوباما، جان کِری را برای مقام وزارت امور خارجه نامزد کرده است و این اقدام به سنا این اجازه را می‌دهد تا مباحث عمده‌ی سیاست خارجی دولت - و بسیاری از سیاست‌های مرتبط را به کنکاش بکشد. جمهوری‌خواهان - کسانی مانند سناتور جان مک‌کین شخصاً انزجار خود از احتمال نامزدی سفیر امریکا در سازمان ملل سوزان رایس را برای این سمت اعلام کرده بودند - تاکنون نظرات منسجمی در مورد مباحث موجود اعلام نکرده‌اند. پس این وظیفه‌ی دموکرات‌های کمیته‌ی روابط خارجی سنا است تا با مسئولیت‌پذیری، مباحث عمده و جدی موجود را از جان کِری بپرسند.

اینجا چند سوال مهم مطرح می‌شود که سنا باید از نامزد این وزارت‌خانه بپرسد:

1 - جنگ‌طلبی رئیس‌جمهور

آیا محدودیتی برای رئیس‌جمهور در آنچه «جنگ علیه ترور» می‌خوانند، وجود خواهد داشت؟ برخلاف پیش‌بینی‌ها و انتظارها، اوباما تکیه بر نظرات کنگره برای دنباله‌روی القاعده بعد از 11 سپتامبر را حتی بیشتر از دولت بوش کنار گذاشت و به هر گروهی که احتمال فعالیت‌های تروریستی داشت، حمله‌ی نظامی کرد - به عبارتی دیگر، این جنگ را به جنگی ابدی تبدیل کرد. قوانین موجود این امتیاز را به رئیس‌جمهور داده است تا هر کسی را به قتل برساند (شامل بر شهروندان امریکا) اگر رئیس‌جمهور معتقد باشد این افراد، اقدامی تروریستی علیه امریکا انجام می‌دهند. چگونه چنین امتیازی را بر قانون اساسی کشور، برابر می‌دانید؟ چه پیشنهادی برای کنگره برای اعمال قوانین بر رئیس‌جمهور دارید اگر مردمانی بی‌گناه را در این روند، به اشتباه به قتل برساند؟

2 - تغییرات آب و هوایی

آیا شما تغییرات آب و هوایی (گرم شدن زمین) را تهدیدی آشکار و حاضر بر امنیت کشور می‌بینید یا خیر؟ اوباما در اولین سخنرانی رسمی خودش امیدواری‌ها را بالا برد و گفت «شرایط گرم‌ شدن زمین را کندتر می‌کنیم». با این حال امریکا هنوز اساساً کشوری آلاینده است و نگذاشت مذاکرات اخیر در دوحه به نتیجه برسد. شما چه برنامه‌ای برای تغییر این روند خواهید داشت؟

3 - بهبود اقتصاد جهانی

آیا وضعیت گسترده‌ی بیکاری در ایالات متحده، بحران اقتصادی در اروپا و ژاپن و همچنین درگیری‌های موجودی تجاری با چین نیازمند سیاست‌های بین‌المللی جدید از طرف امریکا خواهد بود یا خیر؟ امریکا اخیرا در سرزمین خود سیاست‌های ریاضتی را دنبال می‌کند، در حالیکه بین رشد اقتصادی داخل و خارج از کشور، فاصله افتاده است. ما به‌سمت دنیایی هم‌گون‌تر می‌رویم با تجارت جدید و جنگ‌های موجود را نیز داریم، در حالیکه در سطح جهان نیازمند بهبود شرایط هستیم. شما چه قدم‌هایی را در جایگاه خودتان برخواهید داشت تا ضامن رشد اقتصادی ممتد و پیوسته در سطح جهان باشیم و این روند برابر سیاست‌های جهانی ما باشد؟

4 - نظامی‌سازی سیاست خارجه‌ی امریکا

چگونه وزارت امور خارجه‌ی امریکا می‌تواند جایگاه خودش را از ارتش طلب کند و نقش مناسب و شایسته‌ی خود را به عنوان آژانس سیاست خارجی امریکا اجرا کند؟ نظامی‌سازی سیاست خارجه‌ی امریکا در دوره‌ی نخست چهار ساله‌ی اوباما ممتد دنبال شده است. در سرتاسر جهان مقامات ارشد نظامی با قدرت و نفوذی بسیار بالاتر از سفیرهای امریکا عمل می‌کنند. بسیاری از کشورهای جهان امریکا را امروز فقط از طریق پایگاه‌های نظامی این کشور در سرزمین‌های خود می‌شناسند، یا از طریق آموزش‌دهنده‌های نظامی امریکایی یا از طریق حملات پهبادهای امریکایی. بودجه‌ی کمک‌های خارجی ما امروز برای جهان امروز ناکافی است در حایکه ارتش رقم بسیار بالاتری نسبت به زمان جنگ سرد، بودجه در اختیار خود دارد. شما در خود چه مسئولیتی می‌بینید، اگر قائل به چنین مسئولیتی باشید، تا از رئیس‌جمهور بخواهید این عدم توازن را تصحیح کند؟

5 - افغانستان

آیا شما از هزینه شدن بیهوده‌ی جان‌ها و میلیاردها دلار پول در این جنگ حمایت می‌کنید؟ و شما از لحاظ دیپلماتیک چه خواهید کرد تا خروج ما از این کشور دیرتر از سال 2014 انجام نگیرد؟ گزارش‌هایی می‌گوید بعد از سال 2014 قرار است تعداد نامعلومی از ارتش در خاک این کشور باقی بماند و احتمالاً یک دهه‌ی دیگر قرار باشد دولت افغانستان کمک‌ها و حضور ارتش ما را بخواهد. شما برای این روند غیرواقعی چه تعهدی در خود احساس می‌کنید و چه برنامه‌ای را اجرا خواهید کرد؟

6 - خاورمیانه

امریکا قرار است در این منطقه چه کند، مخصوصاً حالا که بهار عربی بیشتر شبیه به پاییز عربی شده است، حالا که دولت لیبی به‌سمت دولت نظامی پیش می‌رود، تنش‌ها در مصر اوج گرفته است و شورش‌های سوریه خونین‌تر گشته است؟ چگونه می‌توانیم ادعای حمایت از دموکراسی در خاورمیانه را داشته باشیم وقتی که از رژیم بحرین حمایت می‌کنیم - دولت حامی ارتش ما و البته مقر ارتش پنجم دریایی امریکا - در حالی که این دولت مردم معترض و صلح‌جوی خود را زندانی می‌کند و به قتل می‌رساند؟ صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها شکننده و غیرواقعی است، آیا شما فکر می‌کنید در چنین شرایطی سیاست ما که «اسرائیل درست می‌گوید یا نمی‌گوید» می‌توانید علایق امنیتی امریکا را تامین کند؟ کمابیش اهمیت بیشتری نیافته است تا امریکا از دولت فلسطینی و امکان شکل‌گیری آن حمایت کند؟

7 - ایران و نیروی هسته‌ای

آیا شما باور دارید استراتژی فعلی ما که تحریم‌ها را گسترش دهیم و در عین حال از گزینه‌ی نظامی صحبت کنیم، جلوی ایران را خواهد گرفت ؟ باور نمی‌کنید این تحریم‌ها به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد تا نظر موافق مردم خود کسب کنند؟ ایران بارها گفته سلاح اتمی نمی‌خواهد، مخصوصاً اگر کشورهایی مانند اسرائیل سلاح‌های خود را نابود کنند، آیا شما حاضر هستید به علایق امروز ایران نظر مثبت نشان بدهید و بگذارید ایران برابر تعهدهای خود به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، عمل کند؟

این سوال‌ها درحقیقت تنها بخشی کوچک از سوال‌های جدی‌ای است که باید پاسخ آن‌ها را داشته باشیم. زمان آن رسیده تا سنا جدی از جان کِری بخواهد برنامه‌هایش را به آن‌ها توضیح بدهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها