خودروسازان بدهی 1000 میلیاردی دارند/ کاندیدای اختصاصی خواهیم داشت/ اصرار داریم لاریجانی کاندیدا شود

کد خبر: 244303

عزیزان خودرو ساز حدود 1000 میلیارد تومان بدهکار قطعه ساز هستند. قطعه ساز که حرکت نکند خودرو ساز هم نمی تواند حرکت کند. ... من فکر می کنم که قطعا به این نتیجه خواهیم رسید که گزینه خودمان را داشته باشیم.متاسفانه آقایلاریجانی دارند انکار می کنند و نمی پذیرند ولی ما نظرمان این است که آقای لاریجانی نباید این طوری برخورد کنند.

خودروسازان بدهی 1000 میلیاردی دارند/ کاندیدای اختصاصی خواهیم داشت/ اصرار داریم لاریجانی کاندیدا شود

سرویس سیاسی«فردا»: بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه فراکسیون رهروان ولایت مجلس و عضو کمیسیون صنایع مجلس است. با او درباره دو موضوع اقتصادی و سیاسی گفتگو کرده ایم. هم از بازار ملتهب خودرو و پراید 17 میلیون تومانی با نماینده اسدآباد صحبت کردیم و هم درباره برنامه های فراکسیون رهروان برای انتخابات پیش رو. نعمتی تاکید دارد که فراکسیون رهروان ولایت کاندیدای اختصاصی برای انتخابات معرفی خواهد کرد.

آقای نعمتی این روزها وضعیت بازار خودرو خیلی اصطلاحا به هم ریخته است. شما در کمیسیون صنایع مجلس برآوردی از این وضعیت دارید؟ آیا جلسه ای برای بررسی این موضوع داشته اید؟

ما جلسه ویژه ای در این باره نداشته ایم اما به طور کلی گفتگوهایی با آقای وزیر صنعت داشته ایم و مسایل را مطرح کرده ایم. اما متاسفانه دوستان خیلی به این مساله اعتقاد ندارند و فقط بحث های خودشان را پیش می برند

قیمت پراید خیلی شاخص شده است 17 میلیون تومان. ظاهرا گفته شده که به خاطر کاهش تولید است. مگر قطعات پراید هم وارداتی است که تولیدش کاهش یافته باشد؟

یکی از بحث هایی که ما با دوستان وزارت صنعت و خودرو ساز داشته ایم همین است. چندین بار دوستان خودرو ساز مطرح کرده اند که ما داریم خودرو ملی تولید می کنیم و چندین بار هم از این خودروهای ملی رونمایی کردند ولی وقتی به عرصه عمل می رسیم می بینم تکرار حرف های گذشته است و بحث هایی مطرح می کنند که خیلی مبنای کارشناسی ندارد. الان ظرفیت تولید خیلی پایین است. دلیل پایین بودن ظرفیت هم این است که عزیزان خودرو ساز حدود 1000 میلیارد تومان بدهکار قطعه ساز هستند. قطعه ساز که حرکت نکند خودرو ساز هم نمی تواند حرکت کند. مطلب بعدی این است که به نظر می رسد خودروسازها دنبال این هستند در این بازاری که ایجاد شده برای خودشان اصطلاحا کلاهی بدوزند که این موضوع هم فشار به بازار و جامعه است. مساله سوم این است که ما همه ضرر و زیان ها را می خواهیم از جیب مردم تامین کنیم. هزینه بانکی را باید مردم پرداخت کنند. هزینه عدم بهره وری و هزینه 60 درصد ظرفیت خالی تولید کننده را باید مردم پرداخت کنند. در مجموع فکر می کنم محوری ترین مشکل در خودروسازی مشکل مدیریتی است. مگر می شود یک مجموعه ای با این بزرگی و تشکیلات قوانین مدونی نداشته باشد و همه مسایل را بگذارند به گردن تحریم ها و بدهی بانک ها. خیلی از خودروسازها الان پولشان را برده اند جای دیگر سرمایه گذاری کرده اند. مثلا رفته اند بانک خریده اند.

خوب اینها را قاعدتا باید نهادهای نظارتی نظارت می داشتند. مجلس یکی از این نهادهای نظارتی است.

ما که نظارت خودمان را انجام می دهیم. تحقیق و تفحص از خودروسازها در مجلس تصمیم گیری شده و دارد انجام می شود. یکی دوتا سوال از وزیر در این مورد در دستور کار است که انجام خواهد شد.

خودتان فکر می کنید چشم انداز مثبتی وجود دارد. اقدام فوری مد نظرتان هست؟

من با اقدام فوری موافق نیستم. به نظر من باید با برنامه و تشکیلات پیش برویم. شرکت های بزرگ دنیا برای اینکه 1 درصد فروش محصولشان را بیشتر کنند دهها برنامه دارند ولی ما چه برنامه ریزی مشخصی برای تولید همین خودروهای معمولی و از رده خارج داریم.

آقای بهمنی شما عضو هیات رئیسه فراکسیون رهروان ولایت مجلس هم هستید. یکی دو تا سوال سیاسی هم می پرسم. آیا فراکسیون تا کنون جلسه انتخاباتی معطوف به انتخابات ریاست جمهوری داشته است؟

بله جلساتی داشته ایم.

به جمع بندی خاصی هم رسیده اید؟

نه هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.

خوب یعنی روی چه مسایل انتخاباتی بحث کرده اید؟

معمولا درباره شاخص هایی که وجود دارد و اینکه بر اساس چه مبنایی باید حرکت کرد. بیشتر بحث تشکیلاتی است.

فراکسیون اصول گرایان مجلس، فراکسیون رقیب شما در مجلس تا الان دو تا کاندیدا معرفی کرده آقای حدادعادل و آقای زاکانی. در فراکسیون رهروان ولایت بجز آقای لاریجانی گزینه هایی هستند که در حد نامزدی انتخابات باشند؟

من فکر می کنم که قطعا به این نتیجه خواهیم رسید که گزینه خودمان را داشته باشیم.

یعنی فراکسیون رهروان ولایت کاندیدای مستقل و اختصاصی خواهد داشت؟

انشاء الله. انشاء الله

پس شما وارد بحث ائتلاف اصول گرایان نمی شودید؟

نه. نه. البته باید ببینیم چه پیش می آید.

ارزیابی خودتان از آقای لاریجانی چیست؟ ایشان هنوز تصمیم نگرفته اند؟

متاسفانه ایشان دارند انکار می کنند و نمی پذیرند ولی ما نظرمان این است که آقای لاریجانی نباید این طوری برخورد کنند.

یعنی شما اصرار دارید که آقای لاریجانی ورود پیدا کنند؟

بله. البته مجموعه فراکسیون نه ولی تعدادی از دوستان اصرار دارند.

خوب برای مجاب کردن آقای لاریجانی تلاش هایی هم کرده اید؟

بله تلاش کرده ایم و این تلاش را ادامه خواهیم داد.

ولی هنوز تلاش هایتان نتیجه بخش نبوده است؟

هنوز نتیجه نداده است ولی ادامه خواهد داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها