نطق‌ جنجالی روحانی درباره بختیار

کد خبر: 321007

12 بهمن ماه سال 1359، انقلاب به دو سالگی خود رسیده بود اما از عمر مجلس شورای اسلامی تنها 9 ماه می گذشت. در آن روز نمایندگان مجلس طرح تعطیلی 12 بهمن را مطرح کردند، نطق جنجالی حسن روحانی رئیس جمهور کنونی کشور در آن مجلس باعث اعتراض برخی نمایندگان دیگر از جمله ابراهیم یزدی شد.

نطق‌ جنجالی روحانی درباره بختیار
مجله مهر : آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست جلسه علنی 12 بهمن 59 را برعهده داشت. این اولین تلاقی مجلس و سالروز انقلاب بود. بحث درباره طرح شوراها بود که بیش از حد در کمیسیون مانده و وقت زیادی برای آن صرف شده است. هاشمی رفسنجانی سخنانی درباره عظمت روز 12 بهمن بیان کرد. یکی از نمایندگان بین صحبت های رئیس مجلس اشاره کرد که با امضای ۳۹ نفر از برادران بصورت ماده واحده به مجلس آمده است که روز دوازدهم بهمن را «روز رحمت» یا «روز امام» نامگذاری کنیم و تعطیل رسمی.

رئیس مجلس می گوید امروز امکان بررسی این طرح وجود ندارد و باید به کمیسیون ارجاع شود و سپس از نمایندگانی که به این مناسبت تاریخی توجه داشته اند تشکر می کند اما آن میان یکی از نمایندگان اعتراض می کند که 12 بهمن را باید روز «دوبرابرکار» اعلام کنید نه روز تعطیل!

هاشمی رفسنجانی بحث را جمع می کند و می گوید که این موضوع فعلا در مجلس طرح شده است، اجازه دهید هر وقت از کمیسیون به صحن برگشت اسم آن را هر چه باشد می گذاریم.

هجدهم بهمن نطق حسن روحانی درباره فرار بختیار خائن از کشور نطقی جنجالی بود. او با طرح این پرسش که «بالاخره بختیار دستگیر شد یا نشد؟ اگر دستگیر شد چه کسانی باعث فرار او شدند؟» خواستار پاسخگویی به این سوالات شد

اشاره روحانی به فرار مرموز بختیار از کشور بود. با سقوط رژيم پهلوی، شاپور بختيار، پس از يک دوره اختفا در تهران، با حمايت دست‏های مرموزی به خارج گريخت و عازم فرانسه شد و در فرانسه مورد حمايت کامل سرويس‏های اطلاعاتی غرب قرار گرفت و فعاليت‏هاي توطئه‏گرايانه را عليه نظام جمهوري اسلامي آغاز کرد. حسن روحانی از گم شدن بخشی از اسناد نیروهای مسلح هم انتقاد کرد و گفت که «اسناد فراوانی بعنوان اسناد سری که یک بخش عظیمش از نیروهای مسلح بوده است. افرادی که آن اسناد را جمع آوری کرده اند و آورده اند و به افرادی دیگری تحویل داده اند حاضرند بیایند و شهادت بدهند که این اسناد چه مقداری بوده است و به چه کسی تحویل داده اند. اما اسناد سری کجا رفته است؟ و چه شده است برای ما مجهول است؟»

او درباره ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا هم گفت که حادثه عظیمی به نام مسأله گروگانگیری در تاریخ ما اتفاق افتاد. ابرقدرتی به نام امریکا، شکسته شد. این بت امریکا درهم شکسته شد. کسانی در جامعه ما و درسراسر جهان بودند که فکر می کردند به آمریکا نمی شود گفت بالای چشمت ابرو است و این مسأله را باور یقین داشتند. بت امریکاشکسته شد.

او صبحت هایی هم درباره پس دادن هواپیماهای اف- 14 به آمریکایی ها مطرح کرد که موجب اعتراض ابراهیم یزدی شد. او در این نطق خود پرسید چه کسانی بودند که می خواستند(اف-۱۴) های ما رابه آمریکا پس بدهند؟ همان اف-۱۴هایی که امروز حفاظت آسمان ایران را به عهده دارند. چه کسانی مخالفت کردند؟ چه کسانی اصرار داشتند بر اینکه اف-۱۴که سرمایه ای بود برای نیروهای هوایی ما، و آن وقت من در ستاد ارتش بودم افسرانی آمده بودند و گریه می کردند و می گفتند مبادا این توطئه تحقق پیدا بکند.

بعد از اینکه حسن روحانی صحبت هایی درباره اف-14 مطرح کرد ابراهیم یزدی از آیت الله هاشمی رفسنجانی که ریاست جلسه علنی را داشت درخواست وقت کرد تا پاسخ روحانی را بدهد. هاشمی رفسنجانی توضیح داد که روحانی نامی از کسی نبرده است. یزدی تاکید کرد که جلوی تحریف را بگیرید یا اجازه بدهید که من صحبت کنم، من باید ازخودم دفاع کنم. هاشمی رفسنجانی باز تاکید کرد ایشان اسم کسی را که نبردند و نوبت را به ناطق بعدی داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها