پاکستان اف 16 تحویل گرفت/تصاویر

کد خبر: 342946

مراسم رونمایی از جنگنده‌های اف-16 خریداری شده از «اردن» با حضور «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان در پایگاه هوایی شهر «سرگودار» این کشور برگزار شد.

پاکستان اف 16 تحویل گرفت/تصاویر
فارس: مراسم رونمایی از جنگنده‌های اف-16 که دولت پاکستان از کشور اردن خریداری کرده است در پایگاه هوایی شهر سرگودا برگزار شد. گفته می‌شود که اسکادران جنگنده‌های پاکستان با تحویل گرفتن هواپیماهای جدید اف-16 از اردن تکمیل شده است. راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان در این مراسم اظهار داشت که نیروی زمینی و هوایی پاکستان همیشه توانسته‌اند به بهترین شکل با برآورده کردن خواسته‌های مردم، از این کشور دفاع کنند. وی افزود: خریداری جنگنده‌های اف-16 باعث استحکام و پایداری روابط اردن و پاکستان می‌شود.
شریف، افزایش قدرت و تکمیل اسکادران نیروی هوایی پاکستان را به فرمانده نیروی هوایی و خلبانان ارتش این کشور تبریک گفت. «طاهر رفیق بت» فرمانده نیروی هوایی پاکستان نیز در این مراسم گفت که با در اختیار داشتن جنگنده‌های اف-16 بهتر می‌توانیم با خطرهای داخلی و خارجی مقابله کنیم و اکنون توانایی دفاع نیروی هوایی پاکستان افزایش یافته است.
وی ضمن تشکر از اردن برای فروش جنگنده‌های اف-16 به پاکستان افزود که این جنگنده‌ها به قیمت مناسبی خریداری شده است. در پایان این مراسم خلبانان ارتش پاکستان با به پرواز درآوردن جنگنده‌های اف 16 و انجام حرکات نمایشی قدرت نیروی هوایی این کشور را به نمایش گذاشتند. هواپیماهای اف-16 به عنوان یک جنگنده سبک، ساده و ارزان برای نیروی هوایی آمریکا طراحی شد تا باتولید بالا توانایی برتری هوایی خود را افزایش دهند.
تاکنون بیش از 4500 فروند از این هواپیما تولید شده و آخرین خریدار آن نیز عراق است که 18 فروند اف-16 سفارش داده است. در مجموع 25 کشور از این هواپیما استفاده می‌کنند و مدل‌هایی از آن در ژاپن و ترکیه هم تولید می‌شود. در سال 2009 در مجموع 2 هزار و 309 فروند اف-16 در کشورهای مختلف دنیا عملیاتی بوده‌اند که این رقم بیشتر از هر هواپیمای جنگی دیگر است به این معنا که 15 درصد از کل هواپیماهای جنگی دنیا را اف-16 تشکیل می‌دهد. جنگنده اف-16 در ابتدا به عنوان یک جنگنده‌ سبک برای برتری هوایی روزانه طراحی شد، اما در عمل به یک هواپیمای چند منظوره برای انجام عملیات در شرایط‌ آب و هوایی مختلف تبدیل شد. در طول دوران تولید این هواپیما، بهینه‌سازی‌های مداومی بر روی آن صورت گرفت و مدل‌هایی با قابلیت‌های بالاتر تولید شده‌ است. کارشناسان بر این باورند که پاکستان نتوانسته به صورت مستقیم هواپیماهای اف-16 را از آمریکا خریداری کند بنابراین سعی می‌کند تا از طریق کشورهای عربی این جنگنده‌های پیشرفته را خریداری و اسکادران هوایی خود را تکمیل کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها