فواد معصوم رئیس جمهور عراق شد/ بوئینگ آمریکا با ایران‌ایر قرارداد بست/ هندآخرین قسط توافق‌ژنو را با ایران‌تسویه‌کرد/ تکفیری‌ها تورهای گردشگری راه اندازی کردند

کد خبر: 356457
ایسنا: پارلمان عراق بالاخره در پنجمین جلسه خود توانست تکلیف پست ریاست‌جمهوری این کشور را مشخص کند و بدین ترتیب فواد معصوم با اکثریت آرای نمایندگان رئیس جمهور عراق شد.

به گزارش سایت المسله، پنجمن جلسه پارلمان عراق با حضور 226 تن از نمایندگان با ریاست سلیم جبوری، رئیس پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شد.

المیادین نیز گزارش داد، رأی‌گیری در جلسه امروز (پنج‌شنبه) مجلس عراق برای انتخاب رئیس‌ جمهور جدید به دور دوم کشیده شد که در این رأی گیری رقابت بین فواد معصوم و حنان الفتلاوی بود اما الفتلاوی به درخواست فراکسیون خود نامزدی‌اش را پس گرفت.

ائتلاف کردها در پارلمان عراق فواد معصوم از رهبران این ائتلاف را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری این کشور معرفی کرده بود.

فواد معصوم هورامی در سال ۱۹۳۸ در شهر کویه اقلیم کردستان متولد شده است. خانواده وی اصالتا اهل روستای "خرپان" هورامان اقلیم کردستان است. وی در اوایل دهه ۵۰ میلادی برای تحصیل به مصر می رود و مدرک دکترای خود را در رشته فلسفه به دست می آورد.

فواد معصوم پیش از پیوستن به حزب دموکرات کردستان در سال ۱۹۶۴ عضو حزب کمونیست عراق بوده است. وی در سال های دهه ۶۰ در علاوه بر فعالیت ها و مسئولیت های حزبیش در حزب دموکرات در دانشگاه های بغداد و بصره مشغول به تدریس بوده است. فواد معصوم به دلیل آشنایی با دنیای عرب و داشتن رابطه با رهبران مصر در سال ۱۹۷۳ از سوی مصطفی بارزانی، رهبر وقت حزب دموکرات کردستان به عنوان نماینده وی در قاهره انتخاب شد و تا سال ۱۹۷۵ به فعالیت خود در این سمت ماند.

پس از شکست کردها در سال ۱۹۷۵ و عقب‌نشینی حزب دموکرات به رهبری بارزانی به سمت ایران، وی از حزب دموکرات جدا شد و در سال ۱۹۷۶ به همراه جلال طالبانی و چندین چهره دیگر اتحادیه میهنی کردستان را تاسیس کردند. فواد معصوم تا سال ۱۹۹۲ دبیر کل اتحادیه انقلابی کردستان را بر عهده داشت.

وی پس از سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ عضو مجلس عراق بوده و در سال ۲۰۰۴ به عنوان اولین رئیس مجلس عراق انتخاب شد.

گفته می‌شود که جلال طالبانی و فواد معصوم دارای رابطه‌ای حسنه هستند. جلال طالبانی وی را یکی از روشنفکران محبوب در میان اعضا و هواداران اتحادیه میهنی معرفی کرده است.

بوئینگ آمریکا با ایران‌ایر قرارداد بست

ایسنا: شرکت هواپیمایی بوئینگ امریکا قراردادی با شرکت ایران‌ایر امضا کرده که این شرکت را به نخستین شرکت آمریکایی بدل می‌کند که پس از انقلاب اسلامی با ایران قرارداد امضا کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس این قرارداد بوئینگ قطعات هواپیما را در اختیار شرکت هواپیمایی ایران‌ایر قرار می دهد که شامل فروش قطعات یدکی، خدمات و تجهیزات مسیریابی است. بوئینگ همچنین مذاکراتی را برای امضای قرارداد مشترکی با شرکت ایران‌ایرتور در حال انجام دارد. در آوریل 2014 وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش قطعات مورد نیاز هواپیماهای ایرانی را به‌عنوان بخشی از توافق بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران به بوئینگ داد؛ این مجوز با این حال مجوز فروش هواپیماهای جدید را به بوئینگ نداده است. براساس این گزارش، ناوگان هواپیمایی ایران‌ایر شامل هواپیماهای متعددی است که برخی از آن‌ها هواپیماهای بوئینگ ساخت پیش از سال 1979 هستند. تحریم‌های اعمال شده علیه ایران فروش هواپیماهای جدید و برخی قطعات هواپیمایی به ایران را ممنوع کرده بود.

هندآخرین قسط توافق‌ژنو را با ایران‌تسویه‌کرد

فارس: خبرگزاری رویترز گزارش داده هند سومین قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران را واریز می‌کند. خبرگزاری رویترز گزارش داده هند سومین قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران را واریز می‌کند. این خبرگزاری از قول سه منبع اعلام کرد هند روز پنجشنبه سومین قسط ۵۵۰ میلیون دلاری از بدهی‌های نفتی خود را با ایران تسویه کرد. این مبلغ بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران قلمداد می‌شود که به موجب توافق موقت ژنو به حساب ایران واریز می‌شود. به موجب این توافقنامه که در سوم آذرماه سال ۱۳۹۲ بین ایران و گروه ۱+۵ امضا شد ایران به ۴.۲ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود که در اختیار خریداران نفت این کشور قرار داشت، دست پیدا کرد. قرار شد این مبلغ طی هشت قسط به حساب ایران واریز شود. ایران و کشورهای ۱+۵ جمعه هفته پیش در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای خود به علت آنکه نتوانستند طبق مفاد توافقنامه ژنو تا موعد ۲۰ جولای (۲۹ تیرماه) به توافق برسند مهلت مذاکرات را تا ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) سال جاری تمدید کردند. ایران در خلال مهلت ۴ ماهه مذاکرات به ۲.۸ میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های نفتی مسدود شده خود دست پیدا خواهد کرد. هند، که چهارمین مصرف کننده نفت در جهان است، پس از چین دومین مشتری نفت ایران به شمار می‌رود و سالانه حدود 12 میلیارد دلار نفت خام از ایران خریداری می‌کند. این میزان نفت حدود 12 درصد از مصارف نفتی هند را تشکیل می‌دهد.

تکفیری‌ها تورهای گردشگری راه اندازی کردند

ایسنا: گروه تروریستی داعش سفرهای گردشگری را در مناطق تحت تسلط خود در سوریه و عراق به راه انداخته که این سفرها مجانی نبوده و بیشتر مسافران این سفر خارجی‌های تندرو هستند. به گزارش پایگاه خبری ایلاف، گروه تروریستی داعش که تاکنون به جنایات گسترده‌ای دست زده برای آشنایی با مناطقی که آن جا را تحت تسلط خود در آورده و به منظور تفریح با تعدادی از اعضای خود به سفرهای گردشگری در مناطق شمال سوریه و عراق می‌پردازد. جهادگران تندرو در اتوبوس‌های که پرچم سیاه داعش بر روی آن‌هاست برای گذراندن "ماه عسل" خود با همسرانشان به استان الانبار عراق سفر می‌کنند. هادی سلامه یک فعال سیاسی اعلام کرد: عبد الرحمن الشیشانی (چچنی) که یک جنجگو در صف تندروهاست به همراه همسرش در حال گذراندن ماه عسل خود در استان الانبار است. این فعال سیاسی با اشاره به ماه عسل شیشانی با همسرش با حالت تمسخر تندروها را "بسیار رومانتیک" توصیف کرد. در این اتوبوس زنان در قسمت پشت اتوبوس و مردان در قسمت جلوی اتوبوس نشسته و راننده اتوبوس هم طی سفر برای آنان سرودهای با مضامین جهادی پخش می‌کند. یکی از مخالفان سوری در شرق سوریه گفت: این سفرها بعد از اینکه بغدادی نام "امیرالمومنین" را انتخاب کرد، آغاز شد. هادی سلامه، فعال سیاسی افزود: این سفر از شهر تل ابیض در مرزهای ترکیه شروع شده و به استان الانبار رسیده است و مشتاقان داعشی در هر مکان که بخواهند پیاده می‌شوند و نیازی به گذرنامه یا پاسپورت ندارند. وی گفت: این سفرها مجانی و بدون هزینه نیست و قیمت آن با توجه به مسافتی که مسافران از آن عبور می‌کنند، متفاوت است. ابوقتیبه العکیدی، فرمانده گروه جنگجویان مخالف در استان دیرالزور اعلام کرد: بیشتر مسافران خارجی هستند و به زبان انگلیسی حرف زده و لباس‌های افغانستان را به تن دارند که همراه آن‌ها یک مترجم افغانی است که درباره مناطقی که از آن دیدن می‌کنند به آن‌ها توضیح می‌دهد آنان کتاب‌هایی به همراه دارند که شعارها و مضامین خلافت اسلامی در آن‌ها نوشته شده است. این مسافران رمانتیک با خود اسحله‌ای در اتوبوس حمل نمی‌کنند اما تعدادی از ماشین‌های خود که مجهز به مسلسل و اسلحه است آن‌ها را همراهی می‌کند. ابو ابراهیم الرقاوی یک فعال دیگر افزود: این سفرها دوبار در هفته اتفاق می‌افتد و بسیار شبیه به سفرهای شرکت‌های توریستی است اما تنها در مناطق تحت تسلط خود در گردش هستند. امکان دسترسی بیشتر به اطلاعاتی درخصوص این سفرها زیاد وجود ندارد و تنها در وبلاگ وابسته به داعش در توییتر که در آن تصاویری از اتوبوس‌هایی وجود دارد که بر روی آن نوشته شده "طرح حمل و نقل مجانی خیریه" و همچنین تصاویر کسانی که پرچم سیاه داعش را در دست دارند منتشر شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها