الزام‌های داخلی و خارجی اثرگذاری بر نظم جهانی و بین‌الملل

کد خبر: 366199
سرویس سیاسی « فردا »:‌

در یک انتخاب هوشمندانه و نشست با خبرگان و نخبگان رهبری، یک بار دیگر در یک‌ماه گذشته، با بیانات بسیار مهم مقام معظم رهبری، زاویه و پنجره جدیدی در نگاه به تحولات پیرامونی و جهانی به روی همه اقشار ایرانی و حتی ناظران خارجی گشوده شد، در حالی که رخدادها و تحولات جهانی در تصاویر جدا از هم و یا تاکتیکی معانی ناقصی منتقل می‌کنند، رهبری حکیم انقلاب، با طرح این نگاه نو، اولویت‌ها و الزام‌های داخلی و خارجی جدیدی را در نحوه تحلیل و یا تعامل داخلی و حتی در مزّیت‌های مضاعف از پیروزی‌های بدست آمده، مطرح فرمودند که مرزهای رفتاری و شتاب‌های جدید در برنامه‌های اجرایی سیاست‌های داخلی و خارجی و اهمیت و حساسیت هر اقدام و لحاظ کردن مقطع زمانی فعلی را گوشزد می‌کنند.

در حالی نظام بین الملل و جهانی دوره نامشخص و سیال را به سمت شرایط پایدار طی می‌کند که هر یک از بازیگران بزرگ و تلاشگر برای ترسیم موقعیت و جایگاه خود در این نظام جدید، فرصت را از دست نمی‌دهند، نیاز به نوعی هوشمندی جدید و از این منظر به تحولات و اقدامات خودی، امری شایسته و حیاتی است ما اجازه نداریم به رفتارها بی خرد و یا فریبکارانه که فرصت‌هایی بین المللی ما را می‌سوزانند، اجازه فعال شدن بدهیم و بدان مشغول شویم.

پتانسیل‌های ما در عرصه داخلی و خارجی محدود است و تقریبا هیچ بازیگر جهانی از پتانسیل و ظرفیت نامحدود برخوردار نیست، لذا از این ظرفیت و پتانسیل موجود باید با رویکرد حداکثرسازی در فرصت‌ها و امتیازات و اقتدار داخلی و خارجی بهره جست.

در محیط داخلی، هر اقدام و رفتار و برنامه‌ای که براقتدار ملی می‌افزاید و همبستگی ملی را استحکام می‌دهد و ظرفیت سازی‌های جدید تولید می‌کند، پسندیده و مباح است و هر رخداد و رفتاری در مسیر مقابل، بدون تردید باید حذف و طرد گردد.

هر سرگرمی و مشغله فریبکارانه و کم ارزش و یا فرعی در داخل، ممکن است فرصت‌های بزرگی را در خارج از دست ما بیرون برده و یا سلب نماید. در محیط خارجی نمی‌توانیم سلیقه‌های جناحی و حزبی و بخشی را ملاک رفتار ورویکردهای خود قرار دهیم و آنچه همسو با نگاه نظام و حداکثرسازی فرصت‌ها و امتیازهاست باید ملاک عمل و برنامه‌ها و سیاست‌ها قرار گیرد. نمی‌توانیم هیچ فرصتی را از دست بدهیم، چرا که فرصت تکرار‌آن در دست ما نیست. نمی‌توانیم با وعده‌ها و امیدهای واهی، زمان و سرمایه‌های ملی را از دست بدهیم. آنچه را در لیست مولفه‌های قدرت در محیط داخلی و خارجی ثبت کرده‌ایم و همه از قابلیت و مزّیت و اثرگذاری آن اطمینان دارند و یا دشمن نیز بدان معترف است، باید در مسیر فزونی و ارتقا قرار گیرد.

شرایط فعلی و سرعت تحولات جهانی، فرصت آزمون و خطا و تست ایده‌های تخیّلی را نمی‌دهد. به دشمن و رقیب نمی‌توان اعتماد کرد ولی به مردم خود، مولفه‌های اقتدار خود و فرصت‌ها و ظرفیت‌های خود در محیط داخلی و خارجی کاملا اعتماد و تکیه کنیم.

اولویت‌های سه‌گانه که از سوی مقام معظم رهبری در محیط داخلی مطرح شده و شامل تکنولوژی، فرهنگ و اقتصاد می‌شود، بنیان اقتدار داخلی را می‌سازد.

در محیط خارجی نیز، گام‌های استوار و مطمئن در محیط منطقه‌ای و دیپلماسی مقاومتی و بهره مندی از مزیّت‌های ائتلاف‌های منطقه‌ای و جهانی، فرصت‌های مضاعف را تولید می‌کنند.

نظام بین الملل وجهانی در هر مسیری قرار گیرد، نیازمند خاورمیانه است و کلید سهام دارشدن در نظام جهانی و بین الملل، کسب و حفظ جایگاه اصلی در خاورمیانه می‌باشد.

رقابت و تناقض بین قدرت‌ها و بازیگران در عرصه‌های جهانی، برای ما فرصت‌ سازند و بر ابزارهای ما و فرصت‌ای ما خواهند افزود. تنش‌های موجود و آتی بین دو بخش رقیب غربی و شرقی، یعنی آمریکا و اروپا با روسیه و چین و سپس بریکس ، همگی فرصت سازند و دهه آینده با شتاب بیشتری صحنه‌های پرتنش آمریکا با چین و روسیه را شاهد خواهیم بود. باید بدانیم و بیاموزیم که چه فرصت‌هایی در این صحنه‌ها داریم و هیچ یک را از دست ندهیم. ویژگی‌ اصلی بیانات رهبری، آینده‌پژوهی کلان در عرصه جهانی و بین الملل بود که همین ویژگی برای قرائت صحیح از نوع رخدادها و تحولات و احصاء فرصت‌ها و چالش‌ها و بکار بستن آنها، وظیفه ملی و همگانی است.

منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها