از«مشعشع»تاقطارموشک‌های‌ایرانی/تصاویر

کد خبر: 368951

چند دستاورد جدید صنعت دفاعی در حوزه‌های راداری، موشکی و شبیه ساز از جمله جدیدترین سامانه هایی بودند که برای اولین بار در رژه بزرگ نیروهای مسلح به نمایش درآمدند.

از«مشعشع»تاقطارموشک‌های‌ایرانی/تصاویر
فارس: رژه بزرگ نیروهای مسلح صبح امروز با حضور یگانهای نمونه پیاده و یگانهای محمول ارتش، سپاه و نیروی انتظامی با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور و فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح و البته در غیاب سردار حسین دهقان وزیر دفاع و سردار رحیم صفوی دستیار و مشاورعالی فرمانده معظم کل قوا در جوار حرم ملکوتی امام خمینی(ره) برگزار شد .

در جریان این رژه، انواع سامانه‌های مهم نیروهای مختلف در ارتش و سپاه در حوزه‌های زمینی، دریایی، هوایی و پدافندی در معرض دید همگان قرار گرفت که از جمله مهمترین آنها 12 فروند موشک بالستیک دوربرد سوخت مایع و سوخت جامد بود .

موشک‌ سوخت جامع سجیل با برد 2000 کیلومتر (4فروند)، موشک سوخت مایع قدر F با برد 2000 کیلومتر(4فروند) و موشک بالستیک قدر H با برد 1350 کیلومتر(4فروند) از جمله این موشک‌ها بودند .

موشک‌های زلزال ، خلیج فارس و فاتح نیز از دیگر موشک های بالستیک برد کوتاهی بود که در این رژه به نمایش درآمدند .

موشک بالستیک « هرمز » در قالب دو سامانه 2 فروندی برای اولین بار پس از رونمایی در نمایشگاه هوافضای سپاه پاسداران (در تاریخ 21 اردیبهشت سال جاری) در رژه 31 شهریور حاضر بودند .

موشک بالستیک کوتاه برد «هرمز» در دو مدل هرمز 1 و هرمز 2، دو نوع موشک بالستیک هستند که اولی ضد رادار بوده و می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجو‌گر را منهدم کند .

موشک هرمز 1 در تست های خود توانست از فاصله 300 کیلومتری یک کانتینر 20 فوتی را به صورت کاملاً دقیق منهدم کند .

موشک بالستیک هرمز 2 نیز یک موشک ضد ناو است که سرعت آن به 4 و 5 ماخ رسیده است .

موشک‌های هرمز بر روی پرتاب کننده های جدید ذوالفقار حملمی‌شدند .

سامانه موشکی پدافند هوایی « رعد » و « تور ام1 » نیز هچون سنوات گذشته در رژه امروز حاضر شدند اما سامانه های پدافند هوایی « طبس » در قالب 2 فروند و سامانه موشکی پدافند هوایی « سوم خرداد » سپاه پاسداران نیز در قالب 2 فروند برای اولین بار در رژه امروز حاضر یافتند .

این سامانه ها نیز همچون سامانه موشکی «هرمز» در نمایشگاه هوافضای سپاه و با حضور حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا رونمایی شده بودند .

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص ویژگی‌های سامانه پدافندی سوم خرداد گفته بود: یک سامانه آرایه فازی است یعنی یک رادار آرایه فازی مجموع 1700 رادار است. این سامانه قابلیت اسکن الکتریکی دارد و بسیار پیشرفته است و با سامانه‌های S300 و بوک M2E روس قابل رقابت است .

سامانه سوم خرداد 4 هدف را همزمان با 8 فروند موشک منهدم می‌کند که 3 موشک بر روی خود آن نصب است و 2 لانچر اضافه بدون رادار را می‌تواند شلیک کند .

بنا بر اعلام فرمانده نیروی هوافضای سپاه، با موشکی که در آینده بر روی سامانه سوم خرداد نصب می‌شود، برد این سامانه به 100 کیلومتر خواهد رسید .

سامانه های موشکی تلاش 2،1 و 3 نیز برای اولین بار در آستانه هفته دفاع مقدس به رژه آمدند .

استفاده از موشک های صیاد1، صیاد2 و صیاد3 در این سامانه ها که با سامانه موشکی برد بلند S200 تلفیق می شوند، امکان مقابله با اهداف در ارتفاع های پست، متوسط و بلند را محقق کرده اند که با وجود این سامانه ها دیگر احتیلاجی به شلیک موشک S200 برای انهدام اهداف در اترتفاع پست و متوسط نخواهد بود .

رادارهای « کیهان » ، « آرش » و « فتح 2 » نیز برای اولین بار بود که در این رژه حاضر می شدند.این رادارعا در ماههای اخیر توسط قرارگاه پئافند هوایی خاتم الانبیا(ص) رونمایی شده بودند .

سامانه راداری آرش، یک رادار 2بعدی «سالیپ‌استیت» و با پوشش زاویه 360 درجه است و ارتفاع بیش از 100هزار پا را رصد می‌کند .

رادار کیهان نیز یک رادار 2بعدی با قابلیت کشف فاصله، زاویه و سمت و سرعت شعاعی اهداف است و قابلیت آشکارسازی و رهگیری اهداف هوایی شامل هواپیماهای متعارف، استیلس (پنهانکار) بلندپرواز و بمب افکن و ترابری را دارد .

رادار فتح 2 که یک رادار کاملاً بومی و ملی با برد بلند و مجهز به فناوری‌های روز دنیاست. این رادار قابلیت شناسایی هواپیماهای خودی از دشمن و توانایی کشف هواپیماهای بدون سرنشین و ریزپرده‌ها را نیز دارد .

پروژه « مشعشع » نیز از دیگر سامانه های حاضر در این رژه بود .

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در گفتگو با خبر نگار فارس در خصوص این پروژه گفت: با پروژه «مشعشع» که یک شبیه ساز نبرد هوایی است، فضای صحنه جنگ در بستر GIS برای فرماندهان فراهم می‌شود .

این رژه یکی از پرحجم ترین رژه های نیروهای مسلح در حوزه موشکی خصوصا موشک‌های پدافند هوایی به حساب می‌آید .

حسن روحانی رییس جمهوردر میانه رژه یگانهای پیاده، به دلیل سفر به نیویورک اینمراسم را ترک کرد .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها