سعودی‌ها از امضای پروتکل‌های حقوق زائران امتناع می‌کنند

کد خبر: 457092

یک کارشناس مسائل بین‌المللی، با اشاره به راههای سیاسی پیگیری ابعاد فاجعه منا، گفت: سعودی‌ها تاکنون از امضای پروتکل‌های حقوق زائران امتناع کرده‌اند و باید مجبور به پذیرش این اسناد شوند.

مهر: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به گذشت حدود یک ماه از فاجعه منا و با تشریح مهمترین راه‌های موجود برای پیگیری جدی‌تر این حادثه از سوی کشورمان، اظهار داشت: تاکنون چند موافقتنامه انتقال زائر میان ایران و عربستان امضا شده است که عملاً عربستانی‌ها زیر بار بسیاری از مسئولیت‌های خود درباره زائران ایرانی نرفته‌اند.
وی افزود: آنها با وجود اینکه کنوانسیون وین را هم امضا کرده‌اند اما عملاً پروتکل‌های الحاقی به آن درباره مسئولیت خود در قبال زائران و اتباع خارجی را هنوز امضا نکرده‌اند، لذا در حال حاضر اسناد حقوقی لازم برای پیگیری این حادثه چندان قابل اتکا نیست و باید عمدتاً در قالب سیاسی این حادثه پیگیری شود.
این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: ابعاد این فاجعه باید در قالب سیاسی پیگیری شود تا از این رهگذر، حقوق شهدا، بازماندگان و مجروحان حادثه را پیگیری کنند.
فلاحت‌پیشه در توضیح این راه‌حل گفت: عربستانی‌ها می‌دانند که اگر زیر بار مسئولیت‌های ناشی از این فاجعه نروند، فاجعه منا در آینده به عاملی تبدیل می‌شود که مکافات آن را خواهند دید، مخصوصاً اینکه حکومت عربستان در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد.
وی ادامه داد: بر این اساس معتقدم که اگر سعودی‌ها اهل محاسبه باشند، باید این مساله را بپذیرند و زیر بار مسئولیت‌های خود بروند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حکم شرعی مربوط به سفرهای حج و عمره باید از سوی مراجع مربوطه تعیین شود، در عین حال تصریح کرد: با توجه به اینکه در مجلس گذشته مسئول گروه دوستی ایران و عربستان بودم و مسئولیت کمیته تحقیق و تفحص از سفر زائران ایرانی به حج را نیز بر عهده داشته‌ام، از جهت مدیریتی معتقدم تا زمانی که پروتکل‌ها و موافقتنامه‌های بین‌المللی و دوجانبه میان ایران و عربستان ضامن جان، مال و ناموس حجاج نیست، هر گونه سفر به صلاح نخواهد بود.
فلاحت‌پیشه تاکید کرد: معتقدم در درجه اول باید موافقتنامه‌های دوجانبه قوی میان ایران و عربستان امضا شود و نیز در قالب ساز و کارهای بین‌المللی، پروتکل‌های الحاقی مربوط به کنوانسیون وین را که تاکنون قبول نکرده‌اند، بپذیرند.
انتقاد از مواضع اخیر مسئولان وزارت خارجه مقابل عربستان
وی تصریح کرد: بعد از فاجعه منا، با وجود سکوت مسئولان غربی در قبال فاجعه منا، اما برخی رسانه‌های غربی تاکنون با تعابیر و عناوینی، عربستانی‌ها را خطاب کرده‌اند که در تاریخ مناسبات خارجی عربستان و دیپلماسی عمومی بی‌سابقه است. اما باید به چیزی فراتر از این محکومیت‌ها اندیشیده شود.
این کارشناس مسائل بین‌المللی اظهار داشت: در صورتی که عربستانی‌ها وارد مذاکره برای بحران آثار مادی و معنوی جرم خود نشوند، ایرانی‌ها باید ابزار قدرت خود را به شیوه‌های دیگر به کار گیرند؛ کوتاه آمدن عربستانی‌ها پس از پیام هشدارگونه مقام معظم رهبری نیز نشان داد که آنها زمینه کوتاه آمدن از مواضع خود را دارند.
فلاحت‌پیشه با انتقاد از مواضع اخیر مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان در قبال عربستان، گفت: در روزهای اخیر شاهد موضع‌گیری‌هایی بوده‌ایم که قدرت عربستان را بیش از حد نشان داده است؛ مثلاً گفته‌اند که عربستان به دنبال حذف ایران از معادلات منطقه‌ای است.
سخن کالین پاول درباره تبعات درگیری احتمالی ایران و عربستان
وی تاکید کرد: معتقدم در شرایطی که ایران با بحران‌های مصنوعی و غیرمصنوعی مواجه بود، عربستانی‌ها نتوانستند کاری کنند؛ در شرایط کنونی که دیگر سعودی‌ها در جایگاهی نیستند که بتوانند ایران را حذف کنند.
این کارشناس مسائل بین‌المللی به سخن «کالین پاول» وزیر دفاع اسبق آمریکا اشاره کرد و گفت: پاول گفته بود اگر جنگی بین ایران و عربستان درگیر است، ایرانی‌ها چنان عربستان را شخم می‌زنند که سعودی‌ها حتی یک تلفن عمومی برای امدادخواهی پیدا نخواهند کرد! حال وقتی که غربی‌ها چنین قضاوتی درباره ما دارند، معتقدند باید پیام‌های دیپلماتیک با دقت بیشتری ارائه شود و اگر این پیام‌ها میسر نشد، از دیگر ابزارهای قدرتمان برای احقاق حقومان استفاده کنیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها