عقب‌نشینی غربی‌ها

کد خبر: 457788

رئیس موسسه استراتژیک و سیاست جهانی واستاد دانشگاه تگزاس با اشاره به بروز شکاف میان کشورهای خواهان سقوط بشار اسد، واکنش سخت آمریکا به حملات روسیه به مواضع تروریست ها را منتفی دانست.

مهر: درحالیکه جنگ در سوریه ادامه دارد و مخالفان حکومت سوریه تلاش های خود را برای براندازی حکومت این کشور ادامه می دهند، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، در اقدامی که حکایت از قدرتمندی جبهه مقاومت و شکست توطئه های غربی-عربی داشت به روسیه سفر کرده و با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور، دیدار کرد.
در همین رابطه برای تحلیل بهتر اوضاع سوریه و همچنین اقدامات آمریکا و روسیه در خاورمیانه با دکتر «سلیمان اوزریرل» به گفتگو نشستیم.
دکتر اوزریل از اساتید دانشگاه تگزاس بوده و ریاست موسسه استراتژیک و سیاست جهانی را برعهده دارد. وی همچنین در مرکز بین المللی تروریسم و جنایات فراملی فعالیت دارد. متن این مصاحبه به شرح زیر است:
*حملات روسیه به مواضع تروریستهای حاضر در سوریه در حالی آغاز شد که کمتر کسی انتظار اتخاذ چنین رویکردی را از جانب مسکو داشت، شما دلیل اتخاذ این رویکرد از سوی کرملین را چطور ارزیابی می کنید؟
حملات روسیه به مواضع تروریست ها در حالی آغاز شد که پوتین به دلیل سیاست های خود در مورد اوکراین تحت انتقادات شدید کشورهای غربی قرار داشت به نظر من پوتین برای کم کردن این فشارها اقدام به بمباران مواضع گروه های شورشی در سوریه کرده است.
روسیه در هفته های اخیر حمایت خود را از حکومت سوریه افزایش داده است. روسیه با اعزام نیرو به سوریه و حمایت مستقیم از حکومت سوریه و حمله به مواضع داعش، القاعده، و دیگر گروه های شورشی سوری «قدرت سخت» خود را سوریه نشان داده است.
حملات روسیه به مواضع گروه های شورشی در سوریه بر اساس توافق چهار جانبه ای بوده که میان مسکو، تهران، دمشق و بغداد به عمل آمده اما با این وجود کشورهای غربی نسبت به آن معترض هستند و این می تواند به این دلیل باشد که حملات روسیه می تواند حملات ائتلاف ضد داعش را به حاشیه ببرد.
روسیه این حملات را بر اساس توجیه جنگ علیه داعش انجام می دهد. بر اساس گفته های مقامات روس حدود ۲۰۰۰ نفر از شهروندان روس در میان اعضای داعش و یا دیگر گروه های تروریستی حاضر در سوریه حضور دارند و همین امر نگرانی های زیادی را برای مسکو بوجود آورده است.
* با آغاز حملات روسیه به مواضع تروریست ها در سوریه به نطر می رسد کشورهایی که پیشتر از این گروه های تروریستی در این کشور حمایت می کردند سیاست های خود را تغییر داده اند. به اعتقاد شما دلیل این تغییر موضع چیست؟
زمانیکه جنگ سوریه آغاز شد حکومت سوریه با توجه به حمایت هایی که از ایران، روسیه، و چین دریافت کرد و بعدها عراق نیز به جمع حامیانش پیوست توانست در برابر مخالفان ایستادگی کند. در آن سوی میدان آمریکا و دیگر کشورهای غربی به همراه عربستان، قطر و ترکیه به حمایت و تسلیح شورشیان سوری پرداختند.
به اعتقاد من اختلاف نظر در بلوک کشورهای حامی شورشیان سوری از زمانی بوجود آمد که گروه های مرتبط با القاعده همچون جبهه النصره و داعش فعالیت خود را در سوریه آغاز کردند. با آغاز به کار این گروه ها در سوریه بحث حمایت از گروه های شورشی گرفتار شک و تردید شد و اکنون به نظر می رسد که کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و برخی دیگر از کشورهای غربی موضع قبلی خود یعنی کنار رفتن بشار اسد از قدرت را تعدیل کرده اند.
*حملات روسیه به مواضع گروه های تروریستی در سوریه با واکنش منفی ائتلاف ضد داعش مواجه شده اما با این وجود برخی از تغییر رویکرد واشنگتن در سوریه سخن می گویند. به نظر شما آیا آمریکا موضع خود را در قبال سوریه تغییر داده است؟
هر چند وضعیت سوریه به گونه ای است که نمی توان آن را یک جنگ نیابتی میان بازیگران منطقه ای خاورماییه نامید اما با این وجود سوریه تبدیل به مکان دیگری برای تقابل روسیه با آمریکا شده است.
اظهارات روسای جمهور روسیه و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل بخصوص در در مورد سوریه نشانگر مواضع متفاوت واشنگتن و مسکو در مورد سوریه است. در این میان چهار سال جنگ در سوریه و وجود گروه های مختلف در این کشور وضعیتی بوجود آورده که امکان رسیدن به صلح در این کشور در آینده ای نزدیک امری بسیار مشکل است.
این نکته قابل توجه است که آمریکا و کشورهای غربی موضع قبلی خود در مورد لزوم کنار رفتن اسد از قدرت را تغییر داده و اکنون از دوران انتقالی سخن می گویند دورانی که بشار اسد نیز در آن حضور دارد.
البته کشورهای غربی اگر بخواهند در برابر اقدامات روسیه در سوریه مقابله کنند می توانند دست به اقدامات گوناگونی بزنند برای مثال شرایط را برای ادامه کار دولت بشار اسد سخت تر کنند و در این میان خبرهایی وجود دارد که اعراب حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی می خواهند حمایت های خود را از شورشیان سوری افزایش بدهند.
اما در مورد آمریکا باید بگویم دولت اوباما حرکت سفت و سختی را در سوریه نخواهد داشت و این امر تغییر ناپذیر است. در حقیقت دولت اوباما اوضاع را زیر نظر داشته و منتظر نتیجه اقدامات روسیه در سوریه است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها