رئیس مخالفان سوریه: برای موفقیت کنفرانس ریاض تلاش می‌کنیم

کد خبر: 466913

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه گفت: برای موفقیت کنفرانس مخالفان در ریاض تلاش‌ می‌کنیم و امیدواریم نتیجه‌ای حاصل شود که فورا بحران سوریه را حل کند.

ایسنا: خالد خوجه،‌ رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در کنفرانس خبری در ترکیه مدعی شد که تا زمانی که بشار اسد، ایران و سوریه باشند راه حل سیاسی در سوریه حاصل نخواهد شد.
وی افزود: باید جبهه النصره ارتباطش را با القاعده قطع کند. ارتش آزاد سوریه نیازمند سلاح‌هایی خاص برای آزادسازی کامل سوریه است.
او با ادعای اینکه همه کشورها در مورد اینکه مرحله انتقالی هرگز شامل بشار اسد نخواهد بود، اتفاق نظر دارند، اعلام کرد: چه در کنفرانس ریاض و چه در روند سیاسی، گروه‌های نظامی، نهادهای جامعه مدنی و سازمان‌های ملی وابسته به برخی چهره‌ها شرکت خواهند داشت.
خوجه تصریح کرد: ائتلاف آن است که گروه‌های مخالف مسلح را گردهم آورد نه هیچ طرف دیگری را.
خوجه با تاکید بر اینکه ائتلاف از ابتدا برای روند انتقال سیاسی آماده بوده است، درباره مرحله بعدی مذاکرات گفت: گام‌های بعدی برگزاری کنفرانس ریاض و آغاز مذاکرات خواهد بود.
رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در ادامه از روسیه خواست بمباران‌ها را متوقف کرده و دولت اسد را برای آغاز مذاکره تحت فشار گذاشته و او را قانع کند که روند سیاسی در این کشور سوری - سوری بوده و اجازه دهد قطعنامه‌های شورای امنیت که مهمترین آن قطعنامه شماره 2165 مربوط به کمک‌رسانی به مناطق تحت محاصره است، اجرا شوند.
در همین راستا فایز حسین، عضو هیات ملی هماهنگی مخالفان سوریه که در قاهره اقامت دارد،‌ گفت: اکنون عربستان تلاش می‌کند در راستای موفقیت کنفرانس مخالفان سوریه که این کشور اواسط دسامبر میزبان آن خواهد بود، به توافق‌های واقعی دست یابد.
حسین در گفتگو با روزنامه الیوم السابع مصر اظهار داشت: سازوکار این کنفرانس هنوز مشخص نشده اما عربستان این روزها تلاش می‌کند ظرف مدت مشخصی به توافقی میان گروه‌های مخالفان سوریه درباره راه‌حل سیاسی روشنی دست یابد.
این مخالف سوری افزود: قرار است عربستان برای تمامی گروه‌های مخالف سوری دعوت‌نامه بفرستد تا به این ترتیب تمامی گروه‌های مخالف سوریه در مورد اعضای هیاتی که قرار است (در مورد روند مرحله انتقالی، دولتی که هدایت این مرحله را برعهده خواهد گرفت و نیز اصلاحاتی که در این مرحله انجام خواهد شد) با دولت سوریه وارد گفتگو شود، به توافق نظر برسند.
این اولین کنفرانس مخالفان سوریه در عربستان است و ریاض پیش از این هیچ‌گاه میزبان کنفرانس مخالفان سوریه نبوده است.
با توجه به اینکه این پرونده به دلیل تعداد زیاد گروه‌های مخالف سوری دچار مشکل شده و اختلافات میان آنان بالا گرفته است، موفقیت این نشست مسئولیت سنگینی را بر دوش عربستان گذاشته است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها