تحریم برای کره شمالی کارایی ندارد

کد خبر: 483832

مدیر بخش خلع سلاح انجمن کنترل سلاح آمریکا با اشاره به انجام آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی عنوان داشت که آمریکا برای پایان دادن به تهدیدهای ناشی از این امر باید سیاست خود را تغییر دهد.

خبرگاری مهر: هر چند کشورهای غربی هنوز درباره آزمایش بمب هیدروزژنی توسط کره شمالی و صحت این خبر با تردید سخن می گویند اما این امر موجب هراس کشورهای غربی بویژه آمریکا شده بطوریکه واشنگتن اقدام به اعمال دور تازه ای از تحریم ها علیه پیونگ یانگ نموده است.
علاوه بر این اقدام آمریکا در به پرواز درآوردن جنگنده های بی-52 بر فراز کره جنوبی برای هشدار دادن به کره شمالی نشان داد که آمریکا وارد نوعی تقابل شده و گزارش روز چهارشنبه نیویورک تایمز درباره آماده شدن آمریکا برای آزمایش هسته ای نیز این موضوع را به نوعی ثابت کرد.
در همین رابطه برای تشریح بهتر تحولات بوجود آمده بعد از آزمایش بمب هیدروژنی با «کلسی داونپورت» مدیر بخش خلع سلاح انجمن کنترل سلاح آمریکا، به گفتگو نشستیم که مشروح آن به شرح زیر است:
*کره شمالی از آزمایش بمب هیدروژی خبر داد. شما این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟
صرف نظر از اینکه بمبی که کره شمالی آزمایش کرده چه نوع بمبی بوده، این چهارمین آزمایش هسته ای کره شمالی است که نشان می دهد دانش فنی کره شمالی در طراحی هسته ای پیشرفت کرده است. کره شمالی اخیرا موشک بالستیکی را که توانایی رسیدن تا خاک ایالات متحده داشته باشد آزمایش نکرده است. این کشور همچنین موشک قاره پیمای بالستیک خود موسوم به آی سی بی ام را نیز آزمایش نکرده است. عدم آزمایش این موشک به دلیل مشکلات فنی بوده که پیونگ یانگ با آنها مواجه است. مواردی همچون سوار کردن کلاهک های هسته ای سبک بر روی این موشک، طراحی موتور این موشک برای ورود مجدد اجسام و یا تائید صحت آزمایش آن مواردی هستند که کره شمالی باید به آنها پاسخ بدهد.
کره شمالی تنها کشوری است که در قرن حاضر اقدام به آزمایش هسته ای کرده و این در حالی است که این کشور هنور پیمان 1996جامع منع آزمایش های هسته ای (سی تی بی تی) را امضا نکرده؛ پیمانی که به موجب قطعنامه های شورای امنیت آزمایش های هسته ای را ممنوع کرده است. آزمایش های قبلی این کشور منجر به تحریم آن و انجام انتقادهای بین المللی از این کشور شد. این بار نیز شورای امنیت برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه می دهد اما باید این نکته را یادآور شوم که این کار نتیجه خاصی دربر نخواهد داشت. اعمال تحریم های بیشتر علیه کره شمالی فقط از لحاظ سیاسی کاربرد دارند اما اجرای صحیح و قدرتمند تحریم های فعلی و سختگیری در مورد اینکه کشورهایی که با برنامه هسته ای کره شمالی در ارتباط هستند با تنبیهاتی مواجه می شوند بیشترین کاربرد را خواهد داشت.
* آمریکا در واکنش به این اقدام کره شمالی، تحریم های جدیدی اعمال کرده است. آیا این قبیل اقدامات می تواند کره شمالی را متوقف کند؟
تحریم به تنهایی نمی تواند بحران هسته ای کره شمالی را حل کند. «باراک اوباما» رئیس جمهور فعلی آمریکا و رئیس جمهور آتی این کشور می توانند و باید آماده انجام اقدامات موثر در خصوص استراتژی بین المللی برای مقابله با تهدید هسته ای کره شمالی باشد.
سیاست جدید می تواند با آغاز این نکته باشد که این موضوع را به رسمیت بشناسیم که بدون یک روش دیپلماتیک موثر و احیا شده برای نزدیک شدن به کره شمالی نمی توان امیدی به متوقف شدن برنامه موشکی این کشور داشت. اگر غیر از این باشد کره شمالی احتمالا به توسعه برنامه هسته ای و موشکی خود می پردازد. در این میان متاسفانه آمریکا و کره شمالی بر روی شرایط آغاز مذاکرات هسته ای چانه زنی و اصرار زیادی دارند و واشنگتن بر این امر اصرار دارد که کره شمالی این نکته را روشن سازد که از تکرار رفتارهای خود در سال 2005 که منجر به نیمه تمام ماندن مذاکرات خلع سلاح هسته ای شد خودداری می کند.
در این رابطه می توان به مذاکرات کشورهای 1+5 با ایران که منجر به یک نتیجه برد-برد شد اشاره کرد.
*آیا آمریکا نباید سیاستهای خصمانه خود علیه کره شمالی را متوقف کرده و دیپلماسی را به عنوان یگانه راه حل ممکن در نظر بگیرد؟
کشورهای جهان نیز باید از طریق سازمان ملل به آزمایش جدید کره شمالی واکنش نشان دهند و قدرت های بزرگ نیز برای اجرای معاهدده 1996 سی تی بی تی تلاش کنند. اگر برنامه موشکی و هسته ای کره شمالی بدون پاسخ بماند و اگر کشورهای بزرگ تلاش های جهانی برای ممنوعیت آزمایش های هسته ای را احیا نکنند تهدید ناشی از آزمایش های هسته ای افزایش یافته و ممکن است در سال های آینده کشورهای دیگری نیز دست به این کار بزنند. بر همین اساس زمان آن رسیده که آمریکا درباره سیاست های خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کرده و این امر را رهبری کند که کشورها تعهدات خود به سی تی بی تی را انجام دهند و یک تابوی جهانی برای آزمایش های هسته ای بوجود بیابد. تلاش های احیا شده برای مذاکره جهت توقف آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی موجب توقف پیشرفت های این کشور در این حوزه ها شده و به آمریکا و متحدان آن نیز این فرصت را می دهد که برای رسیدن به یک توافق جامع با کره شمالی زمان کافی در اختیار داشته باشند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها