عزت، حکمت و مصلحت در یک سفر

کد خبر: 487661

سفر اروپایی رئیس جمهوری اسلامی ایران یک هدف بیشتر نداشت؛ رونمایی از ثمرات یک دکترین کاملاً ایرانی به نام: «عزت، حکمت و مصلحت.» اگر عزت می‌خواهید، باید از مسیر حکمت حرکت و مصلحت را رعایت کنید.

روزنامه ایران؛ حسام الدین آشنا: سفر اروپایی رئیس جمهوری اسلامی ایران یک هدف بیشتر نداشت؛ رونمایی از ثمرات یک دکترین کاملاً ایرانی به نام: «عزت، حکمت و مصلحت.» اگر عزت می‌خواهید، باید از مسیر حکمت حرکت و مصلحت را رعایت کنید.
سفر به ایتالیا، واتیکان و فرانسه از ماه‌ها پیش با سه وجه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برنامه‌ریزی شده بود. ایتالیا آخرین کشوری بود که زیر بار فشار امریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران کمر خم کرد و اولین کشوری بود که از مسیرهای گوناگون اعلام آمادگی کرده بود که در بالاترین سطح ممکن آماده جبران مافات است. انتخاب ایتالیا به عنوان اولین مقصد سفر هم پاسخی به همکاری‌ها و همدلی‌های آشکار و پنهان در دوران تحریم بود و هم پیامی به دیگران که ایران می‌تواند در انتخاب شرکای جدید اولویت‌های جدید را در نظر بگیرد. ایتالیا و ایران یکدیگر را از گذشته آزموده‌اند؛ تواضع حرفه‌ای، رقابت‌پذیری و سختکوشی ایتالیایی‌ها برای ایرانیان و توانایی، خوش حسابی و روحیه گرم ایرانی‌ها برای ایتالیایی‌ها کاملاً آشنا بود. روحانی به سفری تفریحی نرفته بود، او با رویکردی عملگرایانه و با در دست داشتن نقشه راهی مورد توافق سوار هواپیما شده بود و به محض پیاده شدن در رم مطمئن شد که رئیس جمهوری و نخست وزیر جوان و نوآور ایتالیا دارای اراده‌ای جدی و دیدگاهی راهبردی برای تعاملات همه‌جانبه و دراز مدت با ایران هستند.
فراتر از احترامات و تشریفات، حاصل مذاکرات و تبادل نظرهای طولانی در کمیت، کیفیت و تنوع اسناد مبادله شده و بیانات مدیران ارشد اجرایی دو کشور قابل مشاهده است. نخست وزیر ایتالیا نیز در این نشست خبری، اشتراکات فرهنگی و روابط دیرینه دو تمدن ایران و رم را پشتوانه قوی در روابط پایدار دو ملت دانست و اظهارکرد: ایتالیا در ضرورت نیازمندی جهان به صلح و دوستی، با ایران اشتراک نظر دارد. وی با اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای گفت: این توافق نه تنها آغاز فصل جدیدی در مناسبات و روابط ایران و جهان بود، بلکه گام مهمی برای صلح و ثبات برای کل منطقه محسوب می‌شود. او تصریح کرد: برجام نشان داد که اگر توانستیم در موضوع هسته‌ای به توافق برسیم، درباره تمام مسائل منطقه‌ای نیز می‌توانیم به تفاهم و توافق دست یابیم. وی با تأکید بر نقش و جایگاه برجسته ایران در معادلات منطقه‌ای گفت: «ایران می‌تواند در دستیابی به صلح و دموکراسی در منطقه نقش مهم و قابل توجهی داشته باشد. ضمن اینکه مبارزه با تروریسم به عنوان یک خطر فراگیر نیازمند اتحاد و هماهنگی همگانی است و ایران نقش فعال و مؤثری در مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها دارد و گفت: «ایتالیا مصمم است با بهره‌گیری از فرصت به وجود آمده، گام‌های جدید و بلندی در تحکیم روابط دوستانه با ایران بردارد و در این راستا احیای جاده ابریشم می‌تواند سرآغازی در روابط جدید دو کشور باشد.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها