سیاسی‌کاری دولت در اعلام تعطیلی مدارس

کد خبر: 496639

سیاست خبری دولت حسن روحانی در اعلام تعطیل بودن یا نبودن مدارس تهران در هنگام شمارش آراء، گزینه سیاسی‌کاری و رفتار نسنجیده دولت را در موضوع انتخابات در اذهان مخاطبان ایجاد کرد.

خبرگزاری مهر: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حالی از صبح روز گذشته (۷ اسفند) در سراسر کشور آغاز شد که در پایتخت، شهروندان تهرانی به دنبال پاسخ این سوال بودند که آیا مدارس محل حوزه انتخابیه در روز بعد از انتخابات (شنبه ۸ اسفند) تعطیل است یا نه؛ سوالی که اگر چه بارها از مسئولان ذیربط در وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش پرسیده شد، اما پاسخ یکسانی به آن داده نشد.
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دوم اسفند ماه اظهار داشت: هیچ مدرسه ای در هشتم اسفند حتی مدارسی که شعب اخذ رای هستند، تعطیل نخواهد بود؛ رسماً اعلام کرده ایم مدارس روز هشتم اسفند تعطیل نیستند.
هر چند وزیر آموزش و پرورش تلاش کرد تا به دغدغه شهروندان تهرانی با قاطعیت پاسخ بدهد و خیال آنها را درباره تعطیل نبودن شنبه راحت کند، اما تجربه تهرانی‌ها و البته ساکنان کلانشهرها در دوره های پیشین انتخابات، خلاف این را نشان داده بود و همین مساله باعث می‌شد تا آنها همواره پیگیر این موضوع مهم که با خانواده و فرزندانشان ارتباط دارد، باشند.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور چهارشنبه پنجم اسفندماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره تعطیلی مدارس گفت: ما رضایت کامل داریم که همه مدارس باز باشد و تنها در دو اتاق، شماره آراء صورت بگیرد؛ اما اختیار تعطیلی مدارس را به وزارت آموزش و پرورش واگذار کرده ایم.
اصرار انتخاباتی بر یک درخواست و سوالات بعدی
این خبرها در حالی اعلام می‌شد که برخی از نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در میتینگ های سیاسی خود در این رابطه اظهارنظرهایی کرده بودند که در نوع خود جای تامل دارد؛ محمدرضا عارف کاندیدای ائتلاف اصلاح‌طلبان روز شنبه اول اسفندماه از مردم تهران درخواست کرد که در جمعه آینده به سفر نرفته و پای صندوق رای حضور یابند. وی این درخواست خود را چندبار دیگر نیز تکرار کرد و این سوال را ایجاد کرد که چرا این جریان سیاسی تا این حد بر تعطیل نشدن مدارس - که یک امر متعارف در مدیریت اجرایی انتخابات است - اصرار دارد؟
محمد حسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور نیز در نشست خبری خود با رسانه ها در مورد تعطیلی مدارس گفت: امیدواریم تا شنبه شمارش آرا به اتمام برسد و اگر هم به اتمام نرسید، سعی بر این است که قسمتی از مدرسه را برای شمارش آراء در نظر بگیریم؛ بنابراین مدارس روز شنبه تعطیل نیست.
یک روز قبل از برگزاری انتخابات علاوه بر وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور، شهاب الدین چاووشی رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز به خبرنگار مهر گفت: مدارس و دانشگاه‌های محل اخذ رأی به هیچ وجه تعطیل نخواهند شد و اگر شمارش آرا طول بکشد، شمارش در چند اتاق مدرسه انجام می‌شود.
وی ادامه داد: اگر در مواردی خاص به طور استثنایی، ضرورتی برای تعطیلی مدارس پیش‌بینی شود، همان روز تصمیم‌گیری می‌شود که این نیز محدود خواهد بود و بعید است که چنین مواردی داشته باشیم.
یک بام و دوهوای دولتی ها تا ساعت های پایانی رای‌گیری در حوزه های انتخابیه ادامه پیدا کرد، تا اینکه در نهایت مسعود ثقفي سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مدارس مناطق ۱۹ گانه تهران فردا تعطیل است.
آنچه در اطلاع‌رسانی تعطیلی مدارس گذشت، این گزینه را در ذهن مخاطبان تثبیت کرد که درباره یک مساله کاملا غیرسیاسی و مرتبط با زندگی روزمره شهروندان تهرانی، رویکردی سیاسی و مبهم از سوی دولت اعتدال اتخاذ شده است. روز انتخابات گذشت و «شنبه بعد از انتخابات» رسید و اعلام یکباره تعطیلی مدارس این سوال را باقی گذاشت که دولت به عنوان مجری انتخابات، با اعلام قاطع تعطیل نبودن مدارس تا روز برگزاری انتخابات و اعلام یکباره تعطیلی آنها در ساعات پایانی رای‌گیری چه هدفی را دنبال می‌کرد؟! آیا مدیران دولت حسن روحانی از حجم آراء تهران و طول کشیدن آن و درگیر بودن مدارس خبر نداشتند؟!.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها