تعقیب قضایی حامیان مجازی تروریسم

کد خبر: 1267310

حمایت برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از تروریسم باعث شد تا دستگاه قضا و نهادهای امنیتی کشور با فشار افکار عمومی جامعه، برخورد با حامیان تروریست‌ها و هتک‌حرمت‌کنندگان شهدا را شروع کنند. اما باید گفت اقدامات فعلی قوه قضائیه در برخورد با حامیان تروریسم، لازم اما کافی نبوده است.

تعقیب قضایی حامیان مجازی تروریسم

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای روز گذشته طی سخنانی در نشست شورایعالی قوه قضائیه بااشاره به اهانت تعدادی از کاربران فضای مجازی به مقام شهدا گفت: کسانی پس از حادثه تروریستی کرمان با دشمن هم‌صدایی کردند و دشمن را کمک کردند، دل مردم مؤمن ایران اسلامی را به درد آوردند و در زمین دشمن بازی کردند، آنها در فضای مجازی و غیرمجازی اعمال مجرمانه مرتکب شدند و با دشمنان، امریکایی‌ها و داعشی‌ها همسویی کردند. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: اینها افرادی هستند که دادستان‌های ما نباید از اقدامات آنها رد شوند و این اقدامات را نادیده بگیرند، بلکه باید مطابق با قانون به تعقیب آنها بپردازند و پرونده آنها را برای سیر قانونی تکمیل کنند.

اعلام جرم علیه ۷ چهره شناخته‌شده در رابطه با جنایت کرمان

در همین رابطه علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشست شورایعالی قوه قضائیه، از تشکیل پرونده قضایی و اعلام جرم علیه تعدادی از افراد از جمله 7 چهره شناخته‌شده در دادسرای تهران به‌واسطه انتشار مطالب کذب، توهین‌آمیز و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی پس از حادثه تروریستی کرمان خبر داد و اظهار کرد: این پرونده‌ها باسرعت، دقت و قاطعیت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. وی گفت: با کسانی که بخواهند با انتشار مطالب کذب و توهین‌آمیز، امنیت روانی جامعه را به مخاطره بیندازند، قاطعانه، سریع و مطابق قانون برخورد خواهد شد.

چرا امنیت روانی جامعه مهم است؟

به همان اندازه‌ای که امنیت جانی شهروندان یک کشور مهم به شمار می‌آید، امنیت روانی جامعه هم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. بیراه نیست اگر از این هم فراتر رفته و امنیت و سلامت روان جامعه را جزوی از ملزومات و پیش‌شرط‌های تأمین امنیت ملی یک کشور بدانیم. حداقل در ارتباط با ایران، این موضوع به‌خوبی صدق می‌کند. در فاجعه تروریستی‌ای که روز 13 دی‌ماه در کرمان رخ داد و منجر به شهادت ده‌ها نفر از مردم ایران شد، شاهد یک عملیات ترکیبی تروریست‌های سلاح به دست و حامیان موبایل به دست آنها علیه امنیت ملی ایران بودیم. در شرایطی که مردم ایران متأثر از حمله تروریستی داعش با زائران شهید سلیمانی در اندوه به سر می‌بردند و با هر تفکر سیاسی و اعتقادی خشم خود را از تروریسم اعلام می‌کردند، پیاده‌نظام رسانه‌ای وابسته به محافل ضدایرانی پروژه حمایت از داعش را کلید زدند.

ابراز خوشحالی از شهادت هموطنانمان، به‌خصوص زنان و کودکان بیگناه، هتک‌حرمت مقام شهید سلیمانی و شهدای حادثه تروریستی کرمان، تطهیر تروریست‌ها و درنهایت عادی‌سازی حمایت مجازی از تروریسم، کارویژه‌های تعریف‌شده برای جریان رسانه‌ای اپوزیسیون بود. حمایت برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از تروریسم باعث شد تا دستگاه قضا و نهادهای امنیتی کشور با فشار افکار عمومی جامعه، برخورد با حامیان تروریست‌ها و هتک‌حرمت‌کنندگان شهدا را شروع کنند. اما باید گفت اقدامات فعلی قوه قضائیه در برخورد با حامیان تروریسم، لازم اما کافی نبوده است.

حمایت از تروریسم، زمینه تروریسم بعدی

به همان اندازه‌ای که یک تروریست سلاح به‌دست برای امنیت جانی شهروندان کشور خطرناک است، حامیان تروریسم نیز تهدیدی علیه امنیت روانی جامعه هستند. به همین دلیل علاوه‌بر یک فرد یا گروه تروریستی، حامیان ترور و خشونت در ایران نیز باید مورد‌تعقیب قرار گرفته و پاسخگوی اقدامات خود باشند. اگرچه مطابق دستور دادستان کل کشور باید میان معاندین و افراد سهل‌انگار یا غافل تمایز قائل شد اما کارکرد حمایت مجازی از تروریسم چیزی جز زمینه‌سازی برای تداوم تروریسم نخواهد بود. بنابراین اصل برخورد با حامیان مجازی تروریسم و تطهیرکنندگان عملیات‌‌های تروریستی در ایران، ثابت است و طبعاً به تناسب با انگیزه و عملکرد افراد خاطی، گزینه‌های متعددی برای ایجاد بازدارندگی در برخورد با حامیان تروریسم و تأمین امنیت روانی شهروندان، برای به‌کارگیری از سوی قوه قضائیه وجود دارد.

عدم برخورد با حامیان آشکار تروریسم و آسوده گذاشتن آنها باعث می‌شود پیاده‌نظام رسانه‌ای وابسته به ضدانقلاب پروژه عملیات روانی علیه جامعه ایرانی را با گستاخی و البته حجم بیشتری از گذشته دنبال کنند. به همین ‌دلیل باید برای افراد حقیقی و رسانه‌هایی که به‌صراحت علم حمایت از تروریسم و کشتار مردم ایران را بلند کرده‌اند، هزینه‌آفرینی کرد و از جامعه ایرانی در برابر شیوع حملاتی روانی صیانت کرد.

چنانکه در اغلب کشورهای دنیا هم قوانینی برای صیانت از امنیت روانی شهروندان در بستر شبکه‌های اجتماعی و اساساً فضای مجازی وضع شده است.

فضای مغفول‌مانده مجازی

وقتی صحبت از صیانت در فضای مجازی به میان می‌آید، از سوی برخی فعالان اجتماعی یا سیاسی فقط موضوع فیلترینگ و محدودیت دسترسی به اینترنت آزاد موردتوجه قرار می‌گیرد. اما باید گفت که مسأله مقابله با خطراتی که امنیت روانی شهروندان را تهدید می‌کند، فراتر از این موضوعات ومسائل زیربنایی است. به‌خصوص که در سال‌های اخیر جریان ضدایرانی فعالیت خود برای اثرگذاری روی اذهان جامعه ایرانی را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده و در همین راستا اصطلاحاً با «فیک‌نیوز»ها به سراغ ذهن مردم ایران آمده است. فیک‌نیوزهایی که نه‌تنها با تولید اخبار و محتوای هدفمند، به‌دنبال تحریک احساسات و افکارعمومی در موضوعات مختلف هستند بلکه در حوادث سال گذشته رسماً از تروریسم کور علیه حافظان امنیت و همچنین فرایند تجزیه ایران نیز حمایت کردند. اغتشاشاتی که پاییز سال قبل به بهانه فوت مهسا امینی در کشور به راه افتاد، اولین محک جدی ضدانقلاب برای پیاده‌سازی استراتژی ترویج خشونت و تروریسم و درنهایت عملیات روانی علیه افکارعمومی جامعه بود.

از اغتشاشات سال 1401 تا فاجعه تروریستی کرمان

در جریان اغتشاشات سال قبل، رسانه‌ها و فیک‌نیوزهای ضدایرانی در هدایت فضای عمومی جامعه که متأثر از فوت یک دختر جوان بود، به سمت ایجاد آشوب‌های خیابانی، نقش مهمی ایفا کردند. جریان رسانه‌ای ضدایرانی، از رسانه‌های خبری خارج‌نشین گرفته تا کاربران شبکه‌های مجازی که توسط گروه‌های معاند هدایت می‌شوند، توانست با تولید و پردازش روایت‌های احساسی و خلاف واقع، از مرگ مرحومه مهسا امینی به‌عنوان فرصتی برای به راه انداختن آشوب خیابانی، ناامنی و بسترسازی برای عملیات‌های تروریستی از جمله در حرم شاهچراغ(ع) استفاده کند. در جریان فاجعه تروریستی کرمان نیز پیاده‌نظام رسانه‌ای وابسته به محافل ضدایرانی، خط رسانه‌های اسرائیلی-تروریستی همچون ایران‌اینترنشنال از سوی معدود کاربرانی در فضای مجازی تکرار شد که بیشتر یادآور آنست که «عادی‌سازی حمایت از تروریسم و خشونت»، رکن مهمی از نسخه دشمنان برای تجزیه ایران است؛ چنانچه پیشتر همین سناریو در سوریه پیاده‌سازی شد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها