افشاگری موسوی لارگانی از رانت بزرگ در فولاد

کد خبر: 1038236

عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان از جیب سهامداران دولت، بورس و سهام عدالت به جیب رانت‌خواران رفته است.

افشاگری موسوی لارگانی از رانت بزرگ در فولاد

خبرگزاری فارس: حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به دنبال کردن طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه توسط جمعی از نمایندگان مجلس، اظهار داشت: فولاد مبارکه در حال حاضر ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ظرفیت تولید در سبا و مبارکه دارد که متاسفانه در دو سال اخیر به دلیل سوء مدیریت بیش از ۲ میلیون تن تولید از دست رفته است.

وی افزود: در بخش صادرات بر خلاف برخی رپرتاژ‌های خبری، متاسفانه این شرکت در دوره مدیریت فعلی به دلیل عدم انگیزه و توانایی در دفاع از حقوق شرکت، بیش از ۴ میلیون تن صادرات انجام نشده دارد و کمترین آمار صادرات در دوره فعلی رقم خورده و کار به جایی رسیده که برخی شرکت‌ها با ظرفیت تولیدی کمتر از نصف فولاد مبارکه، صادراتی نزدیک به ۲ برابر این شرکت داشته اند. این موضوع به معنی از دست دادن سالیانه یک میلیارد دلار ارز بوده است.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه عنوان کرد: در بخش فروش داخلی فولاد مبارکه و هرمزگان سالیانه حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تختال (شمش)، ۴ میلیون تن ورق گرم و حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن ورق سرد و پوشش دار به فروش رسیده است.

موسوی لارگانی در همین رابطه اضافه کرد: در هر کیلو از محصولات فروخته شده بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان رانت توزیع شده که متاسفانه به تعداد محدودی از افراد رسیده است. کافی است اشاره کنم که تختال فروخته شده تنها به حدود ۲۰ نفر و ۸۰ درصد ورق گرم به کمتر از ۱۰۰ نفر داده شده است.

وی با اشاره به دیگر تخلفات صورت گرفته در این بخش گفت: در بخش ورق سرد هم هر روز شاهد اعتراض مشتریان واقعی این شرکت هستیم. وجود برخی افراد سفارش شده سیاسی و وابستگان آن‌ها متاسفانه موجب شده تا رانتی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال که معادل ۲ برابر سود سالیانه فولاد مبارکه است از جیب میلیون‌ها سهامدار به جیب تعداد معدودی افراد خاص برود. عدم شفافیت فولاد مبارکه و سکوت در مقابل این رانت بزرگ باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: افزایش بدهی فولاد مبارکه به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و ابهامات اساسی در مورد قرارداد‌های خرید و توسعه و موضوعات مختلف دیگر به شدت موجب نگرانی بوده و در چنین شرایطی حضور وزیر صمت در این شرکت با سخنان اخیر ایشان در مورد قصد مبارزه با فساد و رانت تناسبی ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها