نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «فردا» با بیژن مقدم

اکثریت کابینه با رای بالا بدرقه می‌شوند

کد خبر: 1089460

بیژن مقدم با اشاره به اینکه احتمالا اکثریت وزرای پیشنهادی رای اعتماد خواهند گرفت، احتمال داد که چند نفری هم از مجلس رای نگیرند.

اکثریت کابینه با رای بالا بدرقه می‌شوند

گروه سیاست سایت فردا – سومین روز بررسی صلاحیت وزرا هم رسید و مجلسی‌ها سخت مشغول کار هستند. دولت نیز با دقت شرایط را رصد کرده و احتمالا تا حالا متوجه شده که انتقادات جدی به برخی از گزینه‌های پیشنهادی وارد است و احتمال دارد که ناگزیر به معرفی سرپرست و گزینه مجدد برای وزارت شوند. 

همزمان با نمایندگان ملت که نظرات موافق و مخالف خود را می‌گویند، کارشناسان و تحلیلگران نیز در فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی نظرات خود را بیان و نقاط ضعف و قدرت کابینه پیشنهادی رئیسی را برمی‌شمارند. یکی از این کارشناسان، بیژن مقدم فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا است. او در گفت‌وگویی با «فردا» می‌گوید: « من به طور اجمالی با آنچه تا کنون در مجلس مطرح شده، هم نظر هستم زیرا این کابینه یک کابینه یک دست خوب و مقتدر و کارآمد نیست. این کابینه افرادی را دارد که در اوج هستند و افرادی را هم دارد که در کف بوده و هیچ سابقه اجرایی خوبی ندارند. البته برخی از گروه دوم را به عنوان نسل جدید و جوان یاد می‌کنند که باید به آنها فرصت داد، منتها این الگو را هم همه جا نمی‌توان پذیرفت».

وی افزود: « قطعا آقای رئیسی بر اساس شرایط، مذاکرات و توافقاتی که صورت گرفته این افراد را انتخاب کرده است، شاید افراد قوی‌تری باشند که بتوانند تصدی وزارتخانه‌ها را به عهده بگیرند اما نمی‌توانند با آقای رئیسی کار کنند. لذا نه می‌توان رئیس‌جمهور را مجبور کرد و نه آنها را مجبور کرد که با این دولت کار کنند. البته باز هم هستند کسانی که این همگرایی لازم را دارند و می‌توانند در کابینه قرار بگیرند. مجلس هم همین را می‌گوید.»

مقدم با اشاره به واکنش‌ مجلس به گزینه‌های پیشنهادی بر اساس آنچه تا کنون در صحن علنی بیان شده، گفت: «به نظر من مجلس تا اینجا خوب با کابینه مواجه شده است. یعنی مم استقلال خود را نشان داده و هم برخورد دقیق و معقولی داشته است. برای من البته جدید بود که کمیسیون‌ها گزارش می‌دهند و این شیوه مناسبی برای بررسی صلاحیت وزرا است».

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین گفت: «این طور که معلوم است، نمایندگان مجلس درباره چند وزیر بحث‌های جدی دارند. بحث‌هایی که عمدتا به توانایی، تجربه و کارآمدی آنان مربوط است و نه مسائل دیگر.  مخالفان هم بیان و منطق خوبی تا اینجا داشته‌اند لذا این تصور که چون مجلس با دولت همگرایی دارد به کابینه رئیسی تماما رای مثبت می‌هد، تا الان محقق نشده و تصور می‌کنم که در فرایند رای‌گیری نیز همین طور باشد و برخی نتوانند رای اعتماد بگیرند». 

وی تاکید کرد: «به نظر من اکثریت وزرا با رای خوب و بالایی بدرقه می شوند به هیات دولت اما برخی هم رای اعتماد نمی‌گیرند و آقای رئیس‌جمهور باید افراد دیگری را معرفی کند».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها