نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «فردا» با محسن کوهکن

کاش وزرای پیشنهادی شعارهای زودهنگام نمی‌دانند

کد خبر: 1089552

محسن کوهکن گفت: کاش برخی از وزرای پیشنهادی شعارهای زودهنگام نمی‌دادند و برای مثال برای انجام پروژه‌ها تاریخ معلوم نمی‌کردند زیرا هنوز معلوم نیست چه موانعی وجود دارد.

کاش وزرای پیشنهادی شعارهای زودهنگام نمی‌دانند

گروه سیاست فردا: مجلس مشغول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی است و تا اینجای کار بحث‌های مهمی درباره برخی وزرا مطرح شده است. حالا باید دید چند نفر از وزرای مورد نظر رئیسی موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس می‌شوند؟

محسن کوهکن، نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «تجربه من می‌گوید که سخنان موافق و مخالف نمایندگان درباره وزرای پیشنهادی با خروجی قدری متفاوت است؛ به این معنی که معمولا دقیقه90 مصلحین و خیراندیشان وارد کار می‌شوند و سعی می‌کنند اگر سوءتفاهمی وجود دارد، رفع کنند. در حقیقت در ابتدا ممکن است همگان بگویند با این شیوه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مثلا از 20 وزیر شاید شش تن از آنها رأی اعتماد نگیرند اما در نهایت می‌بینیم که مثلا دو وزیر می‌افتند».

او ادامه داد: «نکته دیگر آن است که بحث روی بعضی وزارتخانه به دلیل حساسیت بالایشان در افکار عمومی بیشتر است و به محض معرفی وزیر پیشنهادی این بحث‌ها در فضای مجازی و رسانه و البته در میان نمایندگان بالا می‌گیرد. مثلا شما نمی‌بینید که موافق یا مخالف سرسختی درباره وزارت دادگستری یا وزارت دفاع وجود داشته باشد زیرا ارتباط این وزارتخانه‌ها به طور مستقیم با توده مردم نیست و مردم خیلی با حوزه اختیارات این وزارتخانه‌ها درگیر نیستند اما درباره وزارت آموزش و پرورش این‌طور نیست زیرا تعداد بسیاری از فرهنگیان عزیز سرنوشت کاری خود را در گرو شیوه مدیریتی وزارت آموزش و پرورش می‌دانند که البته من این حساسیت را مثبت می‌دانم».

او با ذکر خاطره‌ای بحث را اینگونه تشریح کرد: «به یاد دارم در زمان رأی اعتماد وزرای دولت دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی فقط من با مرحوم نوربخش مخالف بودم که آقای هاشمی هنگام دفاعش از کابینه وقتی به آقای نوربخش رسید گفت درباره ایشان که مخالف مهمی وجود نداشت و عملا از روی نام آقای نوربخش عبور کرد اما در رأی‌گیری نهایی آقای نوربخش رأی اعتماد نگرفت و صداوسیما هم در اقدامی هماهنگ اول خبر انتصاب آقای نوربخش به سمت مشاور رئیس‌جمهور را اعلام می‌کرد و سپس نتیجه رأی اعتمادها را می‌گفت. پس باید دانست که لزوما آنچه در روند بررسی صلاحیت وزرا می‌گذرد، نتیجه نهایی نیست».

این فعال سیاسی درباره اینکه احتمالا چند وزیر رأی اعتماد بگیرند، اظهار کرد: «من تصور می‌کنم مجموعا 18 یا 19 وزیر پیشنهادی رأی اعتماد بگیرند و شش یا هفت نفر از آنها با رأی اعتماد قوی یعنی بالای 200 رأی وزیر شوند. در مجموع به نظر می‌رسد مجلس به اکثریت وزرای پیشنهادی رأی اعتماد بدهد».

کوهکن در پایان درباره وضعیت پیش روی کابینه رئیسی گفت: «توجه داشته باشیم که سطح مشکلات کنونی بسیار زیاد است. باید برای دولت آقای رئیسی دعا کرد و هنگام نماز در سجده از خدا بخواهیم که همه اعضای دولت بتوانند از پس مشکلات موجود برآیند و تصمیمات درستی بگیرند. در پایان هم باید بگویم که کاش برخی از وزرای پیشنهادی شعارهای زودهنگام نمی‌دادند و برای مثال برای انجام پروژه‌ها تاریخ معلوم نمی‌کردند زیرا هنوز دقیقا نمی‌دانند چه موانعی وجود دارد و چه امکاناتی می‌توانند در اختیار بگیرند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها