آغاز چهارمین روز از بررسی کابینه سیزدهم در مجلس

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی /از وعده وزیرصمت برای مهار تورم تا ایجاد نظام پیشنهادات زلفی گل+فیلم

کد خبر: 1089729

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه، 2 شهریور ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت 8 و 4 دقیقه و با حضور 223 نفر از نمایندگان آغاز شد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی /از وعده وزیرصمت برای مهار تورم تا ایجاد نظام پیشنهادات زلفی گل+فیلم

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست، دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به ترتیب:

1  - دکتر سیدرضا فاطمی امین (صنعت ،معدن و تجارت)

2  - دکتر محمدعلی زلفی گل (علوم، تحقیقات و فناوری)

3 - دکتر محمدمهدی اسماعیلی (فرهنگ و ارشاد اسلامی)

4 - دکتر احمد وحیدی (کشور)

5 - مهندس سید عزت الله ضرغامی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)

6  - مهندس جواد اوجی (نفت)

7  - مهندس علی اکبر محرابیان (نیرو)

8  - دکتر سیدحمید سجادی هزاوه (ورزش و جوانان)./خانه ملت

 جلسه علنی مجلس شورای اسلامی جهت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

بررسی صلاحیت سید رضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

موافقت دو کمیسیون مجلس با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت

کمیسیون‌های صنایع و اقتصاد مجلس شورای اسلامی صلاحیت «فاطمی امین» را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت تأیید کردند.

مطهری در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت: برنامه «فاطمی‌امین» برای وزارت صمت انشائی است نه اجرایی

نماینده مردم گرمسار با بیان اینکه برنامه فاطمی امین انشائی است نه اجرایی، گفت: در برنامه او هیچ سازوکار اجرایی وجود ندارد و همچنین ناامید کننده است.

 بهروزی‌فر در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت: «فاطمی‌امین» در صنعت و تجارت تجربه دارد / او مدیری فسادستیز است

نماینده مردم فومن با بیان اینکه فاطمی امین هم در بخش صنعت و هم در بخش تجارت تجربه دارد، گفت: او اشراف کامل روی موضوعات اقتصادی کشور دارد.

 موسوی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت: «فاطمی امین» سیاست‌های کلی صنعت را محقق خواهد کرد

نماینده مردم اربیل در مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی صمت، گفت: «فاطمی امین» سیاست‌های کلی نظام در بخش صنعت را محقق خواهد کرد.

ارکانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت: برنامه‌های «فاطمی امین» برای وزارت صمت ضمانت اجرایی ندارد

نماینده مردم نیشابور با بیان اینکه فاطمی امین در برنامه‌های خود موضوعات مختلفی را مطرح کرده است که برخی از آنها دارای ابهام است، گفت: ضمانت اجرایی برخی طرح‌های او مشخص نیست.

 

فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت:

 اگر دولت بر بازار اشراف و قوت داشته باشد نباید اجازه دهد یک باره قیمت سیمان سه تا پنج برابر شود

تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است که در مانش سه سال زمان می‌خواهد.

در دولت سیزدهم هدف گذاری شده تورم در سال ۱۴۰۲ به نصف تورم سال ۹۹ برسد و بعد به سمت تک رقمی شدن حرکت کند.

تا ۳ سال دیگر صنعت خودرو افتخارآفرین می‌شود

با تعادل بخشی به بازار ارز شاهد کنترل بازار خواهیم بود.

بزودی می‌توان قیمت سیمان را به زمان قبل از قطع برق برگرداند.

می‌توانیم با تولید و توزیع مناسب در کنترل تورم موثر باشیم.

تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است که درمانش ۲ تا ۳ سال زمان می‌خواهد.

در دولت سیزدهم هدف‌گذاری شده تورم در سال ۱۴۰۲ به نصف تورم سال ۹۹ برسد و بعد به سمت تک رقمی شدن حرکت کند.

سامانه جامع تجارت را تا پایان سال کامل می‌کنیم.

اگر وزیر شوم خودم را شریک واحدهای تولیدی می‌دانم نه رقیب.

به واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری قول می‌دهم که تحریم‌های داخلی را برداریم و تحریم‌های خارجی را خنثی کنیم.

 مشکلات ما در بازار خوردو عدم رقابتی بودن و تولید پایین خودرو است، اگر بخواهیم کاهش قیمت بدهیم باید هزینه تمام شده خودرو را کاهش دهیم.

در حوزه خودرو یک برنامه ۶ ماهه و ۲ ساله داریم، تا ۳ سال دیگر صنعت خودرو افتخارآفرین خواهد بود.

مُهر تأیید کمیسیون آموزش بر برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم

کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی علم و فناوری، دارای هماهنگی و انطباق است.

تفکر سیاسی «زلفی‌گل» شبیه وزیر خارجه دولت تدبیر است

نماینده مردم تهران با بیان اینکه تفکر سیاسی زلفی‌گل شبیه وزیر خارجه بی‌تدبیر است، گفت: او هیچ اعتقادی به شعارهای انقلابی ندارد.

«زلفی‌گل» برنامه‌ای برای تحول در وزارت علوم ندارد

نماینده مردم تهران گفت: وزیر پیشنهادی علوم برنامه‌ای برای تحول ندارد و حرف‌های کلی مطرح کرده است.

«زلفی‌گل» برای ارتقای دانش بومی کشور برنامه دارد

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری قائل به استفاده از ظرفیت توان داخلی کشور و ارتقای دانش بومی است.

 وزیر پیشنهادی علوم نیازهای جامعه دانشگاهی را به خوبی می‌شناسد

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به خوبی نیازهای دانشگاهی را می‌شناسد و شخصیتی معتبر در محافل علمی دنیا است.

«زلفی‌گل» برنامه‌ای برای ایجاد تحول در وزارت علوم ندارد

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وضع موجود در وزارت علوم نباید ادامه پیدا کند، گفت: زلفی‌گل برنامه‌ای برای ایجاد تحول در این وزارتخانه ندارد.

مواضع سیاسی «زلفی‌گل» قابل تامل است / او انسجام فکری ندارد

نماینده مردم لنجان با بیان اینکه موضع‌گیری‌ها زلفی‌گل قابل تأمل است و جریان سیاسی حامی وی مشخص نیست، گفت: منظومه فکری زلفی گل در مسائل کشور منسجم نیست.

 وزیر پیشنهادی علوم برای تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه برنامه دارد

نماینده مردم بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: «زلفی‌گل» طرحی برای برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه دارد که این طرح کارآمد می‌تواند عینی و قابل اجرا باشد.

 «زلفی‌گل» مانع ورود فتنه‌گران به دانشگاه همدان شد / برنامه او جامع است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی علوم در سال ۸۸ درب دانشگاه همدان را به روی فتنه‌گران بست و مواضع انقلابی وی زبانزد همه است.

زلفی‌گل: نظام پیشنهادات را ایجاد می‌کنم

 وزیر پیشنهادی علوم: اگر مورد اعتماد شما قرار بگیرم سعی خواهم کرد نظام پیشنهادات را برای کاربردی کردن تحقیقات ایجاد کنم.

باید با ایجاد سیستم جدید، بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را برای تحقق و هدفمندی پژوهش ایجاد کنیم.

از پتانسیل هیئت‌های امنا بیشتر استفاده خواهیم کرد.

 جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم/موافقان و مخالفان زلفی‌گل چه گفتند؟

صلاحیت محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری امروز در مجلس بررسی شد؛ موافقان، تجربه، تخصص و وجهه علمی وی را مورد اشاره قرار داده و مخالفان مواضع سیاسی نامشخص را از نقاط ضعف وزیر پیشنهادی مطرح کردند.

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: صلاحیت محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری امروز(سه شنبه 2 شهریور) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد و موافقان و مخالفان تصدی وی بر وزارت علوم به طرح دیدگاه‌های خود را در نقد و بررسی سوابق و برنامه‌های اعلامی مطرح کردند.

در ابتدای این بررسی، رضا حاجی پور در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم گزارش کمیسیون آموزش مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

در این گزارش تاکید شده است: بررسی برنامه های کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفی گل نشان دهنده تسلط نسبی وی بر مسائل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه ایشان دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان می باشند و همچنین برنامه هایی برای ایجاد تحولات مناسب در دانشگاهها ارائه نموده اند و متعهد به بکارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاهها برای اجرای برنامه های مذکور گردیدند، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت نمود.

مخالف: وزیر پیشنهادی علوم تجربه کافی ندارد/ زلفی گل موضع‌اش را در باره فتنه بیان کند

سید علی یزدیخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: برخی از وزارتخانه‌ها مانند بهداشت یا صنعت، مربوط به زمان فعلی است اما برخی وزارتخانه‌ها مانند آموزش و پرورش و علوم آینده‌ساز هستند.

وی تصریح کرد: گزینه وزارت آموزش و پرورش که مشخص شد نه کارنامه و نه برنامه و نه تجربه کافی دارد و در باره گزینه وزارت علوم نیز به شخصیت دکتر زلفی گل احترام می‌گذاریم اما محدوده عمل و تجربه ایشان دانشگاه همدان بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواضع سیاسی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در 8 سالی که اساتید ما شدیدا تحت فشار بوده‌اند هیچ جمله انتقادی از ایشان در این زمینه نشنیده‌ایم و در خصوص مهاجرت نخبگان نیز موضع خنثی دارد و انگیزه‌ای برای متقاعد کردن نخبگان برای ماندن و خدمت کردن ندارد.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری با با اشاره به همکاری زلفی گل با مصطفی معین در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 84 گفت: ایشان به محض انتخاب رئیس جمهور در سال 84 از معاونت دانشگاه همدان استعفا داده است؛ حالا در همین تریبون برائت خودش را از خاتمی و سران فتنه اعلام کند.

یزدیخواه با بیان اینکه به محض رسانه‌ای شدن معرفی زلفی گل به عنوان وزیر پیشنهادی علوم شور و شعف خاصی در میان گروه اصلاح‌طلبان ایجاد شده اظهار داشت: ایشان دانشمند محترم و برجسته‌ای است اما اگر بحرانی مانند کوی دانشگاه یا فتنه 88 پیش بیاید آیا ایشان توان مدیریت دانشگاه‌ها را دارد؟

* آقای رئیسی کابینه را اصلاح و به سمت دولت جوان حرکت کنید

 روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: آقای رئیسی ما در 6 ماه انتظار تحول داریم بماند در 4 سال بنابراین آقای رئیس جمهور به ما اعتماد کنید و کابینه را اصلاح کرده و به سمت دولت جوان انقلابی حرکت کنید و ما پشت شما هستیم.

وی افزود: یک نکته مهم در وزارت علوم پدیده وارونگی بازار کار است که تحصیل کردهای ما بی کار تر از بی سودان ما هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس تخصص، تعارض منافع، جوان گرایی و آرمان خواهی را 4 ویژگی جدی برای تشکیل دولت اسلامی عنوان و تصریح کرد: وزارت علوم، وزارت تخصص ها است؛ زلفی گل استاد تمام شیمی بوده و مقالات ISI زیادی دارد و همچنین استاد نمونه و پژوهشگر سلامت است اما وزارت علوم چه نسبتی با وی دارد.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران در بخشی از اظهارات خود با انتقاد از اینکه نیمی از وزرا برنامه تحول ندارند، گفت: برنامه های زلفی گل سیاست های کلی و حرف های قشنگی است.

* برنامه های زلفی‌گل کلی است و قابلیت ارزیابی ندارد

در ادامه  حسین رجایی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وی با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی کلی است، اظهار داشت: در برنامه‌های ارائه شده بازه زمانی برای اجرا مشخص نشده و این برنامه‌ها قابل ارزیابی و سنجش نیست.

رجایی در بخشی از مخالفت خود به عضویت وزیر پیشنهادی علوم در شورای بورس دانشجویان در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در سال 93 از ظلم بزرگی که به دانشجویان بورسیه شد صحبت کردند و خواستار احقاق حق این دانشجویان شدند اما هنوز مشکل این دانشجویان حل نشده است.

وی تصریح کرد: منظومه فکری آقای زلفی‌گل و جریان فکری ایشان نامشخص بوده و موضع‌گیر‌های سال‌های اخیر ایشان محل بحث است.

*در برنامه‌های زلفی گل به خوابگاه‌ سازی، کنکور و سهمیه‌های آن بی توجهی شده است

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تصدی وزارت علوم از سوی زلفی گل، گفت: سوابق علمی آقای زلفی‌گل قابل تقدیر و وی از مفاخر علمی رشته شیمی هستند اما به نظر اینجانب تک بعدی بودن زلفی گل مانع از نگاه جامع به همه رشته‌های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است. بنا نیست وضع موجود که به روزمرگی نزدیک شده است ادامه پیدا کند و پذیرفته نیست در گام دوم انقلاب اسلامی، تربیت بی‌هدف دانشجو، رساله‌های سزاوار بایگانی و ارتقاء صوری اساتید دانشگاه ادامه پیدا کند بلکه بایستی گام‌های موثری در تراز گام دوم انقلاب برداشته شود.

ویس کرمی گفت: راهبری آموزش عالی را کسی می‌تواند انجام دهد که در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاه‌ها صاحب نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه بسیج اساتید و همایش‌های صوری این مهم محقق نمی‌شود. ریز و دقیق شدن آقای زلفی‌گل در رشته شیمی باعث شده حتی در برنامه‌نویسی هم به برخی از مسائل توجه کامل نداشته باشند.

این نماینده مجلس بیان کرد: عدم برنامه در تأمین خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی، عدم برنامه در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم، عدم برنامه برای حمایت از دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی، عدم برنامه برای تقویت مجلات علمی ای اس آی داخلی، عدم برنامه در خصوص قطب‌های علمی که بیش از 150 مورد است، عدم ارائه برنامه کارساز و دقیق در مورد پذیرش دانشجو، کنکور و سهمیه‌های 31 گانه این آزمون از دیگر مسائلی است که در برنامه‌های پیشنهادی آقای زلفی گل وجود ندارد.

موافق: وزیر پیشنهادی علوم روحیه جهادی دارد

 محمدخدابخشی نماینده مردم الیگودرز در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر روحیه جهادی وزیر پیشنهادی و اشاره به اینکه وی تعامل مناسبی با نمایندگان دارد، گفت: 126 نفر از نمایندگان تقاضای صحبت در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی داشتند، از جمله ذوالنوری، فلاحی، فرشادان، رحیم زارع، مهرداد گودرزوند چگنی، کیوان مرادیان، سید غنی نظری و... می خواستند در دفاع از وزیر پیشنهادی صحبت کنند که نشان دهنده این است که او می تواند ارتباط خوبی با نمایندگان برقرار کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: نوع نگاه زلفی گل به کشور متناسب با نگاه آقای رئیسی است، چرا که در انتخابات برای او ستاد زدند. در واقع نگاه ایشان متکی بر استفاده از ظرفیت های داخلی کشور است و قطعاً همکارانی که در وزارتخانه انتخاب خواهند کرد، با همین نوع نگاه خواهد بود، بنابراین دکتر ایزدخواه و یزدی خواه نباید نگرانی داشته باشند.

خدابخشی در پاسخ به برخی انتقادات به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: شخصیت ایشان انقلابی و بابصیرت است و کارنامه موفقی در دوران فتنه 88 داشته است، در دانشگاه بوعلی سینای همدان از حضور چهره های مسئله دار جلوگیری کرد و از آیت الله العظمی نوری حمایت قاطع کرد، در دورانی که برخی افراد به مواضع انقلابی ایشان انتقاد می کردند. همچنین تزریق مدبرانه نیروهای بسیجی  در دانشگاه ثابت کرده که در مسیر اسلام، انقلاب و استکبارستیزی گام برمی دارد.

* زلفی‌گل یک شخصیت علمی بین‌المللی بوده و به دنبال مسأله‌محور کردن دانشگاه‌ها است

بهزاد رحیمی نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از موافقان وزیر پیشنهادی علوم  اظهار داشت: قطعا کسی که در دانشگاهی مانند دانشگاه بوعلی‌سینا 8 سال مدیریت کرده و با هسته‌های علمی سر و کار داشته، کمتر از اداره وزارتخانه عمل نکرده و آنجا هم خودش یک وزارتخانه کوچک بوده است.

رحیمی در بخش دیگری گفت: هم اکنون در حال انتخاب وزرایی هستیم که باید در تراز انقلاب اسلامی باشند؛ دکتر زلفی‌گل نوجوانی‌اش را از جبهه‌ها آغاز کرده و به افتخار جانبازی نائل شده است.

وی افزود: زلفی‌گل علیرغم همه پیشنهادات از طرف دانشگاه‌های بزرگ جهان، ماندن در کشور و کار کردن در کنار جوانان را ترجیح داده است و ایفای نقش یک شخصیت علمی بین‌المللی مهمترین امتیاز وی است و باید برای انتخاب وی به رئیس‌جمهور محترم مرحبا گفت.

* به شرطی از زلفی گل حمایت می‌کنیم که تحول خواه باشد

احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: انتخاب آقای زلفی گل به عنوان شهروند نمونه و مدیر جهادی و انقلابی و همچنین نامگذاری یک خیابان در همدان به نام وی در زمان حیاتش از جمله مواردی است که معرفی وی را توجیه می‌کند.

وی افزود: وجهه بسیجی آقای زلفی گل در عرصه‌های مختلف باعث شده دبیر مجمع بسیج اساتید استان باشد و همچنین وی چند بار در محضر رهبر معظم انقلاب سخنرانی کرده و ایده بنیاد ملی نخبگان را مطرح کرد که خود مأمور به راه‌اندازی آن شد. همچنین وزیر پیشنهادی علوم در سوابق خود ریاست دانشگاه همدان را برعهده داشت که باید گفت دانشگاه، خود نمونه کوچکی از وزارتخانه است.

نادری در بخشی از اظهارات خود یادآور شد: در سال 88 وزیر پیشنهادی علوم درِ دانشگاه همدان را مقابل فتنه‌گران بست و مواضع انقلابی وی زبانزد دوستان همدانی است و اینکه می‌گویند چرا برخی افراد خاص از او حمایت می‌کنند باید گفت پاسخ وی این بوده که برخی از آنها را حتی یک بار هم ندیده ضمن اینکه باید نظر متدینین انقلابی مانند کامران دانشجو را هم دید که وی را تأیید کرده است.

وی البته تاکید کرد : مجلس از وزیر پیشنهادی علوم حمایت می‌کند به شرطی که چهره تحول خواه گذشته خود را نگاه داشته و از متخصصان در بدنه وزارتخانه و دانشگاه استفاده کند.

* زلفی گل چالش‌های تولید علم و جامعه دانشگاهی را می‌شناسد

عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی تاکید کرد: آقای زلفی گل دارای تجربه در محیط دانشگاهی کلان و صاحب نام با روحیه‌ای تحول‌گرا است، کسی که آموزش عالی، دانشگاه و نیاز دانشگاه‌ها را به خوبی می‌شناسد و مفهوم علم و وزانت آن را درک کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بی‌تردید توانمندی فناورانه موجب اقتدار دانشگاهی در حوزه دیپلماسی و اقتصاد می‌شود تصریح کرد: مجلس انقلابی خردمند با حمایت از اندیشمند فرهیخته این پیام را به جامعه دانشگاهی مخابره می‌کند که نگاه مجلس در مسیر اقتدار ملی است.

درخشان گفت: وزیر پیشنهادی وزارت علوم از جنس محرومیت بوده و آن را به خوبی می‌شناسد و برای برون رفت از آن برنامه دارد.

وزیر پیشنهادی علوم: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد

پس از استماع سخنان مخالفان و موافقان نوبت به محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم،‌ تحقیقات و فناوری رسید تا دفاعیات خود را مطرح کرد. وی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطح چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقینا عاقبت به خیر نخواهد شد.

وی افزود: به عنوان یک سرباز علمی نظام جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هسته ای و سردار سلیمانی را قرار می‌دهم چرا که این عزیزان عاقبت بخیر شدند و مسیرشان در راستای اهداف مقدس نام جمهوری اسلامی بود و مردمی و خادم مردم بودند.

زلفی گل ادامه داد: بخشی از دوران ریاست دانشگاه در دوران فتنه 88 بود و عزیزان می‌دانند دانشگاه بوعلی سینا بین 13 تا 15 هزار نفر جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی ترین دانشگاه‌ها هست و به لطف خداوند فتنه 88 را طوری مدیریت کردیم که هیچ‌کس آسیب ندید.

وی افزود: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد و دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خام خودش امیدوار شد. چگونه می توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام و کشورمان زدند در یک خط باشیم؟ اگر کسی آبرویش را از طریق نظام کسب می‌کند، مردانگی حکم می کند که‌ آبرویش را برای نظام هزینه کند چه گونه با کسانی که در بزنگاه‌ها از نظام و انقلاب دفاع و آبروی خود را هزینه نمی کند هم خط باشیم؟ سیاستمداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینه اش قطع دست آنان از این منطقه خواهد بود.

بر اساس این گزارش رای گیری برای تعیین سرنوشت گزینه پیشنهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از بررسی صلاحیت تمام وزرا در صحن علنی انجام خواهد شد.

کمیسیون فرهنگی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارشاد را تأیید کرد

کمیسیون فرهنگی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارشاد را تأیید کرد

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی صلاحیت «محمد مهدی اسماعیلی» را برای تصدی فرهنگ و ارشاد اسلامی تأیید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مجید نصیرایی در جلسه علنی عصر امروز سه شنبه (۲ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون فرهنگی را درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت کرد.

وی گفت: ما برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد بررسی دقیق قرار دادیم که این برنامه ها با اسناد بالادستی تطبیق دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: در برنامه های محمدمهدی اسماعیلی بر ضرورت تقویت دیپلماسی فرهنگی، رشد روزافزون تولید سریال های خانواده محور، تقویت سطح زندگی ایرانی- اسلامی در ساخت فیلم ها و سریال ها، تأمین کاغذ و حل مشکل حوزه چاپ و نشر و آسیب شناسی دقیق و تعیین اولویت های فرهنگی در حوزه هنرهای تجسمی تأکید شده است.

نصیرایی بیان کرد: اکثر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی را گزینه مناسبی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشخیص دادند.

مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

خانی: سوابق وزیر پیشنهادی فرهنگ ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سوابق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد.

به گزارش ایسنا، علی اصغر خانی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر امروز (سه شنبه) مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چتر گسترده ای از وظایف بر سر هنرمندان، اصحاب رسانه، اهالی سینما و تئاتر و … را در دل خود جای می دهد، اگر به اهداف و وظایف این حوزه نگاه کنیم شاهد هستیم که این حوزه نیازمند چه افرادی است، آقای اسماعیلی دانش آموخته علوم سیاسی است، سوابق ایشان ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد.

وی افزود: آقای اسماعیلی با کدام‌ پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان، موسیقی دانان، کانون های فرهنگی و هنری و فعالین حوزه هنری هستند؟ یکی از عمده مسائل وزارتخانه مربوط به مباحث نظارتی و حمایتی است، ایشان قرار است مجوز نشریات و اکران فیلم ها را صادر کنند، در برنامه های ایشان سهم سینمای خانگی کجاست؟ با کدام رویکرد قادر به بازگشت اعتماد به رسانه های داخلی هستند؟

خانی گفت: اکثر ادارات این وزارتخانه بدیهی ترین امورات را نمی توانند اجرا کنند، خارج کردن این وزارتخانه از حالت انفعال نیازمند فردی است که در این زمینه توانمند باشد، جریان سازی فرهنگی و بیان آرمان های انقلاب اسلامی از جمله مهم ترین وظایف این وزارتخانه است که با توجه به سوابق ایشان اجرایی شدن آن ها بعید به نظر می رسد.

نماینده مردم شاهرود عنوان کرد: وضعیت برخی هنرمندان، خبرنگاران، تولید کنندکان آثار هنری و سایر افراد این حوزه جای تامل و برنامه ریزی دارد، با شیوع کرونا وضعیت معیشتی این قشر شرایط نا مطلوبی پیدا کرده است، برای حل این موضوع به کدامین تجربه متوسل می شوید؟

خانی با بیان اینکه وظایف تلفیقی این حوزه، تجربه و دانش مرتبط می طلبد که متاسفانه این موضوع در وزیر پیشنهادی دیده نمی شود، اضافه کرد: همکاران با چشم بازتر به این وزارتخانه و امور محوله آن عنایت کنید، گستردگی و ماموریت های وزارت ارشاد فردی با سابقه مدیر و مدبر، توانمند، جهادی و علمی را می طلبد که دارای رشته تحصیلی مرتبط باشد.

 

موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

شریعتی: وزیر پیشنهادی فرهنگ چهره‌ای محبوب در میان جوانان انقلابی دارد

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس تاکید کرد: ما به دنبال برنامه ریزی جهت تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که وزیر پیشنهادی این امر را در برنامه های خود دیده است.

به گزارش ایسنا، عفت شریعتی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کشور ما کشوری عظیم و با عظمت بوده و انقلاب ما انقلابی بی نظیر در جهان بشریت است. انقلاب ما انقلابی فرهنگی است. در برنامه گام دوم انقلاب اسلامی به فرمایش مقام عظمای ولایت توسعه تمدن نوین جهان اسلامی نیازمند برنامه های عظیم فرهنگی است، ما باید فرهنگ اسلامی را در جهان اسلام گسترش دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: وزارت فرهنگ نقش تعیین کننده ای در تمدن نوین جهان اسلام خواهد داشت. ما با فرهنگ راستین اسلامی همه موانع را پشت سر گذاشتیم و با خون شهیدان گرانقدر و فرمایشات گهربار امام راحل و مقام معظم رهبری سرمایه گرانسنگ فرهنگ اسلامی را حفظ کردیم و اکنون باید به سمت تکامل این فرهنگ حرکت کنیم.

نماینده مردم زرند در مجلس گفت: ما افتخار می کنیم که در مجلس انقلابی خدمتگزار هستیم، امروز می خواهیم برنامه ریزی کنیم تا فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد تقویت شود.

شریعتی ادامه داد: در فرصت کوتاه نمی توان حق مطلب را در خصوص شخصیت، منش و روشهای مدیریتی وزیر پیشنهادی فرهنگ ادا کرد، اما در بحث شخصیت علمی و مدیریتی ایشان به اختصار به نکاتی اشاره می کنم؛ تعیین‌ تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور و تعدد مراکز تصمیم گیری در این حوزه مهمترین محورهایی است که دکتر اسماعیلی به  درستی به آن پرداخته است. همچنین ارتقای جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم گیری از دیگر برنامه های ایشان است.

وی در ادامه گفت ایشان چهره محبوبی در بین جوانان انقلابی دارد و شخصیت ایشان در میان  اساتید دانشگاهی قابل احترام است، همچنین چهره خوشنامی در میان رسانه های مکتوب و تصویری کشور دارد و ببش از ۳۰ رسانه کشور، جلسه ۴ ساعته صمیمانه با ایشان برگزار کردند. ارتباط گسترده ایشان با علما و نمایندگان مقام معظم رهبری در استانها و طلاب جوان از دیگر نقاط مثبت ابشان است. اقتصاد فرهنگی که اهمیت قابل توجهی دارد در برنامه های ایشان دیده شده، خودکفایی در تهیه ابزار و لوازم فرهنگی از مواردی است که به آن توجه دارد.

شریعتی در پایان بیان کرد: ما در مسائل فرهنگی باید به سه نقطه مهم توجه کنیم؛ اول اینکه مسائل فرهنگی و امور فرهنگی باید مورد توجه وزیر منتخب بوده و در جهت تقویت معنوی و معرفتی جامعه حرکت کند. مسئولان فرهنگی ما باید با مردم در ارتباط باشند.

مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ

یزدی‌خواه: اسماعیلی چند پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی وزیر پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد گفت که اهالی فرهنگ و رسانه نسبت به حضور اسماعیلی در وزارت فرهنگ گارد گرفته‌اند که باید دلیل آن را بدانیم.

به گزارش ایسنا، سید علی یزدی‌خواه در جلسه علنی نوبت عصر امروز(سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: مخالفت بنده با آقای اسماعیلی مربوط به مسائل فردی و شخصی نیست .

وی توضیح داد:‌ در قانون بودجه بخشی با عنوان خارج از شمول وجود دارد که به رئیس دستگاه اختیار داده تا از محل بودجه خارج از شمول استفاده کند بدین شکل که او با یک امضاء و بدون هیچ ترتیبات قانونی می‌تواند مبلغی را به نهادی بدهد.

یزدی‌خواه اضافه کرد: آقای اسماعیلی معاون سیاسی - امنیتی استانداری اصفهان بود که بودجه خارج از شمول بنا بر گفته برخی تا چند صد میلیون تومان در اختیارش وجود داشت با این حال در آن زمان انضباط مالی در استانداری اصفهان مشاهده نمی‌شد شاید او در بین معاونان و استانداران یکی از مدیرانی بود که بیشترین اعمال ماده ۹۱ را داشت.

وی ادامه داد: میزان بودجه استانداری اصفهان محدود بوده حال که قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با دارای ۸۵ درصد بودجه خارج از شمول در اختیار بگیرد تکلیف چه می‌شود؟ چون هیچ ترتیبات قانونی هم وجود ندارد. او می‌تواند با یک یادداشت مبلغی را به نهاد فرهنگی و موسسه‌ای در قالب کمک بدهد و نمی‌توان بر آن هم نظارت کرد. در زمان حضور ایشان در استانداری چند پرونده باز شد که در بسیاری از موارد پرونده آقای اسماعیلی مخدومه و او تبرئه شد جز یکی دو پرونده که در دادسرای ویژه کارکنان دولت مفتوح است اما همه اینها نشان می‌دهد که انضباط مالی در زمان حضور ایشان در استانداری حاکم نبوده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون ایشان برای وزارتخانه‌ای معرفی شده که ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت فرهنگ است و ۸۵ درصد آن خارج از شمول می‌باشد. ایشان چه‌طور می‌خواهند نسبت به این بودجه رفتار کنند و ما چه طور می‌خواهیم بر آن نظارت کنیم؟

وی اضافه کرد: با معرفی اسماعیلی در وزارت ارشاد مجامع صنفی، اهالی فرهنگ و هنر علیه او موضع‌گیری کردند که ناظر به صحبت‌های آقای اسماعیلی است که مبنی بر این‌که با حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه موسیقی و سینما را جمع کرده و محدود می‌کند. اهالی سینما و هنر که همه ضد انقلاب نیستند؛ خیلی از آنها متعهد هستند پس چرا همه گارد گرفته‌اند؟ این شامل کانون‌های قرآنی، مجامع مربوط به شعرا و نویسندگان می‌شود.

گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ/ کمیسیون فرهنگی صلاحیت اسماعیلی را تایید کرد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موافقت کمیسیون متبوعش با برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مهدی نصیرایی در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه 2 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود. مرتضی آقاطهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی

گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.

1- ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصص تجربی و میدانی وزرای پیشنهادی

۲- تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی

٣- نگاه تحول خواه و انقلابی در حوزه وزارتی

4- میزان اطلاع وزیر پیشنهادی از اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب

٥- شناخت کافی از آسیب های موجود و ارائه راهکارهای لازم در حوزه وزارتی

6- داشتن مدیریت و شجاعت لازم و انتصاب مدیران میانی و فعالیت در حوزه های مربوطه

در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر محترم پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد نامه ۶۳۳۶۱ مورخ ۱4۰۰/۵/۲۳ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق الذکر وزارت متبوع طی نامه شماره ۶/۶۲۲۹۷ مورخ ۱4۰۰/۵/۲۰ مراتب فارغ التحصیلی ایشان در مقطع دکتری رشته علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مورد تأیید می باشد.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

1- تاکید بر توسعه دیپلماسی فرهنگی با توجه به مشکلات موجود در سازمان فرهنگ و ارتباطات و تغییرات ساختاری در این سازمان

۲- رشد روز افزون نیاز کشور به فیلم و سریالهای خانواده محور، برنامه های توسعه ای و پایدار با توجه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی

٣- تقویت و توسعه هنر در زمینه های فیلم، تئاتر، موسیقی و برگزاری جشنواره های ملی و منطقه ای      

4- بررسی شرایط و تأمین نیازهای اقتصادی و اقتضائات هنری جامعه هنری کشور در رشته های مختلف برای اقدامات فوری و ضروری

5- اقدام در جهت تقویت و پویایی شورای فرهنگ عمومی به منظور هویت بخشی به سبک زندگی اسلامی - ایرانی

6- ایجاد تمهیدات لازم و ضروری برای تامین نیاز واقعی نیروی انسانی کارآمد در حوزه های فرهنگی

۷- اقدامات جدی برای حل مشکلات عدیده چاپ و نشر کتاب و نیازهای گوناگون در این بخش بخصوص تامین برخی نیازها از جمله کاغذ

۸- توجه به پیوست فرهنگی در همه طرح ها و برنامه ها بررسی

در برنامه های ارائه شده به نظارت صریح و عالمانه قانونی بدون تلاش در دخالت بی مورد و تصدی گری دولت در موارد گوناگون تاکید شد. آسیب شناسی دقیق و تعیین اولویت های فرهنگی در حوزه های هنرهای تجسمی، سینما و تئاتر و تلاش برای حل مشکلات آنها از ویژگی برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی بود.

معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

1- رعایت ادبیات برنامه نویسی از نقاط قوت برنامه پیشنهادی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی می توان به دقیق بودن، احصاء خرده مسائل و چالش های حوزه فرهنگ و به طور کلی تلاش در جهت روشن نمودن وضعیت فرهنگ در متن برنامه اشاره داشت. منتهی برنامه های ایشان محتوا محور نیست یعنی بیشتر به صورت صوری و شکلی تدوین شده و در آنها اشاره ای به شیوه ی تولید محتوای برنامه های ارائه شده، نشده است. در این برنامه خطوط فرهنگی نظام در معنایی واکنشی، محافظه کارانه و با هدف حفظ وضعیت موجود بیان شده است. همچنین آنچنان که از برنامه ایشان مشخص است تسلطی به برنامه های این وزارتخانه در ادوار قبلی ندارند. ارائه برنامه ایشان بیشتر جزیره ای است تا به هم وابسته و منظومه ای.

۲- سنجش پذیر بودن برنامه مبتنی بر شاخص های کمی و کیفی این برنامه فاقد رویکرد نظری بومی و دینی ناظر به حوزه فرهنگ است و از نظریه های غربی برای تدوین برنامه استفاده شده است. به عنوان نمونه ایشان در بخشی از برنامه اشاره می کنند که نباید بر شاخص های توسعه تمرکز داشت.

۳- شفاف و فاقد ابهام بودن برنامه در برنامه های ایشان هیچ اشاره ای به شیوه ی تعامل با سایر وزارت خانه ها و الزام آنها به پذیرش این رویکرد در برنامه نویسی ها در اولویت قرار نگرفته و برنامه ی مشخصی برای تعامل با نهادهای فرهنگی و تعامل با آنها و تمرکز گرایی امر فرهنگ ارائه نشده است.

4- واقع بینانه، آینده نگر و انعطاف پذیر بودن برنامه در این برنامه در تبیین رویکرد راهبردی دولت سیزدهم، پرهیز از دخالت و تصدی گری دولت و احیا و تقویت نقش نظارتی، حمایتی و هدایتی این وزارتخانه عنوان شده است.

٥- مسئله محور بودن برنامه از آنجا که تعیین اولویت فرهنگی ناظر به مسائل فرهنگی موجود کشور است. برنامه ی ارائه شده برای بخش هنرهای تجسمی و سینما و غیره متناسب با وضعیت سنجی و آسیب شناسی است.

6- رعایت اولویت بندی ها در ارائه برنامه: برنامه وزیر پیشنهادی محترم باید حاوی راهبرد جدی در حوزه پیوست نگاری فرهنگی باشد که در برنامه ارائه شده به صورت اجمالی بدان پرداخته شده ولی برنامه ارائه شده ناظر به اولویت های فرهنگی تنظیم نشده است.

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 56 درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۳۳ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد.

نتیجه گیری نهایی:

با توجه به تطبیق بیش از 90 درصد برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی و حضور و سابقه مستمر آقای دکتر اسماعیلی در عرصه های فرهنگی و هنری، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا صلاحیت ایشان را برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید کردند./

قالیباف: جز «کار»، هیچ موضوع دیگری اهمیت ندارد

قالیباف: «وزرای پیشنهادی با من صحبت کرده‌اند و به‌روشنی می‌دانند که برای من جز کار هیچ چیز دیگری موضوعیت ندارد».

کمیسیون فرهنگی صلاحیت «اسماعیلی» را تایید کرد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی: با توجه به تطبیق بیشتر از ۹۰ درصد برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی و حضور و سابقه مستمر آقای اسماعیلی در عرصه‌های فرهنگی و هنر کشور اعضای کمیسیون فرهنگی با اکثریت آرا صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را تایید می‌کنند.

 موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ/تقوی: اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشارکت‌پذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد چرا که توسعه فرهنگ بدون مشارکت و همکاری مردم امکانپذیر نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز مجلس و در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: عصر ما عصر انفجار اطلاعات و نبرد فرهنگ‌ها است و حاکمیت امواج بر زندگی بشر و زندگی در فضای مجازی دنیا را به صورت یک دهکده درآورده است.

وی افزود: به خاطر همین ویژگی‌ها، رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال 1955 میلادی گفته بود که بزرگترین جنگ آینده جنگ فرهنگ‌ها است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرصه فرهنگ به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: آقای اسماعیلی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور معرفی شده است و نه فرهنگ کلاسیک؛ فرهنگ عمومی وسعتی به اندازه کل جامعه دارد و شامل حوزه‌هایی مانند کتاب، مطبوعات، هنرهای تجسمی، هنر هفتم و ادبیات می‌شود.

تقوی با بیان اینکه فرهنگ مایه موجودیت هر جامعه است و پویندگی فرهنگ به روحیه مدیران فرهنگی بستگی دارد، اظهار داشت: آقای اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در عرصه فرهنگ اعتقاد دارد چرا که توسعه فرهنگ بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین با تأکید براینکه حضور در عرصه فرهنگ نیاز به یک جوشش درونی دارد، تصریح کرد: وزیر پیشنهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارتباط با اهالی فرهنگ از این جوشش درونی برخوردار است و از آنجا که ارزش‌های اسلامی نیز در بستر آموزش‌های دینی منتقل می‌شود آقای اسماعیلی این ویژگی را دارد.

یزدی خواه در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی ارشاد:

اسماعیلی در وزارت ارشاد هیچ سابقه ای ندارد/ انضباط مالی در کارنامه مالی ایشان در استانداری اصفهان مشاهده نمی شود

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اسماعیلی در وزارت ارشاد هیچ سابقه ای ندارد، گفت: انضباط مالی در کارنامه مالی ایشان در استانداری اصفهان مشاهده نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیدعلی یزدی خواه در نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه های وی گفت: موافقت بنده با ایشان به دلیل مسائل فردی و شخصی نیست، در قانون و معارف بودجه، بخشی از بودجه تابع قانون محاسبات عمومی است که رئیس دانشگاه با توجه به شرح وظایف و ابلاغیه ها، ماموریت ها دستور هزینه کرد می دهد. البته بخشی هم خارج از شمول است که رئیس دستگاه دستور هزینه کرد آن را از محل بودجه خارج از شمول می دهد.

وی ادامه داد: اسماعیلی در کارنامه اجرایی سوابق خود مدتی معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان بود، بودجه خارج از شمول استانداری اصفهان چندصد میلیون بوده است و انضباط مالی در استانداری اصفهان در زمان حضور ایشان مشاهده نمی شود و یکی از مدیرانی بودند که بیشترین ماده 91 در میان استانداران در رابطه با او اعمال شده است، در حالی که میزان بودجه ای که در استانداری در اختیار داشت، محدود بوده و در حال حاضر اگر سکانداری وزارت ارشاد را در دست بگیرد حدود 85 درصد بودجه آن خارج از شمول است و هیچ ترتیب قانونی بر آن مترتب نیست و به تشخیص رئیس دستگاه با یک یادداشت می توان به فرد یا نهاد موسسه فرهنگی بودجه داد.

یزدی خواه افزود: اسماعیلی در مدت محدود فعالیت در استانداری چندین پرونده داشته که برخی از آنها مختومه و تبرعه شده، البته یک الی دو تای آن هنوز باز است و این نشان می دهد انضباط مالی در آن حوزه وجود نداشته یا کمتر بوده است؛ و اگر ایشان وزیر ارشاد شود چگونه می خواهد با 2500 میلیارد تومان بودجه وزارت فرهنگ رفتار کند، به گونه ای در چند صد میلیون تومان چندین پرونده داشته و با 2500 میلیارد تومان بودجه چندین پرونده خواهد داشت؟ البته دیگر پرونده ای تشکیل نمی شود، زیرا 85 درصد بودجه خارج از شمول است و ما نگران این موضوع هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر در آن مقطع عملکرد ایشان شفاف و درخشان بود و هیچ پرونده ای نداشت نگران نبودیم، چگونه می خواهیم در آینده بر عملکرد ایشان نظارت کنیم.

وی با بیان اینکه اسماعیلی در وزارت ارشاد هیچ سابقه ای ندارد، گفت: هنوز که وارد وزارتخانه نشده، مجامع صنفی اهالی فرهنگ و هنر علیه ایشان موضع گیری کرده اند، اظهارات اخیرشان در مورد خانه سینما و برخی موارد منطفی نبود؛ اهالی سینما و هنر ضدانقلاب نیستند و نیروهای متعهدی در حوزه تئاتر، هنر، شعر و سینما فعالیت می کنند و تعدادی از آنها در حال حاضر که حتی نتیجه مشخص نیست، خود را در گاردی وسیع قرار داده اند./

ورناصری:

برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات قابل قبول است/ضرورت افزایش دسترسی معلمان و دانش آموزان به اینترنت

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت سیزدهم را مثبت ارزیابی کرد و نسبت به ضرورت افزایش دسترسی معلمان و دانش آموزان به اینترنت تاکید کرد.

علیرضا ورناصری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری دولت سیزدهم، گفت: در چند سال اخیر با توجه به افزایش بهره‌وری از فضای مجازی و رشد کسب و کارهای اینترنتی، برای مردم مهم است که بدانند وزیر ارتباطات کیست و چه نگاهی به فضای مجازی دارد، بنده به تخصص، تجربه و برنامه‌های تحول محور آقای دکتر زارع پور رأی موافق خواهم داد و مطالبات کشور و حوزه انتخابیه را با ایشان در میان گذاشتم.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از سوابق اجرایی ایشان بنیانگذاری و ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ به‌عنوان نخستین نهاد حاکمیتی فعال و سیاستگذار درحوزه فضای مجازی نشان از تبحر ایشان دارد، این امر توقعات را از وی بیشتر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه زارع پور به موازات تسلط بر تخصصش یک مدیر راهبردی با درک نوین از برنامه‌ریزی و قوانین تجارت بین‌المللی است، اظهار کرد: همچنین حساسیت‌های وی نسبت به موضوعاتی نظیر زیرساخت‌های مخابراتی، دولت هوشمند و تحول دیجیتال به ویژه توسعه اقتصاد دیجیتال، تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات، شتابدهی، خدمات پستی، کیفیت و تعرفه اپراتورهای تلفن همراه و خدمات اینترنت در برنامه‌های وی مشهود است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: در جلسات از ایشان خواستیم در تعریف مأموریت‌ها، نقش‌ها، رویکردها و ساختار وزارت ارتباطات و معاونت‌هایش و جایگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تغییرات اساسی صورت گیرد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از یک وزارتخانه اجراییِ محض تبدیل به یک وزارتخانه راهبردی همگام با روند جهانی شود.

ورناصری بیان کرد: توسعه سرزمینی، زمانی محقق می‌شود که به تمامی گروه‌های ساکن در آن توجه مفید همراه با برنامه‌ریزی شود، و با وجود اینکه در دنیایی پیشرفته، ژئوپلتیک فضای مجازی(سایبری) بروز یافته و در فرآیند رقابت حکومت‌ها نقش‌آفرینی در تولید قدرت و مناسبات آن در سیستم‌های جهانی و منطقه‌ای دارد اما متاسفانه هنوز در مناطق قابل‌توجهی از کشور ما به ویژه در خوزستان و حوزه انتخابیه بنده قطع آنتن‌دهی و اینترنت مشکل‌ساز و روند پیشرفت مخابراتی-ارتباطی جهت زیرساخت‌های انتقال اطلاعات به شکل مجازی مطلوب نیست.

وی افزود : در مورد دیگری باید بگویم مطابق با ماده ۶۹ برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف است خدماتی از قبیل هوشمندسازی مدارس، دسترسی الکترونیک به کتب درسی و امثال این خدمات را به صورت رایگان برای تمامی دانش‌آموزان شهرهای زیر 20هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم کند اما تعداد قابل تأملی از معلمان و دانش‌آموزان مناطق محروم به آموزش مجازی دسترسی ندارند و هزینه اینترنت برای بسیاری دیگر مشکل است، نمی‌توان درصد بسیاری از دانش‌آموزان را به این دلایل از آموزش مجازی کنار گذاشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: از دکتر زارع پور جهت دسترسی دانش‌آموزان و کمک به مهارت تدریس مجازیِ معلمان، ارتقا کتابخانه‌های دیجیتال و آموزش تولید محتوای هوشمند، برنامه‌های عملی و راهکار خواستیم تا تدبیرِ یک زیست بوم مناسبِ تحصیل مجازی را در برنامه های خود ارائه دهد، برنامه‌های تخصص‌محور ایشان در بسیاری مصادیق حوزه عملکردی این وزارتخانه موجب شد به وی رأی مثبت خواهم داد، مسلما عملکرد ایشان مطابق قول و برنامه‌های‌شان مورد رصد و پیگیری مجلس خواهد بود./

علیپور در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارشاد:

سوابق و تحصیلات «اسماعیلی» تناسبی با وزارت فرهنگ و ارشاد ندارد

نماینده مردم ماکو در مجلس گفت: سوابق و تحصیلات وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تناسبی با این وزارتخانه ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی نوبت عصر روز سه شنبه (دو شهریور) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی رای اعتماد به وزرای کابینه سیزدهم، علیپور نماینده ماکو در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به خاطر دغدغه های فرهنگی برای بیان مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ ثبت نام کردم.

وی با اشاره به عدم تناسب سوابق و تحصیلات اسماعیلی با وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: این وزارتخانه متولی مسائل مهم کشور است. فردی با سابقه و تجارب قوی فرهنگی باید در این جایگاه قرار گیرد که برای اهالی فرهنگ وجاهت داشته باشد. بنده اسماعیلی را برای این وزارتخانه مناسب نمی بینم.

علیپور با اشاره به مشکلات جامعه فرهنگی پس از شیوع کرونا گفت: جامعه فرهنگی در امرار معاش خود با مشکلات جدی مواجه هستند. سینماها به طور کل تعطیلند، وزیر پیشنهادی چه تدابیری برای خروج از این چالش ها دارد؟

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی دغدغه های خود را بیان کرده اما برنامه عملیاتی ارائه نداده است، تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی در همه شهرستان ها و استان ها وجود دارد که وظیفه آنها ترویج سبک زندگی اسلامی است. از وزیر پیشنهادی انتظار داریم به این شورا توجه جدی داشته باشد.

علیپور تاکید کرد: مطبوعات در تهیه کاغذ با مشکل جدی مواجه هستند در اعطای مجوز مشکلات اساسی داریم. پروژه های فرهنگی نیمه تمام مانده اند وزیر پیشنهادی برای این مشکلات چه برنامه ای دارد.

 

صالحی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد:

برنامه اسماعیلی بر مبنای ظرفیت‌های وزارتخانه ارائه نشده است/ اساس خانواده توسط شبکه‌های معاند مورد حمله قرار می‌گیرد

نماینده مردم اقلید در مجلس گفت: برنامه شما بر مبنای نقاط قوت، ضعف و فرصت‌های وزارتخانه تدوین و به مجلس ارائه شود اما امروز مشاهده کردیم هیچ خبری از این موارد نیست همانند برنامه وزرای قبلی شاهد کلی‌گویی بودیم.

مسلم صالحی در نطق میان دستور

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، مسلم صالحی در نشست علنی مجلس نوبت عصر امروز (سه شنبه، 2 شهریور ماه) شورای اسلامی در مخالفت با محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از ضعف‌های برنامه آقای اسماعیلی کلی بودن، فاقد راهکار و استراتژی بودن برای رسیدن به نقاط هدف است. قرار بود برنامه شما بر مبنای نقاط قوت، ضعف و فرصت‌های وزارتخانه تدوین و به مجلس ارائه شود اما امروز مشاهده کردیم هیچ خبری از این موارد نیست همانند برنامه وزرای قبلی شاهد کلی‌گویی بودیم.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نقطه امیدی برای جامعه فرهنگی در برنامه شما مشاهده نشد و از سوی دیگر شاهد تناقض‌گویی بسیاری بودیم، ادامه داد: شما دم از مهندسی فرهنگی می‌زنید اما از سوی دیگر فرهنگ را امری خودجوش و درونی می‌دانید، باید تکلیف مشخص کنید.

وی افزود: برنامه شما برای هم‌افزایی نهادهای متولی عرصه فرهنگ چیست؟ در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های متولی فرهنگ در سطح جامعه وجود دارند اما نمی‌دانیم استراتژی شما برای آنها چیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای امرار معاش و بازنشستگی هنرمندان چه برنامه‌‌ای دارید؟ هنرمندان یکی از مهمترین ذینفعان شما هستند اما در برنامه ارائه شده از سوی شما خبری ازچگونگی حمایت از این قشر نیست.

صالحی با اشاره به اینکه قرار است برنامه ارائه شده از سوی شما توسط نیروی انسانی وزارتخانه اجرا شود، ادامه داد: آیا می‌دانید در برخی از شهرستان‌ها، ادارات شما با دو نفر اداره می‌شوند؟ چگونه می‌خواهید با وجود کمبود نیروی انسانی برنامه‌ای با این حجم را اجرا کنید؟ در برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبری از کمبود نیروی انسانی و رفع آن نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در برنامه آقای اسماعیلی هیچ اشاره‌ای به نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی اقلیت‌های دینی و مذهبی شناخته شده در قانون اساسی نشده است، ادامه داد: همان گونه که بر فعالیت‌های فرهنگی اکثریت‌های دینی نظارت دارید باید بر فعالیت های اقلیت‌های دینی نیز نظارت کنید، هیچ‌گونه تحقیقاتی پیرامون مسائل فرهنگی انجام نداده‌اید تا از نتایج آنها برای بهبود امور استفاده کنید.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اساس خانواده توسط شبکه‌های خارجی معاند تحت حمله قرار گرفته و روز به روز این بنیان سست‌تر می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر دختربچه‌ها و پسربچه‌های 5 ساله پای شبکه‌های ماهواره‌ای جم نشسته‌اند، برنامه شما برای مقابله با این موضوع چیست؟ آیا قصد دارید 4 سال دیگر بنشینید و این موارد را ارزیابی کنید.

وی با بیان اینکه شاید اگر کسی از جنس فرهنگ و باتجربه از بدنه وزارتخانه معرفی می‌شد، می‌توانست متولی بهتری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، افزود: چهره فرهنگ به اندازه کافی غبارآلود شده، امیدواریم در دولت سیزدهم غبار جدید دیگری از مظلومیت بر رخسار فرهنگ این مرز و بوم ننشیند، آنچه که ما گفتیم دغدغه‌ها و انتظارات است./

غضنفر آبادی:مجموع ارزیابی ها نسبت به دکتر عین الهی مثبت است/ وزرای پیشنهادی به سه دسته تقسیم می شوند

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ارزیابی ها نسبت به دکتر عین الهی مثبت است، گفت : امیدوار هستیم برنامه های تشریحی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان عملی شود.

موسی غضنفر آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ با اشاره به ارزیابی کابینه پیشنهادی تصریح کرد: کابینه پیشنهادی رئیس جمهور را می توان به سه دست خوب، متوسط و پایین تر از حد متوسط دسته بندی کرد زیرا هر یک از وزرا نیازمند بررسی بیشتر است.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجموع ارزیابی ها نسبت به دکتر عین الهی مثبت است، افزود: امیدوار هستیم برنامه هایی که در صحن علنی عنوان کردند به ویژه در زمینه کنترل بیماری کرونا و تجهیز دارو را عملی نمایند و جزو وزرای موفق باشند./

حسین پور در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی ارشاد:

اسماعیلی از جمله مدیران تحول‌گرایِ راهبردیِ سازمان صداوسیما است/ فعالیت فرهنگی ایشان از دهه هفتاد آغاز شده است

نماینده مردم سردشت در مجلس یازدهم گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسیِ باسابقه و از چهره‌های فرهنگی و علمیِ نخبه ی جبهه‌ی انقلاب است که فعالیت‌های فرهنگیِ خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریه فرهنگی‌اجتماعی در دهه ۷۰ آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، کمال حسین پور در نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی با تاکید بر اهمیت حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: سخنم را با فرمایشی از پیشوای متقیان، حضرت علی علیه‌السلام آغاز مـی کـنم. آن حضرت خطاب به مالک اشتر می فرمایند: «در کار کارگزارانت بِنگر و آنان را نه به سببِ دوستی، بلکه پس از آزمایش و امتحان و با مشورت با دیگران به کار بگیر، کارگزارانت باید با تجربه، محجوب و با اصالت باشند.»

وی ادامه داد: پیام انتخابات شورانگیز و حماسی ۲۸ خرداد بسیار صریح و روشن بود و این انتخابات که نمـادی از مردم سالاری دینی و نمونه ای بارز از اراده جمعی مردم برای تغییر وضعیت نابسامان موجود و بهبود شرایط اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و فرهنگـی از طریـق صندوقهای رأی بود؛ به راستی که پیروز این انتخابات مردم شریف ایران بودند که نشان دادند از دولت‌های کدخدا باور و غرب گرا خسته اند و دولتی خداباور و خودباور و مردمی می خواهند. نشان دادند که دیگر تاب سستی، فساد، تبعیض، رانت‌خواری و نگاهِ به بیرون را ندارند و دنبال تغییر روند و وضعیت موجود هستند. پیام انتخابات، مُهر پایانی بود بر تمام تفکّراتی که غرب را نجات بخش می دانست.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرهنگ زیربنای توسعه پایدار و تقویت کننده هُویّت جامعه است، انقلاب شکوهمند اسلامی، خاستگاهش فرهنگی بود و در جبهه فرهنگی دشمنان زیادی داشته و دارد؛ متأسفانه در حوزه فرهنگ در هشت سال گذشته، کشور عزیز اسلامی مان دچار چالش های متعددی شد و سیاستگذاریِ غلط در این حوزه، عدم هدفگذاری متناسب با سیاست های کلانِ جامعه، نگرشِ دستورالعملی در حوزه‌ی فرهنگ، کم توجهی به تکنولوژی های در حال رشد فرهنگی و مدیریت نادرست ، مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد.

حسین پور یادآور شد: خوشبختانه رئیس جمهور عزیز ، با درک صحیح از وضعیت فرهنگی کشور و شناخت کامل چالش های فرهنگی، وزیری کارآمد را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کرده است؛ اسماعیلی از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسیِ باسابقه و از چهره‌های فرهنگی و علمیِ نخبه ی جبهه‌ی انقلاب است که فعالیت‌های فرهنگیِ خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریه فرهنگی‌اجتماعی در دهه ۷۰ آغاز کرده است.

وی افزود: اسماعیلی از جمله مدیران تحول‌گرایِ راهبردیِ سازمان صداوسیما است که به عنوان مجری طرحِ نظامِ جامعِ ارزیابی تولیدات صداوسیما، مدیریت مرکزِ افکارسنجیِ سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه‌ی سازمان نوید بخش تحول در رادیو و تلویزیون بوده است؛ اسماعیلی دارای مدیریت میدانی و روحیه جهادی است. ایشان شخصیتی با کارنامه‌ای درخشان و با برنامه است. ایشان با بدنه وزراتخانه و حوزه فرهنگ و ارشاد آشنایی کاملی داشته و بر مختصّات این وزارتخانه اِشراف کامل دارد و در تدوین برنامه مفصّل خود که به مجلس ارائه شده، بر فرهنگ عمومی تأکید کرده و به آسیب شناسی از حوزه های مختلف فرهنگی و هنری پرداخته و راه کارهایی را برای بِهینه سازی این موارد ارائه کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: در جای جای برنامه ایشان بر رسیدگی به وضع معیشتی هنرمندان، تقویت صندوق هنر و پرهیز از تصّدی گری دولتی و پرداختن به امور نظارتی، هدایتی و حمایتی آن تاکید شده است و برای تحقق اهداف مد نظر در حوزه فرهنگِ عمومی، به صورتی دقیق، در مورد برنامه زمانی و حتی نهادهای مجری صحبت شده  و فردی متعهد، متخصص، با ذکاوت ، خوش فکر ، معتقد به چند صدایی در رسانه ها، توانا در جذب منابع مالی برای وزارت متبوع و دارای نقشه راه است و برنامه های او مُنطبِق و همسو با سیاست های کلی نظام و اسناد بالادستی  است. در برنامه‌های ایشان چالش ها و مشکلات موجود در حوزه‌های هنرهای نمایشی، موسیقی، سینما، کتاب، مطبوعات و فرهنگ عمومی توصیف و راهکارهایی برای رسیدن به وضع مطلوب ارائه شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ضرورت ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی از برنامه‌های دکتر اسماعیلی است تا کسی از بیان نقد سازنده و مُنصِفانه واهمه نداشته باشد، گفت: واقعیت این است که امروز وضعیت وزارتخانه‌های کشور چندان مناسب نیست و مردم نیز وضعیت خوبی ندارند. نرخ تورم بالاست، مشکلات معیشتی امان مردم را بریده است، وضعیت اشتغال جوانان مناسب نیست، کشور با کسری بودجه دست به گریبان است و ویروس کرونا همه چیز را تحت تأثیر قرار داده است و کرونای بی مدیریتی و بی برنامگی نیز مزید بر علت شده است. بزرگواران نباید دولت را معطّل کرد، باید هر چه زودتر کابنیه دولت تحول آفرین برای حل مشکلات مردم شکل بگیرد لذا از همکاران عزیزم انتظار دارم کـه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، دولت و کابینه جدید را یاری کنند و به وزرای پیشنهادی اعتماد کنند.

وی گفت: ان شاء الله با توکل بر خدا و  با رأی بالایی که مجلس به آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می دهد، نظام عزیز اسلامی به سمت اهداف عالی و مترقی خود در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی با سرعتی بیشتر حرکت خواهد کرد و امیدواریم ایشان هم با تعامل با مجلس و نمایندگان و انتخاب همکارانی قوی و تصمیم گیری مدبرانه و توجه ویژه به نقش و مشارکت مردم در چهارچوب های کلیشه ای وزارت فرهنگ و ارشاد حرکت کند./

موحد در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی ارشاد:

اسماعیلی مصمم به استفاده از صاحبنظران و پیشکسوتان در بدنه مدیریتی بدون توجه به نگاه های سیاسی است

نماینده مردم کهکیلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: اسماعیلی وزیر پیشنهادی ارشاد مصمم به استفاده از صاحبنظران و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر در بدنه مدیریتی این وزارتخانه بدون در نظر گرفتن سلایق و نگاه های سیاسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  سیدمحمد موحددر نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: ما در موقعیت خطیری قرار داریم، از یک طرف شرایط سخت روی کار آمدن دولت و از طرفی ما نمایندگان تا پای جان دل در گرو نظام داریم و مصمم هستیم که در کنار مردم شرایط را تغییر دهیم.

وی افزود: تاریخ و تمدن ایران گواه این موضوع است که فرهنگ و هنر مهم ترین و موثرترین مولفه ایجاد قدرت، همدلی و نشاط در سرزمین ما بوده است و جمهوری اسلامی یادگار امامی است که اندیشه های فرهنگی و دینی او اندیشه های مادی جهان معاصر را به چالش کشید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرهنگی که از نظر مقام معظم رهبری مثل روحی است که در کالبد همه فعالیت های گوناگون کلان کشوری باید حضور و جریان داشته باشد و از آن به عنوان هوا و اکسیژن یاد می کنند که نبود هوا و اکسیژن یعنی عدم حیات.

وی افزود: بنابراین در این دوران سخت و هجمه های همه جانبه فرهنگ منحط غرب و شبیه خون فرهنگی به فرموده مقام معظم رهبری به فرهنگ، هویت، باورها و اعتقادات مردم نجیب به ویژه جوانان عزیز این مرز و بوم، بر ماست که در انتخاب وزیر و برنامه های آن توجه جدی داشته باشیم و برای پویایی و شکوفایی فرهنگ و هنر و تعمیق باورها و ارزش های ایران اسلامی  تلاش مضاعف و اهتمام جدی بورزیم.

نماینده مردم کهکیلویه، بهمنی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد، گفت: در گفت وگویی که با جناب آقای دکتر اسماعیلی داشتم، به این باور رسیدم که آمده است تا همه توان و ظرفیت خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و مسجد  بکار ببندد و با مشورت و استفاده از نخبگان دینی، علمی و فرهنگی هنری کشور این مهم را  سامان ببخشد.

موحد افزود: حاشیه هایی که در ارائه برنامه های ایشان به وجود آمده، تحلیلی بود که به ایشان داده بودند و همانطوری که چندین بار اعلام کرده اند، این باور و نگاه من نیست و چون ایشان را انسانی صادق می دانم، بر این گفته صحه می گذارم.

وی خطاب به نمایندگان، هنرمندان، صاحبان قلم و اندیشه، ادامه داد: دکتر اسماعیلی آمده است تا با استعانت از خداوند متعال و همکار شما بزرگواران و با عنایت به نزدیکی و شناخت عمیقی که ریاست محترم جمهور از ایشان دارند، با احترام به همه وزرای محترم قبلی این وزارتخانه، موارد ذیل را انجام دهد.

موحد تصریح کرد: امیدوارم برنامه های ایشان در جهت ارتقاء نقش و جایگاه فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تصمیم گیرها وتصمیم سازیها در کشور به ویژه هیات دولت، افزایش بودجه فرهنگ و هنر و توجه جدی به حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار، تولید و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری مبتنی بر فرهنگ و هویت ایرانی _ اسلامی، حمایت مادی و معنوی از اصحاب قلم، فرهنگ،هنر ورسانه  و تولیدات آنها جهت عرضه در جامعه جهانی، همچنین ایشان مصمم است تا موضوع بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و بیمه بیکاری که دغدغه جدی کانونهای مساجد، هنرمندان و  اصحاب فرهنگ ورسانه بوده است و یک بار برای همیشه به سرانجام برسد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در مذاکره ای که با ایشان داشتم فرمودند مگر می شود بدون مشورت و بهره بردن از نقطه نظرات و ظرفیت های این قشر فرهیخته به ویژه پیشکسوتان، ماموریت ها و رسالت این وزارتخانه را به سرانجام نیکی رساند.

وی گفت: وزیر پیشنهادی معتقد است که از توان همه نیروهای متعهد و متخصص شاغل در وزارتخانه صرف نظر از دیدگاه های سیاسی آن ها برای پست های مدیریتی بهره خواهد برد. این آن چیزی است که در شعارهای رئیسی آمده بود و به درستی فرهیختگان جامعه چنین انتظاری دارند.

نماینده مردم کهکیلویه، بهمنی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باور به گفت وگو و همکاری  با همه ی نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی و اصناف مرتبط  و برون سپاری بخش زیادی از فعالیت ها به آن ها از برنامه های کلیدی ایشان است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: یکی از دغدغه های همیشگی اصحاب سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی، رسانه و ... این بود که سلایق شخصی در صدور مجوز بعضا جای قانون را گرفته و دخالت سایر دستگاه ها در این حوزه روز به روز زیادتر می شود. برای رفع این معضل اسماعیلی  تلاش خواهد کرد  تا صاحبان این حرفه ها به راحتی و آسودگی با کمترین استرس به خلق اثر بپردازند./

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی فرهنگ

«خانی» مخالف: آقای اسماعیلی دانش آموخته علوم سیاسی هستند و شاید به سختی بتوانند یکی از وظایف این وزارتخانه را به صورت تخصصی اداره و بررسی نمایند.

«یزدی‌خواه» مخالف: وزیر پیشنهادی در سِمت معاون سیاسی، امنیتی استاندار اصفهان، انضباط مالی نداشتند و یکی از مدیرانی بودند که مشمول بیشترین ماده۹۱ شدند.

«علیپور» مخالف: سوابق تحصیلی و شغلی آقای اسماعیلی با وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تطابق ندارد.

«تقوی» موافق: آقای اسماعیلی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور معرفی شده‌اند نه کلاسیک، او به مشارکت‌پذیری در مقوله فرهنگ، اعتقاد کامل دارد.

«کوهبنانی» موافق: ارتقا جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی است.

اسماعیلی: به رفع مشکلات هنرمندان اقدام خواهم کرد

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی:وزارت ارشاد تصدی گری نمی‌کند بلکه انجمن‌ها را به کار خواهد گرفت.

آن هنرمند که نه صرفا برای هنر بلکه برای درد جامعه‌اش می‌نویسند و می‌پردازد حق ستایش بر گردن امثال بنده دارد.

مشکلات معیشتی بخش بزرگی از اصحاب فرهنگ و هنر را درگیر کرده است، دولت در اولین اقدامات به رفع مشکلات هنرمندان اقدام خواهد کرد.

فقدان نظارت، گرانی افسارگسیخته باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و به همین دلیل اولین چیزهایی که از سبد خرید حذف شده است محصولات فرهنگی بوده که برای آن چاره‌اندیشی کرده‌ایم.

توزیع غیر قانونی محصولات فرهنگی هنری و رعایت نشدن حق ناشر و نویسنده از مشکلات جدی حوزه نشر است که باید برای آن تدبیر کنیم.

در حوزه محتوایی و نظارت نیازمند قدرتمندی بیشتری هستیم؛ بیش از ۹۰ درصد آثار تولیدی در حوزه های نمایشی در تهران اتفاق می‌افتد.

 

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود:

فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست/فقدان الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست، گفت: اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال ملت‌ها، اجرای عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مبارزه با مستکبران و حاکمیت اسلام ناب محمدی است و همه این ارزش‌ها ذاتا فرهنگی است.

محمدمهدی اسماعیلی در نشست علنی مجلس نوبت عصر امروز (سه شنبه، 2 شهریور ماه) شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود با بیان اینکه ایران امروز طلیعه گام دوم فرصت‌های طلایی را پیش رو دارد، گفت: از نمایندگان متشکریم که فرصت حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس را برای وزرای پیشنهادی فراهم کردند زیرا با طرح مطالب و نکات بسیار خوبی در این جلسات، عمق فضیلت و نخبگی مجلس را از نزدیک مشاهده کردم.

وی همچنین ضمن تقدیر از پوشش خبری بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم توسط اهالی رسانه اظهار کرد: این چند روز در حقیقت نمایش یک پایمردی بی نظیر از مردم سالاری دینی بود، مدعیان مردم‌سالاری دینی مشاهده کنند که چگونه امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری با ایجاد شرایط آرمانی و عالی برای انقلاب، مخالفان و موافقان به صورت مشفقانه و ناصحانه در مجلس کنار هم نشسته و با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این چند روزی که بحث وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای من مطرح شده بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من اظهار لطف کرده‌اند و بسیاری دیگر هم نکات، پیشنهادات و انتقاداتی را بیان کرده‌اند که همه آنها را شنیده و احترام می‌گذارم.

اسماعیلی با بیان اینکه فرهنگ یک مقوله با تعاریف متعدد است، اظهار کرد: فرهنگ مجموعه‌ای از بینش‌ها، گرایش‌ها، عادات، روش‌ها، سنت‌ها و سبک زندگی در جوامع و در یک هویت فردی و اجتماعی انسان‌ها است اما آنچه طی سال ها به دل ما نشسته است تمثیل مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ مبنی بر اینکه فرهنگ مانند هوا و حال و هوای جامعه و مردم است، در حقیقت فرهنگ فضای تنفس جامعه بوده و یک هوای پاک و پاکیزه جامعه را با نشاط و پویا می‌سازد اما وجود آلودگی در هوا بسیار خاموش و بی‌سر و صدا کار خود را انجام می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست، گفت: اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال ملت‌ها، اجرای عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مبارزه با مستکبران و حاکمیت اسلام ناب محمدی است و همه این ارزش‌ها ذاتا فرهنگی است. همه قیل و قال‌های ایسم‌های اقتصادی، اجتماعی و ... ریشه در فرهنگ دارد و اصل انقلاب ما فرهنگی بود و دفاع مقدس و دفاع از حرم نیز امری فرهنگی بود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تمام مجاهدت‌های مجاهدان از عرصه علم و فناوری تا عرصه سلامت و سازندگی و ... ریشه در فرهنگ دارند بنابراین امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌ها، تقابل فرهنگ اصیل توحیدی برابر فرهنگ‌های غیر توحیدی، تقابل فرهنگ جهاد و ایثار و خدمت به مردم در برابر فرهنگ خودخواهی و دنیاخواری و فرهنگ انقلاب اسلامی در مقابل فرهنگ استکباری و لیبرال سرمایه‌‌داری و فرهنگ نشاط و امید در برابر فرهنگ الحاد و پوچ‌گرایی وجود دارد.

اسماعیلی تأکید کرد: امروز تمام دلبستگان انقلاب اسلامی و مستضعفان جهان اسلام در تمام دنیای زورگویان و مستکبران و شبکه‌های شیطانی قد علم کرده‌اند و ایستادگی می‌کنند و شهیدان و ایثارگران و خانواده‌های عزیز و ملت صبور و شکور در خط مقدم این تقابل بزرگ تمدنی و تاریخ‌ساز قرار دارند البته که پیروزی از آن مومنان و مستضعفان است.

وی اظهار کرد: در این تقابل فرهنگی و تمدنی در عرصه فرهنگ و هنر، عرصه سینما، نمایش و تئاتر، ادبیات ، شعر و موسیقی، هنرهای تجسمی و همه این موارد سنگرهایی هستند مهم، راهبردی و بلکه مقدس برای ما، زیرا امروز جنگ اصلی در دنیا، جنگ شناخت‌ها، تبلیغاتی و رسانه‌ای است. امروز تمدن شیطانی با موسیقی، ادبیات سینما و ... تلاش می‌کند باور، جهان‌بینی، گرایش، اراده قلبی، رفتار انسان‌ها و ملت‌ها را به نفع منافع استکباری و سلطه‌خواهانه خود دستکاری می کنند و به زور پول و تزویر و رسانه‌های جهنمی‌شان ملت‌ها را از فرهنگ و هویت خود خالی، منصرف و بلکه منزجر کنند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمام رسانه ها، هنرها و مسائل فرهنگی برای ما مهم و عزیز هستند، اما چرا می گوییم که مقدسند، زیرا هنرمند عزیز و آن شاعر خوش قریه و یا نویسنده توانمند، نوازنده چیره دست و آن خواننده خوش ذوق و آن فیلمساز و بازیگر زبردست و آن ناشر باانگیزه و آن عنصر فرهنگی و رسانه ای پرکار و بی ریا با کمترین امکانات در مبارزه با یک تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم می کند. این عرصه، عرصه نبرد بوده و به قول رهبر معظم انقلاب مبارزه فرهنگی مهمترین مبارزه هاست، پس این عناصر برای امثال من در حکم مجاهدان خط مقدم در این کارزار تمدنی هستند و حمایت و پشتیبانی از آنها وظیفه شرعی، عقلی و قانونی بنده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ ارزش جان دادن دارد، ادامه داد: هنرمندی که نه صرفاً برای هنر ، بلکه برای آرمان و خدمتش به مردم و درد جامعه و مبارزه با دشمنان دین می نویسد، می سراید، می سازد و می پردازد، حق ستایش بر گردن امثال من دارد. در دولت مردمی کارها برعهده مردم است، دولت همین که موانع را مرتفع، انحصارات و مفاسد را جمع و سیاستگذاری را مدیریت کند، بیشتر کارها اصلاح می شود. بار اصلی کارزار فرهنگی ما بر دوش اصحاب اندیشه و فرهنگ و هنر رسانه خواهد بود و این خادم کوچک همه تلاش خود را برای حمایت از تولیدات ارزشمند و تولیدکنندگان ارزشمندتر به کار خواهد بست.

اسماعیلی تصریح کرد: برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان و بی اراده و یک داور بی طرف باشد، ما این رویکرد را قبول نداریم، عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل انگاری نیست، اما اینکه وزارت ارشاد، کارهایی که موسسات و انجمن ها و صنوف فرهنگی می توانند برعهده بگیرند، تصدی کند را هم قبول نداریم و می توانیم از این ظرفیت برای پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات و چالش های بخش فرهنگ کشور گفت: مشکلات معیشتی بخش قابل توجهی از اصحاب فرهنگی را به خود مشغول کرده است. شیوع ویروس کرونا همه گیر بوده، اما برای اصحاب فرهنگی مشکلات بیشتری ایجاد کرده است. امروز تعطیلی سینماها، سالن های نمایش، کنسرت ها، کتابفروشی ها و مشاغل فرهنگی بدون حمایت و جبران، ضربه های سختی را متحمل شده است و دولت مردمی در اولین اقدام به رفع مشکل این عزیزان اقدام خواهد کرد. رکود اقتصادی دومین چالشی است که این حوزه را درگیر کرده است. چند برابری قیمت محصولات فرهنگی در سایه فقدان نظارت باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

وی با بیان اینکه در گرانی اولین چیزی که از سبد هزینه های مردم کم می شود، محصولات فرهنگی است، افزود: در دولت مردمی این موضوع چاره اندیشی شده است. تولید و توزیع غیرقانونی محصولات فرهنگی، چالش دیگر حوزه فرهنگی کشور است. ناشر و نویسنده تلاش کرده و به محض اینکه کتاب خوبی چاپ می کنند، در میدان انقلاب توسط دستگاه های چاپ، کپی برداری و تکثیر می شود و حق ناشر و نویسنده رعایت نمی شود.

اسماعیلی در رابطه با فقدان الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی گفت: امروز گسترش فضای مجازی و نوین بسیاری از موضوعات مرتبط با فرهنگ و وزارت ارشاد را تغییر داده است، اما این ساختار با همان ساختار 4 دهه قبل اداره می شود که نیاز به تدبیر و اصلاح دارد. فناوری های نوین باید به رسمیت شناخته شده و در ساختار فرهنگی به این موضوع مهم پرداخته شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: وزارت ارشاد یک وزارتخانه منفعل شده است که بارها مورد تاکید نمایندگان نیز بوده است. در اکثر شهرستان ها، ادارات فرهنگ و ارشاد با حداقل نیرو و امکانات فعالیت می کند و از چارچوب سیاستگذاری خارج شده که باید اصلاح شود.

وی با اشاره به ضرورت دسترسی عادلانه همه مناطق کشور به زیرساخت های و محصولات فرهنگی کشور افزود: بیش از 90 درصد تولیدات محصولات فرهنگی مربوط به تهران است که جای تاسف دارد، مگر سایر مناطق کشور دارای استعداد نیستند؟ مگر مناطق کشور دارای تاریخ و فرهنگ نیستند؟  ایران همانند یک رنگین کمان درخشان از اقوام است و هر استان یک ظرفیت منحصربه فرد خود را دارد. فرهنگ به معنی به رسمیت شناختن همه فرهنگ ها و قومیت هاست.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید در حوزه فرهنگ عرضه بیشتری از خود نشان دهیم، گفت: من بیشترین سابقه را در نهادهای غیردولتی فرهنگی داشتم و 23 سال است که در عرصه فرهنگ کشور فعالیت دارم.

اسماعیلی با بیان اینکه در صورت رأی اعتماد نمایندگان کارهای بزرگی که در برنامه آمده است را عملیاتی خواهم کرد، ادامه داد: احیای فرهنگ عمومی، نوسازی شاخص‌های کمی و کیفی و رشد اخلاق اجتماعی در برنامه کاری وزارت فرهنگ خواهد بود که با پایش‌ها و رصدهای مستمر انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی یک ظرفیت بزرگ به شمار می آید که نماینده امام جمعه در این شورا حضور دارد، ادامه داد: همچنین این شورا متشکل از دستگاه‌های اجرایی است و ضرورت دارد که جایگاه آن ارتقاء پیدا کند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: متأسفانه در برخی استان‌ها شورای فرهنگ استان تشکیل نشده که این مسئله اتفاق بسیار بدی است؛ دولت مردمی برای اصلاح همین امور آمده است.

اسماعیلی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: آرایش رسانه‌ای کشور نیاز به اصلاح دارد؛ هر جا جلوی رسانه‌های دشمن ایستادگی می‌کنیم دست بالا با دشمن است و ما باید از حوزه پدافندی به حوزه آفندی حرکت کنیم.

وی تقویت اقتصاد فرهنگ، بهبود اقتصاد کسب و کارهای قانونی، صادرات صنایع فرهنگی و تقویت استعدادهای بالقوه فرهنگی را از جمله اقداماتی برشمرد که در برنامه خود دارد و گفت: چنانچه در این حوزه به خوبی برنامه‌ریزی شود نیاز به صادرات نفت نیست.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت عادلانه زیرساخت‌های تولیدی و پیگیری خودکفایی و زیرساخت‌های فرهنگی غیرنفتی را از جمله مسائلی برشمرد که در برنامه وزیر پیشنهادی قرار دارد و با ارائه آماری عنوان کرد: در حال حاضر 90 درصد کاغذ مورد نیاز و جوهر کشور وارداتی است. همچنین 90 درصد تجهیزات تکثیر و انتشار نیز وارداتی است، آیا حوزه‌های صنعت و دانشگاهی‌مان این توان را ندارند که در این حوزه‌های سرمایه‌گذاری و مشکلات را حل کنند.

اسماعیلی با اشاره به سوابق کاری خود در مرکز اسناد اسلامی گفت: باید از مفاخر و نخبه‌های فرهنگی در استان‌های مختلف تقدیر کنیم و این مفاخر را ارج نهیم.

وی هدفمندسازی حمایت‌های دولتی از کالاها و خدمات فرهنگی و هنری را یکی دیگر از محورهای برنامه خود برشمرد و افزود: متأسفانه این گلایه وجود دارد که برخی حوزه‌ها یارانه‌ دریافت و خلاف مقصد ما حرکت می‌کنند که کسی باید جلوی این حرکت را بگیرد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشور آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه‌سازی انقلاب اسلامی و نقشه فرهنگی کشور و همچنین تحقق آرمان‌های اسلامی و تمدن نوین اسلامی در صدر برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهم.

اسماعیلی تأکید کرد: بر این باورم اصحاب فرهنگی این کشور مردمانی از قبیله بارانند که با روحی پاک و جانی چالاک بر مزرعه خشک طراوات بخشیده و گنج فرهنگ و هنر این دیار را در بازار غوغازده عالم خاکی سجاده سحر می‌گسترانند. با صیانت از این گوهر دردانه نامی بلند بر فراخوان بشریت، این جغرافیای جان و سرزمین خورشید برداشته خواهد شد. ایران عزیز ما رنگین کمانی از مجموعه خوبی‌هاست و امروز انقلاب اسلامی ملت ایران منادی پیام معنویت و اسلام رحمانی در جهان مادی است./

فیلم کامل صحبت‌های رئیس مجلس دربارۀ برخی حواشی صحن علنی

«چه اخبار آشکار و چه اخبار پنهان نشان می‌دهند تلاش برای اختلاف‌افکنی بین قواست».

 «اقتصاد و سلامت دو مسئلۀ امروز مردم‌اند».

قوای سه‌گانه محکوم به موفقیت و حل مشکلات مردم هستند و هر کس به‌دنبال موضوعی دیگر و اختلاف‌افکنی باشد آب به آسیاب دشمن می‌ریزد».

«به‌عنوان یک مدیر اجرایی درک می‌کنم که دولت باید کارش را با قدرت آغاز کند و مجلس نیز همراه و همدل دولت است، اما ما حق مماشات با هیچ‌کس در حوزۀ وظایف نمایندگی نداریم».

«در همه جلسات تأکید کرده‌ام که امروز دغدغه اصلی مردم دو مسئلۀ معیشت و سلامت است و این مسائل را باید با همدلی و همراهی حل کنیم».

«برای من جز کار و اثبات کارآمدی دین در ادارۀ جامعه هیچ مسئله‌ای موضوعیت ندارد».

 

اعظمی مطرح کرد:

اجرای الگوی کاشت اولویت ساداتی نژاد در وزارت جهاد کشاورزی/ درآمد کشاورزان با کشاورزی قراردادی تضمین می‌شود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، گفت: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی متعهد شد که در اولین فرصت لایحه الگوی کاشت را تدوین و به مجلس تقدیم کند.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم، گفت: امنیت غذایی با امنیت ملی ارتباطی مستقیم دارد به همین دلیل جایگاه وزارت جهاد کشاورزی ویژه و یکی از وزارتخانه های کلیدی دولت محسوب می‌شود و با زندگی روزمره آحاد مردم مرتبط بوده و انتخاب وزیر جهاد کشاورزی به عنوان شخص هدایت کننده بسیار مهم و حیاتی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با آقای ساداتی‌نژاد به عنوان همکاری دانشگاهی از زمان تصدی وی به عنوان معاون وزیر علوم آشنایی دارم، ادامه داد: ساداتی نژاد در دوره‌های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل انتخاب شده و در یک سال گذشته نیز به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با تلاش‌های شبانه‌روزی شایستگی خود در خدمت به بخش کشاورزی را ثابت کرده است.

ساداتی نژاد نسبت به علوم کشاورزی و منابع طبیعی تسلط کامل دارد

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: وزیر پیشنهای جهاد کشاورزی دولت سیزدهم دانش‌آموخته رشته‌های مرتبط بخش کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه علوم کشاورزی ساری و دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس است و دکترای خود را در رشته هیدرولوژی در دانشگاه دولتی مسکو به پایان رسانده، به عبارت دیگر وی نسبت به علوم کشاورزی و منابع طبیعی تسلط کامل دارد.

وی با تاکید بر این که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی فردی باهوش، برنامه محور و مدیری با روحیه جهادی، کار شبانه‌روزی و خستگی ناپذیر است، خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به چنین روحیه ای نیاز مبرم دارد و در حقیقت یکی از بهترین انتخاب‌های رئیس جمهور برای کابینه دولت سیزدهم وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: ساداتی‌نژاد در زمان تصدی در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با حضور میدانی در استان‌های مختلف و پیگیری مشکلات بخش کشاورزی در نشست‌هایی با استانداران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مربوطه و فرمانداران علاوه بر نظارت میدانی سعی در حل مشکلات کشور داشت.

ساداتی نژاد از مشکلات و مسائل بخش کشاورزی شناخت کامل دارد

اعظمی، گفت: آقای ساداتی نژاد در بخش نظارتی مجلس با برگزاری جلسات متعدد به منظور بررسی مشکلات روز جامعه کشاورزی کشور جهت حل آنها تلاش کرده و بر همین اساس در جریان مسائل و مشکلات این حوزه قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات بسیار مهم آقای ساداتی نژاد در کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیری و تصویب قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی بود، عنوان کرد: حضور کشاورزان پیشرو و دو نماینده مجلس به عنوان ناظر در شورا قیمت‌گذاری باعث ایجاد امید و نشاط در بین جامعه کشاورزان و تولیدکنندگان شد. قطعا اثرات اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی در نرخ گذاری و خرید تضمینی محصولات اساسی، گندم و دانه‌های روغنی در فصل زراعی آینده نمایان می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: اقدام بعدی و برجسته آقای ساداتی نژاد در کمیسیون کشاورزی تهیه طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی و ارائه آن به مجلس بود که نمایندگان در حال بررسی آن هستند.

اعظمی با اشاره به اینکه  یکی از مشکلات مهم بخش کشاورزی کشور اسناد اراضی است و این مهم در برنامه‌های آقای ساداتی نژاد به خوبی تدوین و طبق قولی که در کمیسیون کشاورزی داد در اولین فرصت شروع به کار وی عملی می شود، افزود: یکی دیگر از مشکلات کشاورزی کشور عدم وجود برنامه مدون برای اجرای الگوی کاشت بر اساس آمایش سرزمین و اقلیم های متنوع در استان‌های مختلف کشور است، اما وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی متعهد شده که در اولین فرصت لایحه الگوی کاشت را تدوین و به مجلس تقدیم کند؛ به همین خاطر در برنامه‌های خود برای اجرای آن جایزه اجرای الگوی کاشت را در نظر گرفته است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: اغلب دولت‌ها انتظار دارند که با کاهش قیمت‌ها از جیب کشاورزان به مصرف کننده یارانه پرداخت کنند که غیر قابل قبول است اما آقای ساداتی نژاد برای تضمین درآمد کشاورزان طرح کشاورزی قراردادی را در برنامه و دستور کار خود قرار داده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همه ساله بخشی از مازاد تولیدات متنوع کشاورزی روی دست کشاورزان می ماند و شاهد ورشکستگی تولیدکننده و از دست رفتن منابع ملی آب و خاک کشور هستیم، ادامه داد: ساداتی‌نژاد برای رونق بازار صادرات محصولات کشاورزی و حضور فعال در بازارهای کشورهای همسایه به خصوص اتحادیه اوراسیا، چین و هند برنامه ویژه‌ای دارد و در این زمینه توجه به همکاری و برنامه‌ریزی مشترک با وزارتخانه‌های امور خارجه و صنعت معدن و تجارت بسیار مهم و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی پیشنهادی دولت آینده در برنامه خود از فراهم کردن زیرساخت‌های صادرات از جمله صنایع درجه بندی، بسته بندی مناسب، تجاری‌سازی، صنایع تبدیلی و رفع مشکلات حمل و نقل محصولات کشاورزی مباحثی را ارائه کرده است، افزود: پژوهش های دانش بنیان و استفاده از علوم کاربردی مورد نیاز بخش کشاورزی و منابع طبیعی در برنامه آقای ساداتی نژاد قرار گرفته و نگاهی ویژه به بخش ترویج و آموزش کشاورزی دارد.

سادتی نژاد برای توسعه سریع و بی‌قید و شرط روش‌های نوین آبیاری در باغات و مزارع  برنامه‌ریزی کرده است

اعظمی ادامه داد: همان‌گونه که می دانید یکی از مشکلات حال و آینده کشاورزی کشور محدودیت منابع آب، فقر سفره های آب زیرزمینی و صرفه جویی در این بخش است. لذا یکی از برنامه‌های آقای ساداتی نژاد توسعه سریع و بی‌قید و شرط روش‌های نوین آبیاری در باغات و مزارع کل کشور بوده و توجه به دیپلماسی آب با همکاری وزارت خارجه ضرورت دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای هوشمندسازی کشاورزی و مدیریت سیستم یکپارچه داده‌ها و اطلاعات کشاورزی برنامه دارد، تصریح کرد: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مباحثی را نیز در زمینه مشارکت و همکاری تنگاتنگ تشکل‌های بخش کشاورزی و منابع طبیعی مطرح کرده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی به منظور بهبود بهره‌وری آب، بهبود میزان تولید در واحد سطح و به طور کلی برای نیل به خودکفایی در بعضی از محصولات مورد نیاز، واردات در قبال صادرات کشت فراسرزمینی و تولید محصولات ارگانیک را برنامه‌ریزی کرده است، گفت: ساداتی نژاد برای تامین منابع ملی و سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی، تامین سرمایه در گردش آسان برای کشاورزان، صنعت دام، طیور، شیلات و آبزیان کشور، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و گیاهان داروی و اصلاح و نوسازی باغات برنامه‌ریزی کرده است.

نماینده مردم جیزفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، گفت:  با رای اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم و اجرای برنامه‌های وی می‌توانیم شاهد تحول در کشاورزی کشور با رویکرد جهادی باشیم./

 

گزارش کمیسیون شوراهای مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی کشور/وحیدی فرد شایسته‌ای برای تصدی وزارت کشور است

سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون در مورد برنامه های وزیر پیشنهادی کشور را قرائت کرد و گفت: کمیسیون ایشان را فرد شایسته برای تصدی  وزارت کشور تشخیص داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  روح‌اله نجابت در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امور داخلی و شوراها در مورد برنامه های وزیر پیشنهادی کشور را قرائت کرد.

متن گزارش به شرح زیر است:

با سلام احترام؛

مستند به ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه­ های ارائه شده آقای احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص  بررسی صلاحیت و برنامه­های ارائه شده آقای  احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور

مقدمه:

وزیر کشور مسئولیت حکمرانی و امنیت داخلی را عهده دار می باشد. به استناد ماده(53) قانون آیین­نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده(202) قانون مذکور بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه ­های وزیر پیشنهادی کشور با اسناد بالادستی، در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها قرار گرفت که نتایج بررسی به شرح آتی تقدیم می­ شود.

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

بر اساس استعلام مدرک تحصیلی جناب آقای وحیدی به شماره 43938 مورخ 24 مردادماه 1400 و پاسخ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شماره 114440 مورخ 31 مردادماه 1400 تأیید گردید.

از نظر سابقه ایثارگری با توجه به صبغه پاسداری ایشان در طول هشت سال دفاع مقدس در سطوح مختلف فرماندهی خدمات شایسته ای در کارنامه خود دارند.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

ایشان در جلسه مورخ 23 مردادماه 1400 کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها حاضر و رؤس برنامه­ ها و تعهدات خود را با توجه به برنامه پیشنهادی به شرح زیر اعلام نمود:

1- استفاده حداکثری از نیروهای انقلابی در ساختار اداری و اجرایی وزارتخانه و نهادهای ذی ربط

2- حصاء اختیارات و وظایف استانداران، فرمانداران، مدیران محلی و تفویض و توسعه اختیارات آنان در استان ها و شهرستان ها در راستای تمرکز زدایی با اولویت استانها و شهرستان های مرزی

3- پیگیری نهایی شدن لایحه جامع تقسیمات کشوری، لایحه جامع انتخابات، لایحه استخدامی شهرداری ها و دهیاری ها

4- اخذ مشورت از کمیسیون تخصصی، نمایندگان محترم و مجامع استانی در انتخاب استانداران و فرمانداران  با روحیه جهادی، انقلابی و کارآمد

5- توجه به حکمرانی مطلوب در ساختار سیاسی از سطح وزارت تا سطح روستاها با آموزش و به کارگیری مدیران جوان و انقلابی

6- توجه به مسائل اجتماعی از جمله مدیریت پدیده حاشیه نشینی و بازارچه های مرزی

7- اهتمام جدی به نقشه راه پیشرفت و توسعه کشور مبتنی بر سند آمایش استان ها

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه پیشنهادی وزیر کشور، مبتنی بر نگرشی «اقتصادی -اجتماعی» در تحقق «امنیت پایدار» و «پیشرفت ملی عدالت‌محور» با لحاظ داشتن «اقتضائات بومی-محلی» در نقاط مختلف جغرافیایی کشور و با رویکردی «مشارکت‌محور» در حوزه سیاسی و ارتقای «سرمایه اجتماعی» می‌کوشد در راستای اقامه «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، به بازتعریف راهبردها و پیشنهاد برنامه‌های اجرایی بپردازد. در همین راستا استفاده به هنگام از «ظرفیت‌های انسانی امیدبخش» به‌ویژه «نسل جوان» در سطوح مدیریتی شرط لازم برای پیشرفت کشور قلمداد شده است. این مهم با بهره‌گیری توأمان از عقلانیت در بازسازی شیوه‌های حکمرانی، به‌کارگیری ظرفیت‌های اجتماعی، جوان‌گرایی و عملکرد مؤمنانه انقلابی- جهادی به واقعیت خواهد پیوست.

اصلی‌ترین مسائل و موضوعات محوری در حوزه‌های مختلف مرتبط با وزارت کشور به شرح ذیل ارائه ‌گردیده است.

اول: اقتصاد و معیشت

دوم: تقویت سرمایه اجتماعی

سوم: مشارکت سیاسی و اجتماعی آحاد جامعه

چهارم: امنیت پایدار در کشور

پنجم: بحران‌ها، بلایای طبیعی و چالش‌های زیست‌محیطی کشور

ششم: عمران و مدیریت شهری و روستایی

هفتم: هویت ایرانیان در فضای فیزیکی و مجازی

هشتم: تحول ساختاری، حکمرانی هوشمند و گسترش دولت الکترونیک

نهم: آمایش سرزمینی و پیشرفت همه‌جانبه

دهم: صیانت از محیط‌زیست

یازدهم: جمعیت

دوازدهم: پیشرفت دانش‌بنیان

سیزدهم: سلامت عمومی

هدف‌محوری وزارت کشور در دولت سیزدهم: استحکام ساخت درونی قدرت ملی؛ ارتقا کیفیت و کفایت حکمرانی از طریق ایفای نقش محوری وزارت کشور می باشد.

با در نظر گرفتن چالش های فعلی جامعه و ظرفیت های موجود در وزارت کشور و دغدغه های نمایندگان محترم مجلس و کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها رئوس برنامه‌های اجرایی پیشنهادی برای وزارت کشور به تفکیک در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی ارائه گردیده و به موارد ذیل در برنامه وزیر پیشنهادی پرداخته شده است:

1- تضمین حقوق و آزادی های اساسی ملت بر اساس قانون اساسی

2- استفاده از ظرفیت وزارت کشور برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از بیماری کووید 19 و همکاری با بخش درمان برای مقابله با این بیماری

3- بهره گیری از ظرفیت بازاچه های مرزی در اقتصاد و امنیت پایدار

4- پیشرفت دانش بنیان از طریق استفاده از ظرفیت وزارت کشور به ویژه استانداران برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری

انطباق برنامه ­های ارائه شده با اسناد بالادستی

برنامه های وزیر پیشنهادی کشور با اسناد بالادستی مشتمل بر: «سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مدظله العالی»، «بیانیه گام دوم انقلاب»، «وظایف قانون وزارت کشور»، «قانون برنامه پنجساله ششم توسعه»، «قانون احکام دائمی کشور»، «اسناد جامع شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «قانون بودجه سال 1400 کل کشور» مورد ارزیابی قرار گرفت و بر اساس گزارش کارشناسی معاونت نظارت، برنامه های پیشنهادی «منطبق» و «همسو» بوده و موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد.

 بررسی صلاحیت، برنامه­ ها و تعهدات وزیر پیشنهادی

با توجه به ارتباط تحصیلات و سوابق اجرائی ایشان در تصدی پستهای متعدد اجرایی و علمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارت دفاع، دانشگاه عالی دفاع ملی، آستان قدس رضوی و آستان حضرت احمد بن موسی شاهچراخ (ع)، این کمیسیون از منظر مؤلفه­ های قانونمندی و قانون­گرایی، انتخاب و به ­کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه ­طلبی با فساد و افزون­ طلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردم ­گرایی و تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر پیشنهادی را مشروط به اجرای کامل برنامه ­ها و تعهدات اعلامی، فردی توانمند، کارآمد، شایسته و مطلوب ارزیابی نمود.

 نتیجه­ گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

جمع­ بندی درخصوص صلاحیت و انطباق برنامه­ های ارائه شده با اسناد بالادستی وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم جناب آقای احمد وحیدی، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ایشان را فردی شایسته، توانمند و مطلوب جهت تصدی وزارت کشور تشخیص داد.

ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

کمیسیون انتظار دارد ایشان اهتمام ویژه در اجرای برنامه ­های خود در زمان رأی اعتماد داشته باشد و اقدامات اصلاحی درخصوص عملکرد این وزارتخانه به ویژه در حوزه انتصاب استانداران، فرمانداران و مدیران محلی با روحیه جهادی و انقلابی و همچنین هماهنگی بین قوای مقننه و مجریه را در اولویت برنامه­ های اجرائی آن وزارتخانه قرار دهد./

 

گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی کشور

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از موافقت کمیسیون متبوعش با برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت کشور خبر داد.

محمود عباس زاده مشکینی در نطق میان دستور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمود عباس زاده مشکینی در نوبت عصر نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی وزارت کشور دولت سیزدهم گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام احترام؛

مستند به ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

محمد جلال زاده

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

نتیجه بررسی کمیسیون امنیت ملی درخصوص صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی کشور در سه بخش انطباق مدارک، سوابق و تطبیق با اسناد بالادستی تقدیم می شود.

براساس اطلاعات، اسناد و مدارک موجود وزیر پیشنهادی دارای مدارک مهندسی و صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکتری تخصصی در رشته مدیریت راهبردی از دانشگاه دفاع ملی است.

ایشان گردش مدیریت بسیار گسترده ای داشته، به طور نمونه فرمانده نیروی قدس سپاه به مدت 8 سال، وزیر دفاع، رئیس دانشگاه دفاع ملی، عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست های کلی نظام، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله سوابق ایشان است.

وزارت کشور یک وزارت استراتژیک و راهبردی است و حساس ترین و حیاتی ترین نقش را در کارآمدی دولت برعهده دارد و در 4 محور وظایف این وزارتخانه قابل طبقه بندی است؛ سیاسی- اجتماعی، امنیتی- انتظامی، هماهنگی امور اقتصادی، شوراها و مدیریت امور شهری و روستایی؛ و در ذیل این 4 محور، 14 بخش تعریف شده که در رأس آنها امور سیاسی، احزاب، تشکل های سیاسی، اقلیت های دینی، فرهنگی، اجتماعی، شوراها، توسعه مدیریت منابع استانی و انسانی، ثبت احوال، آموزش و پژوهش، دولت الکترونیک، بانوان و امور خانواده، مبارزه با مواد مخدر و... قرار دارند.

وزارت کشور در بین دستگاه های اجرایی اهمیت بالایی دارد و در استان ها، استاندارانش، در شهرستان ها، فرماندارانش  و در بخش ها، بخشدارانش و در سراسر کشور حدود 3500 مدیر ستادی و صفی زیرمجموعه آن نقش آفرینی می کنند و به عبارتی کارآمدی آن یکی از مولفه های کارآمدی دولت است و وزیر پیشنهادی در برنامه های ارائه شده خود برای تغییر و تحول در همه حوزه ها برنامه دارد.

دکتر وحیدی با توجه به تجربه اداره دانشگاه و تجربه زیاد خود می توانند مسائل و مشکلات این وزارتخانه را مدیریت کنند.

گزارش کمیسیون عمران مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی کشور/شایستگی وحیدی به دلیل قانونمندی و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گزارش این کمیسیون در خصوص برنامه های وزیر پیشنهادی کشور را قرائت کرد و گفت: این کمیسیون وحیدی را در خصوص قانونمندی و قانون‌گرایی، انتخاب و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه‌طلبی با فساد و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود.

عبدالجلال ایری در نطق میان دستور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  عبدالجلال ایری در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران مجلس را در خصوص برنامه های احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور را قرائت کرد.

متن گزارش به شرح زیر است:

با سلام و احترام؛

مستند به ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای دکتر احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

گزارش کمیسیون عمران در خصوص  بررسی صلاحیت و برنامه ­های ارائه شده آقای دکتر احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور

مقدمه

مطابق ماده 55 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت کشور به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده 202 آیین نامه داخلی ارجاع و جلسه ای در تاریخ 23 مردادماه 1400 از ساعت 14 تا 16 با حضور کلیه اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاه ها و برنامه های مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغه ها، اولویت ها و انتظارات خود را بیان نمودند.

شرح استعلامات

طی نامه شماره 43640/52/د مورخ 24 مردادماه 1400 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک دکترای تخصصی مدیریت راهبردی از دانشگاه عالی دفاع ملی ایشان تایید شد.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

مهمترین برنامه ها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:

- توجه به عدالت جغرافیایی و کاهش شکاف مرکز و پیرامون از طریق نقش‌آفرینی در تعریف پروژه‌های عمرانی به‌منظور رسیدن به توسعه متوازن

- استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های عمران و توسعه امور شهری و روستایی

- بازنگری در سیاست‌های حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری از طریق ایجاد نظام جامع حمل‌ونقل و تنظیم سهم هر یک از زیر بخش‌های آن با اولویت دادن به حمل‌ونقل همگانی

- انجام وظایف پشتیبانی، هماهنگی، نظارت در امور شهرداری‌ها بر اساس قوانین و مقررات مربوط به‌ منظور بهبود مدیریت و آموزش کارکنان شهرداری‌ها و افزایش کارایی آنان

- ساماندهی حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیررسمی با توزیع مناسب امکانات در شهرهای کوچک

- آسیب‌شناسی وضع موجود در پیشرفت پروژه‌های عمرانی و تهیه ضوابط، دستورالعمل‌ها و بخشنامه­ ها به‌منظور ایجاد وحدت رویه و یکپارچگی در تصمیم‌گیری و تکمیل طرح‌های سرمایه‌گذاری نیمه‌تمام با اولویت طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالا

- تقویت نقش شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و اتخاذ برنامه و سیاست‌های کلان در موضوعات حمل‌ونقل درون‌شهری

- برنامه‌ریزی جهت احیا بافت های فرسوده شهری به منظور ایجاد ظرفیت جهت احداث مسکن پایدار

- تهیه طرح جامع خطرپذیری و آسیب‌پذیری کشور در برابر بلایا و حوادث طبیعی در حوزه مدیریت بحران

- برگزاری منظم جلسات شورای عالی مدیریت بحران

- برنامه‌ریزی به‌منظور پیاده‌سازی طرح‌های پیشگیرانه از جمله مقاوم‌سازی اماکن و سازه‌های امدادی مانند اورژانس، بیمارستان‌ها و مراکز مدیریت بحران

- تقویت سازمان مدیریت بحران به‌ویژه از طریق بازبینی در روابط بخشی و بین بخشی موجود و اجرایی سازی کامل قانون مدیریت بحران کشور

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

در حدود 40 عنوان برنامه در حوزه عمران شهرها و روستاها و مدیریت بحران در برنامه پیشنهادی ایشان تدوین شده است که از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آینده نگری مطلوب و از لحاظ شفافیت، سنجش پذیری و زمانبندی متوسط ارزیابی می شود.

انطباق برنامه ­های ارائه شده با اسناد بالادستی

برنامه های تدوین شده ایشان از لحاظ انطباق با قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه ذیربط کاملا همسو و مرتبط می باشد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان در سمت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ریاست دانشگاه عالی دفاع ملی و برنامه ­های پیشنهادی، کمیسیون ایشان را در خصوص قانونمندی و قانون‌گرایی، انتخاب و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه‌طلبی با فساد و افزون‌طلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردم‌گرایی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود.

نتیجه­ گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.

ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی )

کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت ویژه همکاری لازم با وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، ساماندهی ستاد مدیریت بحران، ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و حمل و نقل عمومی درون شهری  را در اولویت برنامه های اجرایی آن وزارتخانه قرار دهد./

صباغیان در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور:

افزایش اختیارات استانداران برنامه وحیدی؛ قدرت گرفتن پست‌های انتسابی آفتی برای کشور است

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس گفت: قدرت گرفتن پست‌های انتصابی به جای پست‌های انتخابی توسط مردم آفتی برای کشور است و باز هم شاهدیم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور آمده است که افزایش اختیارات استانداران به جای شوراها و نهادهایی که با انتخاب مردم سر و کار دارند، آمده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی مجلس نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریور ماه) شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های سردار احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور تصریح کرد: امروز یکی از مشکلات اصلی جامعه ما اعتیاد است و مسئولیت اصلی مبارزه با این آفت خانمانسوز با وزارت کشور است.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: فقر، ناامنی، رواج طلاق، فساد، دزدی، کارتن‌خوابی ناشی از اعتیاد است به طوری که وقتی در میدان شوش تهران قدم می زنیم شاهدیم که در ملأ عام شیشه مصرف می‌کنند و کودکان 3 – 4 ساله در کنار پدران خود در خیابان می‌خوابند و ما نمایندگان مسئول این مسئله هستیم و حل این معضلات در برنامه وزیر کشور چه جایگاهی دارد؟ و اگر شما مسئول نیستید پس چه کسی مسئول است.

وی ادامه داد: امروز به پست‌های انتصابی قدرتی می‌دهیم که در مقابل ما نمایندگان که در جایگاه وزرا قرار داریم، می ایستند و استانداران آنقدر قدرت دارند که منتخبان مردم را نادیده می گیرند و نهادهای انتخابی نظیر شوراها تضعیف شده‌اند و تضعیف منتخبان مردم، تضعیف مردم است و فرمانداران که باید جایگاه یک ناظر را داشته باشند به قدرت مطلق تبدیل شده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: و باز هم در برنامه وزیر پیشنهادی شاهدیم که می‌خواهند قدرت استانداران را افزایش دهند و این به معنای بی‌توجهی به مردم است و شما می‌خواهید به این وضع ادامه دهید. این همان وضعیت خان و خانزادگی است و ما انقلاب نکردیم که این وضعیت ادامه پیدا کند. تداوم این وضعیت قدرت را از مردم می‌گیرد.

صباغیان بافقی با بیان اینکه جایگاه احزاب در برنامه های وزیر پیشنهادی به خوبی دیده نشده است، خاطر نشان کرد: احزاب ، تشکل‌های صنفی و کارگری باید در وزارت کشور مورد حمایت قرار گیرند اما در برنامه های ارائه شده جایی ندارد و کارگر از هیچ حمایت صنفی برخوردار نیست و حق اعتراض ندارد و فرهنگیان و کارگران پشتوانه‌ای ندارند و به اصناف بها داده نمی‌شود. حمایت از اصناف و تشکل‌ها، حمایت از کارگران است./

وحیدی: سیاست‌های به زمین مانده را کامل می‌شناسم

وزیر پیشنهادی کشور:برنامه من مبتنی بر اصول قانون اساسی، سندهای بالادستی و گام دوم انقلاب است.

سیاست‌های به زمین مانده را کامل می‌شناسم؛ برنامه من در ۱۳ موضوع اساسی و ۱۴۸ اقدام اجرایی تهیه شده است.

بسیج ظرفیت‌ها دارای سه هدف است که با استفاده از بسیج مردمی می‌توانم آن را محقق کنیم.

با برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم اقتصاد کشور را در مدت ۱۰ تا ۱۵ سال بین ۱۰ اقتصاد برتر دنیا قرار دهیم.

برای موضوع اعتیاد، مدیریت شهری و حل مشکلات احزاب برنامه‌ای مناسب تهیه کرده‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:برنامه‌های خطیب متناسب با الزامات و ضرورت‌های فعلی کشور است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حجت الاسلام خطیب به لحاظ تحصیلات حوزوی، مدارج دروس دینی را در سطوح عالی طی کرده‌اند و به لحاظ تخصصی در حوزه کاری هم از داخل مجموعه و بدنه وزارت هستند و در این وزارتخانه خوب درخشیده‌اند.

عباس گلرو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: سید اسماعیل خطیب به لحاظ تحصیلات حوزوی، مدارج دروس دینی را در سطوح عالی طی کرده‌اند. به لحاظ اخلاقی هم انسان وارسته و خودساخته‌ هستند و به لحاظ تخصصی در حوزه کاری خودشان خوب درخشیده‌اند و مدیریت‌های متعددی داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عنوان کرد: برنامه‌هایی که وزیر پیشنهادی اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی ارائه دادند در مجموع متناسب با الزامات و ضرورت‌های شرایط فعلی است. ما در حوزه امنیتی خلل‌ها و چالش‌هایی داریم که باید به‌درستی آسیب‌شناسی شده و برای مواجهه با آن برنامه‌ریزی درست و صحیح اجرا شود تا بتوانیم حوزه امنیتی مقتدری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج) در ۴ دهه انقلاب نقش بسیار بالایی و برجسته ای در حوزه امنیتی ایفا و جانفشانی کرده‌اند که از زحمات این عزیزان قدردانی می‌کنیم و امیدواریم در این مرحله هم بتوانند متناسب با مقتضیات امروز جامعه در حوزه داخلی و خارجی نقش موثر داشته و برنامه‌های کیفی در جهت ارتقای وضعیت امنیتی کشور داشته باشند.

گلرو درباره تاثیر برنامه‌های خطیب در بهبود وضع اقتصادی گفت: لازمه تمهید شرایط اقتصادی مناسب و پایدار این است که در کشور امنیت وجود داشته باشد. اگر امنیت نباشد اقتصاد نمی‌تواند حرکت کند و پویا باشد. بنابراین اصلی‌ترین وظیفه وزارت اطلاعات تامین امنیت است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی ما ناشی از نفوذ، خرابکاری‌ها و حتی بی‌مسئولیتی‌ها است، به این معنا که الزاما نباید مشکلات اقتصادی را در نفوذ جستجو کنیم.

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: وزارت اطلاعات انشاالله در موضوع بی‌مسئولیتی به عنوان خلل اساسی می‌تواند نقش داشته باشد درمقابله با عناصر فاسد که رویکرد اصلی آیت‌الله رییسی است، ایفای نقش کند.

 موافق وزیر پیشنهادی کشور/ حسینی: وحیدی توان همگرایی در مسائل مختلف را دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی کشور فردی جامع‌الشرایط است که توان ایجاد همگرایی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدالبرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور در دولت سیزدهم با بیان اینکه آقای وحیدی از افراد باسابقه در سطوح مدیریتی متفاوت در کشورمان بوده است، اظهار داشت: در پی معرفی کابینه تاکنون، قدرت‌های معاند و رژیم صهیونیستی نسبت به معرفی وحیدی عصبانی بوده‌اند و هرجا دشمنان از موضوعی عصبانی باشند یعنی انتخاب و حرکت ما درست بوده است.

وی ادامه داد: ایشان چهره‌ای شناخته شده برای مردم است؛ در بدو ورود به سپاه بنیان‌گذار نیروی قدس سپاه بوده و در دانشگاه عادی دفاع ملی تحصیل کرده و به جوانب مختلف کشور اشراف دارد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مسئولیت‌های احمد وحیدی از جمله چهار سال وزارت دفاع، عضویت شورای راهبردی روابط خارجی و عضویت مجمع  تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: در رأس وزارت کشور باید کسی قرار بگیرد که در حوزه‌های مختلف صاحب تبحر و اشراف باشد و این ویژگی در آقای وحیدی قرار دارد.

حسینی به برخی انتظارات از وزارت کشور در دولت آینده اشاره کرد و گفت: تقویت مدیریت بحران، تقویت بازارچه‌های مرزی، بهبود مدیریت‌های شهری و ارتقای دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله مسائلی است که در دولت آینده باید دنبال شود.

وی با بیان اینکه حدود 1345 شهرداری در کشور فعال است، خاطرنشان کرد:لازم است فردی جامع‌الشرایط بر رأس وزارت کشور باشد که بتواند حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را همگرا کند و در چنین شرایطی، یکی از ستون‌‌های کابینه آقای وحیدی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی کشور به واسطه توانمندی‌های علمی و پژوهشی که در دانشگاه عالی دفاع ملی به دست آورده در زمینه مسائل مربوط به توسعه استان‌ها، توسعه سواحل مکران و طرح جامع کویر اشراف کافی دارد.

وی در پایان خطاب به وزیر پیشنهادی کشور خاطرنشان کرد: این روزها در استان‌ها فهرست‌هایی در رابطه با مسئولان حوزه کاری شما پخش می‌شود؛ توجه ویژه کنید که افراد صاحب صلاحیت مسئولیت‌ها را به عهده بگیرند.

حمزه شلمزاری در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی کشور:

۸ مورد برنامه برای مبارزه با مواد مخدر در برنامه وحیدی وجود دارد/اشراف جامع این وزیر پیشنهادی به مسائل سیاسی

نماینده مردم اردل در مجلس شورای اسلامی، گفت: وحیدی به جهت نقش موثر در تدوین برنامه های پنجم و ششم توسعه و سیاست های کلی انتخابات و همچنین عضویت در کمیسیون سیاسی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام نگاه و اشراف کامل و جامعی به مسائل سیاست داخلی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  قدرت الله حمزه شلمزاریدر نشست علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور، گفت: در اظهارات صباغیان مخالف برنامه های این وزیر مطالبی مطرح شد که وی با مطالعه کامل برنامه های وحیدی پاسخ سوالات خود را دریافت خواهد کرد.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیا، کوهرنگ و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی کشور 8 مورد در خصوص مواد مخدر و 16 مورد درباره احزاب و نهادهای مردمی در برنامه خود مطالبی را مطرح کرده و برنامه این وزیر پیشنهادی بسیار جامع وکامل است.

وی افزود: وحیدی نگین درخشانی در هیات دولت سیزدهم است. برنامه های وی با اشاره به 4 سطح قوانین، اسناد بالادستی، سیاست های کلی نظام، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات شوراهای عالی کشور تدوین و ساماندهی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در برنامه های پیشنهادی این وزیر 13 مورد از مهم ترین مسائل کشور مانند معیشت، سرمایه اجتماعی، لزوم آرامش سیاسی، سلامت عمومی، معیشت مردم و صیانت از محیط زیست است که این مسائل نشان دهنده اشراف و جامعیت و توجه وحیدی به مسائل کشور دارد.

شلمزاری ادامه داد: در برنامه پیشنهادی وحیدی بخشی با عنوان چشم انداز وزارت کشور در افق 1404 ارائه شده است که این موضوع نشان می دهد وزیر پیشنهادی کشور برای مسیر راه، آینده مطلوبی را با صراحت و شفافیت ترسیم کرده است. در این برنامه با توجه به حوزه های وزارت کشور اعم از سیاسی، امنیتی، انتظامی، اقتصادی، مدیریت بحران، اجتماعی، عمرانی، هویت ایرانیان و دولت الکترونیک مجموعا شامل 148 محور وجود دارد.

وی اظهار کرد: تاکید وزیر پیشنهادی کشور بر همکاری جدی با مجلس در حوزه تقنینی جهت رفع مشکلات و اصلاح قوانین در حوزه های انتخابات، شوراهای شهر و روستا و تقسیمات کشوری در برنامه های وی قابل مشاهده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: وحیدی به جهت نقش موثر در تدوین برنامه های پنجم و ششم توسعه و سیاست های کلی انتخابات و همچنین عضویت در کمیسیون سیاسی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام نگاه و اشراف کامل و جامعی به مسائل سیاست داخلی دارد.

شلمزاری گفت: وحیدی به واسطه توانمندی های علمی و پژوهش های صورت گرفته در دانشگاه عالی دفاع در حوزه توسعه استان ها، توسعه سواحل مکران، ظرفیت های اقتصادی همسایگان، طرح جامع کویر و ... رویکرد جامعی در جهت ارتقاء سطح اقتصادی منطقه دارد./

 

وزیر پیشنهادی کشور در دفاع از برنامه های خود:می توانیم طی ۱۰ تا ۱۵ سال بین ۱۰ اقتصاد برتر جهان قرار گیریم

وزیر پیشنهادی کشور  با بیان کارکردها و مفهوم کلیدی وزارت کشور برای تحول و همچنین اولویت های این وزارتخانه تصریح کرد: می توانیم طی ۱۰ تا ۱۵ سال بین ۱۰ اقتصاد برتر جهان قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  احمد وحیدی در نشست علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه های خود برای تصدی وزارت کشور ضمن تشکر از هیات رئیسه و رئیس مجلس به دلیل برنامه ریزی منسجم برای بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون های تخصصی مجلس گفت: در 5 فصل تحت عناوین مقدمه، کارکردهای وزارت کشور، مفهوم کلیدی وزارت کشور برای تحول، اقدامات کلیدی و اولویت دار و نتیجه گیری عرایض خود را بیان خواهم کرد.

وی در بخش مقدمه اظهارات خود عنوان کرد: برنامه تهیه شده مستند به قانون اساسی، سند چشم انداز و بیانیه گام دوم تدوین شد و همچنین این برنامه مستند به سیاست های کلی نظام که 16 مورد آن مربوط به وزارت کشور است، تدوین شد.

وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم با یادآوری اینکه 24 سال توفیق اجرای سیاست های کلی نظام را دارم، افزود: همچنین برنامه تهیه شده مستند به قوانین مصوب مجلس که 9 مورد آن قانون مستقیم مربوط به وزارت کشور است، بوده و این برنامه 13 موضوع اساسی، 18 راهبرد کلان و 148 اقدام اجرایی را در بر دارد، همه این موارد حول یک مفهوم کلیدی و اقدام راهبردی شکل گرفته است.

وحیدی با بیان اینکه این برنامه در کمیسیون های مختلف ارائه شد که 167 نماینده نقطه نظرات خود را درخصوص برنامه ارائه شده بیان کردند، اضافه کرد: مجموعاً 508 نقطه نظر واصل شد که مربوط به 365 موضوع بود که در 8 فصل بخش بندی و تحلیل شد.

وی اظهار کرد: 85 نکته از این موارد مربوط به شایسته سالاری و کارآمدی، 68 مورد درخصوص تعامل مجلس و دولت، 58 مورد درخصوص انتخاب مدیران و 39 نکته مربوط به آسیب های اجتماعی، 29 نکته درباره ایجاد نشاط سیاسی، 25 نکته درخصوص تقسیمات کشوری و 25 مورد درخصوص اصلاح قوانین و مقررات بود که قریب به اتفاق این موارد در برنامه ارائه شده دیده شده است.

این عضو پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اظهارات تنها مخالف خود در صحن مجلس عنوان کرد: تمامی موارد مطرح شده در برنامه ارائه شده آمده است و ما در حوزه اعتیاد، مدیریت شهری و فعالیت های سیاسی احزاب برنامه های ویژه ای داریم.

وی تاکید کرد: اولین نقشی که وزارت کشور باید ایفا کند، بسیج ظرفیت های کشور بوده است. ما در کشور ظرفیت های بسیاری داریم که باید برای اهداف مدنظر بسیج شوند و این مسئله یکی از کارکردهای وزارت کشور به شمار می آید.

وحیدی با بین اینکه سه هدف فوری در برنامه خود باید داشته باشیم، اولین مورد آن را گذر از مشکلات اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: هدف دوم پرداختن به ریشه های محرومیت و محرومیت زدایی است و در این حوزه با بسیج مردم می توانیم محرومیت هایی که در 2700 نقطه کشور شناسایی شده برطرف کنیم.

این وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم تصریح کرد: هدف نهایی پیشرفت عمومی کشور است، کشور ما باید جایگاه خود را در سطح جهان پیدا کند. ما می توانیم در عرض 10 تا 15 سال کشور را در بین 10 اقتصاد برتر جهان قرار دهیم. کشور ما حقش این است که در چنین جایگاهی قرار بگیرد.

وی نقش دوم وزارت کشور را یکپارچه سازی و میانداری برشمرد و افزود: آنچه که باید در صحنه به وقوع بپیوندد مجموعه ای از اتفاقات است که باید در کنار هم محقق شود. این مفهوم تا حدودی مورد غفلت واقع شده و امروز باید در رده های مختلف استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها و... محقق شود.و بعد بر اساس نقش میان‌داری را به معنای تحریک و نگهداری پرچم اصلی که باید به سمت هدف حرکت کنیم، ایفا کند و همزمان آن باید هم افزایی صورت گیرد. بسیاری از ظرفیت‌های ما می‌تواند در قالب هم‌افزا به شکل گسترده‌ای به سمت جلو حرکت کند.

وحیدی ادامه داد: شتاب‌بخشی و پر کردن خلأ‌های نهادهای ساختاری و سیستمی از جمله آنها است. در حال حاضر خلأ‌هایی داریم و نهادهای واسطه در برخی موارد خلأ‌ها را پر نمی‌کنند، باید کسی خلأ‌ها را پر کند، این جایگاه وزارت کشور است، استانداران و فرمانداران در استان‌ها وظیفه پر کردن خلأهای نهادی را دارند که بسیار مهم است.

وزیر پیشنهادی وزارت کشور ادامه داد: تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده در مسابقه خدمت‌رسانی میان دستگاه‌های مسئول، نقش دیگر آن حل تعارضات و حداقل‌سازی رقابت‌های معیوب و مخرب بین بخشی، بین دستگاه‌ها، بین استان ها به منظور توسعه متوازن و تعادل بین برنامه‌های ملی و استانی است. متأسفانه رقابت‌های معیوب و مخرب و بین بخشی داریم که به ما ضرر می زند، باید این تعارضات حل شوند؛ مدیریت حل این تعارضات و رفع رقابت‌های معیوب و یا حداقل‌رسانی آنها جزء کارکردها است.

وی گفت: مراقبت و تقویت از شاخص قدرت ملی در سطح کشور است، در بخش خارجی، قدرت ملی یک مفهوم یکپارچه است. در بخش خارجی، وزارت خارجه قدرت خارجی را دنبال می‌کند و دستگاه‌هایی که در حوزه برون مرزی مسئولیت دارند و شاخصه‌ها و مولفه‌های داخل کشور باید رصد، مراقبت و تقویت شوند. قدرت ملی پشتوانه سیاست خارجی و همه کارکردهای دیپلماسی است.

وحیدی افزود: مسئله بعد که باید وزارت کشور در آن نقش مهمی ایفا کند، تعمیق پیوند و همبستگی مردم و دولت و مردم و حاکمیت است. وزارت کشور مهمترین جایگاه برای تعمیق این پیوند است که باید آن را تحقق بخشیم و از این منظر به وفاق ملی و همبستگی اجتماعی برسیم. این مفاهیم کلیدی هستند که وزارت کشور یعنی استانداری‌ها، فرمانداری ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و همه کسانی که نقش مدیریتی در سطوح جغرافیایی دارند.

وزیر پیشنهادی وزارت کشور گفت: تقویت و تعمیق هر چه بیشتر مردمسالاری دینی، رعایت حقوق عامه که بعضاً به حقوق شهروندی تعبیر می‌شود، در قانون اساسی ما از این موضوع به عنوان حقوق عامه نام برده شده است. این حقوق عامه باید حفظ شود و هنجارهای نیکو و پسندیده باید حفظ شوند.

وی تصریح کرد: توسعه الگوهای مشارکت مردمی و ارتقاء سرمایه اجتماعی، اعتماد، امید و تقویت مشارکت اجتماعی، ما باید مرتب الگوهای مشارکت عمومی را در انواع مختلف بسازیم و ارائه کنیم. در کمک‌های مومنانه الگوی مشارکت زیبایی خلق شد و ترویج و تصویب و نهادینه شد. ما این موضوع را در حوزه‌های مختلف مشاهده کرده‌ایم.

وحیدی گفت: مردمی‌سازی توسط الگوهای مشارکت و تقویت آنها امکان‌پذیر است و نهادینه می‌شود. کارکرد دینی آن پیش‌بینی، پیشگیری و اقدام به موقع در خصوص بحران ها است. این موارد به عنوان کارکردهایی است که وزارت کشور باید داشته باشد اما موارد مطرح شده را باید به صورت یک مفهوم عمومی شکل دهیم، اگر این مفهوم عمومی شکل بگیرد می‌توانیم به خوبی ساماندهی کنیم.

وزیر پیشنهادی وزارت کشور تصریح کرد: مفهوم عمومی که از آن به عنوان گفتار راهبردی نام برده‌ایم به دو هدف شکل می‌دهد، یکی از این اهداف تحکیم ساختار قدرت ملی و دیگری شکل‌دهی دولت اسلامی است. ملاحظه می‌کنید که در مراحل تکامل انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری 5 مرحله فرمودند که مرحله سوم آن دولت اسلامی است. دولت اسلامی در این جا موضوع کلیدی است که باید به آن بپردازیم، مفهوم کلیدی که قصد دارد همه موارد را شکل دهد ارتقاء کیفیت و کفایت حکمرانی است که در قالب دو هدف بنیادین دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: مفاهیم کلیدی  ایجاد تعامل و توازن بین برنامه‌های استانی و ملی، تعامل و توازن بین برنامه‌های بخشی و استانی در 3 سطح دنبال می‌شود. تعالی حکمرانی کشور با ایجاد یکپارچگی و انسجام درونی دستگاه‌های دولتی و اجرایی، تعالی حکمرانی شهری و روستایی و مراقبت از منابع غیرنسلی و تعالی حکمرانی در زنجیره‌های ارزش‌ساز در همه حوزه‌ها، زنجیره همه حوزه‌ها از جمله فرهنگی، سیاسی و امنیتی باید تعریف شود هر چند که اولویتی به نام تولید داریم، همان‌گونه که رهبری فرمودند تولید شعار اصلی ما است.

وحیدی گفت: اقدامات کلیدی و اولویت‌داری وجود دارند که باید به آنها توجه کنیم، این اقدامات را در 14 بند ذکر کردم که شامل تقویت قرارگاه عملیاتی کرونا در تعامل با ستاد ملی و فعال نمودن قرارگاه استانی امروز بحث کرونا جزو فوری‌ترین مسائل است، پیگیری رفع موانع تولید و پشتیبانی هر چه بیشتر از زنجیره‌های ارزش‌ساز ملی، هماهنگی و یکپارچه سازی اقدامات برای محرومیت‌زدایی در مناطق اولویت‌دار و حاشیه شهرها، تقویت اقتصاد و آبادانی مرز و دیپلماسی مرزی و اقتصاد مرز جهت تعامل هر چه بیشتر استان‌های مرزی با کشورهای همسایه، ساماندهی به مسئله تقسیمات کشوری با توجه به آمایش سرزمینی، توزیع مناسب امکانات، شناسایی بسترهای فسادخیز و مدیریت شهری و روستایی با رویکرد پایدارسازی، پیگیری پروژه‌های نیمه تمام عمرانی، تقویت سازمان مدیریت بحران، مهار و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه مواد مخدر، اصلاح قوانین با مشارکت مجلس در حوزه انتخابات، مدیریت شهری و تقسیمات کشوری و احزاب، بسترسازی، گفت‌وگوهای مستمر با جریان‌های سیاسی و اجتماعی، نخبگان و تشکل‌ها و ایجاد تفاهم و توافق جهت پیشرفت کشور، تقویت و تعمیق امنیت فردی و اجتماعی با اولویت مدیریت امنیتی نرم و پیش‌نگر، تقویت پایگاه داده جمعیتی کشور برای ایرانیان داخل و خارج کشور و حمایت و تقویت همه جانبه نیروی انتظامی.

وحیدی افزود: با تعامل و نظارت نمایندگان می توانیم بسیاری از مشکلات را پیش ببریم و نمایندگان بدانند در انتخاب مدیران از شناخت و ظرفیت نمایندگان استفاده می کنم، نمایندگان بهترین کسانی خواهند بود که از مشکلات، مسائل و کمبودهای مناطق آگاهی دارند و ما از توان نظارتی آن ها بهره مند خواهیم شد.

وی با اشاره به وصیتنامه سیاسی الهی امام و توصیه وزرای کشور، گفت: امام فرمودند «به وزرای کشور در طول تاریخ آینده توصیه می‌کنم که در انتخاب استاندارها دقت کنند اشخاص لایق متدین متعهد عاقل و سازگار با مردم انتخاب نمایند تا آرامش در کشور هرچه بیشتر حکمفرما باشد.» و ما به هیچ وجه از این شاخص ها کوتاه نمی آییم و ملاحظه خواهید کرد که اگر به این شاخص ها توجه کنیم چقدر مشکلات ما کم می شود.

وحیدی افزود: مسئله دوم در وزارت کشور ارتباط مردمی است و من این را از فرمایشات رهبری وام می گیرم که فرمودند «آن مسیری که کشور را، ملّت را به حقوق اساسیِ خودش میرساند، کشور را در جایگاه اساسیِ خود قرار میدهد، همین تمسّک به ارزشهای اساسی انقلاب است.» «حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد؛ هنر اصلی انقلاب هم همین بود؛ هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده‌ی منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملّی و عمومی، تبدیل کرد به یک مجموعه‌ی پُرانگیزه، علاقه‌مند، همّت‌دار، هدف‌دار، آرمان‌خواه، و وارد میدان کرد.» و این ها حرف های اساسی ما خطاب به مدیران ما در وزارت کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: باید بدانیم هیچ شأنی جز خدمتگزاری مردم نداریم و دولت سیزدهم به عنوان آخرین دولت منتهی به چشم انداز 20 ساله و اولین دولت گام دوم انقلاب وظیفه سنگینی دارد و تاب آوری ملت در برابر خیانت ها، توطئه ها و بدخواهی ها اعجاب آور و حیرت آور بوده است و امروز پنجه های قدرتمند ملت ایران مشت های خونین آمریکا و استکبار را خوابانده است و آمریکا در حال فرار از منطقه است.

وزیر پیشنهادی کشور تاکید کرد: این همه توطئه و جنگ های شناختی علیه ملت ما موفق نبوده و ملت ما در اوج است و ملت ما در همین شرایط مجلس و دولتی انقلابی را انتخاب کرده است و این نشان دهنده برجستگی های ملت ما و حالا اندکی صبر لازم است تا پیروزی ملت را جشن بگیریم و شکرانه این انتخاب جز با تلاش شبانه روزی و جهاد بی منت و همه جانبه امکان پذیر نیست و قطعا این جهاد در حال پیروزی به نفع ملت است.

وی تاکید کرد: دشمنان از هیچ ترفندی برای تضعیف ملت ما دریغ نمی کنند اما ملت ما در همین شرایط تحریم ها در حال پیروزی هستند و ان شاءالله به برکت یک دولت انقلابی این پیروزی سرعت بیشتری خواهد گرفت و ان شاءالله هدف این حرکت های ما یک چیز است و آن پاسداری از آرمان های شهدا که ما وام دار آن هستیم و آن مسیر را دنبال خواهیم کرد.

گفتنی است در پایان اظهارات وزیر پیشنهادی، مجلس و نمایندگان یکصدا شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سردادند و از صحبت های وزیر حمایت کردند./

نصیرایی قرائت کرد:

گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی/ ضرغامی نگاهی تحول خواه و انقلابی در حوزه وزارتخانه دارد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موافقت کمیسیون متبوعش با برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مجید نصیرایی در نوبت سوم نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

مرتضی آقاطهرانی

رئیس کمیسیون فرهنگی

گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

مقدمه:

در راستای اجرای ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس برنامه ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای شنبه ۲۳ لغایت ۲۹ مرداد ماه طی ۲۲ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید.

بر اساس ماموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات هر کدام ۲ ساعت و 16 وزارت خانه دیگر هر یک به میزان ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.

1- ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصصی تجربی و میدانی وزرای پیشنهادی

۲- تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی

٣- نگاه تحول خواه و انقلابی در حوزه وزارتی

4- میزان اطلاع وزیر پیشنهادی از اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب ٥

- شناخت کافی از آسیب های موجود و ارائه راهکارهای لازم در حوزه وزارتی

 6- داشتن مدیریت و شجاعت لازم و انتصاب مدیران میانی و فعالیت در حوزه های مربوطه

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر محترم پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استناد نامه شماره ۶۳۳۳۹ مورخ ۱4۰۰/۵/۲۳ از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق الذکر وزارت متبوع طی نامه شماره ۶/۶۱۸۹۶ مورخ ۱4۰۰/۵/۲۶ مراتب فارغ التحصیلی مشارالیه در سوابق وزیر پیشنهادی، مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مورد تایید قرار گرفته است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

١- تفکیک سه بخش فعلی، فرصت ها، تحولی، برنامه برای گردشگری خانواده محور در طی برنامه ۲۰ ساله

۲- تدوین لایحه اساسنامه وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

٣- کسب در آمد متناسب از مراکز فرهنگی – سیاحتی

٤- گسترش تبلیغات گردشگری در فضای مجازی

5- استفاده از نیروهای علمی - فرهنگی برای تورگردانی و گردشگری

٦- فراهم کردن امکانات و سرویس دهی به گردشگران، اعم از داخلی و خارجی

۷- ارزان کردن گردشگری که موجب جذب گردشگران خواهد شد

۸- فساد ستیزی و برخورد با رانت خواری در آثار میراثی - هنری بررسی معیارهای عمومی

برنامه وزیر پیشنهادی:

1- رعایت ادبیات برنامه نویسی (انسجام) برنامه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای ادبیات مورد انتظار برنامه ای می باشد و مبتنی بر تحلیل های صحیح و قابل اعتمادی تدوین شده است. اما حلقه مفقوده آن، نامشخص بودن اولویت برنامه ها و تعیین اقدامات به تفکیک این اولویت ها است. همچنین نیاز به برقراری ارتباط بین سه محور گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به عنوان مجموعه ای از فعالیت های وابسته به هم در قالب برنامه همچنان وجود دارد. برنامه های وزیر پیشنهادی این انسجام و وابستگی را در خود ندارند و در حالی که بر مبنای خواسته ها و نیازهای کاملا صحیح و به جا طرح شده اند اما نیازمند اتصال و انسجام درونی هستند. به طور مثال میراث فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین فعالیت های مغفول مانده در جمهوری اسلامی نیازمند ساز و کارهای مالی و ارتباط دهنده با گردشگری است که پیشرفت هر کدام را به دیگری مرتبط سازد. چرا که ماهیت میراث فرهنگی برای حفاظت و بهره برداری به توسعه گردشگری وابسته است در حالی که رونق گردشگری نیز بر حفاظت از میراث فرهنگی تکیه دارد. بنابراین در این برنامه لازم است تا نقاط اتصال بین فعالیت های وزارتخانه ترسیم شود و فعالیت های از هم گسسته ی گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به یکدیگر به صورت برنامه ای متصل و معنا پیدا کنند. بنابراین در حالی که شناخت صحیحی از واقعیت بخش های وزارتخانه موجب نگارش این برنامه شده است همچنین اصولی مثل انسجام داخلی برنامه و هم افزایی بین بخش های برنامه و اولویت دهی به صورت کمی در آن صورت گرفته است.

۲- قابلیت اجرا و امکان ارزیابی نتایج (سنجش پذیر بودن) هر چند برنامه های پیشنهادی، انتخاب های مناسب و صحیح در شرایط موجود را ارایه نموده است، اما سنجه های لازم برای ارزیابی دوره ای و محتوایی در اختیار مجلس شورای اسلامی و ناظران برنامه قرار نمی دهند. به طور مثال حمایت کردن از کسب و کارها یا ایجاد تحول کمی و کیفی، گزاره های کلی است که سنجش آن نیازمند تعریف شاخص و معیار است. هر چند برنامه های ارایه شده قابلیت تبدیل به برنامه سنجش پذیر را داراست اما تدوین برنامه و اقدامات لازم از سوی وزیر مربوطه ضرورت دارد.

۳- شفاف و فاقد ابهام بودن برنامه عموم برنامه های ارایه شده را می توان شفاف ارزیابی کرد چرا که هم اهداف ضمنی و هم عینی آن مشخص است و هم با واژگانی قابل فهم و ساده نگارش شده است. اما در بخش هایی که به طور مثال به جدیت در مورد اجرای قانون یا تکمیل نظام جامع آمار صحبت شده است، موضوعات اجرایی مطرح است که از وزیر در مقام اجرا انتظار عملیاتی کردن آنها می رود. اجرای قانون با توجه به الزامات قانونی از وظایف و پیش زمینه هایی است که از وزیر انتظار مقید بودن به آنها می رود.

۴- زمان بندی و رعایت اولویت: برنامه های ارایه شده به صورت تیتروار و بدون دسته بندی مشخصی تنظیم شده است در صورتی که برنامه های مطلوب پیشنهادی می توانست با محور قرار دادن هماهنگی بین بخشی ذی نفعان و تاکید بر لایحه اهداف و وظایف با سه دسته اولویت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با زیر شاخه فوری و عادی این مشکل را نداشته باشد. در بعد زمان بندی نیز برنامه ارائه شده دارای اشکال است. در حالی که، از برنامه وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می رفت که حداقل برای در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تنظیم برنامه نماید و با توجه به اولویت های مدنظر و کارهای برجای مانده از قبل تنظیم برنامه کند.

۵- مساله محور بودن برنامه، نقطه قوت برنامه حاضر، مساله محوری و توجه به گلوگاه های اصلی حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. به روز بودن نگرش برنامه نسبت به شرایط موجود را می توان در آسیب های کرونا به کسب و کارهای مربوطه و برنامه حمایتی برای این مساله به حساب آورد، توجه به موضوع بین دستگاهی بودن فعالیت های وزارتخانه و لزوم توجه به هماهنگی بین بخشی دیگر امتیاز این برنامه است که مساله کلیدی این حوزه می باشد. انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۹ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۳۱ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۳۳ درصد احکام اشاره ای نشده است که این میزان به تفکیک اسناد بالادستی عبارتند از سیاست های کلی نظام ۵۲ درصد، شورای عالی انقلاب فرهنگی ادرصد، قانون برنامه ششم توسعه ۵ درصد، و در نهایت قانون احکام دائمی ۱ درصد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:

عملکرد اجرایی وی بر اساس تحقق اسناد بالا دستی و توجه به روحیه تحول خواهی، فساد ستیزی، برنامه محوری، نجات اقتصادی بخش گردشگری خواهد بود.

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون):

با توجه به اینکه ایشان سوابق اجرایی موفق در حوزه های فرهنگی را در کارنامه خود دارند لذا حضور ایشان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند منشأ اثر باشد. بر این اساس اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیسیون فرهنگی رای به تایید نامبرده دادند.

بخش هشتم ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

در حالی که از برنامه وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می رفت حداقل برای در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تنظیم برنامه نماید و با توجه به اولویت های مدنظر و کارهای برجای مانده از قبل تنظیم برنامه کند، معیار زمانی برنامه الزاما باید دارای اولویت باشد. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که از دید ساختاری توسعه فعالیت های وزارتخانه به سایر وزارتخانه ها وابسته است و عملا بعد سخت افزاری اقدامات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بستر فعالیت های وزارتخانه هایی مثل راه و شهرسازی و صمت تنظیم یا همیاری می شود.

به نظر می رسد توجه این برنامه به این بعد در سطح مطلوبی است اما لازم است که تاکید اصلی برنامه بر شفاف سازی نحوه حداکثرسازی برای هماهنگی بین بخشی و رفع مداخلات بین دستگاهی باشد، چرا که ماهیت بین بخشی این وزارتخانه، بین دستگاهی بودن فعالیت های آن را غیر قابل اجتناب می نماید و راه چاره رفع مداخله نیست، بلکه یکپارچگی و ایجاد هسته منسجم بین دستگاهی است.

از این جهت لازم است با تعیین ذی نفعان برای هر کدام از برنامه ها و تنظیم نحوه همکاری بین بخشی برای تحقق آنها، پیوست مشخصی ارایه شود. چرا که بخش مهمی از اختیارات برنامه ای حاضر بین دستگاهی یا بین بخشی است و لازم است قبل از هر اقدامی در مورد چگونگی آن نیز برنامه ریزی شود./

عباسپور قرائت کرد:

گزارش کمیسیون صنایع مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی/کمیسیون ضرغامی را برای تصدی وزارتخانه شایسته تشخیص داد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از موافقت کمیسیون متبوعش با برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، روح الله عباسپور در نوبت سوم نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

عزت الله اکبری تالارپشتی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن

شرح توضیحات و برنامه های وزیر پیشنهادی این حوزه

رئوس برنامه های وزیر دارای نقاط قوت و قابل بهبود و فرصت های امیدآفرین است و مهم ترین برنامه ها و تعهدات در رابطه با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:

- استفاده از تمامی ظرفیت ها برای تقویت جذب گردشگری

- حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و برنامه ریزی برای مواجهه با موج گردشگری پساکرونا

- جدیت در قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی

- اجرای برنامه های موثر و تشویقی برای چهره های ماندگار در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی

- تسهیل عرضه و تقاضای محصولات صنایع دستی

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی با عنایت به تدوین برنامه های جامع حوزه میراث فرهنگی، گردشگری به ویژه صنایع دستی عملاً برنامه های ایشان از لحاظ تناسب واقع گرایی، صراحت انجام، جامعیت و آینده نگری مطلوب مورد ارزیابی قرار گرفت.

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی، تطبیق برنامه های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 36 درصد برنامه با احکام فوق الذکر منطبق است و 31 درصد با نتایج حاصله همسو است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

با توجه به سوابق و پیشینه اجرایی و همچنین برنامه های وزیر پیشنهادی، کمیسیون ایشان را درخصوص قانونمندی و قانونگرایی، بکارگیری مدیران کارآمد، مبارزه طلبی با فساد و سبک و شیوه مدیریت انقلابی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی کرد.

نتیجه گیری:

کمیسیون ایشان را برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شایسته تشخیص داد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن خطاب به نمایندگان یادآور شد: همه شما با چهره و شخصیت فرهنگی، انقلابی و مردمی بودن ایشان آشنایی لازم را دارید. یکی از جاهایی که کارآمدی در آنجا تجلی پیدا کرده، صداوسیما است که شما می دانید اوج شکوفایی صداوسیما و توسعه آن در زمان مدیریت آقای ضرغامی صورت گرفت و شما به این مسئله واقف هستید./

 

صباغیان در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی:

ضرغامی برنامه تخصصی برای رونق صنعت گردشگری ندارد

نماینده مردم مهریز در مجلس گفت: هر چند آقای ضرغامی دارای شخصیتی فرهنگی و دانشمند است اما برنامه‌ای تخصصی و تجربه کافی برای موضوع گردشگری ندارد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی مجلس نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریور ماه) شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: من در این دوره انتخابات ریاست جمهوری به آیت‌الله رئیسی رأی دادم و در دوره قبلی نیز به آقای روحانی و انتقادات خود را نیز از رئیس جمهور قبلی مطرح می کردم.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی افزود: هر چند آقای ضرغامی دارای شخصیتی فرهنگی و دانشمند است اما برنامه‌ای تخصصی و تجربه کافی برای موضوع گردشگری ندارد.

وی اضافه کرد: مدرک کارشناسی وزیر پیشنهادی، مهندسی عمرانی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی است، از سوی دیگر وی سابقه اجرایی در وزارت دفاع، قوه قضائیه، امور مجلس، سازمان صدا و سیما و ... را دارد و با توجه به این سوابق انتظار می‌رفت که آقای ضرغامی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد معرفی شود.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه وزیر میراث فرهنگی باید سابقه حضور در حوزه‌های مربوط به آثار تاریخی، میراث فرهنگی و صنایع دستی داشته باشد ادامه داد: آقای ضرغامی سابقه لازم در این حوزه را ندارد.

صباغیان با اشاره به ظرفیت ایران در حوزه‌های آثار فرهنگی، مکان‌های زیبای طبیعی، تاریخی، تصریح کرد: کشور ما پتانسیل بالایی در گردشگری روستایی، کوهستانی، ورزشی، ساحلی، پزشکی و ... دارد. حال این سوال مطرح است که وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت فراوان دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مشکل اساسی ما در حوزه گردشگری نبود برنامه است، گفت: چگونه گردشگران بسیاری به سمت کشور ترکیه روانه می‌شوند حال آن که 80 درصد گردشگران ما با وجود تمامی ظرفیت‌ها داخلی است.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با طرح این پرسش که چرا با وجود تمامی ظرفیت‌ها نمی‌توان گردشگر جذب کرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما اسلامی است و اعتقادات فرهنگی و اسلامی و ارزش‌های قابل احترام در آن وجود دارد، ممکن است مقاومت‌ در برابر گردشگران نسبت به سایر کشورها بیشتر باشد که باید دید وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای آن دارد.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه بهترین ظرفیت در حوزه فرهنگی، تاریخی و ... وجود دارد اما برخی افراد در برابر گردشگران مقاومت می‌کنند و معتقدند ما شهید دادیم و اسلامی هستیم که حرف حقی می‌زنند.

صباغیان ادامه داد: در حال حاضر در مکان‌های تاریخی و فرهنگی شاهد نورافشانی و استفاده از موسیقی‌های تند برای جذب توریست هستیم، حال آن که می‌توان با نگاه قرآنی این مهم را محقق کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم توضیح داد: به طور مثال می‌توان از تخت جمشید برای نمایش زندگی پادشاهان و سرنوشت آنها استفاده کرد. با این نگاه از یک سو مقاومت در برابر گردشگران از بین می رود و از سوی دیگر این صنعت رونق می‌یابد.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها همچنین درباره ترمیم برخی آثار تاریخی گفت: مشاهده می‌شود که برخی آثار تاریخی با سلایق شخصی ترمیم می‌شود تا گردشگر جذب شود، نباید با این اهداف واقعیت‌ها را ذبح کنیم.

وی ادامه داد: آقای ضرغامی درباره نحوه رونق صنعت گردشگری کلی گویی کرده از سوی دیگر برنامه تحولی قابل اتکایی ندارد.

صباغیان با بیان اینکه باید برنامه آقای ضرغامی برای رفع مشکلات صنایع دستی مشخص شود، گفت: باید درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، بیمه راهنمایان گردشگری و فعالان حوزه صنایع دستی برنامه مناسبی ارائه شود./

موسوی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی:ضرغامی انگیزه کافی برای کار جهادی را ندارد

نماینده مردم ملکان در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عنوان کرد: به نظر می رسد شما انگیزه کافی برای کار جهادی با وزارتخانه ای که با بدنه آن تناسبی ندارید را نداشته باشید،

سیدعلی موسوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  سیدعلی موسویدر نشست علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عنوان کرد: در مقطع کنونی صنعت گردشگری با وضعیت دشواری مواجه است و علاقمندان به این صنعت خواستار این هستند که با انتخاب شایسته تحولی مهم در این عرصه محقق شود.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی خطاب به ضرغامی با بیان اینکه برخی نگرانی ها وجود دارد که با توجه به سوابق شما اقدامات و شعارهای تحولی جنبه شعاری داشته باشد، افزود: همچنین نگرانی دیگر این است که انگیزه کافی برای تلاش جهادی در وزارتخانه ای که تناسب چندانی با بدنه آن ندارید، در شما وجود نداشته باشد.

وی، ضرورت اختصاص مشوق ها برای توسعه گردشگری را یک اصل برشمرد و ادامه داد: نگرانی دیگر این است که شما تخصص و تسلط کافی در این حوزه را نداشته باشید.

موسوی درباره حوزه صنایع دستی عنوان کرد: در خصوص صادرات فرش دستباف برنامه عملیاتی ویژه ای دیده نشده، این در حالی است که بیش از 2 میلیون نفر به صورت مستقیم با این هنر- صنعت درگیر هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: وزارت گردشگری چطور می خواهد برای قشر روستایی که خانه های خود را به عنوان خانه های بوم گردی در اختیار وزارت گردشگری قرار داده و به این مسئله امید بسته اند، اقدام کند این یک فرصت است و وزارتخانه شما باید از این فرصت استفاده کند. ایران با استفاده از همین فرصت ها می تواند در رتبه های بالای گردشگری طبق قوانین برنامه قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وزیر پیشنهادی گردشگری خواست تا در محضر نمایندگان و ملت ایران قول دهد تا چه سالی می تواند ایران را جزو رتبه های برتر گردشگری دنیا قرار دهد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردشگری روستایی بیشترین اثر را در جذب گردشگر خواهد داشت، خطاب به ضرغامی گفت: شما برای حوزه صنایع دستی چه برنامه زود بازده و بلندمدتی دارید.

وی تاکید کرد: به عنوان عضوی از فراکسیون مناطق محروم از شما می خواهم عنوان کنید تا چه زمانی می خواهید ساماندهی خانه های بوم گردی را به نتیجه برسانید. این مسئله منجر به محرومیت زدایی از مناطق محروم خواهد شد.

موسوی با اشاره به سوابق ضرغامی در مناصب مختلف نظام، تصریح کرد: شما از منابع کشور مطلع هستید بنابراین برنامه شما باید برای توسعه مناطق محروم عملیاتی تدوین شود. همه این مباحث برای مخالفت با رأی اعتماد شما نبود چرا که می دانم از مجلس رأی اعتماد می گیرید، قرض من طرح دغدغه ها و بیان آن ها با شما بود./

 نوروزی: در برنامه ضرغامی به سوالات نمایندگان پاسخ داده نشده است

نماینده مردم علی آباد در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای پاسخ به سوالات نمایندگان به طرح کلی مسائل پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی عصر امروز پارلمان طی اخطاری اظهار داشت: ما منتخبان مردم هستیم و باید از برنامه های بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت وزرای پیشنهادی آگاه شویم. همچنین افراد پیشنهادی باید درباره مسائل مورد نظر مخالفان نیز توضیحات لازم را ارائه دهند.

وی افزود: وزرای پیشنهادی باید به سوالات نمایندگان و ارائه برنامه بپردازند. در حالی که شاهد بودیم وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای پاسخ به سوالات نمایندگان به طرح کلی مسائل پرداخت.

نوروزی همچنین یادآور شد: زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم نیز باید درباره مسائلی مانند کارمندان، همسان سازی حقوق بازنشستگان توضیحات لازم را ارائه می داد.

نوروزی خطاب به رئیس مجلس گفت: هر چند نظر و نگاه شما بر توضیح شبهات و پاسخ به سوال نمایندگان است، اما این امر رعایت نمی شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: اصل ۸۴ درباره وزرا است، در حالی که افراد حاضر وزرای پیشنهادی هستند.    

وی صحبت نماینده تذکر دهنده مبنی بر اینکه وزرای پیشنهادی باید در مهلت ۳۰ دقیقه ای خود به سوالات نمایندگان که به رئیس مجلس و هیات رئیسه ارجاع شده، پاسخ دهند را حرفی درست دانست و ادامه داد: پیش از آغاز صحبت های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد نیز تذکر دادم که به سوالات نمایندگان پاسخ دهند، امیدوارم وزرای پیشنهادی به این نکته توجه کنند.

براساس اصل ۸۸ قانون اساسی، در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رئیس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تاخیر افتاد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.

 موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی/ رضایی: ضرغامی فردی متخصص و ایده‌پرداز است

نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردی متخصص، ایده‌پرداز و خلاق است و گزینه مناسبی برای مدیریت این وزارتخانه به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی رضایی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز عصر مجلس و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت سید عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در موافقت با وی اظهار داشت: پاک‌دستی، شجاعت، توانمندی و تعامل سازنده با مجلس در ادوار مختلف، از جمله ویژگی‌های آقای ضرغامی است.

وی با اشاره به مهم‌ترین انتظارات موجود از نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله در حوزه تسهیل روادید گردشگری و معرفی جذابیت‌های گردشگری ایران در جهان، ادامه داد: گردشگری اثرات مثبت و منفی متعددی بر محیط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌گذارد که باید آن را مدیریت کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی ما 3.4درصد است و تنها 540 هزار شغل ایجاد کرده است، تصریح کرد: این آمار نشانه ضعف ما در این حوزه است.

رضایی استفاده صحیح از ظرفیت‌های گردشگری را عامل ایجاد درآمدی معادل دو برابر ذخایر نفتی توصیف کرد و گفت: با وجود جاذبه‌های گردشگری موجود در کشور ما، این جاذبه‌ها می‌تواند جایگاهی برای کسب درآمد گسترده باشد؛ لازمه این کار مهیا کردن بسترهای آن در همه بخش‌های صنعت گردشگری است.

وی با تأکید براینکه بسیاری از کشورها با بهره‌گیری از این صنعت به نقطه اوج خود دست یافته‌اند، خاطرنشان کرد: این به نوعی سرمایه‌گذاری غیر مستقیم خارجی در داخل کشور محسوب می‌شود.

نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس ، کسب درآمدهای ارزی، بازتوزیع درآمد و فروش کالاها و خدمات به گردشگران خارجی را از جمله آثار توسعه گردشگری خواند و عنوان کرد: ضرغامی فردی متخصص، ایده‌پرداز و خلاق است که گزینه مناسبی برای مدیریت این وزارتخانه به شمار می‌رود و با توجه به سوابق عملکردش در رسانه ملی گزینه خوبی برای رفع دغدغه‌ها در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری است.

رضایی خاطرنشان کرد:‌برنامه‌های وزیر پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی تأیید شده و طرح‌هایی همچون گردشگری سلامت، بوم‌گردی و گردشگری دریایی مورد تأکید وی است.

وی در پایان تأکید کرد: برای مقابله با کرونا و جبران خسارات آن بر صنعت گردشگری ، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مناسب داریم که وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راهکارهای خوبی را در این زمینه آماده کرده است.

 موافق وزیر پیشنهادی کشور/ حمزه: وحیدی آینده‌ای مطلوب با صراحت و شفافیت ترسیم کرده است

نماینده مردم اردل در مجلس گفت: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور بخشی با عنوان چشم انداز وزارت کشور در افق ۱۴۰۴ ارائه شده که نشان می‌دهد وزیر پیشنهادی برای مسیر راه ارایه شده و آینده ای مطلوب را با صراحت و شفافیت ترسیم کرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، قدرت الله حمزه  نماینده مردم اردل در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در موافقت با وزیر پیشنهادی کشور، اظهار داشت: در برنامه‌های  وزیر پیشنهادی محترم ۱۳ مورد از مهمترین مسایل کشور مانند معیشت مردم، سلامت عمومی، سیاست عمومی و صیانت از محیط زیست است که نشان دهنده اشراف و جامعیت در توجه به مسائل کشور دارد.

وی افزود: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور بخشی با عنوان چشم انداز وزارت کشور در افق ۱۴۰۴ ارائه شده که نشان می‌دهد وزیر پیشنهادی برای مسیر راه ارایه شده و آینده ای مطلوب را با صراحت و شفافیت ترسیم کرده است.

حمزه در ادامه بیان کرد: در فرمایشات مخالف عزیز چند مطلب مطرح شد که نکته برداری کردم آقای دکتر وحیدی در دو مطلب در رابطه با مواد مخدر و در چند مورد هم در خصوص احزاب و نهادها مطلب دارد.

وی افزود: اگر برنامه های ایشان را مطالعه کنید جامع و کامل است‌. ایشان نگین درخشانی در دولت سیزدهم هستند. برنامه‌های که ایشان دارد با اشاره به چهار سطح قوانین مانند اسناد بالادستی، سیاست‌های کلی نظام، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات شوراهای عالی کشور سازمان یافته شده است.

نماینده مردم اردل و فارسان گفت: برنامه های اجرایی مطرح شده در برنامه با توجه به حوزه های وظایف وزارت کشور سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و دولت الکترونیک شامل ۱۴۸ مورد برنامه است. ضمنا تاکید ایشان بر همکاری جدی با مجلس شورای اسلامی  در حوزه تقنینی جهت رفع مشکلات اصلاح قوانین در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: آقای وحیدی به واسطه نقش موثر در تدوین برنامه های پنجم و ششم توسعه سیاست های کلی انتخابات و عضویت در کمیسیون ‌دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت اشراف کامل و نگاه راهبردی به مسایل سیاست داخلی دارد.

حمزه خاطرنشان کرد: آقای وحیدی به دلیل توانمندی های علمی و پژوهش ها  صورت گرفته در  دانشگاه دفاع عالی ملی در حوزه توسعه استان ها، سواحل مکران و طرح جامع کویر رویکرد جامعی در جهت پیشرفت همه جانبه اقتصاد منطقه ای دارد.

 

 موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی/ قاضی‌زاده هاشمی: گردشگری در ایران یک فرد رسانه‌ای و تبلیغی می‌خواهد

نماینده مشهد در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی فردی رسانه‌ای که برای توسعه گردشگری در ایران نیازمند استفاده از ابزار تبلیغات و ضرغامی بهترین فرد برای این کار است، گفت: متأسفانه در طولی سال‌های گذشته میراث فرهنگی تبدیل به حیاط خلوت برخی‌ها شده بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 2 شهریور) در جلسه علنی مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: چه کسی گفته که فرهنگ محصور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟ وزارت میراث فرهنگی می‌تواند آثار تمدنی بزرگتری داشته باشد یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

وی افزود: اگر می‌خواهیم فصل جدیدی از انقلاب اسلامی را آغاز کنیم نیازمند نشان دادن بیش از پیش فرهنگ به داخل و خارج از کشور هستیم و برهمین اساس باید بهترین استفاده را از ابزارهای مختلف کنیم.

نماینده مشهد در مجلس تصریح کرد: تمدن و فرهنگ بهترین ابزار برای دیده شدن ایران اسلامی به جهانیان است و وقتی طبق نظر یونسکو، ایران سومین کشور دنیا از حیث میراث فرهنگی و آثار تمدنی است باید بکوشیم از ابزارهای مختلف برای شناسایی بیشتر کشورمان به دنیا داشته باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: نیازمند شناسایی فرهنگ، تمدن و شناخت توسط فردی رسانه‌ای هستیم؛ برای توسعه گردشگری نیازمند استفاده از ابزار سفر و رسانه هستیم ضمن اینکه باید فردی استراتژیک برای این کار در نظر گرفته شود که مفهوم امنیت و روابط بین‌الملل و رسانه را بشناسد که این موضوع در آقای ضرغامی متبلور است که او اهل تعاملات اجتماعی و کارکردهای فرهنگی است که  توانسته روابط خوبی با وزارتخانه‌های متعدد و دولت‌های مختلف داشته باشد.

وی عنوان کرد: تمدن دینی، ایرانی و مذهبی موضوعی است که می‌توانیم به جهانیان آن را بشناسانیم.

نماینده مشهد در مجلس در پایان گفت: قبلاً افراد تک بُعدی در میراث فرهنگی گمارده می‌شدند که آنجا را تبدیل به حیاط خلوت کرده بودند.

مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی/ احمدی بیغش: ضرغامی وجاهت ملی و اعتبار بین‎‌المللی ندارد

نماینده مردم شازند در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی گردشگری وجاهت ملی و اعتبار بین‎‌المللی ندارد، تردیدی ندارم اگر در سطح وزارت‎خانه قرار بگیرد حوزه گردشگری از هم فرو می‌‎پاشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در مخالفت با ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری اظهار داشت: آقای ضرغامی! شما حتی رئیسی را قبول نداشتید، در عجبم چطور شما را انتخاب کرده است؟

وی خطاب به وزیر پیشنهادی گردشگری افزود: شما وجاهت ملی و اعتبار بین‎‌المللی ندارید، تردیدی ندارم اگر در سطح وزارت‎خانه قرار بگیرید حوزه گردشگری از هم فرو می‌‎پاشد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای رئیسی معرفی برخی وزرای پیشنهادی توهین به مجلس نیست؟ از رئیسی می‌پرسم کدام وزیر خروجی سایت معرفی مدیرانِ شما بوده است؟

احمدی بیغش بیان کرد: آقای ضرغامی طبق اطلاع ما شما به عنوان مدعی ریاست جمهوری حتی رئیسی را قبول نداشته و در ایام انتخابات یک بار دعوت زحمت کشان ستاد ایشان جهت سخنرانی در تهران را نپذیرفتید.

وی در ادامه بیان کرد: مخالفتم با استناد به موارد مستند و تحلیل و ارزیابی واقع بینانه است. هر چه گشتم و با بزرگان و صاحب نظران مشورت داشتم سر سوزنی، سوابق، تجربیات و تحصیلات و عملکرد گذشته شما تناسبی با وزارت میراث فرهنگی ندارد؛ به طوری که برخی از ما نمایندگان مجلس در عجب ماندیم که آقای رئیسی شما را مبتنی بر چه فاکتورهایی برای این وزارتخانه معرفی کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: آقای ضرغامی طبق اطلاع ما شما به عنوان مدعی ریاست جمهوری حتی رئیسی را قبول نداشته و در ایام انتخابات یک بار دعوت زحمت کشان ستاد ایشان جهت سخنرانی در تهران را نپذیرفتید.

وی عنوان کرد وزارت میراث فرهنگی به فردی کاربلد نیاز دارد؛ ارتقای این وزارتخانه توسط فردی سیاسی و وابسته به جریان خاص سیاسی میسر نشده و حتی ممکن است حضور ضرغامی باعث خسارات بی پایان شود پس به خاطر صیانت از جایگاه میراث فرهنگی و تحقق برنامه کاربردی در گردشگری داخلی و خارجی از نمایندگان می خواهم که به آقای ضرغامی رای ندهند تا رئیس جمهور فردی شایسته و متخصص و برخوردار از وجاهت ملی و بین المللی را معرفی کند.

وی افزود: وزارت راهبردی میراث فرهنگی از دو بخش کاملا تخصصی تشکیل شده و با سهم خواهی سیاسی ناشیانه اداره اش به طور مطلوب موثر نخواهد شد. از سویی کارنامه ضرغامی نشان می دهد در چینش مدیریتی اعتقاد چندانی به انتصابات تخصصی ندارد و هر فرصت مدیریتی را فرصتی برای تجمیع دوستان سیاسی دانسته که تجربه مدیریتی ضرغامی در صدا و سیما به گونه ای بود که هم اکنون هم آثار و تبعات اقدامات غیرکارشناسی و فله ای آن ادامه دارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با کدام شاخص و تخصص علمی در حوزه گردشگری می خواهید این مجموعه مهم را مدیریت کنید؟ مهمترین شاخص گردشگری داشتن وجاهت ملی و اعتبار بین المللی فردی است که می خواهد در مسند وزارت بنشیند اما ضرغامی نه وجاهت ملی معقول برخوردار است و در سطح بین الملل هم فردی آشنا به شمار نمی آید پس تردیدی ندارم که اگر ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی قرار گیرد حوزه گردشگری در دو سطح ملی و بین المللی از هم می پاشد.

احمدی بیغش اضافه کرد: دوران پر تلاطم ضرغامی در صدا و سیما به ویژه در مقاطعی خاص باعث دل چرکینی افکار عمومی علیه وزیر پیشنهادی شده است. به طوری که مجموع عملکرد مدیریتی او برای قرار گرفتن در این وزارتخانه مناسب نیست.

وی افزود: حضور ضرغامی در راس این وزارتخانه اهانت جدی به بخش قابل توجهی به نخبگان میراث فرهنگی کشور و اساتید برجسته ای است که تمام عمر خود را صرف حفظ و نگهداری میراث ارزشمند تاریخی و تمدنی و هویتی ایران کردند. پس با یک انتخاب اشتباه نباید اجازه داد که چنین سرمایه هایی به باد رود. از طرف دیگر جامعه هدف گردشگری به ویژه جامعه بین المللی گردشگری جامعه خاصی است و ایجاد زمینه ها رقابت جدی در این بخش به عنوان موتور محرکه اقتصاد به چهره ای کاملا موجه نیاز دارد. فردی که دارای قدرت رایزنی بین المللی بالایی باشد که متاسفانه شما هیچ کدام از این ویژگی ها را ندارید.

احمدی بیغش افزود: اساس ضرغامی انگیزه لازم و شور و نشاط مدیریتی در این سطح را ندارد. مدیرانی با ویژگی او دیگر به مشاغل مدیریتی نگاه تفننی و تفریحی دارند. این نوع نگرش به وزارتخانه ای که می خواهد برای اقتصاد ملی پشتوانه باشد آفتی بزرگ به حساب می آید.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیسی بر مبنای کدام استدلال عقلی و حکم شرعی آقای ضرغامی را برای این وزارتخانه معرفی کرده است؟ اساسا برخی از 19 وزیر پیشنهادی که به مجلس معرفی شده توهین آشکار به نمایندگان است. آن هم دولتی که با شعار عدالت و حذف ویژه خواری و ویژه پروری و مبارزه با فساد و تبعیض به صحنه انتخابات وارد شده، با برخی از این انتصابات و انتخابات روند ناامید کننده ای را شروع کرده است. دادن سهم به افراد و گروه های خاص مردم و دلسوزان نظام را آزرده خاطر کرده است. سوالم از آقای رئیسی این است؛ کدام شاخص عدالت محوری را مصداق عمل قرار داده که ما از آن بی خبریم؟

نماینده شازند افزود: آقای رئیسی شما بعد از انتخابات سایت مدیران را راه انداختید، چند نفر از افراد معرفی شده خروجی این سامانه پر سر و صدا بودند؟ علاوه بر این موضوع معرفی ضرغامی به عنوان وزیر گردشگری برای خود او به حدی غافلگیر کننده بوده که در برنامه ها و گفتمان های عجولانه بیشتر با گفتمان و ساختار وزارت فرهنگ قاطی شده است و این برنامه ها برای دست یافتن جایگاه ایران در صنعت گردشگری بسیار ناامید کننده بوده و هیچ افق و چشم اندازی در آن دیده نمی شود.

احمدی بیغش افزود: آقای ضرغامی از لحاظ سنی و بی انگیزگی نمی تواند ابتکار عمل را در دست گرفته و کشور را در سطوح مختلف گردشگری به رونق برساند.

پایان نوبت سوم جلسه علنی ۲ شهریورماه مجلس / نشست بعدی چهارشنبه؛ سوم شهریور

رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی مجلس را به صدا درآورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 20 به صدا درآورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تشکر می کنم از رسانه ها، شبکه خبر و مردم عزیز که مجلس را دنبال کردند و خداقوت می گویم به همه همکاران. نشست بعدی (چهارشنبه، 3 شهریورماه) ساعت 7:45 صبح با دستور جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار می شود./

 مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی/ سعیدی: ضرغامی توجه جدی به جذابیت های گردشگری ایران نداشته است

نماینده مردم چابهار در مجلس گفت:آقای ضرغامی علی رغم سوابق انقلابی درخشان در صدا و سیما متاسفانه توجه جدی به جذابیت های بی بدیل گردشگری ایران عزیز آنگونه که باید و شاید نداشتید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه) پارلمان در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ضمن احترام به آقای احمدی بیغش، فرمایشات ایشان را ورای انصاف می دانم و با احترام به شخصیت وزین آقای ضرغامی از ایشان عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: قدردان امنیتی هستیم که حاصل خون شهدا است؛ آقای ضرغامی مدیری است در تراز انقلاب اسلامی، تحول گرا، خلاق، هیچ نکته خاکستری در کارنامه مالی ایشان نیست، ولی هر کسی را بهر کاری ساختند. اگر برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می شدید برای دفاع از ایشان ثبت نام می کردم، به استناد برنامه ای که ارائه کردید شما را مناسب این جایگاه نمی دانم.

سعیدی با استناد به گزارش معاونت قوانین مجلس خطاب به ضرغامی بیان کرد: میزان انطباق و همسویی برنامه های حضرتعالی با اسناد بالادستی فقط ۶۷ درصد می باشد، در ارزیابی برنامه های حضرتعالی بر اساس معیارهای عمومی همچون شفافیت، انسجام، جامعیت، سنجش پذیری و …۶ مورد از ۹ مورد ضعیف و یا متوسط ارزیابی شده است، فارغ از غلط های املایی عجیب و غریب در برنامه های شما که گویا خیلی این حوزه را جدی نگرفته اید، باید بگویم برنامه شما بیشتر به یک گزارش توصیفی ناقص از حوزه گردشگری و صنایع دستی شبیه است؛ البته در حوزه میراث فرهنگی از یک انسجام نسبی برخوردار بود.

سعیدی در ادامه عنوان کرد: یک سوالی از شما و عزیزانی که دارای مسئولیتی هستد مطرح می کنم، شما در پلتفرم های مجازی مانند توئیتر و تلگرام و … حضور دارید، امکان دارد واضح بفرمایید چرا مردم عادی نباید به توئیتر و تلگرام دسترسی داشته باشند ولی شما و اینجانب می توانیم این دسترسی را داشته باشیم؟

وی افزود: عمده آمارها و مقایسه های تطبیقی حضرتعالی متعلق به سال ۲۰۱۷ میلادی است، هیچ راهبرد مشخصی برای شرایط کرونا و پسا کرونا ارائه نکردید به جز یک اشاره به بسته های حمایتی از صنعت کردشگران که منابع تامین مالی آن را ذکر نکردید.

سعیدی بیان کرد: به توریسم سلامت کشور اشاره داشتید که تولید گسترده واکسن در کشور و فرصت سازی برای جذب توریست سلامت؛ آقای ضرغامی شما دیگر چرا؟ باید بپذیریم و به تلخی باید اعتراف کنیم در بحث تولید و تامین واکسن به هیچ کدام از وعده ها عمل نشد، در ۲۴ ساعت گذشته ۷۰۹ نفر از هموطنان ما بر اثر بیماری کرونا جان عزیز خود را از دست دادند به این عدد عادت نکنید، این ها عدد نیست، هر کدام پدر، مادر، همسر و فرزندی بود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: یکی از چالش های بزرگ کشور عدم توجه به بحث آمایش سرزمین در حوزه گردشگری می باشد، شما برای صیانت از گردشگری چه برنامه هایی دارید؟ اکنون در پهنه سواحل مکران بهترین پهنه های کردشگری به عناصر آلاینده مانند پتروشیمی و فولاد داده اند یا در حال واگذاری هستند.

وی‌ خطاب به ضرغامی اضافه کرد: شما علی رغم سوابق انقلابی درخشان در صدا و سیما متاسفانه توجه جدی به جذابیت های بی بدیل گردشگری ایران عزیز آنگونه که باید و شاید نداشتید.

رشیدی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی:وزارت گردشگری می‌تواند به اندازه وزارت نفت پول ساز باشد

نماینده مردم مرودشت در مجلس تصریح کرد: اگر کسی بخواهد در حوزه فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحول ایجاد کند، قطعا آن فرد آقای ضرغامی است. این وزراتخانه می‌تواند به اندازه وزارت نفت پول ساز باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جلال رشیدی کوچی در نشست علنی نوبت سوم امروز (سه‌شنبه ۲ شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه‌های ارائه شده از سوی وی، عنوان کرد: حوزه  انتخابی بنده جایی است که مهد تمدن ایران بوده و  تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم از جمله بناهایی است که در حوزه انتخابی بنده در استان فارس وجود دارد و به خوبی با مشکلات گردشگری، فرصت‌ها و تهدیدات آن آگاه هستیم.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی افزود:  با قاطعیت می‍‌گویم، برنامه آقای ضرغامی کاملاً همسو با از بین بردن مشکلات است به شرط اینکه به درستی اجرا شود، برنامه آقای ضرغامی برای میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی جامع است، از شمال تا جنوب و شرق تا غرب این برنامه‌ها را در بر گرفته است.

وی با بیان اینکه ضرغامی ارتباط قوی با حوزه فرهنگ و تبلیغات دارد، تصریح کرد: این مهم لازمه کار گردشگری است. وی همچنین ارتباطی خوبی با جوانان داشته؛ متأسفم برای کسانی که سن بالای آقای ضرغامی را نقطه منفی می دانند در حالی که ایشان در فضای مجازی ارتباط خیلی خوبی با قشر جوان دارد.

وی افزود: اگر تمام این برنامه ها به درستی اجرا شود این برنامه ها می تواند تحول ایجاد کند. اگر کسی بخواهد در این حوزه تحول ایجاد کند قطعا آن فرد آقای ضرغامی است. یک برنامه مردم پایه و دقیق با استفاده از تجربیات گذشته می تواند درآمدی سرشار در این حوزه ایجاد شود تا ما شاهد باشیم که این وزارتخانه نیز یکی از وزارتخانه های درآمدزا برای کشور باشد.

رشیدی با بیان اینکه برنامه آقای ضرغامی می تواند وزارت میراث فرهنگی را تبدیل به وزارتخانه ای مانند وزارت نفت کند، گفت: مردم امیدوارند که این اتفاق رخ دهد و قطعا با حمایت دولت تحول خوبی در این حوزه رقم خواهد خورد./

توانگر در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی:ضرغامی مرد میدان و عمل است

نماینده مردم تهران با بیان اینکه ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است، گفت: دوران معاونت سینمایی وی در ۴ دهه اخیر بی نظیر است. در صدا و سیما مدیری تحول گرا و توسعه گرا بوده است، توسعه کمی و کیفی شبکه های رادیویی و تلویزیونی در دوره او اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  مجتبی توانگر در نشست علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: پیش از ورود به بحث خدمت آقای احمدی بیغش عرض می کنم که در نطق خود اوصاف مثبت آقای ضرغامی را زیر سوال بردید اما آقای ضرغامی بدانید عزت دست خدا است و ذلت هم دست خداست و مردم ایران و نمایندگان ملت خدمات شما را فراموش نمی کنند اگر بدنامی در دنیا به دلیل تحریم اتحادیه اروپا و استکبار جهانی با بهانه برخورد با حوادث فتنه 88 است، ما وجاهت نمی خواهیم و همه بدنام هستیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وزارتخانه ای با 4 ضلع فرهنگ، رسانه، اقتصاد و دیپلماسی است و وزیر پیشنهادی از سوابق مدیریتی موفق در وزارت ارشاد، سازمان صدا و سیما و دارای برنامه برای گردشگری و صنایع دستی است.

وی اضافه کرد: آقای ضرغامی وزیر پیشنهادی به دلیل سوابق طولانی در معاونت مجلس و استان های صدا وسیما، وزارت ارشاد و وزارت دفاع و بیش از 10 سال ریاست سازمان صدا و سیما، ایران را به خوبی می شناسد که این لازمه وزیر میراث فرهنگی است.

توانگر ادامه داد: او دنیا را می شناسد و کشورهای مختلف در 5 قاره را از نزدیک دیده که نگاه جهانی برای این وزارتخانه مهم است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است، تصریح کرد: دوران معاونت سینمایی وی در 4 دهه اخیر بی نظیر است. در صدا و سیما مدیری تحول گرا و توسعه گرا بوده است، توسعه کمی و کیفی شبکه های رادیویی و تلویزیونی در دوره او اتفاق افتاد و شبکه نسیم را در مریوان و استان کردستان در کنار دریاچه زریوار راه اندازی کرد، شبکه ای که هم اکنون پربیننده ترین شبکه کشور است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ رادیو و تلویزیون سریال 110 قسمتی کیمیا که روایت دوران انقلاب و جنگ بود و سریال های در چشم باد، مستند آخرین روزهای زمستان و بسیاری از سریال های فاخر و طنز، مفرح و سریال های خانواده محور در دوران او ساخته شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: او یک مدیر میدانی است، به هنگام پاره ای از برداشت ها درباره سریال سرزمین کهن که تاکنون هم پخش نشده است برای تبیین موضوع و برطرف شدن سوءتفاهم ها لباس بختیاری برتن کرد و به میان مردم بختیاری رفت ضمن اینکه ما می دانیم به خاطر روحیه ورزشی و کوهنوردی ایشان نقاط مختلف کشور را نیز رفته است.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار جشنواره سینمایی ارشاد را به استان ها برد، برای معرفی ایران عزیز از ایل گلی در تبریز، از ارگ بم در کرمان، از میدان نقش جهان در اصفهان و بخش های دیگر از این قبیل. یاد شعر این دوست عزیز و بزرگوارم حامد عسگری عزیز افتادم که سروده است؛ من ارگ بمم خشت به خشتم متلاشی/تو نقش جهان هر وجبت ترمه و کاشی

توانگر اضافه کرد: ضرغامی تجربه کار با 3 دولت خاتمی، احمدی نژاد و روحانی با گرایش های مختلف را در کارنامه خود دارد که این بیانگر توانایی، تعامل و جایگاهی است که او دارد. ضرغامی به دلیل مسئولیت های مختلفی که داشته در هیات دولت، شورای امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی حضور موثر داشته و بر برنامه ها، سیاست ها و اسناد بالادستی آگاهی و اشراف دارد. این ها تجارب ذی قیمتی است که در میان کابینه آقای رئیسی ایشان را چهره ای منحصر به فرد می کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: ضرغامی در هر دستگاه و سازمانی که خدمت کرده محبوب و مردمی بوده است، وزیر پیشنهادی به لحاظ ویژگی های شخصیتی ساده زیست، مردمی، فساد ستیز، کارآمد و تحول گرا است و معتقد به جوان گرایی و دارای برنامه جامع است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در بسیاری از کشورها گردشگری به عنوان یک صنعت بزرگ منبع نخست درآمد محسوب می شود و رونق اقتصادی در آن کشورها مشهود است، افزود: کشور ما در این حوزه دچار عقب ماندگی جدی است و لازمه آن این است که نهادهای مختلفی از جمله وزارتخانه های امور خارجه، راه و شهرسازی، فرودگاه ها، هتل ها و خدمات زیربنایی در کنار هم قرار گرفته و در هماهنگی کامل باشند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در همه سال های گذشته فردی که چهره ملی باشد در رأس این وزارتخانه نبود، اگر هم بود مساله اصلی او گردشگری نبود و متاسفانه در برخی موارد مسئله شان سیاسی بوده است.

وی با بیان اینکه ضرغامی چهره ملی، فرهنگی و به نوعی فرادستگاهی است، افزود: باید بابت اینکه آقای رئیسی با تکیه بر این موضوع ایشان را انتخاب کرده از رئیس جمهور سپاسگزار باشیم.

توانگر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اهل تحول است، گفت: وی هرجا مسئولیتی داشته تحول ایجاد کرده، با حضور در معاونت سینمایی شاهد رونق در سینما و اقبال وسیع هنرمندان بودیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به حضور ضرغامی در سازمان صدا و سیما گفت: سازمان صدا و سیما اگر ضرغامی نبود تنها 6 کانال آنالوگ داشت و باید هر روز و هر شب به پشت بام می رفتیم تا آنتن خود را تنظیم کنیم اما اکنون بیش از 30 کانال ملی و بیش از 30 کانال استانی داریم و شبکه های متعدد برون مرزی و ده ها شبکه رادیویی که در ادامه دیجیتالی شدن شبکه های تلویزیونی را شاهد بودیم که امروز تصاویر HD را در قاب تلویزیون می بینیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: شاید اگر ضرغامی نیز مانند بسیاری از مدیران ناکارآمد و خسته دولت گذشته دست روی دست می گذاشت و مطرح می کرد که پول و امکانات نداریم و اقدامی نمی کرد امروز با همان 6 شبکه روبرو بودیم اما امروز هم از نظر تعداد و هم از منظر محتوا و تصویر دیجیتال تحول بزرگی را در بزرگ ترین رسانه کشور شاهد هستیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برون مرزی نیز سال ها آرزو داشتیم پیاممان را به دنیا برسانیم، گفت: پرس تی وی به زبان انگلیسی، هیسپان تی وی به زبان اسپانیایی از دستاوردهای وزیر پیشنهادی در این حوزه است.

وی با اشاره به ویژگی های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی ،گفت: وی مردمی است. ضرغامی در این 30 سال چه مسئول بوده چه در جایگاه مدنی بوده رخ در رخ کنار مردم و هنرمندان و فعالان عرصه های علمی و اقتصادی بوده است.

توانگر تصریح کرد: یادتان هست آن سریال خاص که مورد اعتراض به حق مردم عزیز مسجد سلیمان قرار گرفت، آن زمان برخی توصیه به بگیر و ببند کردند، ضرغامی ایستاد و نپذیرفت. دقیق یادم هست بدون محافظ بلیط گرفت و به مسجد سلیمان رفت، وارد بازار شد و براساس تخمین دستگاه های امنیتی بیش از 2 هزار نفر از مردم گرد او آمدند تا مجبور شدند او را به داخل یکی از مساجد ببرند. 4 ساعت بعد هم او اعتراضات مردم را شنید و یک ساعت بعد نیز تصاویری که با موبایل های شخصی گرفته می شد در وب قابل مشاهده بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: این رفتار ضرغامی الگویی جدید از ارتباط با مسئولان شدند، الگویی که مورد تحسین فعالان فرهنگی، مدنی و نهادهای امنیتی درهمان مقطع شد. نهادهای امنیتی در گزارش های خود در همان زمان تصریح کردند که می توان از این اقدام ضرغامی برای پاسخ به اعتراضات مدنی و اجتماعی مردم پاسخ داد و شاهد هیچ برخورد امنیتی و چکشی نبود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تصاویر غیر رسمی ضرغامی در میان مردم مسجدسلیمان شبکه های ضد انقلاب را منفعل کرد که مردی بدون محافظ به میان مردم آمده و خود مردم امنیت او را حفظ کردند و خودشان اعتراضشان را منحل کردند.

وی گفت: از آقای رئیس جمهور باید تشکر کنیم که برای نخستین بار در دولت های مختلف یکی از باسابقه ترین و با تجربه ترین و کارآمدترین مدیران را برای این حوزه انتخاب کرده است که در گذشته از این مهم غفلت شده بود. رأی بالای شما نمایندگان محترم به وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی پشتوانه بزرگی برای عملی شدن برنامه ها و تحقق سیاست های کشور برای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است./

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها