موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت چه گفتند؟

کد خبر: 887151

«رضا رحمانی» وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، چهارمین وزیر پیشنهادی بود که نمایندگان مجلس در موافقت و مخالفت وی پشت تریبون رفتند.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت چه گفتند؟

خبرگزاری میزان: جلسه بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی دولت از ظهر امروز شنبه ۵ آبان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

«رضا رحمانی» وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، چهارمین وزیر پیشنهادی بود که نمایندگان مجلس در موافقت و مخالفت وی پشت تریبون رفتند.

رحمانی توجه ویژه‌ای به استفاده از مدیران بومی دارد «عزیز اکبریان» در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امروز کشور در وضعیت حساسی قرار دارد، گفت: امروز زمان دعوای دولت و مجلس نیست، از این رو به جای دعوا‌های جناحی و گروهی باید مسائل کشور و نظام را دنبال کنیم بنابراین من به عنوان فردی که ۳ دوره در مجلس بوده می‌گویم که وزارت صمت از وزارتخانه‌های حساس بوده و رضا رحمانی می‌تواند نقش کلیدی در مدیریت این وزارتخانه داشته باشد.

نماینده مردم کرج و آسارا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مخالفان محترم باید این را بدانند که مشکل وزارت صمت، وزیر نیست بلکه مشکلات تولید و صنایع کشور به مالیات، گمرکات، بانک‌ها، بیمه، نوسانات ارزی و تصدی‌گری دولت برمی گردد و از حال هر شخصی در تصدی این وزارتخانه باشد چه کاری می‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی دولت تصمیم گرفته که تیم اقتصادی خود را جابه‌جا کند، حال رحمانی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت فردی ساده زیست، پاک‌دست، ولایتمدار، وفادار به نظام، آشنا به مجلس و بخش‌های خصوصی است از طرف دیگر وی در دوره‌ای مدیر تراکتورسازی و آلومینیوم المهدی بوده است. همچنین رحمانی وزیر پیشنهادی، ۳ دوره نماینده مجلس بوده و ۱۵ سال پیش با مدرک لیسانس وارد مجلس شده است البته نکته قابل توجه این است که وی در شرایط کنونی دوره دکترا را سپری می‌کند و در صحبت‌هایش نگفته است که مدرک دکترا دارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رحمانی در دو سال گذشته معاون وزیر بوده حال چگونه در این مدت کوتاه وارث مشکلات بخش صنعت شده است، از این رو به نظرم تیم اقتصادی دولت و مجلس مقصر مشکلات اقتصادی هستند. از طرف دیگر رحمانی نقش اساسی در تدوین برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله و تدوین برنامه ششم توسعه داشته و وی برنامه مدونی برای توسعه تولید، معدن، خودروسازی، جلوگیری از خام فروشی، توسعه صادرات و مبارزه با فساد دارد.

اکبریان ادامه داد: رحمانی همچنین نقش پررنگی در توسعه الکترونیکی وزارت صمت داشته است، در اینجا باید بگویم مشکل خودروسازی و پتروشیمی کشور در وزارتخانه نیست بلکه در خصولتی‌ها است از طرف دیگر وزیر پیشنهادی وزارت صمت توجه ویژه‌ای به مدیران بومی داشته و این مسئله در اولویت وی قرار دارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسعه توان داخل به ویژه در بخش تولید، بخشی از برنامه‌های رحمانی است، زیرا باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی به تولید داخل توجه کنیم.

وزارتخانه برای وزیر هتل ۵ ستاره نیست «علی اصغر یوسف نژاد» در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: دلایل مختلفی برای صحبت کردن به عنوان نماینده موافق با وزیر پیشنهادی صنعت دارم چرا که با توجه به سابقه تحصیلی و تحصیلات مرتبط با صنعت و معدن، خود را در این مورد ذیصلاح می‌دانم.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: رحمانی انسانی شریف و باسابقه است و باید توجه کرد پذیرش مسئولیت در این شرایط سخت نکته مهمی محسوب می‌شود چرا که وزرا بعد از کسب رأی اعتماد اصطلاحاً به هتل ۵ ستاره نمی‌روند و فردا با مشکلات روبرو می‌شوند.

وی تصریح کرد: رضا رحمانی از سابقه تحصیلی و کاری مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت برخوردار است و دیگر نیازی به آموزش برای شناخت از دستگاه به رحمانی وجود ندارد، چرا که وی آگاهی نسبی به مسائلی مانند سامانه‌های قیمت گذاری، تجارت خارجی، فعالیت بخش معدن و رویکرد توسعه دارد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای صادقی به عنوان نماینده مخالف اشاره کردند برنامه‌های رحمانی همان برنامه‌های قبلی مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است، این در حالی است که باید اینگونه باشد و برنامه‌ها مطابق با اسناد بالادستی کشور باشد.

وی اظهار داشت: رحمانی از ظرفیت خوب مجلس و کمیسیون‌های تخصصی می‌تواند استفاده کند چرا که از زاویه دولت به مجلس و همچنین از زاویه مجلس به دولت به مسائل نگریسته است و قائم مقام وزارت صنعت نیز بوده است و با توجه به اینکه شخصی صبور است می‌تواند به تنظیم روابط بین دستگاهی و مجلس توجه کند.

یوسف نژاد بیان کرد: مجلس باید کمک کند تا وزرا موفق باشند و رضا رحمانی نیز باید به انتصابات توجه و روابط با کمیسیون‌های مجلس را بیشتر کند، هر چند که برخی نخواستند از ظرفیت مجلس برای ارتقای امور استفاده کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس یادآور شد: مهندسی بین بخشی در دیدگاه و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مشهود است که می‌تواند به حل مسائل کمک کند، در هر صورت باید مسائل شهرک‌های صنعتی رفع شود و رویکرد التزامی در حل مسائل کافی نیست و همچنین باید به مسائل و مشکلات در بحث نقدینگی، بیمه‌های تامین اجتماعی و ارزش افزوده بخش صنعت توجه شود.

رحمانی تحریم‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند «اکبر رنجبرزاده» در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: رحمانی از جنس مجلس است و همه با برنامه هایش آشنا هستیم، چرا باید به وی رأی اعتماد بدهیم؟ دلایل چیست؟

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مخالفان گفتند برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت کامل نیست و ممکن است قانون متمرکز را اجرا نکند و این در حالی است که وی به صورت کمی و کیفی برنامه هایش براساس قوانین بالادستی ارائه داده به ویژه به قانون برنامه ششم توسعه وارد شده و به صورت سالیانه مشخص کرده که هدفگذاری هایش از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود.

وی افزود: ما هم در رابطه با اجرای قانون متمرکز اصرار داریم که باید در تنظیم بازار کشاورزان ضرر نکنند چرا که بخش عظیمی از تولیدات در حوزه کشاورزی است و خواست همه نمایندگان این است که به آن‌ها در تنظیم بازار کوچک‌ترین آسیبی نرسد.

رنجبرزاده در بیان علل ضرورت دادن رأی اعتماد نمایندگان به رحمانی، خاطرنشان کرد: رحمانی کسی است که سلسله مراتب را گذرانده و در سطوح پایین مدیریتی به ویژه در حوزه صنعت صاحب نام است و اگر نگاه اجمالی به سوابقش بیندازیم می‌بینیم براساس قانون نماینده در کمیسیون هم تراز وزیر است و این در حالی است که رحمانی سه دوره نماینده مجلس بوده و ریاست کمیسیون صنایع را نیز برعهده داشته است آیا اینکه همه اعضای این کمیسیون توان وی را برای فعالیت در این مسند تائید کرده اند کفایت نمی‌کند؟

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: رحمانی از نظر توانمندی، درایت، مدیریت، پاکدستی و هوشمندی برای تصمیم سازی و تصمیم گیری صاحب نام است و می‌تواند در شرایط فعلی کشور که ممکن است افزایش قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای به مردم آسیب برساند تولید را می‌شناسد و در تنظیم بازار و توسعه تجارت الکترونیک و تنوع بخشی به بازار هدف صادرات و واردات و توسعه دیپلماسی اقتصادی برای صادرات تولیدات ایرانی و اسلامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی توانمند است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در جهت تامین غذای جامعه و تنظیم سند توزیع کالا از خلاقیت‌های رحمانی است که می‌تواند مشکلات را به موقع تشخیص داده و درمان کند و فرصت سوزی نکرده و فرصت سازی کند و تحریم‌ها را تبدیل به فرصت می‌کند تا از این موانع بتوانیم عبور کنیم، همچنین وزرای پیشنهادی می‌توانند نفس جدیدی در هیئت دولت بدمند و شرایط توسعه و پیشرفت را در کشور ایجاد کنند.

وزارت صنعت ابزاری برای تنظیم بازار ندارد «احمد بیگدلی» در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مخالفت با رحمانی شخصی نیست و جا دارد مراتب خوشحالی خود را از انتخاب یکی از نمایندگان ادوار مجلس به عنوان وزیر اعلام کنم، اما برای صیانت از همکاران و نگرانی از وضعیت مردم نقد بخشی از برنامه‌های اعلام شده می‌پردازم.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنظیم بازار و تأمین مایحتاج عمومی مردم از نکات مهم مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت است، در بهمن ماه سال ۹۱ قانون تمرکز، وظایف تجارت بخش کشاورزی را به وزارت کشاورزی واگذار کرد. با اتکاء به این قانون موفقیت‌های چشمگیری در زمینه تنظیم اقلام کالای اساسی از جمله گندم، برنج و دانه‌های روغنی کسب شد.

وی گفت: با وجود موفقیت‌های حاصل شده، اما تلاش‌هایی در جهت کمرنگ کردن قانون تمرکز صورت گرفت، رصد ما نشان می‌دهد که زمانی که رحمانی قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت بود نسبت به کمرنگ شدن قانون تمرکز و تغییر تنظیم ستاد بازار سکوت کرده است و این سکوت به معنای مخالفت با قانون است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در شرایطی که ابزار لازم برای تنظیم بازار در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست چرا که شرکت‌های غله یا خصوصی شده‌اند یا در حال واگذاری هستند وزیر پیشنهادی چگونه می‌تواند به تنظیم بازار بپردازد.

بیگدلی با اشاره به عملکرد رحمانی در مسئولیت قبلی عنوان کرد: شما معاون طرح و برنامه وزارت صنعت و معدن بوده‌اید، در واقع مسئولیت برنامه‌ریزی کلان و عمده را برعهده داشتید که برخلاف قانون تمرکز صورت گرفت، شما با عدم ورود به تخلف قانونی، اختلال در تنظیم بازار ایجاد کرده‌اید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه همه وزرا وظیفه دارند به قانون عمل کنند، گفت: در کشور افراد و مسئولیت در جایگاه قانونی باید حرف و عملشان یکی باشد چرا که بخش قابل توجهی از مشکلات از عدم تطابق حرف‌ها با عملکرد‌ها است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام پروسه‌های کشاورزی با هدف بازار انجام می‌شود، تأکید کرد: آقای رحمانی متأسفانه شما در زمینه تنظیم بازار و رعایت قانون تمرکز برنامه‌ای ندارید، چگونه با ایجاد ساختار موازی می‌خواهید تنظیم بازار را انجام دهید، اگر دولت نظری در این زمینه دارد باید در قالب لایحه به مجلس پیشنهاد دهد و با نظرات کارشناسی از پیشنهادات خود دفاع کند، اما تا زمان اصلاح قانون باید به قانون موجود پایبند باشد.

بیگدلی با تأکید بر اینکه نظام قیمت گذاری اثر مطلوبی بر بازار نداشته است، گفت: شرایط فعلی، گرانفروشی را ایجاد کرده است، عدم شفافیت پدیده‌ای است که بر رفتار‌های بازار تأثیر منفی داشته از این رو باید به سمت پررنگ کردن بازار سرمایه و بورس رفت.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت همفکری با اتاق تعاون، اصناف و انجمن‌های اقتصادی گفت: در برنامه شما اشاره‌ای به استفاده از این بخش وجود ندارد و در واقع سکوت کرده‌اید و اگر دولت بخواهد در زمینه قیمت‌گذاری دستوری عمل کند باید گفت: اثر مطلوبی ندارد و باعث کاهش انگیزه تولید می‌شود.

آنطور که خانه ملت نقل کرده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: آقای رحمانی متأسفانه برنامه موثری برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت نداشته‌اید و اگر نمایندگان مجلس به شما اعتماد کردند به فکر اصلاحات اساسی به نفع مردم ایران باشید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها