«فردا» گزارش می‌هد

وقت برخورد با خاطیان

کد خبر: 1091350

سخنگوی کمیسیون اصل نود از محرز بودن تخلف در زندان خبر داد و خواستار برخورد با خاطیان شد.

وقت برخورد با خاطیان

گروه سیاست سایت فردا – یک نماینده و عضو کمیسیون قضایی مجلس پیش تر فیلم‌های مربوط به زندان اوین را ساختگی خوانده بود اما نظر کمسیون اصل نود چیز دیگری است. 

پیگیری‌ها به بلافاصله بعد از انتشار تصویر مربوطه با دستور محسنی‌اژه‌ای به دادستانی و با دستور قالیباف به کمیسیون اصل نود شروع شد. خبری از نتیجه بررسی‌ها نبود و اظهارات دیروز حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی نیز مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت. او در صحت تصاویر تردید ایجاد کرده و گفته بود: «فکر می‌کنم در این شرایط افغانستان، این اقدامات یک شانتاژ خبری بود تا افکار عمومی از زندان‌های مخوف آمریکا در افغانستان و شکست‌های اخیر آنها در منطقه برداشته شود.» قبل از او نیز عبدالله گمانه ساختگی بودن تصاویر را مطرح کرده و در توییتر خود نوشته بود:«‌برخی تصاویر زندان ‎اوین نه قابل دفاع است و نه قابل گذشت. شایسته است ریاست محترم قوه تیمی مجرب را مامور رسیدگی کند و نتایج اعلام عمومی شود. ممکن است همزمان با محاکمه ‎نوری در اروپا سناریویی طرحی شده باشد. شاید آن تصاویر و ویدئو‌ها مدیریت شده باشد اما اعلام نتیجه قطعی لازم است».

این رویکرد و ساختگی اعلام کردن تصاویر با واکنش‌هایی همراه بود که سخنگوی کمیسیون اصل نود از محرز بودن تخلف خبر داد. علی خضریان تاکید کرد که بعد از بررسی مجدد تمامی فیلم‌ها با حضور نمایندگان مجلس، کارشناسان قوه قضاییه و دادستانی کل و مسئولان ذی‌ربط، تخلف برخی موارد برای ما محرز شد که حتما باید با خاطیان برخورد شود.

او با اشاره به بازبینی‌ها دقیق صورت گرفته گفت: «آنچه مسلم است نقض کرامت انسانی گاهی ناشی از محدودیت‌ها است همچون تعداد بیش از استاندارد زندانیان در ندامتگاه‌ها که موجب بروز مشکلاتی جهت حفظ کرامت انسانی زندانیان می‌شود که در جای خود باید تمهیداتی اندیشید؛ اما گاهی این موضوع ناشی از رفتارهای غیرانسانی است که این بخش غیرقابل توجیه است لذا مردم باید اطمینان پیدا کنند که اراده‌ای برای نقض کرامت انسانی زندانیان وجود ندارد.»

وی با تاکید بر اینکه دفاع از حیثیت نظام جمهوری اسلامی برای ما یک امر ضروری است، گفت: «بر همین اساس ترک فعل برخی از مسئولان برای ما مسلم است و به همین دلیل برخورد قانونی با مسئولان خاطی مورد انتظار است. مسئله بعدی این است که فیلم‌هایی که منتشر شده فیلم‌های آرشیوی بوده و ضمن اینکه به نظر می‌رسد دسترسی به اصل دوربین‌ها انجام نشده است، ما مطلع شدیم این تخلفات قبلا مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گرفته و تعدادی از متخلفین به مراجع مربوطه منتقل شدند و با آنها نیز برخورد شده است، اما مواردی هم بود که یا به تازگی رخ داده بود و یا به دلایل مختلف مورد رسیدگی قرار نگرفته لذا تاکید شد این افراد به عنوان متخلف به مراجع مربوطه معرفی شوند.»

لازم به ذکر است که دیروز حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه نیز درباره فیلم‌های مورد بحث توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «خیلی از تصاویر پخش شده مونتاژ است و اصلا ربطی به زندان ندارند. برخی از جاهای دیگر اینها را گرفته‌اند- نمی‌گویم همه‌اش- و اصلا ربطی به قوه قضاییه ندارد».

مصدق افزود: «رییس قوه قضاییه تاکید دارد و دیروز هم گفت که قوه قضاییه مصمم است اگر در داخل زندان توسط هر کسی اعم از کارمند و قاضی و مسوول و … تخلفی از مقررات نسبت به متهم و محکوم صورت گرفته باشد صد‌درصد قوه قضاییه برخورد خواهد کرد».

برخورد با خاطیان در شرایط فعلی یک مطالبه عمومی است و به باور بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران تا حدی موجب عدم تکرار اینگونه رویدادهای تلخ خواهد شد. برخی اما معتقدند که باید محکم کاری کرد و به نحوی دیگر فراهم نشدن زمینه تکرار چنین رویدادهای تلخی را تضمین کرد. یکی از این افراد محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس است که پیش‌تر در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه دو راهکار ارائه کرده بود. پیشنهاد او اصلاح ساختار زندان‌ها و ایجاد روندی پیشگیرانه بود. 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها