در کمیسیون های تخصصی مجلس چه گذشت؟/نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس

کد خبر: 1103553

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از بحث و بررسی پیرامون موضوعات و پرونده های حقوقی در خصوص شوراهای اسلامی کشور با حضور رئیس دیوان عدالت اداری در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

در کمیسیون های تخصصی مجلس چه گذشت؟/نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از بحث و بررسی پیرامون موضوعات و پرونده های حقوقی در خصوص شوراهای اسلامی کشور با حضور رئیس دیوان عدالت اداری در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

روح الله نجابت در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها، بیان کرد: جلسه امروز کمیسیون با حضور ریاست دیوان عدالت اداری جناب حجت الاسلام و المسلمین مظفری و معاونین ایشان، اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها و همچنین دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی با هدف بررسی موضوعات و پرونده های حقوقی در خصوص شوراهای اسلامی کشور برگزار شد.

وی در ادامه اظهار کرد: در این نشست نمایندگان نکات و دغدغه‌های خود را بیان کردند و متعاقبا ایشان نیز نکات مد نظر خود را بیان نمودند؛ در نهایت بنا شد بین کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و دیوان عدالت اداری در موضوعات مربوط به شوراها و شهرداری ها، آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها و همچنین موضوع رد صلاحیت انتخابات شوراها از طریق کارگروهی جلسات تعاملی برگزار شود./ایسنا

بررسی طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در کمیسیون اجتماعی مجلس

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از بررسی "طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس" در این کمیسیون خبر داد و گفت: این طرح در صورت تصویب و به صورت قانون درآمدن به گزینش نیروهای توانمند و سالم برای تصدی مشاغل حساس کمک می کند.

کیومرث سرمدی واله در گفت و گو با ایسنا، درباره دستور جلسه امروز (یکشنبه) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرحی در مجلس دوره قبلی تحت عنوان «نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» بررسی و تصویب می شود که در این طرح مراحل گزینش، انتصاب و صدور حکم برای افرادی که قرار است در مشاغل حساس گمارده شوند، بررسی می شود.

وی افزود: یکی از مواردی که در این طرح مورد توجه قرار می گیرد بحث استعلام صلاحیت افراد انتخابی مورد نظر برای این پست ها است که تا اینجا طبق ضوابط و مقررات قرار بر این است که از مراجع سه گانه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه استعلام به عمل آید. بر این اساس شورای نگهبان به بعضی از مواد و تبصره های این طرح ایراداتی گرفته بود که این ایرادات بررسی  و ضمن رفع این ایرادات و ابهامات در مجموع بخشی بررسی شد و ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان به جلسه بعد موکول شد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علی ایحال، مجموعا در این طرح ساز و کاری تعریف شده که مصداق مشاغل حساس بر اساس یک سری ضوابط و کارگروه هایی که برای تعیین مشاغل حساس تشکیل می شوند، تعیین شود. البته عناوین برخی از مشاغل حساس مشخص است و برای تعیین سایر عناوین مشاغل حساس این کارگروه موظف است که آن عناوین را تعیین کند.

سرمدی افزود: کلیات این جلسه بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس بود که اعاده شده از شورای نگهبان بود که بررسی و بخشی اصلاح شد و ادامه بررسی و اصلاحات نیز به جلسه بعد موکول شد.

وی در خصوص مصادیق مشاغل حساس که در این طرح بیان شده، گفت: طبق ماده ۶ این طرح معاونان و مشاوران رئیس جمهور و وزرا، وزرا، مدیران عامل، مدیران کل و هم طرازان آنها در وزارتخانه ها و از این قبیل به عنوان مشاغل حساس به شمار می آیند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هدف از این طرح و ایرادات شورای نگهبان و دیدگاه های نمایندگان و به خصوص کمیسیون اجتماعی مجلس این است که در انتخاب و انتصاب مدیران عالیرتبه و حساس به نحوی در گزینش و بررسی صلاحیت آنها دقت به عمل بیاید که در آینده شاهد آسیب هایی از جانب مدیران ناسالم نباشیم.

سرمدی د یادآور شد: در خیلی از بخش های مدیریتی کشور به علت عدم این دقت ها و عدم توجه به صلاحیت های لازم، خسارت های بسیاری مانند خسارت های بعضا مالی، فرهنگی، اقتصادی و در همه زمینه ها از سوی این مدیران دیده ایم و در همه زمینه ها متضرر شده ایم.

وی در پایان تاکید کرد: این طرح در صورت  نهایی شدن و تصویب و به صورت قانون درآمدن به گزینش نیروهای توانمند و سالم برای تصدی مشاغل حساس کمک می کند.

 کارگروهی بین مجلس و دیوان عدالت درباره انتخابات شوراها تشکیل می‌شود

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

روح‌الله نجابت سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح نشست عصر امروز این کمیسیون، گفت:جلسه امروز کمیسیون با حضور رئیس دیوان عدالت اداری حجت الاسلام و المسلمین مظفری و معاونین وی برگزار شد.

وی ادامه داد: علاوه بر رئیس دیوان عدالت اداری، اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها و همچنین دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی با هدف بررسی موضوعات و پرونده های حقوقی در خصوص شوراهای اسلامی کشور و شوراها نیز در این جلسه حضور داشتند.

نماینده شیراز در مجلس تصریح کرد: نمایندگان نکات و دغدغه‌های خود را بیان کردند و متعاقبا رئیس دیوان عدالت اداری  نیز نکات مد نظر خود را بیان کرد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار داشت: در نهایت بنا شد بین کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و دیوان عدالت اداری در موضوعات مربوط به شوراها و شهرداری ها، آراء کمیسیون ماده 100 شهرداری ها و همچنین موضوع رد صلاحیت انتخابات شوراها از طریق کارگروهی جلسات تعاملی صورت گیرد.

 بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از مجموعه غار علی‌صدر در کمیسیون فرهنگی مجلس

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از مجموعه غار علی صدر در این کمیسیون خبر داد و گفت: بنا شد تا وزارت گردشگری پاسخ سوالات نمایندگان را به کمیسیون ارائه کند تا کمیسیون در این باره تصمیم بگیرد.

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در جلسه امروز تقاضای آقای توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ و جمع دیگری از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از مجموعه غار علی صدر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه که با حضور نماینده وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، بنا شد تا وزارتخانه پاسخ مکتوب خود را به سؤالات تقاضاکنندگان برای تحقیق و تفحص به کمیسیون ارائه کند تا کمیسیون نیز نظر خود را درباره رد یا تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از غار علی صدر همدان اعلام کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: همچنین در این جلسه مصوب شد تا اعضای کمیسیون در 24 ساعت گذشته و 25 آذرماه که به نام اصفهان و شهدای استان اصفهان نامگذاری شده به این استان سفر داشته باشند.

تقدیم گزارش تخلفات دوره قبلی وزارت نفت به هیئت‌رئیسه مجلس

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: گزارش این کمیسیون از خاموشی‌ها و تخلف مسئولان سابق وزارت نفت در مورد آلایندگی تولید بنزین پتروشیمی به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شد.

علی خضریان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جلسه امروز کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در جلسه امروز دو گزارش کارشناسی کمیسیون در خصوص قطع برق و خاموشی‌های مکرر و علل آن و همچنین تخلفات مسئولان سابق وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در ارائه گزارش ناصحیح در خصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی با حضور اعضای کمیسیون بررسی، جمع‌بندی و تدوین نهایی و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس جهت قرائت، تقدیم هیئت‌رئیسه شد.

وی افزود: خاموشی‌های مکرر ماه‌های اخیر و نگرانی‌های به وجود آمده در خصوص تبعات سنگین این خاموشی‌ها بر مسائل اجتماعی و سیاسی و به ویژه مسائل اقتصادی مردم و همچنین صنایع مختلف باعث شکوائیه‌های واصله به این کمیسیون از سوی مردم نسبت به سوء‌مدیریت در سیاست‌گذاری‌ها و اجرای قوانین و مقررات در وزارت نیرو شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بررسی‌های اولیه کمیسیون حاکی از ترز کار غلط و استمرار بی‌توجهی به قوانین و مقررات و کمرنگ شدن نقش بخش خصوصی در مشارکت نسبت به تأمین سرمایه‌گذاری تولید و توزیع برق بود که به تدریج در سال‌های گذشته تاکنون صنعت برق کشور را با چالش‌های عدیده مواجه کرد.

وی تصریح کرد: ناترازی عرضه و تقاضای برق، مشکلات ناشی از ساختار اقتصادی صنعت برق، مشکلات مربوط به محیط کسب و کار صنعت برق، وجود قریب به هزار قرارداد نیمه تمام، بلاتکلیف و متوقف و بهم خوردن توازن مالی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و تکلیفی و عدم پرداخت یارانه به تولید بخشی از دلایل مشکلات پیش آمده در صنعت برق کشور بود.

خضریان با اشاره به گزارش کمیسیون در مورد تخلفات مسئولان سابق وزارت نفت و سازمان محیط زیست در خصوص بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها، گفت: از سال ۹۸ و به دنبال تحریم‌های آمریکا در مورد ممانعت از مشارکت شرکت‌های خارجی در اجرای طرح‌های پالایشگاهی، میزان واردات بنزین با افت قابل ملاحظه‌ای همراه شد و با توجه به کاهش حجم ذخایر استراتژیک سوخت و تعویق برنامه‌های توسعه‌ای، بحث اختلاط بنزین تولید پالایشگاه با ترکیبات پتروشیمی به عنوان یک اقدام ابتکاری به منظور جبران کمبود در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: به دنبال اجرای این طرح در تولید بنزین، موضوع آلوده بودن بنزین تولید شده و بحث سرطان‌زا بودن آن به علت میزان بالای بنزن، نگرانی‌های جدی در جامعه ایجاد کرد و کمیسیون اصل نود به موضوع ورود کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بررسی‌های کمیسیون حاکی از این موضوع است که گزارش سازمان محیط زیست در مورد میزان آلایندگی بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به دلایل مختلف از جمله تعارض منافع در مورد واردات بنزین، آن‌ هم در زمان اوج تحریم‌ها، غیر واقعی یا حداقل فاقد دلایل کارشناسی کامل بوده است و با عنایت به مراتب فوق و مستندات نتایج حاصله، افزایش سرطان‌ها طی سال‌های گذشته با ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها از لحاظ علمی اثبات نشده، همین‌طور میزان بنزین ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها پایین‌تر و برخی مشابه ریفرمیت پالایشگاهی است. بنابراین بنزین تولید شده از ریفرمیت پتروشیمی‌ها حداقل مشابه بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها بوده است.

خضریان تصریح کرد: همچنین در این جلسه سیدناصر حسینی‌پور، نماینده گچساران با تصمیم اعضای کمیسیون اصل نود و به دنبال پیشنهاد میرمحمدی، دبیر دوم کمیسیون جایگزین وی در هیئت‌رئیسه کمیسیون شد.

پرونده‌های حقوقی مربوط به شوراها بررسی شد

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس گفت: در جلسه امروز این کمیسیون پرونده‌های حقوقی در خصوص شوراهای اسلامی با حضور رئیس دیوان عدالت اداری بررسی شد.

روح‌الله نجابت در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها اظهار کرد: این جلسه با حضور حجت‌الاسلام مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری و معاونان وی، اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها و همچنین دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی برگزار شد.

وی بیان کرد: در این جلسه موضوعات و پرونده‌های حقوقی در خصوص شوراهای اسلامی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان هم نکات و دغدغه‌های خود را بیان کردند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به اینکه رئیس دیوان عدالت اداری هم نکات مدنظر خود را در این باره مطرح کرد، گفت: در نهایت قرار بر این شد که بین کمیسیون امور داخلی کشور و دیوان عدالت اداری در موضوعات مربوط به شوراها، شهرداری‌ها، آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها و همچنین موضوع ردصلاحیت انتخابات شوراها از طریق کارگروهی جلسات تعاملی برگزار شود.

بررسی سناریوهای تحول در اقتصاد کشور در کمیسیون امنیت ملی مجلس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت اقتصادی و سناریوهای تحولی در اقتصاد کشور در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

محمود عباس زاده مشکینی در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: این جلسه با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی، جهاد سازندگی و وزارت صنعت جهت بررسی وضعیت اقتصادی کشوری وراه های کوتاه، میان و بلند مدت برای بهبود آن تشکیل شد.

به گفته وی در این جلسه گزارشی از وضعیت موجود و شاخص های کلان اقتصادی داده شد. قرار شد این بررسی ها ادامه داشته و دستگاه ها نیز مطالعات خود را جامع تر کنند.

اصلاح طرح امنیت غذایی اعاده شده از شورای نگهبان در کمیسیون کشاورزی مجلس

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از حضور سخنگوی شورای نگهبان در کمیسیون کشاورزی برای بررسی و اصلاح طرح امنیت غذایی خبر داد.

احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا در مورد جلسه امروز(یکشنبه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی ِمجلس شورای اسلامی گفت: شورای محترم نگهبان ایراداتی به طرح امنیت قضایی گرفته بود. امروز طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در جلسه حاضر شدند و اشکالات را بررسی کردیم. مواد دو، سه، دوازده و سیزده اصلاح شد. در نهایت برخی از اشکالات اصلاح و برخی دیگر به کمیسیون بازنگری خواهد رفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه از بررسی طرح تأمین منابع صندوق خسارت محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: جهاد کشاورزی به اندازه بودجه مصوب ملزم خواهد شد تا برای خسارت کشاورزان هزینه کند. استمزاج این موضوع فعلا رأی آورده است اما چون تعداد نمایندگان به حد نصاب کافی رأی‌گیری نبود، هفته آینده مشخص خواهد شد.

آزادی‌خواه همچنین از بررسی کلیات طرح‌های جهش تولید کشاورزی و منابع طبیعی و نحوه پرداخت به موقع غرامت خسارت دیدگان بیمه کشاورزان خبر داد و گفت: این موضوع با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و نماینده تشکل‌های کشاورزی مورد بحث قرار گرفت. از آنجا که بعضی ماده‌های این طرح با طرح امنیت غذایی یکسان بود، قرار بر این شد که کمیسیون ماده‌های مشترک را جدا کند و طرح را دوباره مورد بررسی قرار دهد.

بررسی برنامه‌های شرکت ملی گاز برای تامین سوخت زمستانه کشور در کمیسیون انرژی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی برنامه های شرکت ملی گاز ایران و تأمین سوخت زمستانی کشور با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

مصطفی نخعی در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به منظور بررسی برنامه‌های آتی شرکت ملی گاز ایران و تأمین سوخت زمستانی کشور، حضور یافتند. تامین گاز خانگی و صنعتی به‌عنوان مسئله بسیار مهم برای نمایندگان محور اصلی این جلسه بود به همین منظور پیرامون میزان تولید و مصرف بحث و بررسی صورت گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین نمایندگان در این نشست مطرح کردند که آیا ممکن است مانند سال گذشته با ناترازی گاز و محدود کردن سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها و به دنبال آن خاموشی برق رو به رو شویم؟ که مدیر عامل شرکت ملی گاز و دیگر مسئولان همراه برنامه‌های خود را برای جلوگیری از قطعی گاز مطرح کردند که ازجمله آن تلاش برای مذاکره با ترکمنستان و احیاء قرارداد قبلی است تا با واردات گاز از ترکمنستان گاز شرق و شمال شرق کشور را تامین کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مذاکرات مسئولان مربوطه با مقامات ترکمنستان در حال انجام است. در این راستا وزیر نفت چند روز پیش به ترکمنستان سفر کرد لذا درصورت واردات مجدد گاز از ترکمنستان دغدغه‌ها و نگرانی‌ها برای تامین سوخت زمستانی منتفی می‌شود. جلسات ذخیره سازی سوخت زمستانی در مجموعه وزارت نفت به‌صورت مستمر در حال انجام است تا بتواند بخشی از کسری گاز را با سوخت مایع(مازوت و گازوئیل) جبران کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر برنامه‌ریزی‌ها و ذخیره سازی‌های سوخت به درستی انجام شود، می‌توان امیدوار بود زمستان امسال با مشکل کمتری در تامین گاز و به تبع آن تامین برق رو به رو باشیم.

همکاری کمیسیون قضایی مجلس با سازمان تعزیرات برای مبارزه با گرانفروشی

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به جلسه امروز کمیسیون متبوع خود از بررسی مشکلات قضایی و حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی در این جلسه خبر داد.

موسی غضنفرابادی در گفت‌وگو ایسنا، درخصوص جلسه امروز کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس عنوان کرد: در جلسه امروز کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مشکلات قضایی و حقوقی در سازمان تعزیرات حکومتی با حضور رییس سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این خصوص میان اعضای کمیسیون و رییس سازمان تبادل افکار و گفتمان صورت گرفت و در نهایت مقرر شد سازمان کاستی ها و خلاء های حوزه قوانین را بررسی و ارائه کند تا کمیسیون هم با همکاری موثر به تحقق هدف سازمان در جهت رفع دغدغه های مردم در حوزه مبارزه با گران فروشی کمک کند.

وی افزود: در این نشست همچنین مواد ۴ و ۵ طرح ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس ‌از اتمام مسئولیت از کشور با اعمال اصلاحاتی تصویب شد و مواد دیگر هم در جلسات آینده مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها