در جلسه کمیسیون های تخصصی مجلس امروز چه گذشت؟

کد خبر: 1100496

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:‌ اعضای کمیسیون اجتماعی دستگاه‌های مختلف اجرایی، نهادهای عمومی و ... را مکلف کردند تا دارایی‌های مازاد خود را با تصویب شورای برنامه‌ریزی به شرکت تعاونی عمران شهرستان‌ها واگذار کنند.

در جلسه کمیسیون های تخصصی مجلس امروز چه گذشت؟

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در جلسه امروز طرح توسعه شرکت‌های تعاونی عمران شهرستانی و استانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ماده 5 آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود: اعضای کمیسیون با مصوبه امروز خود تمام دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی و دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری و ... را مؤظف و مکلف کردند تا دارایی‌های مازاد خود را با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان به شرکت تعاونی عمران واگذار کنند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: تنها دستور کار امروز جلسه کمیسیون اجتماعی تصویب ماده 5 طرح توسعه شرکت‌های تعاونی عمران شهرستانی و استانی بود و رسیدگی به مابقی مواد این طرح در جلسات بعد انجام خواهد شد./فارس

 جزئیات نشست کمیسیون اقتصادی مجلس با ساداتی نژاد/تاکید بر توجه بیشتر به مزیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات کشاورزی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس استمداد طلبید و نمایندگان نیز اعلام همکاری داشتند و البته بر توجه بیشتر به مزیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی نیز تاکید شد.

محمد علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره جلسه عصر امروز (یکشنبه 11 مهرماه) کمیسیون متبوعش از حضور وزیر جهاد کشاورزی در نشست با اعضای این کمیسیون خبر داد و اظهار داشت که مسائل و نارسایی‌های حوزه شکارزی توسط نمایندگان و وزیر مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات کشاورزی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس استمداد طلبید و نمایندگان نیز اعلام همکاری داشتند و البته بر توجه بیشتر به مزیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی نیز تاکید شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا در خصوص افزایش برخی از اقلام همچون تخم مرغ و گوشت سفید و قرمز که غیر مستقیم به نهاده‌های دامی برمی‌گردد نیز صحبتی صورت گرفت یا خیر، گفت:  هیچ جهش قیمتی مورد قبول نخواهد بود چراکه همه اقلام به اندازه کافی افزایش قیمت داشته است و باید به سمت کاهش قیمت‌ها حرکت کنیم.

 کمیسیون آموزش تأسیس و اداره مدرسه غیردولتی توسط مسئولان و بستگان درجه یک را ممنوع کرد

سخنگوی کمیسیون آموزش با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی گفت: بر اساس مصوبه امروز این کمیسیون تاسیس و اداره مدرسه غیردولتی از سوی مسئولان و بستگان درجه یک آنان ممنوع است.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست امروز (یکشنبه ۱۱ مهر) این کمیسیون اظهار داشت: طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این نشست تا ماده 7 این طرح بررسی شد، افزود: براساس مصوبه امروز کمیسیون، تاسیس یا اداره مدرسه یا مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی از سوی کلیه مدیران و معاونان (ستادی، استانی، شهرستان ها، مناطق و نواحی ) اشخاص حقوقی و بستگان درجه یک آنان در زمان تصدی پست و تا یک سال بعد از آن ممنوع شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش نیز مکلف به بازنگری در اعطای مجوز و اصلاح آن مطابق این حکم برای کلیه مدارس یا مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی ظرف مدت 6 ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون است.

حاجی پور تاکید کرد: متخلفین از این تکلیف به واریز معادل شهریه دریافتی حاصل از فعالیت مدارس یا مراکز مزبور به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور و حسب مورد متناسب با وضعیت شغلی شان به مجازات یک تا سه سال، انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی محکوم می شوند. همچنین اعطای مجوز از سوی وزارت آموزش و پرورش بدون رعایت ضوابط مذکور در این بند در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و عمومی است.

 تصمیم هیأت رئیسه برای خارج کردن طرح‌های دارای بار مالی از دستور کار مجلس

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: با تصمیم امروز هیأت رئیسه طرح‌هایی که مغایر با اصل 75 قانون اساسی و دارای بار مالی باشند از دستور کار مجلس خارج می‌شوند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نشست امروز هیأت رئیسه مجلس گفت: براساس تصمیم امروز اعضای هیأت رئیسه مجلس طرح‌هایی که مغایر با اصل 75 قانون اساسی و دارای بار مالی باشند شناسایی شده و از دستور کار مجلس خارج می‌شوند.

وی افزود: همچنین طبق تصمیم متخذه در جلسه امروز بنا شد لیست لوایحی که در دولت قبلی به مجلس ارائه شده به دولت اعلام شود و در دولت استعلام گرفته شود که آیا خواستار رسیدگی به این لوایح هست یا استرداد آنها.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین در مورد عملکرد مجلس بنا شد تا مرکز پژوهش‌های مجلس تا دو هفته آینده گزارش عملکرد سه ماهه دوم مجلس را به هیأت رئیسه ارائه کند.

اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها در کمیسیون امور داخلی مجلس بررسی شد

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس گفت: در جلسه این کمیسیون، تحقیق و تفحص از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به رای گذاشته شد که رای نیاورد.

روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات نشست تخصصی امروز یک شنبه ۱۱ مهر ماه کمیسیون متبوع خود اظهار کرد: جلسه امروز کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها با حضور اعضای کمیسیون برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها توضیح داد: در این جلسه تحقیق و تفحص از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به رای گذاشته شد که رای نیاورد.

نجابت در ادامه بیان کرد: در ادامه جلسه اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها در جلسه بررسی شد و اعضای کمیسیون به بحث و بررسی درباره مواد این طرح پرداختند.

 

اصلاحات کمیسیون فرهنگی درباره تقنین قوانین، مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: چند مشکل جدی در حوزه میراث فرهنگی شهر ری وجود دارد.

غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات نشست امروز یکشنبه ۱۱ مهر ماه کمیسیون متبوع خود اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی امروز ۳ دستور کار داشت که با حضور نمایندگان بررسی شد.

وی ادامه داد: دستور کار اول درباره تقنین قوانین مجلس که اعاده شده از شورای نگهبان است بود. اصلاحاتی در کمیسیون انجام شده بود که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

منتظری افزود: بخش دوم درباره گزارش سفر کمیسیون فرهنگی به شهر ری بود. گزارش این بخش در ۳ قسمت مطرح شد. مبحث اول حوزه میراث فرهنگی و آثار باستانی شهری بود که جمع بندی اعضای کمیسیون این بود که نسبت به رسیدگی به آثار باستانی و تاریخی این شهر کهن باید توجه بیشتری شود.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه چند مشکل جدی در حوزه میراث فرهنگی شهر ری وجود دارد ادامه داد: مشکل اول در زمینه اعتبارات است که باید در مورد آن‌ها تجدید نظر شود. شهر ری باید به عنوان یک شهر ویژه نه یک شهر عادی دیده شود. شهر ری یک پیشینه تاریخی بالا دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس توضیح داد: بازسازی و مرمت برخی از آثار تاریخی و تعیین حریم و پیشگیری از ساخت و ساز‌های غیر مرتبط در اطراف میراث باستانی و تاریخی از جمله سایر مباحث بود و بنا شد که جلسه مشترکی بین وزارت میراث فرهنگی و شهرداری تهران با همکاری نمایندگان تهران شکل بگیرد تا مصوبات برای رسیدگی به وضعیت شهر ری پیگیری شود و تا حد امکان مصوبات عملیاتی شود و مشکلات مردم حل شود.

وی خاطر نشان کرد: بحث دوم در حوزه ورزش بود و گزارشی از مکان ها، سالن‌های ورزشی، زورخانه‌ها و باشگاه‌هایی که توسط بخش خصوصی در شهر ری اداره می‌شود و همچنین رسیدگی به وضعیت قهرمانان بین المللی و تامین نیاز‌های بخش‌های مختلف ورزشی و پیش بینی اعتبار مناسب برای برخی از مراکز ورزشی مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد نشست مشترکی با وزیر ورزش اتفاق بیفتد تا مشکلات این شهر بررسی شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس توضیح داد: بحث آخر درباره موقوفات این شهر بود و بنا شد در نشست اختصاصی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه دعوت شود تا گزارشی از این امر ارایه شود.

منتظری افزود: در پایان جلسه درباره سفر علمی و نظارتی کمیسیون به شهر کرد نیز بررسی شد و از اواخر مهر ماه این سفر هم انجام خواهد شد.

طرح خودکفایی در بحث برنج با تغییر ذائقه ایرانیان مبنی بر استفاده کمتر از برنج

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن ابراز امیدواری نسبت به کاهش قیمت برنج ایرانی گفت: خشکسالی امسال کشور باعث افزایش قیمت برنج شده است. امیدواریم با نظارت بر بازار و تصویب طرح خودکفایی برنج به وضعیت مطلوب برسیم.

پرویز اوسطی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد جلسه امروز (یکشنبه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد: امروز دو موضوع را بررسی کردیم. موضوع اول ما درخصوص نهاده‌های دامی بود که با حضور معاونان وزیر اقتصاد و وزیر جهاد کشاورزی موضوع نگهداری نهاده‌های دامی در گمرکات را بررسی کردیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در جلسه امروز طرح ناظران کشاورزی را نیز بررسی کردیم. ما بنا داشتیم تا ناظران کشاورزی پس از سال 90 را تعیین تکلیف کنیم. هم‌اکنون در کمیسیون طرحی وجود دارد که کلیاتش در گذشته بررسی شده است. با این طرح حدود پنج هزار ناظر بخش کشاورزی تعیین تکلیف خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت برنج ایرانی در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت؟ اظهار کرد: در پایان جلسه امروز با بعضی از همکاران در این خصوص گفت‌وگو کردیم. به خاطر خشکسالی فراگیر در کشور برنج ایرانی در کشور کمتر از سال گذشته کشت شد. همین موضوع تقاضا را بالا برد و قیمت را افزایش داد.

این عضو مجمع نمایندگان استان کردستان با اشاره به قانون عدم واردات برنج خارجی در زمان فروش برنج ایرانی از مردادماه تا آبان‌ماه گفت: این موضوع در راستای حمایت از برنج ایرانی تصویب شد. پرواضح است که مردم ایران طالب برنج ایرانی هستند و کسانی هم که برنج ایرانی مصرف نمی‌کنند به علت توان مالی از برنج خارجی استفاده می‌کنند. البته خبرهای غیررسمی مبنی بر این شنیده‌ایم که عده‌ای برنج را احتکار کرده‌اند اما باید بگویم که در کشور امکان ذخایر راهبردی و امکان واردات برنج خارجی را داریم تا بازار را تنظیم کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن ابراز امیدواری نسبت به تنظیم بازار برنج ایرانی گفت: ما طرحی تحت عنوان خودکفایی در بحث برنج را دنبال می‌کنیم که براساس آن می‌توانیم در یک بازه کوتاه در بحث برنج ایرانی خودکفا شویم. امکان افزایش تولید برنج ایرانی در واحد سطح، تغییر ذائقه ایرانیان مبنی بر استفاده کمتر از برنج و استفاده بیشتر از پروتئین و سبزیجات، زهکشی زمین‌های شمال کشور و مکانیزه کردن ابزارآلات شالی‌کاری از موارد این طرح است.

 مصوبه کمیسیون قضایی برای الزام مسئولان به ثبت اموال و دارایی‌‌‌هایشان

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس از مصوبه امروز کمیسیون برای الزام مسئولان برای ثبت اموال و دارایی‌هایشان خبر داد.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلس گفت: در جلسه امروز طرح اعتبار اسناد رسمی اموال غیر منقول اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ایرادات شورای نگهبان در مواد مختلف اصلاح شد.

وی افزود: همچنین در این جلسه طرح ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو ماده از این طرح به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: در مصوبه قبلی آمده بود که لازم است مسئولان اموال و دارایی‌های خود را در سامانه‌ای که برای این منظور تعریف شده ثبت کنند که در مصوبه امروز کمیسیون کلمه لازم به الزام تغییر کرد و طبق این مصوبه مسئولان ملزم به ثبت اموال و دارای‌هایشان شدند.

نوروزی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه امروز کمیسیون چنانچه مسئولان اموال‌شان را برخلاف واقع به ثبت برسانند و یا دارایی‌هایشان را کتمان کند تخلف محسوب شده و به آن رسیدگی می‌شود.

 بررسی تحولات شمالغرب کشور با حضور نمایندگان وزراتخانه‌های کشور، خارجه و دفاع

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از بررسی تحولات شمالغرب کشور با حضور نمایندگان وزراتخانه‌های کشور، خارجه و دفاع خبر داد و گفت: بر مبنای تصمیماتی که گرفته شد، گزارش رخدادها تهیه و برای شورای عالی امنیت ملی ارسال می‌شود.

به گزارش خانه ملت، محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح نشست امروز یکشنبه ۱۱ مهرماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: نشست امروز با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیرامون تحولات شمالغرب کشور برگزار شد. نمایندگان درباره این تحولات و همچنین آثار و کارکرد رزمایش «فاتحان خیبر» گزارش کاملی ارایه دادند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: تصمیماتی پس از تحلیل این تحولات گرفته شد که به موجب آن شاهد مدیریت کارآمد در جریان تحولات قفقاز خواهیم بود. مسئولان و نمایندگان در نشست امروز بر تامین منافع ملی، رفع تنش‌ها و محدود کردن فضا برای سوء استفاده قدرت‌های فرامنطقه‌ای به ویژه رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

وی با اشاره به گزارش‌های پیرامون پیام رزمایش فاتحان خیبر، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران دخالت بیگانگان در منطقه قفقاز برای تغییرات ژئوپلتیک را تحمل نمی‌کند. بازیگران منطقه هم از رزمایش جمهوری اسلامی ایران این پیام را دریافت کردند. البته که سیاست جمهوری اسلامی ایران تقویت ارتباط با همه همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان است.

وی ادامه داد: حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی در این صحنه ضامن تمامیت ارضی تمامی کشورهای منطقه، همسایه و امنیت آنها خواهد بود، همچنین بسترساز همکاری‌ها و صلح در منطقه است. لذا بر مبنای تصمیمی که امروز گرفته شد، گزارشی برای نهادهای بالادستی از رخدادها تهیه خواهد شد و طبق قانون اساسی در اختیار دستگاه‌هایی که مسئولیت تدوین راهبردها و سیاست‌های کلان خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران مانند شورای عالی امنیت ملی را دارند، قرار خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نمایندگان سایر کمیسیون‌ها به ویژه نمایندگان استان‌های شمال غرب کشور از جمله علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس در این نشست حضور پیدا کردند.

 تلاش وزارت نفت برای رفع نگرانی‌های تامین گاز زمستان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وزیر نفت گزارشاتی در خصوص تامین گاز در زمستان به اعضای کمیسیون ارائه و تاکید کرد با اقداماتی که صورت دادیم تلاش داریم تا درخصوص تامین گاز زمستان امسال با مشکلی روبرو نباشیم.

علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه عصر امروز (یکشنبه ۱۱ مهرماه) کمیسیون متبوعش با وزیر نفت اظهار داشت: جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در راستای تامین منابع سوخت و فروش مواد بر اساس بودجه ۱۴۰۰ بود.

وی افزود:آقای اوجی در این جلسه گزارشاتی در خصوص تامین گاز در زمستان به اعضای کمیسیون ارائه و تاکید کرد با اقداماتی که صورت دادیم تلاش داریم تا درخصوص تامین گاز زمستان امسال با مشکلی روبرو نباشیم.

شهبازی با بیان اینکه وزیر نفت گفت که در خصوص فروش میعانات گازی اقداماتی صورت گرفته است، تصریح کرد: وزیر نفت در این خصوص گزارشی را به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه کرد که البته که گزارش امیدوار کننده بود .

عضو کمیسیون برنامه مجلس اظهار امیدواری کرد: انشالله در راستای وظایفی که به وزارت نفت محول شده و حرکاتی که دولت سیزدهم صورت داده در جهت رفع کسری بودجه ۱۴۰۰ موفق باشند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها