مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش چه گفتند؟

کد خبر: 1109850

نماینده مردم بناب گفت: با انتخاب مسعود فیاضی برای وزارت آموزش و پرورش، تحولی که آقای رئیسی گفتند شکل نخواهد گرفت.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش چه گفتند؟

مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وحیدی: بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد

یک عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به استعلامات کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توجه جدی شود.

به گزارش ایسنا، محمد وحیدی در  جلسه علنی (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جامعه را تحت تاثیر قرار داد و مهم‌ترین دستگاه زیربنایی و تاثیرگذار در آینده کشور است. وزیر آموزش و پرورش فردی است که می‌تواند تحول زیربنایی را در کشور ایجاد کند.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید با مجلس شورای اسلامی به عنوان مهم‌ترین عنصر تاثیرگذار در قانون‌گذاری و نظارت همراه باشد. با لابی و وعده نمی‌توان وزیر انتخاب کرد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزارشی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص مدرک تحصیلی ایشان ارائه کرده مستند به استعلامات رسمی است و حرف شخصی کسی نیست و ما برای انتخاب یک مدیر مدرسه در آموزش و پرورش چندین شرط در نظر می‌گیریم، وزیر آموزش و پرورش نیز باید از جنس خانواده فرهنگیان باشد. در فضای مجازی و رسانه‌ای بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است که انتظار می‌رود وزیر به آن پاسخ دهد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه تاکید کرد: از وزرا انتظار می‌رود نه تنها در جلسات رای اعتماد بلکه در روزهای مهم دیگر نیز در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند. این‌که همه وزرا برای رای اعتماد به یک نفر در صحن حاضر می‌شوند و از فردا اثری از آنها نیست قابل قبول نیست.

وحیدی اضافه کرد: با کلی‌گویی نمی‌توان کشور را اداره کرد، کمبود نیروی انسانی، نظام رتبه‌بندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید در خصوص آنها برنامه داشته باشد. اداره آموزش و پرورش که یک سازمان بزرگ است به فرد متخصص نیاز دارد.

مدیران نباید با نظر جریان فشار انتخاب شوند

نایب رئیس کمیسیون آموزش با بیان اینکه وزیر آموزش و پروش باید از خانواده معلمان باشد نه اینکه با نظر جریان فشار انتخاب شود گفت: 20 ابهام در باره آقای فیاضی وجود دارد؛ ضمن اینکه برنامه‌های وی عملیاتی نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه 25 آبان) در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش و در مخالفت با آن اظهار داشت: اظهارات من در مخالفت با برنامه‌های آقای فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش است نه مخالفت با آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم؛ من با افتخار پشت سر این دولت انقلابی ایستاده‌ام، ضمن اینکه استان ما بیشترین رأی را به آیت‌الله رئیسی در انتخابات داد.

وی افزود: چون بحث انتخاب اصلح به عنوان مهم‌ترین وزارتخانه کشور در شرایط فعلی اظهاراتی را در این باره مطرح می‌کنم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش، وزیر 40 درصد کشور است که مهم‌ترین دستگاه و زیربنایی‌ترین دستگاه در تربیت آینده انقلابی که ریشه تربیتی دارد، است و این وزارتخانه مهم‌ترین وزارتخانه زیربنایی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: انتخاب وزیر آموزش و پرورش باید با همراهی و مشورت مجلس باشد نه اینکه در لابی‌ها و پارک‌ها انتخاب شود.

وحیدی اضافه کرد: اگر به موضوع مدارک تحصیلی آقای فیاضی در گزارش کمیسیون آموزش اشاره شد باید بگویم که بعد از دریافت استعلامات مختلف این گزارش تهیه شده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد وزیر آموزش و پرورش باشد باید در زمره خانواده بزرگ این وزارتخانه و همراه با یک میلیون معلم باشد.

وی تأکید کرد: 20 ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در فضای مجازی مطرح شده است و باید آقای فیاضی به آنها پاسخ دهد.

با اشاره به حضور وزرا در جلسات مختلف برای رأی اعتماد مجلس گفت: وزرا همیشه در مجلس حضور داشته باشند نه اینکه فقط روز رأی اعتمادها به مجلس بیایند، روزی که بودجه نویسی و حمایت از شرایط سخت کرونا و روز رفع مشکلات فرهنگیان و رتبه بندی معلمان است باید همه وزرا در مجلس باشند.

وی افزود: بسیاری از مدیران آموزش و پرورش با نظر جریان فشار انتخاب می‌شوند.

وی افزود: سند تحول بنیادین مهم‌ترین سند آموزش و پرورش است و هر وزیری که برنامه می‌نویسد باید طبق این سند برنامه بدهد و قدرت ایجاد برنامه عملیاتی داشته و بر اساس مفاهیم آن برنامه اقدام کند.

وحیدی با اشاره به سه چالش وزارت آموزش و پرورش گفت: نگاه به نیروی انسانی به عنوان کمبود در این وزارتخانه هم اکنون مطرح است، این در حالی است که این کمبود به 200 هزار نفر رسیده است؛ نظام رتبه بندی هم بین مجلس و دولت به یک چالش تبدیل شده و باید وزیر آموزش و پرورش در این باره پیگیری‌های لازم را برای نهایی شدن آن انجام دهد؛ صندوق ذخیره فرهنگیان هم اکنون در حالت بلاتکلیفی است و هیچ گزارشی بعد از گذشت 8 ماه از سال جاری به مجلس اعلام نشده است که باید وزیری در رأس این وزارتخانه انتخاب شود که بتواند تمامی این موضوعات را دنبال کند.

وی در پایان گفت: آموزش و پرورش نیازمند شخصیتی بزرگ برای اداره دارد.

موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

غضنفرآبادی: برنامه‌های فیاضی در آموزش و پرورش تحول ایجاد می‌کند

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن حمایت از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که هنگام معرفی وزیر پیشنهادی شبکه های معاند و مروجین سند ۲۰۳۰ قصد تخریب وی را داشتند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: هفته گذشته آقای فیاضی پس از ماه ها بحث و بررسی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور معرفی شدند، در پی این معرفی شبکه های معاند تخریب و انتشار مطالب علیه وی را  آغاز کردند. همچنین مروجین سند ۲۰۳۰ اختلاف گران صندوق ذخیره فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده به تخریب ایشان پرداختند.

نماینده مردم بم در مجلس افزود: در مقابل، جبهه بزرگی از فرهنگیان و دغدغه مندان حمایت خود از وزیر پیشنهادی را اعلام کردند. با توجه به برنامه هایی که وزیر ارائه کرد باید گفت این برنامه ها می تواند در آموزش و پرورش تحول گسترده ای را ایجاد کند.

نماینده مردم بم در مجلس بیان کرد: وقتی اسم وزیر پیشنهادی را شنیدم مقداری نسبت به وی تردید داشتم، ولی پس از تحقیقات، تردیدهایم برطرف شد و ایشان را نیروی قابل و توانمند دریافتم. یکی از مولفه های مهم در این حوزه فهم صحیح از مشکلات و توانمندی های مجموعه می باشد که من این تسلط را در ایشان یافتم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: به عقیده اینجانب ایشان می تواند یک مدیر اگرچه ناشناخته ولی تحول آفرین باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش و پرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل مشاهده است. در آموزش و پرورش مطالبات و پیشنهادات و درخواستهای زیادی وجود دارد، وزیر باید از لابلای این پیشنهادات و درخواستها و مطالبات انتخاب صحیحی داشته باشد و مسیر را به پیش ببرد من این شهامت و شجاعت را در فیاضی یافتم.

وی افزود: رئیس جمهور برای جناح بندی ها به عرصه وارد نشد، اصلا حاضر نبودند وارد عرصه انتخابات شوند، اما دلسوزان و مومنان با توجه به مشکلات و گرفتاری های که وجود داشت از وی درخواست کردند که وارد عرصه انتخابات شود قطعا رئیس جمهور می خواهد وزیری انتخاب کند که موفق و پاسخگوی مطالبات باشد.

غضنفرآبادی همچنین گفت: رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به بکارگیری جوانان انقلابی و جهادی تاکید داشتند اکنون نیز فردی جوان جهادی و متدین به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است، با توجه به مولفه های مهم ایشان همچون جوانی، تخصص، فکر روشن و خلاقیت میان خود و خداوند خود آقای فیاضی را مناسب این سمت یافتم و از نمایندگان درخواست می‌کنم به ایشان رای مثبت دهند.

موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

گودرزی: فیاضی برای حل مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد

نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی در فضای مجازی به دنبال مهندسی کردن ذهن مسئولان هستند، گفت که فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبوده اما در این وزارتخانه مامور به خدمت بوده و برای حل مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد.

به گزارش ایسنا، عباس گودرزی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق گفت: زمانی که نامه رئیس جمهوری در مجلس برای معرفی آقای فیاضی قرائت شد تعدادی از همکاران به نشانه مخالفت دو – دو کردند. همان زمان از یکی از این همکاران پرسیدم که مگر فیاضی را دیده‌اید و یا با او صحبت کرده‌اید که مخالفت می‌کنید؟ پاسخ منفی داد و بیان کرد که فیاضی از بدنه آموزش و پرورش نیست. به او گفتم که مگر ما نمایندگان از همان ابتدا وکیل مردم بودیم که اکنون وکالت مردم را انجام می‌دهیم. پس نه تایید و نه رد کن، بلکه اجازه بده فیاضی برنامه‌هایش را توضیح دهد و حرف‌هایش را بشنو.

وی ادامه داد: در فضای مجازی عده‌ای سعی می‌کنند ذهن مسئولان را مهندسی کنند در حالی که مجلس انقلابی آنقدر به اوضاع کشور تسلط دارد که با محاسبات دقیق تصمیم‌گیری کرده و وزیر انتخاب می‌کند.

در این هنگام تعدادی از نمایندگان در واکنش به صحبت‌های گودرزی دو – دو می‌کردند، اشاره آنها این بخش از صحبت‌های گودرزی بود که بیان داشت مگر ما از همان ابتدا وکلای مردم بودیم که اکنون وکالت مردم را انجام می‌دهیم.

در واکنش به دو - دو کردن نمایندگان، گودرزی گفت: نمایندگان سوء برداشت نکنند چون من قصد بی‌احترامی نداشتم ممکن است ما قبل از نمایندگی فعالیت‌هایی انجام دادیم که به مراتب موثرتر از زمانی است که در مجلس شورای اسلامی حضور داشتیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاداتی از نبود سابقه فیاضی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبود اما در این دستگاه مامور به خدمت بوده، او فردی مومن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده، فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راه‌حل دارد. امروز مشکلات آموزش و پرورش سیاست پژوهی است فیاضی ذهن برنامه‌ریز دارد.

گودرزی در پایان اظهار کرد: امروز شرایط عمومی کشور و منطقه و فضای مذاکرات ایجاب می‌کند که بیش از پیش وفاق و همدلی و انسجام و همبستگی با دولت انقلابی داشته باشیم پس به وزیر پیشنهادی اعتماد کنید.

الهیان در موافقت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

انتخاب افراد تکراری برای آموزش و پرورش، استمرار وضع موجود است

نماینده مردم تهران گفت: گذاشتن افراد باتجربه ولی تکراری، استمرار وضع موجود در آموزش و پرورش است. این وزارتخانه با بحران‌های متعددی روبرو است.

به گزارش مهر، در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، زهره الهیان نماینده مردم تهران در موافقت با «مسعود فیاضی» گفت: خدای خود را شاهد می‌گیرم تا همین امروز صبح تصمیمی برای نطق و موافقت با وزیر محترم پیشنهادی برای آموزش و پرورش نداشتم؛ علتش نیز این بود که احساس کردم همانطور که رئیس جمهور محترم فرمودند، ما باید حجتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: لذا بعد از دقت در برنامه‌ی ایشان و صحبت با صاحب نظران به این جمع‌بندی رسیدم که در موافقت با او سخن بگویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در پاسخ به همکارم، جناب آقای دلخوش عرض می‌کنم که دولت آقای رئیسی بیشترین تعداد اعضای هیئت علمی را در کابینه خود نسبت به دولت‌های قبلی دارند.

وی تصریح کرد: باید در آموزش و پرورش، علاوه بر نگاه استراتژیک، نگاه آینده پژوهانه نیز داشته باشیم زیرا این وزارتخانه نیروی انسانی و مدیران آینده کشور را تعیین می‌کند.

الهیان با بیان اینکه آموزش و پرورش آینده ایران اسلامی را تضمین می‌کند، گفت: وزیر باید دارای ویژگی‌هایی مانند کارآمد، کارشناسی، کلان‌نگری، پاکدستی و ضد فساد بودن و انقلابی باشد.

وی اضافه کرد: گذاشتن افراد باتجربه ولی تکراری، استمرار وضع موجود در آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش با بحران‌های متعددی روبرو است.

الهیان تصریح کرد: در فضای مجازی غیر منصفانه می‌گویند ایشان برادر داماد است اما هیچ کس نمی‌گوید که ایشان برادر شهید است.

دلخوش در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

رئیس‌جمهور با مجلس برای معرفی «فیاضی» مشورت نکرد

نماینده مردم صومعه سرا با بیان اینکه رئیس‌جمهور نه با مجلس و نه با همکاران خود در دولت برای معرفی مسعود فیاضی مشورت نکرده است، گفت: جاده یک طرفه به مقصد نمی‌رسد.

به گزارش مهر، در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که صبح امروز(سه‌شنبه) با دستور کار بررسی صلاحیت «مسعود فیاضی» وزیر پیشنهادی آموزش پرورش آغاز شد، سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مخالفت با وزیر پیشنهادی شعری خواند و گفت: نصف وزرای رئیس‌جمهور از دانشگاه امام صادق(ع) هستند.

وی افزود: از روزهای قبل از انتخابات نمایندگان امضا جمع کردند و برای اولین بار خواستار نامزدی آیت الله رئیسی شدند و در رأی اعتماد به وزرا نیز مجلس همراهی خوبی با دولت داشت و بالاترین رأی را به وزرای پیشنهادی داد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: مجلس شما را از خود می‌داند. دلمان می‌سوزد، دوست نداریم دشمنان، دولت شما را ناکارآمد جلوه دهند.

دلخوش تصریح کرد: رئیس‌جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نه با مجلس مشورت کرد نه با دوستان خود در دولت. جاده یک طرفه به مقصد نمی‌رسد. این ره می‌روید به ترکستان است.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی اعلام کرد که وی با کتاب و مدرسه آشناست درحالی است که دو میلیون معلم در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند و در طول انقلاب مدیران زیادی از این وزارتخانه برای وزارتخانه‌های مختلف انتخاب شده‌اند و حتی رئیس‌جمهور و استاندار شده‌اند.

دلخوش خطاب به رئیس‌جمهور اظهار داشت: چرا باعث می‌شوید فرهنگیان از شما رنجیده خاطر شوند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی کتابچه‌ای را بالا آورد و گفت: این جزوه را وزیر پیشنهادی برای برنامه‌هایش ارائه کرده که فقط به درد کانون پرورش فکری می‌خورد.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی تصریح کرد: از مشکلات صندوق بازنشستگی فرهنگیان، مشکلات مدارس غیرانتفاعی چه می‌دانید؟ در برنامه‌هایتان اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ندارید. معلم و مدیر نبودید و فقط مدتی در مرکز پژوهش ها فعالیت داشتید.

دلخوش خطاب به فیاضی گفت: شما چگونه می‌خواهید رتبه‌بندی معلمان را اجرا کنید در حالی که آقای میرکاظمی گفت یک پنجم بودجه مورد نیاز را تامین می‌کند. پس شما چگونه می‌گویید این طرح را اجرا می کنید؟

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: آقای رئیسی! نمایندگان می‌خواهند شما سربلند باشید. آموزش و پرورش و معلمان چنین انتصابی را نمی پذیرند.

سلیمی در موافقیت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

فیاضی سابقه فعالیت در چهار معاونت آموزش و پرورش را دارد

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: درباره سابقه اجرایی هم باید بگویم وزارت آموزش و پرورش هفت معاونت دارد که فیاضی در چهار معاونت مسئولیت داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر،  حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: برخی از نمایندگان به علت ارتباط کم برخی از دولتمردان با مجلس گله مند هستند اما گناه فیاضی چیست که برخی از دولتمردان با مجلس تعامل ندارند؟

وی بیان کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش استادیار است و افرادی درباره مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطالبی را منتشر می کنند که در دوره های گذشته شاهد بودیم که فردی با مدرک دیپلم بهترین سمت ها را در وزارت کار و صمت گرفت، آقایان فردی را در وزارت صمت گذاشتند که دیپلم الهیات داشت و آن زمان چیزی نمی گفتنداما الان زبانشان باز شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چطور در مقابل کسی که یک بار شهردار بود، یک بار وزیر، یک بار رئیس سازمان برنامه اعتراضی نداشتند؟ آیا آنها کلید همه کاره بودند که آقایان ساکت بودند؟

سلیمی گفت: ۴ وزیر سابق آموزش و پرورش به عنوان افراد کارشناس و کسانی که با زیر و بم این وزارتخانه آشنا هستند، تاکید کردند که فیاضی گزینه مناسبی برای وزارت آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: بحث مهم بعدی این است که فیاضی برنامه های عملیاتی دارد و کلی گویی نکرده است. برای اجرای رتبه بندی معلمان و پرداخت پاداش بازنشستگان برنامه های عملیاتی ارائه کرده و برای اجرایی کردن بیانیه گام دوم انقلاب هم برنامه دارد. درباره سابقه اجرایی هم باید بگویم وزارت آموزش و پرورش هفت معاونت دارد که فیاضی در چهار معاونت مسئولیت داشته است.

ادامه دارد ...

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها