فردا گزارش می دهد؛

پالس اقتدار به وین

کد خبر: 1111450

در آستانه از سرگیری مذاکرات وین دولت در تلاش است تا نشان دهد بدون احتیاج به احیای برجام توانسته اوضاع اقتصادی کشور را به سامان کند.

پالس اقتدار به وین

به گزارش گروه سیاسی فردا: دولتمردان این روزها با اعتماد به نفس بالا سخن می گویند. آنقدر بالا که حتی شنونده را به تأمل وار می دارد که گویی باید از زاویه ای دیگر موضوعات و مشکلات کشور را متر و سنجش کند چون با شاخص ها و معیارهای گذشته نمی توان وضعیت توصیفی از سوی مسئولان را تحلیل و تفسیر کرد. چرایی این مسئله وقتی بیشتر روشن می شود که نگاهی به تقویم بیاندازیم. کمتر از 6 روز تا از سرگیری مذاکرات وین زمان باقی است و مسئولان ضمن مرور سناریوی های ترسیمی در گفتگوهای پیش رو، لازم می بینند که برای حوزه داخلی نیز نکاتی را تدارک ببینند.

امیدبخشی در داخل

از جمله این مباحث صحبت های امیدبخشی بود که رئیس جمهور بیان کرد. سیدابراهیم رئیسی گفت «روز به روز گشایش‌های بیشتری ایجاد می‎‌ شود. فروش نفت، منابع پولی، ارتباطات بین‎‌ المللی و همه چیزهایی که قبلی‌‎ها می‎ گفتند نمی‎شود، دارد اتفاق می‎‌افتد و به هیچ‎کس در دنیا باج نداده‎‌ایم.» سیدابراهیم رئیسی در حالی روز گذشته از گشایش های اقتصادی سخن به میان آورد که به استناد نظر کارشناسان و گزارش های مردمی وضع اقتصادی چندان به سامان نیست.

جالب تر آنکه مخبر دزفولی معاون اول رئیس جمهور نیز در صحبت های جداگانه ای وضع کالا در کشور را مطلوب خواند. او گفت «ما در بحث فراوانی اجناس مشکلی نداریم و این بخش به نقطه اطمینانی رسیده است. در تمام کشور که بگردید کمبودی در مغازه‌ها وجود ندارد.» وقتی سخنان رئیس جمهور و معاون اولش را کنار هم می گذاریم به نظر می رسد اتفاقاتی در حال انجام است که آثارش در آینده نزدیک می تواند در زندگی مردم حس شود.

نمایش قاطعیت برای خارج

اما روی دیگر سکه را در مواضع دیپلماتیک بروز و ظهور پیدا کرد. علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه و کسی که قرار است کمتر از یک هفته دیگر تیم مذاکره کننده ایران را سرپرستی کند، در آستانه ورود مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته، موضع صریحی را خطاب به کشورهای غربی به ویژه آمریکار گرفت. او گفت «پنجره توافق هسته ای تا ابد باز باقی نخواهد ماند. واشنگتن باید ضمانت هایی در خصوص رفع تحریم ها در مذاکرات وین ارائه کند.» این صحبت ها با توضیحات عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قابل تکمیل است که گفت «سقف زمانی برای مذاکرات وین تعیین می شود.»

وقتی دو روی سکه را درنظر می گیریم این نتیجه حاصل می شود که گویی مقدمه چینی دولت سیزدهم برای مذاکرات کاملا با رویکرد دولت حسن روحانی متفاوت است. برخلاف حسن روحانی که در آستانه مذاکرات از کمبودها سخن می گفت، سیدابراهیم رئیسی از داشته ها می گوید. در واقع او می خواهد این پیام را به غرب بدهد که بدون برجام وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است و حالا اگر آنها می خواهند به توافقی با تهران دست پیدا کنند چاره ای ندارند که به لغو تمامی تحریم ها تن بدهند. حال باید منتظر ماند و دید این ابتکار دولت سیزدهم چقدر جواب می دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها