جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با «فردا»:

دولت می‌خواهد با دستی پر وارد مذاکرات شود

کد خبر: 1096978

جواد آرین‌منش گفت: سیاست دولت فعلی این است که قدری در حوزه برجام دست نگاه دارد و زمانی وارد مذاکرات شود که ایران دستش در پیشرفت‌های هسته‌ای پرتر باشد.

دولت می‌خواهد با دستی پر وارد مذاکرات شود

گروه سیاست سایت فردا: سید ابراهیم رئیسی شاید بیش از هر رئیسی‌جمهوری در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دارد زیرا مشکلات کنونی به میزانی است که همه منتظر اقدامی مؤثر از سوی دولت در راستای رفع بحران هستند.

جواد آرین‌منش درباره این موضوع به «فردا» گفت: «قضاوت درباره عملکرد دولت فعلا زود است و نباید عجولانه بگوییم دولت در تحقق وعده‌هایش موفق بوده یا نبوده است اما به هر روی آنچه مشاهده می‌شود این است که اقداماتی اساسی تا به اینجای کار وجود نداشته است و دولت تا کنون مشغول چیدمان کابینه و مسئولیت‌ها بوده است».

او ادامه داد: «آنچه دیده می‌شود این است که در میان دولتمردان انگیزه‌ای قوی برای رفع تحریم‌ها و نیز به وجود آوردن تحولی اساسی در مناسبات اقتصادی وجود ندارد. البته کارهای مثبتی مانند کنترل قیمت مرغ و سیمان انجام شده که کارهای مثبتی است اما اقتصاد ایران بیمار است و با کسری بودجه فراوان مواجهیم؛ از سوی دیگر تورم به طرز کم‌سابقه‌ای بالاست. برای کنترل اقتصادی لازم است تحولی مهم در ساختارهای اقتصادی به وجود آید که قدم اول این مسیر لغو تحریم‌هاست زیرا وقتی نتوانیم نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برسانیم، عملا پولی وجود نخواهد داشت که بر اساس آن بتواند کسری بودجه را جبران یا تورم را مهار کرد».

این فعال سیاسی درباره رویکرد دولت در قبال برجام هم اظهار کرد: «در حوزه رفع تحریم‌ها و احیای برجام هم اقدامی اساسی رخ نداده و موضع‌گیری‌های دولت از جنس گشایش اوضاع نبوده است. اگرچه پیوستن ایران به پیمان شانگهای اتفاق مثبتی است و در صورت فعال‌شدن دیپلماسی اقتصادی می‌تواند منشأاثر باشد، اما به هر حال هنوز زود است که بگوییم دستگاه دیپلماسی دولت آقای رئیسی موفق است یا خیر».

او همچنین اظهار کرد: «درباره عضویت ایران در پیمان شانگهای باید گفت که زمینه‌های این موضوع در دولت قبل فراهم شده بود. ایران سال‌ها عضو ناظر این اجلاس بود و دولت آقای روحانی هم زمینه‌ عضویت دائم ایران را فراهم کرده بود و نمی‌توان زحمات دولت روحانی در این حوزه را نادیده گرفت اما آقای رئیسی و تیم دیپلماسی دولت هم با گسترش ارتباط با تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیایی زمینه توسعه اقتصادی را ایجاد کرده است و البته راهی که دولت دوازدهم در موضوع دائمی‌شدن عضویت ایران در پیمان شانگهای طی کرده بود را به شکل پیگیری کردند».

آرین‌منش در پایان گفت: «سیاست دولت فعلی این است که قدری در حوزه برجام دست نگاه دارد و زمانی وارد مذاکرات شود که ایران دستش در پیشرفت‌های هسته‌ای پرتر باشد. اما به هر حال این یک گزاره قطعی است که برای برقراری ارتباط با جامعه جهانی باید تحریم‌ها لغو شود و ارتباط بانکی ایران با بانک‌های دیگر کشورها برقرار شود که این هم مستلزم تعیین تکلیف مسئله FATF است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها