عزم روحانی برای لیدری دولت سایه؟

کد خبر: 1127118

علیزاده طباطبایی: احزاب اصلاح طلب درصدد تشکیل دولت در سایه هستند، روحانی در روزهای اخیر با آقایان ناطق نوری خاتمی، باهنر و لاریجانی جلساتی داشته است

عزم روحانی برای لیدری دولت سایه؟

 چند روز قبل خبری منتشر شد مبنی بر تشکیل جلسه مشترکی میان سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، حسن روحانی و سید‌حسن خمینی. خبری که کمی بعد جواد امام، از نزدیکان سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات آن را تایید کرد و درعین حال آن را صرفا دوستانه دانست و تأیید کرد که محتوای این جلسات سیاسی نبوده و صرفا دید و بازدید است. کامبیز مهدی زاده داماد روحانی نیز در مصاحبه ای دیدارهای رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم با سران و شیوخ اصلاحات را خارج از چارچوب سیاسی دانست و تاکید داشت که جلسات اخیر پدرزنش با امثال سیدحسن خمینی و ناطق نوری «روتین و عادی» بوده است.

روتین یا سیاسی؟ 
 در این بین اما طی روزهای اخیر، اخباری از گوشه و کنار به گوش می رسد که حاکی از آن است آن طور که جواد امام و داماد روحانی بیان می کردند، این دیدار های رئیس جمهور سابق صرفا دید و بازدیدهای دوستانه نبوده و رنگ و بوی سیاسی دارد. در ابتدا برنا در گزارشی از جلسات منظم روحانی برای تشکیل دولت سایه خبرداد و مدعی شد که روحانی هر هفته جلسات منظمی با اعضای کابینه دولت تدبیر و امید برگزار می کند: «برخی اخبار از شروع فعالیت‌های غیررسمی رئیس‌جمهور سابق برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور حکایت دارد. بر اساس این اخبار، حسن روحانی، هر هفته با اعضای دولت‌های یازدهم و دوازدهم جلسه دارد. در این جلسات درباره اقدامات و عملکرد دولت سیزدهم به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی بحث و بررسی صورت می‌گیرد و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک،‌ روحانی یا مقامات دولت او اقدام به طرح انتقادات آشکار و پررنگ و انسجام یافته از دولت رئیسی خواهند کرد.»
ماجرا اما به همین جا ختم نشد و اظهارات اخیر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نشان داد که حسن روحانی برای تشکیل دولت سایه حسابی عزم خود را جزم کرده و در این مسیر نه تنها به دیدارهای منظم با اعضای کابینه خود اکتفا نکرده است بلکه گفت و گوها و مذاکرات را در سطح بالاتری با چهره های سیاسی مختلف پیگیری می کند. به گزارش برنا، محمود علیزاده فعال سیاسی در این خصوص تاکید می کند که اردوگاه اصلاح طلبی با تکیه بر نقاط ضعف دولت سیزدهم بنا دارد به سمت ایجاد دولت در سایه برود و در ادامه سخنان خود اظهار می کند که روحانی نیز در تلاش است لیدری این جریان را به عهده بگیرد: «احزاب اصلاح‌طلب اعم از حزب کارگزاران سازندگی و حزب اتحاد ملت کنگره‌های خود را برگزار کرده‌اند و دبیران کل انتخاب شده و در حال برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای مسائل روز هستند. فعالیت احزاب اصلاح‌طلب آغاز شده و تمام کمیته‌ها در زمینه‌های مختلف اعم از اقتصادی شروع به کار کرده‌اند. کمیته اقتصادی احزاب اصلاح‌طلب مسائل اقتصادی را بررسی می کنند تا با شناخت نقاط ضعف دولت سیزدهم، پیشنهادهای خود را به دولت ارائه دهند... احزاب اصلاح‌طلب درصدد تشکیل دولت در سایه هستند. احزاب برنامه‌ریزی می‌کنند تا دولت را از دست گروهی که بر مسند کار هستند، بگیرند.»
رایزنی رئیس دولت اعتدال با رئیس دولت اصلاحات 
نکته جالب اظهارات علیزاده اما آن جابود که او مدعی شد، حسن روحانی در این مسیر نه تنها با چهره های راست میانه ای همچون علی لاریجانی و محمدرضا باهنر دیدار کرده است بلکه تصریح کرد که روحانی برای تحقق این مهم حتی با سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات که میانه ای با راست میانه ندارد، دیدار و گفت وگو کرده است: «آقای روحانی در روز‌های اخیر با آقایان ناطق‌نوری، خاتمی، باهنر و لاریجانی جلساتی داشته است. سران اصلاحات می‌خواهند جمهوریت نظام را احیا کنند. اسحاق جهانگیری هم در جلسات روحانی با سران اصلاحات حضور دارد و همفکری می‌کند. همتی و اسحاق جهانگیری با کارگزاران در ارتباط هستند و موضوعاتی را در زمینه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.» این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حزب کارگزاران برای تشکیل دولت در سایه به تیم روحانی کمک خواهد کرد؟ گفت: آقای محسن هاشمی به تازگی با آقای روحانی و لاریجانی دیدار کرده و به زودی آقای مرعشی هم جلسه‌ای را با آقای روحانی خواهد داشت. احزاب همگی دولت در سایه هستند، جلسات مشترکی را در خصوص تشکیل دولت در سایه داشته‌ایم و صحبت‌هایی شده است.»
 
در این باره اما باید گفت که طی ماه های گذشته برخی فعالان سیاسی اردوگاه اصلاح طلبی و البته نزدیک به جریان راست از ضرورت تشکیل اتاق فکری با حضور همین شخصیت‌ها صحبت می کردند. از ابراهیم گرامی‌مقدم گرفته تا احمد شیرزاد و... که به‌وجود آمدن چنین اتاق فکری را ایده آل می‌دانستند. حالا اما به نظر می رسد حسن روحانی رئیس دولت اعتدال با درک این مهم، در تلاش است که اپوزیسیونی فراگیر را شکل بدهد و   موفقیت او در این مسیر می تواند در انتخابات های بعدی ریاست جمهوری اثر گذار باشد و علاوه براین وزنه جریان راست را در اردوگاه اصلاح طلبی سنگین تر کند./ خراسان
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها