مهمان‌پرست در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

ویژگی‌های یک توافق خوب

کد خبر: 1128237

رامین مهمانپرست با تاکید بر اینکه از نظر کاملا مشخص است چه اقداماتی موجب احیای برجام می‌شود، گفت: تمام تحریم‌ها باید لغو و نه تعلیق شود. فعالیت‌های اقتصادی ایران نیز باید عادی شود و فعالیت هسته‌ای ما هم از دیگر کشورها مستثنی نشود.

ویژگی‌های یک توافق خوب

گروه سیاست سایت فردا – مذاکرات هسته‌ای در وین از دیروز از سر گرفته شد و هیات‌های مذاکره کننده کار خود را شروع کردند. آن هم در شرایطی که طرف غربی و به خصوص آمریکایی با اظهارنظرهایی امیدوارکننده مثل اینکه «توافق در دسترس است» سعی دارد توپ را به زمین ایران اندازد. این اظهارنظرها اما تاثیری در رویکرد طرف ایرانی ندارد، همان طور نمایش لغو تحریم و این قبیل اقدامات نداشت. تاکید مقامات کشورمان بر توافق خوب و پایدار است. توافقی که لازمه آن همان طور که علی شمخانی دیروز نوشته بود، خروج آمریکا از توهمات فعلی است. 

درباره مشخصات و ویژگی‌های توافق خوب البته بین ایران و طرف غربی اختلاف نظرهایی وجود دارد که مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات شده است. درباره ویژگی‌های مد نشر ایران، رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت خارجه توضیح می‌دهد. 

او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «در بحث برجام ابتدا توافق بر این بود ابهاماتی که طرف غربی مدعی بود در فعالیت هسته‌ای ایران وجود دارد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد راستی‌آزمایی شود و به موازات آن، همه تحریم‌ها و قطعنامه‌هایی که علیه ما ایجاد شده بود، لغو شود. این چارچوب توافق اولیه بود. ایران هم به تعهدات خود عمل کرد اما متاسفانه طرف مقابل و آمریکا به جای لغو تحریم‌ها برخی از آنها را تعلیق کردند».

وی افزود: «آنها در عمل آن اقداماتی که باید برای روان‌سازی فعالیت اقتصادی ایران انجام می‌شد را انجام ندادند و موانع و مشکلات بسیاری هم باقی ماند».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، گفت: «از آنجایی که از ابتدای فعالیت انتخاباتی ترامپ، مخالفت خود با برجام را اعلام کرده بود، خروج آمریکا از برجام در دستور کار قرار گرفت و تحریم‌های زیادی علیه ما اعمال و پروسه برجام وارد دوره‌ای شد که عملا با کارشکنی و نقض قطعنامه شورای امنیت فعالیت برجام متوقف شود. هرچند که کشورهای اروپایی اعلام کردند که تلاش می‌کنیم تا خلأ خروج آمریکا را جبران کنیم و عملا این اتفاق نیفتاد.» 

مهمان‌پرست ادامه داد: «در این فاصله در ایران هم دولت عوض شد و دولتی آمد که مشروط نکردن اقتصاد کشور به برجام را اصل قرار داد و اعلام کرد که آمادگی ادامه مذاکره وجود دارد اما حاضر به پذیرش مسائل تحت هر شرایطی نیست.»

وی به فاصله حرف و عمل دولت بایدن پرداخت و گفت: «آقای بایدن و تیم او که از ابتدای روی کار آمدن حرف از احیای برجام می‌زدند، در حاشیه مطالب خود، بحث‌هایی که می‌توانست مانع باشد و خارج از چارچوب فعالیت هسته‌ای بود، مثل فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی را مطرح می‌کردند.»

این دپیلمات پیشین، تاکید کرد: «در طول مذاکراتی که دولت جدید ایران با اعضای عضو برجام به صورت مستقیم و مطالبی که غیرمستقیم به آمریکایی‌ها گفته شده، یک پروسه طی شده و از طرف ما کاملا روشن است که چه عواملی موجب احیای برجام می‌شود.»

وی تصریح کرد: «تمام تحریم‌هایی که در قالب برجام قرار بود به صورت واقعی لغو شود، باید لغو شود نه تعلیق. همچنین تحریم‌هایی که بعد از برجام اعمال شد باید لغو شود. روابط اقتصادی ما با سایر کشورها باید به صورت عادی باشد و مساله‌ای نباشد که فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ما را مستثنی از سایر کشورها کند. در قبال آن ما پذیرفته‌ایم که فعالیت‌های خود را در قالب زمان‌بندی برجام تا زمانی که راستی‌آزمایی صورت می‌گیرد، محدود کرده و بعد از زمان تعیین شده هم فعالیت معمول هسته‌ای خود را دنبال کنیم.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها