اخبار بررسی بودجه در مجلس/تصمیم مهم آبی مجلس/نه بهارستان به قانون‌گذاری در بودجه سالیانه

کد خبر: 1132519

مجلس در مصوبه‌ای وزارت نیرو را مکلف کرد به منظور کاهش هدررفت آب، معادل آب صرفه‌جویی شده از طریق اصلاح شبکه‌های توزیع را صرف مصارف صنعت کند.

اخبار بررسی بودجه  در مجلس/تصمیم مهم آبی مجلس/نه بهارستان به قانون‌گذاری در بودجه سالیانه

 نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۸ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بند الحاقی تبصره ۹ را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، وزارت نیرو مکلف است به منظور کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب شرب از طریق نشت‌یابی و رفع نشت و همچنین رفع انشعابات غیر مجاز، در قالب مشارکت با بخش غیردولتی و با استفاده از ساز و کار بیع متقابل یا سایر روش‌ها در قالب قراردادهای منعقده جهت تأمین منابع آبی اعم از آب یا پساب، معادل آب صرفه جویی شده از طریق اصلاح شبکه‌های توزیع را در اختیار سرمایه گذار و در محل مصرف جهت استفاده در مصارف صنعت قرار دهد./مهر

 

ادامه واکاوی بودجه ۱۴۰۱ با محوریت بخش‌ کشاورزی/ نه بهارستان به قانون‌گذاری در بودجه سالیانه

نمایندگان نوبت عصر نشست علنی مجلس را با دستور ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و با مصوباتی در خصوص درآمدهای دولت از بخش کشاورزی، آب و فاضلاب و خرید آب تصفیه شده از دریا آغاز کردند.

خبرگزاری خانه ملت- سرویس صحن؛ سیزدهمین نشست بررسی لایحه بودجه 1401 با دستور ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه به ریاست علی نیکزاد ثمرین آغاز شد. نمایندگان در نوبت صبح تکالیفی را برای دستگاه‌های اجرایی پیرامون نوسازی شبکه‌های فرسوده آب و برق، نرخ پلکانی آب بهای چاه‌ها برای کشت محصولات کشاورزی و عوارض اراضی الحاقی به شهرها مشخص کردند.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی

روح الله متفکرآزاد عضو هیات رئیسه مجلس در ابتدای نشست علنی به قرائت تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور پرداخت که می‌توانید در اینجا بخوانید.تعیین تکلیف وضعیت استخدام گروه معلمین غیرانتفاعی و آموزشیاران، ثبت‌نام افراد جدید برای دریافت یارانه و کنترل گرانی‌ها مهمترین دغدغه و خواسته نمایندگان بود که در تذکرات مطرح شد.

مجوز مجلس به شرکت‌های آبفای استانی برای خرید آب تصفیه شده دریا از سرمایه گذار

مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه با پیشنهادی درباره الحاق یک جز به بند ج تبصره 8 ماده واحده لایحه موافقت کرد، نمایندگان در این مصوبه به شرکت‌های آبفای استانی اجازه دادن تا در مقابل دریافت آب تصفیه شده از دریاها از سرمایه گذاران، معادل ارزشی آن در همان استان آب به سرمایه گذار، پساب فاضلاب ها و یا آب خام و یا آب شرب برای فروش به واحدهای صنعتی و یا متولیان فضای سبز و یا تولیدکنندگان چوب تحویل نمایند.

صحن علنی نوبت عصر ۷ اسفند مجلس شورای اسلامی

نیم درصد از ارزش محصولات کشاورزی صادراتی برای جبران آب مجازی به خزانه واریز می‌شود

نمایندگان در ادامه و در جریان الحاق یک جزء به بند (هـ) تبصره (8) ماده واحده لایحه بودجه 1401 مقرر کردند تا در راستای جبران صادرات آب مجازی از کشور که از طریق صادرات محصولات کشاورزی و غذایی صورت می‌گیرد، نیم درصد از ارزش محصولات صادراتی این موضوع اخذ و به خزانه‌داری کل کشور واریز شود. (اینجا بخوانید)

اخطاری با یادآوری حذف عوارض مازاد از سیگار/ این عوارض قرار بود برای پرستاران هزینه شود

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه نشست علنی نوبت عصر در اخطار قانون اساسی با استناد به بند 12 اصل سوم، موضوع منتفی شدن اخذ عوارض مازاد از سیگار در لایحه را یادآور شد و گفت: صنعت دخانیات موفق ترین صنعت در کشور است، تعداد واحدهای این صنعت از 8 به 28 واحد رسیده و تولید سیگار داخلی که حدود 9 میلیارد نخ بود به حدود 45 میلیارد نخ رسیده که بیش از 90 درصد نیاز داخلی را تامین می‌کند. همچنین قیمت پاکت سیگار یک سال قبل حدود 120 تا 130 درصد افزایش یافته اما رقمی از آن عاید بیت المال نمی شود.

خروج پیشنهادات فاقد ماهیت بودجه‌ای از چرخه بررسی در صحن علنی

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در ادامه با استناد به اصل (52) قانون اساسی در اخطاری، گفت: به هیچ عنوان پیشنهاداتی که در زمان بررسی بودجه ماهیت بودجه‌ای ندارند نباید در صحن مجلس طرح شود. حتی مواردی که از کمیسیون تلفیق به صحن آمده و ماهیت بودجه‌ای ندارند نباید طبق آیین‌نامه داخلی و اصل 52 قانون اساسی مطرح شوند.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را به عهده داشت ضمن پذیرش این اخطار و به رأی گذاشتن آن گفت: با توجه به موافقت نمایندگان پس از این هر پیشنهاد دیگری که در آن عدد و رقم نباشد امکان طرح ندارد.

الیاس نادران نماینده مردم تهران نیز در تذکری گفت: مجلس در حال تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ است، بودجه عدد و رقم است، منابع و مصارف کشور مشخص می‌شود. لذا تغییر قوانین دائمی و قانون برنامه در جریان بررسی لایحه بودجه، تالی فاسد دارد، به تصمیماتی که در صحن مجلس گرفته می‌شود، دقت ندارید. علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده یادآور شد: فرمایشات شما مبنی بر اینکه نباید در قالب بودجه قانونگذاری دائمی کرد حرف درستی است اما بنده و یا روسای مجلس نمی تواند پیشنهادات نمایندگان را نادیده بگیریم.

لزوم پرهیز از تعجیل در بررسی پیشنهادات لایحه بودجه

بر اساس این گزارش؛ عبداله ایزدپناه نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای عنوان کرد: متأسفانه در برخی از این پیشنهادات مطرح شده طی روزهای گذشته 8 تا 9 هزار میلیارد تومان کاهش منابع برای برخی وزارتخانه‌ها را شاهد بودیم لذا باید از هرگونه تعجیل در بررسی پیشنهادات پرهیز شود.

آغاز بررسی بخش فرهنگ و آموزش لایحه بودجه/ صدور مجوز برای دانشگاه ها جهت اخذ تسهیلات بانکی

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 کل کشور، با بندهای الف و ب تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه موافقت و مقرر کردند که به دانشگاهها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال 1400 نسبت به أخذ تسهیلات از بانکها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند.(اینجا بخوانید)

بهارستان نشینان همچنین با بند (ب) این تبصره درباره بازپرداخت وام های شهریه دانشجویی از سال 1385 تا 1400 و واریز آن به خزانه موافقت کردند.

وزیر آموزش و پرورش تکلیف نیروهای مرحله سوم حق‌التدریس را مشخص کند

سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس در ادامه نشست علنی نوبت عصر امروز در تذکری آیین‌نامه‌ای به وضعیت نیروهای مرحله سوم حق‌التدریس که چند روز است اطراف مجلس و وزارت آموزش و پرورش تجمع کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: نیروهای مرحله سوم حق‌التدریس 95 درصد از سوالات آزمون داخلی را پاسخ داده و تمامی مراحل گزینش را طی کرده و دارای تجربه علمی هستند، ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش با حضور در سازمان برنامه و بودجه تکلیف آنها را مشخص کند. فرزندان ما هر روز در خیابان‌ها تجمع می‌کنند.

مجوز مجلس به وزارت آموزش و پرورش برای جمع آوری و فروش کتب درسی در پایان هر سال تحصیلی

 بند (د) تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه 1401 از دیگر مصوبات امروز مجلس در نوبت عصر بود، نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی این بند از تبصره 9 ماده واحده به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند با سازوکارهای تشویقی و از طریق مدارس سراسر کشور کتب درسی مستعمل، دفترچه و مجلات مصرفی در پایان هر سال تحصیلی را جمع آوری و نسبت به فروش آنها  اقدام نماید.

شرکت‌ها و بانک‌های دولتی۴۰ درصد از اعتبارات پژوهشی خود را به حساب صندوق شورای عالی علوم واریز می‌کنند

در ادامه نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با بخش درآمدی بند (و) تبصره (9) ماده واحده لایحه موافقت کردند و در این بند شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف کردند تا حداقل 40 ‌‌درصد از هزینه امور پژوهشی خود را در مقاطع سه‌ماهه به حساب صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند.

تعیین تکلیف درآمدهای ناشی از تبلیغات تلویزیونی مسابقات ورزشی

بررسی بخش درآمدی بند ط تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه 1401 در ادامه نشست و با موافقت نمایندگان به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه به استناد بند (پ) ماده (92) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به خزانه واریز کنند. (اینجا بخوانید)

نمایندگان همچنین با بند الحاقی یک تبصره 9 ماده واحده درباره تکلیف وزارت آموزش و پرورش برای واریز منابع حاصل از فروش اموال غیرمنقول مازاد با رعایت قوانین و مقررات به خزانه داری کل کشور موافقت کردند.

پایان نشست نوبت عصر امروز

علی نیکزاد ثمرین زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفند ماه) مجلس را ساعت 18 و 14دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی، در نوبت سوم امروز با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 برگزار می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها