«فردا» گزارش می‌دهد

طرح صیانت و رویارویی اقلیت و اکثریت

کد خبر: 1139691

اینطور که به نظر می‌رسد اقلیت حامی طرح صیانت به این سادگی‌ها قصد کوتاه آمدن ندارند و حتی مقابل بازگشت طرح به صحن هم ایستاده‌اند.

طرح صیانت و رویارویی اقلیت و اکثریت

گروه سیاست سایت فردا - حامیان طرح صیانت انگار به این سادگی‌ها قصد کوتاه آمدن ندارند. آن اقلیت 18 نفری که رای به صیانت داده بود حتی در مقابل خواست اکثریت مجلس برای بازگشت طرح به صحن علنی مقاومت می‌کنند. شاهدش توییت دیروز جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح صیانت. او که تنها مخالف این طرح در کمیسیون مذکور بود، حالا گفته: آقایان از چه نگرانند که تمام تلاششان را به کار بسته‌اند تا طرح ‎صیانت در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار نگیرد.

او نوشته: «این گفتار و کردار شماست که به اعتماد ملت ایران نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌کند.»

گفتنی است، هفته گذشته نامه درخواست ۱۸۵ نماینده مجلس به منظور بازگشت طرح صیانت از کمیسیون مشترک به صحن مجلس به هیات رئیسه مجلس تحویل داده شد. بر اساس آئین نامه داخلی مجلس این درخواست باید با اولویت در صحن مجلس اعلام وصول شده و سپس مورد رسیدگی قرار گیرد. اما هنوز این طرح در دستور کار صحن مجلس قرار نگرفته است. 

حامیان طرح صیانت اما قصد کوتاه آمدن ندارند. در این بین گفته می‌شود که دولت نیز با آنها همراه شده است. شاهدش اینکه سید علی یزدی‌خواه، نایب رئیس اول کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی چند روز پیش گفته بود: مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و سایر نهادهای دولتی با پیش نویس جدید طرح موافق هستند و این مسئله را در جلسات داخلی کمیسیون اظهار کردند و موافقت خود با طرح را اعلام کردند.

او درباره نامه نمایندگان برای بازگشت طرح به صحن هم گفته بود.: تعداد اسامی این نامه دقیق نیست بسیاری از اسامی تکراری است ولی بازهم با ۱۵ امضا طرح می‌تواند به صحن برگردد. آیین نامه داخلی می گوید طرحی که در مجلس مصوب نمی شود تا شش ماه دیگر نمی توان آن طرح را ارائه کرد، اما در مورد طرحی که در کمیسیون مشترک بررسی می‌شود، آیین نامه سکوت کرده؛ یعنی ابهام دارد که نمایندگان یکبار می توانند درخواست برگشت به صحن بدهند یا چندبار می توانند تقاضا دهند؟ الان حداقل بار دوم است که نمایندگاه در خواست برگشت طرح صیانت را از کمیسیون مشترک به صحن دادند و اینکه طرح به صحن بیاید بستگی به نظر هیات رئیسه دارد.

یزدی‌خواه گفته بود «مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و سایر نهادهای دولتی با پیش نویس جدید طرح موافق هستند و این مسئله را در جلسات داخلی کمیسیون اظهار کردند و موافقت خود با طرح را اعلام کردند». و سخنان او با واکنش‌هایی همراه بود. مثلا آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت قبل نوشت: «سوال: جایگاه نظر «مردم» چیست؟ در اتفاقی کم نظیر، تنها در یک مخالفت، بیش از یک‌ونیم میلیون نفر از مردم با امضای طوماری در سایت کارزار، با تصویب این طرح اعلام مخالفت کردند.»

مخالفت‌ها و واکنش‌ها به طرح صیانت اصلا تازگی ندارد و از همان ابتدا مطرح بوده است. برای همین هم دیدیم که رئیس مجلس و اکثریت نمایندگان در مراحل مختلف با تاکید بر اهمیت نگاه کارشناسی و بررسی دقیق اقداماتی مثل نظرخواهی از مرکز پژوهش‌ها را داشته و سعی کردند که مانع از آسیب‌های تصویب یک قانون کارشناسی نشده بشوند. حالا اما باید دید که کار از این پس چطور پیش می‌رود که طیف حامی طرح صیانت که این روزها رو در روی اکثریت ایستاده چه رویه ای پیش می‌گیرد؟ همچنین باید دید که اکثریت مجلس چطور از حقوق ملت و وکلای خود دفاع کرده و بستر تصویب یک طرح بدون ایراد و کارشناسی شده که منطبق با خواست و اراده مردم باشد را فراهم می‌کنند.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها