گزارش تفریغ بودجه به مجلس رفت

کد خبر: 1163712

نماینده مجلس گفت: گزارش تفریغ بودجه ۶ ماه زود تر از موعد مقرر به مجلس ارائه شده که این امر به اجرای بهتر بودجه کمک می کند.

گزارش تفریغ بودجه به مجلس رفت

امروز میز اقتصاد به بررسی ارائه گزارش تفریغ بودجه که توسط دیوان محاسبات ارائه شده بود پرداخت.

سوال :  گزارش تفریغ هر چند وقت یک بار باید ارسال شود؟

بیت عرفی معاونت فنی دیوان محاسبات: دیوان محاسبات کشور مکلف است که گزارش‌های تفریغ بودجه را سالی یک بار برای قانون بودجه مربوطه ارائه دهد و این مهم ترین سند مالی کشور برای اجرا و عملکرد بودجه است. ما گزارش های دو ماهه را هم در سال در هر مقطع در زمان خودش انجام می‌دهیم .

سوال :  دریافت گزارش تفریغ به بودجه ریزی سال آینده چه کمکی می کند ؟

خدابخشی نماینده مجلس : گزارش تفریغ بودجه کمک می‌کند که در مجلس زمان تصویب بودجه سال بعد آن بودجه هایی که فاقد عملکرد بودند را بررسی کنیم و اگر نتوانیم موانع را برطرف کنیم آنها را در قانون بودجه سال بعد نیاوریم.

 از اینکه دیوان محاسبات زود تر توانستند گزارش را ارائه دهد تقدیر می کنم.

این گزارش وقتی می‌تواند مفید باشد که اطلاعاتی مفید و مختصر را به نماینده مجلس دهد. تا کنون اطلاعاتی که ما منتظر آن بوده ایم  از این گزارش های چند هزار صفحه ای دریافت نکرده ایم.

 این اعداد و ارقام است که به ما اطلاعات می‌دهد. درصد تعداد تبصره ها، بند ها مربوط به کل قوانین و وزارت خانه های اجرایی.

این مقایسه تطبیقی تمام وزارت خانه ها و تعیین جایگاه آنها نسبت به هم ، اطلاعات مفیدی است و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

بیت عرفی: حق  نمایندگان مجلس است که به هر شکلی که بخواهند ما اطلاعات را در اختیار آنها بگذاریم. طی دو سه سال گذشته ما رویکرد هایمان را ترسیم کردیم.

در این سند راهبردی ما این را پیاده کردیم.یکی از نکاتی که وجود دارد این است که باید حساب سال ۱۴۰۰ بسته می‌شد ،سال مالی دولت در گذشته تا شهریور طول می‌کشید.

دستگاه های اجرایی مکلفند تا پایان اردیبهشت گزارش های خود را به دیوان عالی  دهند. ما امسال این گزارش را شش ماه زود تر توانستیم ارائه دهیم. بنابراین گزارش ما کاملا قانونی و مطابق با قانون ارائه شده است.

سوال: چه رویکردهای در این بخش وجود دارد؟

بیت عرفی: دو  رویکرد زمان و تحولی داشتیم. این گزارش ها می‌تواند چراغ راهی باشد برای نمایندگان مجلس که بتوانند از آن استفاده کنند.

ما هم به مجلس کمک کردیم هم به دولت برای اینکه زودتر گزارش را ارائه دادیم. امسال گزارش ها را به صورت پیوسته و ویژه در حوزه های حقوق و دستمزد ،هدفمند سازی یارانه ها و به ویژه اصلاح ساختار بودجه ارائه دادیم.

سوال: چقدر این اقدامات به عملکرد مجلس و دولت  کمک می کند؟

حسینی کارشناس اقتصادی: گزارش تفریغ یعنی گزارشی از عملکرد بودجه که بر اساس قانون دیوان محاسبات مکلف است  آن را تهیه و ارسال کند.

در سنوات گذشته زمانی گزارش می آمد که هر دو اتفاق افتاده بود و نمایندگان زمانی مطلع می‌شدند که فرصتی برای اصلاح وجود نداشت. اما اکنون ما از دیوان محاسبات تشکر می‌کنیم که با شرایط کرونایی توانستند گزارش را تا پایان تیر  ارائه دهند.

دیوان محاسبات تا پایان دی ماه وقت داشت اما زودتر ارائه داد ،مجلس می‌تواند به گزارش رجوع کند. برای احکام تبصره ها و تعداد و ارقام و...کمیسیون تلفیق و صحن علنی می‌توانند به گزارش مراجعه کنند و لایحه بهتری تدوین و تهیه بکنند .

وقتی گزارش تفریغ بودجه می آمد متوجه می‌شدیم که برخی الفاظ باعث عدم اجرای آن حکم توسط دستگاه اجرایی می‌شد اما هم اکنون همه هم نمایندگان هم دولت می‌توانند از آن استفاده کنند.

سوال :این گزارش های دو ماهه که می‌دهید مبنای تعیین تفریغ بودجه است ؟

بیت عرفی: گزارش‌های اجرای بودجه در سال ۱۴۰۱ می‌تواند مبنای این گزارش تفریغ سال ۱۴۰۱ باشد که ما بتوانیم سریع تر بودجه ارائه دهیم و بتواند از ترک فعل ها و انحرافات جلوگیری کند و ما آنها را هشدار بدهیم،  همچنین می‌تواند مبنایی باشد برای بودجه سال ۱۴۰۲.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

خدابخشی: گزارش های دو ماهه کمک می‌کند به اجرای بهتر بودجه یعنی بر اساس آن گزارش‌ها اگر دستگاهی در اجرای احکام کوتاهی داشت کمیسیون های مرتبط می‌توانند پیگیری کنند و پیامد آن  این است که در گزارش تفریغ بودجه این بهتر اجرا شده  است .

بیت عرفی: ما در گزارش علاوه بر عملکرد تبصره ها، تحلیل تبصره ها و گزارش های تحلیلی موضوعی ،  گزارش برش استانی داده می‌شود یعنی تمام موارد جداگانه در استان داده می شود. یک گزارش وزارت خانه ای و یک گزارش برش کمیسیونی داده می شود.  معمولا تا ده روز الی یک هفته  زمان می برد ما امیدواریم که زودتر هیات رییسه مجلس تعیین وقت کنند که فاصله ای به وجود نیاد بین تعیین و قرائت.

گزارش را هیات عمومی دیوان محاسبات کشور تایید می کند و سپس  برای مجلس بعد می‌رود و فرایندی را طی می‌کند برای اصلاح اشکالات ،تخلفات و...

سوال:  تاکنون با چند مورد برخورد شده است؟

دقیقا آمارش موجود است و در گزارش تفریغ بودجه هم به این ها اشاره می‌شود. اما الان تعداد را ندارم چون مراحلی دارد و اولین مرحله دادخواست دادستان است بعد هیات مستشاری و بعد آخرین مرحله ما در فرایند رسیدگی حاکم شهر است بعد ما می‌توانبم تعداد و ارقام را ارائه دهیم.

سوال:  اگر شما بتوانید فعالیت دیوان محاسبات بررسی کنید آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حسینی: همانطور که در سنوات گذشته مشخص بود آرای مستشاری از دو قسمت برخوردار است. در ادامه اگر چنانچه در آرای مستشاری به جرم برسند آن را برای قوه قضاییه ارسال می‌کنند و من فکر میکنم که در این زمینه شفافیت بیشتر شده است.

خدابخشی: اطلاعات در خصوص میزان پیشرفت و پسرفت وزارت خانه ها نسبت به سال قبل و... می‌تواند به ما کمک کند. ما می‌خواهیم ببینیم کدام وزارت خانه ها عملکرد بهتری داشته اند./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها