بررسی پیامدهای قطع احتمالی اینترنت در روزهای کنکور

نقض حقوق عامه به بهانه جلوگیری از تقلب در کنکور

کد خبر: 1196622

سازمان سنجش درحالی از حفظ حقوق شرکت‌کنندگان در کنکور سخن می‌گوید که درخواست قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور ناقض حقوق تمام ملت ایران است.

نقض حقوق عامه به بهانه جلوگیری از تقلب در کنکور

گروه سیاست سایت فردا: حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، در یک برنامه تلویزیونی حاظر شد و با لبخندی پیروزمندانه خبر داد که برای جلوگیری از تقلب حین برگزاری کنکور اینترنت کل کشور قطع خواهد شد و گویی که یک فتح‌الفتوح رخ خواهد داد، با لحنی مطمئن می‌گوید: «اینترنت انشالله در آن روز قطع خواهد شد». مجری از او می‌پرسد که منظورتان قطع نقطه‌ای است دیگر؟ که او با همان لبخند می‌گویند نه قطع در کل کشور و تازه به نوعی ابزار ناراحتی می‌کند که چرا سال گذشته این کار صورت نگرفت!

بر این سخنان چند نقد مهم و اساسی وارد است؛ نخست آنکه قطع اینترنت در کل کشور حتما یک بحران است و دولت برای جلوگیری تقلب در کنکور نباید بحران‌زایی کند و آن هم در ابعاد قطع سراسری اینترنت در کشور! از طرفی گویا دولت ساده‌ترین راه را انتخاب کرده است و با علم به اینکه برخی سعی می‌کنند در آزمون کنکور تقلب کنند، به جای حل مسئله، به کلی صورت مسئله را پاک می‌کند و در این بین هیچ توججهی به امورات مردم که از طریق اینترنت در جریان است، نمی‌کند و شرایطی را پیش می‌آورد که کل مردم ایران دست به دست هم دهند تا اهمال مسئولان ذی‌ربط در امر امنیت اطلاعاتی کنکور جبران شود.

مروتی در پایان هم خود را جای تمام ملت ایران می‌گذارد و می‌گوید قطع‌شدن اینترنت برای چند ساعت می‌ارزد زیرا سرنوشت آن جوانان رقم می‌خورد. شیوه مدیریت در برخی امور طوری شده است که علاوه بر انتخاب دم‌دستی‌ راهکارها، برای جبران نقایص مدیریتی رسما به حیطه امور یومیه مردم تعدی می‌شود و نظم ذهنی از مردم سلب می‌شود؛ به طوری که مردم به دلایل مختلف ندادند که فردا چه پیش خواهد آمد. مضمحل‌شدن آرامش روانی در جامعه حتما یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است و بی‌تردید بسیار مهم‌تر آنچیزی که معاون سازمان سنجنش اعلام می‌کند. از سوی دیگر با چنین تصمیم‌هایی نظم بوروکراتیک هم در کشور برهم می‌خورد و اگر چنین شود، این تلقی به وجود می‌آید که برای رفع هر مسئله‌ای در هر حوزه‌ای می‌توان تمام نظامات را بر هم زد و تصمیماتی خلق‌الساعه گرفت.

زارع‌پور، وزیر ارتباطات، بعد از سخنان مروتی گفت که وزارت ارتباطات گفت که سازمان سنجش به دلیل وجود ابزار و ادواتی که با اتصال به اینترنت می‌توان در جلسات کنکور تلقب کرد درخواست کرده است که «برای حفظ حقوق شرکت‌کنندگان در کنکور اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع شود». زارع‌پور گفت که این درخواست در حال بررسی و شورای عالی امنیت ملی باید درباره آن تصمیم بگیرد.

نکته جالب توجه آن است سازمان سنجش درحالی از حفظ حقوق شرکت‌کنندگان در کنکور سخن می‌گوید که درخواست مذکور ناقض حقوق تمام ملت ایران است و حتما شورای عالی امنیت ملی نیز در بررسی‌های خود چنین مسئله مهمی را لحاظ خواهد کرد.

البته ساعتی بعد از سخنان وزیر ارتباطات، این وزارتخانه به صورت رسمی بیانیه‌ای صادر کرد که به نوعی نسبت به سخنان مروتی واکنش نشان داد. در آن بیانیه آمده است: «متأسفانه هر از چند گاهی برخی از مقامات غیرمسئول اظهاراتی را مطرح می‌کنند که خارج از چارچوب وظایف و اختیارات آن‌هاست. ضمن اینکه پیش‌تر نیز چنین شایعاتی مبنی بر قطع اینترنت در روز سوم دی مطرح شده بود که اکنون بر بی‌پایه و بی‌اساس بودن آن بر همگان مشخص‌شده است. ضمن اینکه نشر چنین اظهارات غیرمسئولانه و خارج از چارچوب اختیارات و مأموریت‌های سازمان‌های مختلف باعث ضربه به امنیت روحی و روانی مردم و کاربران محسوب می‌شود. برقراری ارتباطات مردم از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی در اغتشاشات چند ماه گذشته که شرایط کشور بسیار ملتهب بود نیز اینترنت به‌صورت سراسری قطع نشد! وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اساس موضوع نشر خبر قطع اینترنت را به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری تکذیب می‌کند و تاکنون دراین‌ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است».

حالا باید دید سرنوشت در خواست سازمان سنجش چه می‌شود و آیا بالاخره وزارت ارتباطات در این رابطه تصمیم‌گیر هست یا خیر؟

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها