فرصت به «گروسی» در آستانه نشست فصلی شورای حکام

کد خبر: 1207743

برگزاری چند دور مذاکره سازنده میان مقام‌های سازمان انرژی اتمی با هیأت آژانس بین‌المللی به ریاست «ماسیمو آپارو»، معاون پادمانی آژانس که در روزهای اخیر صورت گرفت، تهران برای «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس کارت دعوت فرستاد.

فرصت به «گروسی» در آستانه نشست فصلی شورای حکام

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته با اعلام این خبر و تصریح انجام گفت‌و‌گوهای سازنده و امیدوارکننده با هیأت آژانس گفت: «رئیس سازمان انرژی اتمی به‌طور رسمی از آقای «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس دعوت کرد تا به ایران سفر کند». حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه نیز که برای حضور در نشست شورای حقوق بشر در ژنو به سر می‌برد، در گفت‌و‌گو با «پکا هاویستو»، وزیر خارجه فنلاند نیز از سفر «گروسی» به تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت‌های خوبی در خصوص مسائل فنی حاصل شود.

ادعای غنی‌سازی 84 درصدی

این سفر در حالی صورت خواهد گرفت که مدیرکل آژانس در چند روز آینده و پیرو دستور کار شورای حکام گزارشی را پیرامون روند اجرای توافق هسته‌ای مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت ارائه خواهد داد که این گزارش می‌تواند نقش مهمی در ادامه روند تعامل آتی میان ایران و آژانس داشته باشد. اهمیت این گزارش از آنجایی دوچندان می‌شود که در روزهای اخیر و در پی طرح ادعای غنی‌سازی 84 درصدی در ایران، موج تازه‌ای از عملیات روانی کشورهای غربی عضو آژانس علیه جمهوری اسلامی آغاز شده است. طراحان این عملیات می‌کوشند ذیل ادعای جدید نشست آتی شورای حکام را که در ماه مارس برگزار خواهد شد، تحت تأثیر قرار داده و امیدها را برای تقویت روند تعامل دوسویه ایران و آژانس کم رنگ کنند. این در حالی است که رسانه امریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از منابعی عنوان کرده که آژانس گزارش جداگانه‌ای درباره غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران منتشر نخواهد کرد و به موضوع غنی‌سازی ۸۴‌درصدی اورانیوم در ایران در گزارش فصلی آژانس درباره ایران رسیدگی خواهد شد.

گرفتن بهانه از دست آژانس

با وجود تکذیب ادعای غنی‌سازی 84 درصدی که توسط رسانه امریکایی «بلومبرگ» مطرح شد، مقام‌های سازمان انرژی اتمی درهای مراکز هسته‌ای را به روی بازرسان آژانس گشودند تا آنطور که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی گفته است، ایران تلاش می‌کند به دست آژانس بهانه ندهد.

از این رو در فاصله 48 ساعت از انتشار این خبر دروغین، اسلامی اعلام کرد: مسئولان آژانس در تهران و در‌ حال مذاکره، بازدید و بازرسی هستند تا ابهاماتی که بر‌اساس برداشت ناصواب یک بازرس ایجاد شده بود، برطرف شود. این ابهامات در‌ حال برطرف‌شدن و رفع ‌و‌ رجوع است.

بنابراین به نظر می‌رسد اگر رویکرد آژانس ذیل همکاری مسالمت جویانه‌ای که تهران برای ابهام زدایی درباره این ادعا در پیش گرفته، متأثر از ماهیت فنی باشد، در آن صورت مدیر کل در گزارش فصلی خود اعلام خواهد کرد که این موضوع حل و فصل شده است اما چنانچه مقام‌های آژانس همان راهی را بپیمایند که اعضای غربی این نهاد بین‌المللی زیر سایه سیاسی کاری علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند، انعکاس این موضوع در گزارش پیش رو می‌تواند کارکردی برای به اجرا در آوردن طرح‌های ضد ایرانی شورای حکام داشته باشد که تبعات قابل لحاظی را برای غرب به دنبال خواهد آورد.

از این رو حالا که در آستانه برگزاری نشست فصلی شورای حکام هیأتی بلند پایه به ریاست «گروسی» به ایران سفر خواهد کرد تا معلوم شود مقام‌های کشورمان رویکرد سازنده‌ای را برای بهانه زدایی از مسئولان آژانس در پیش گرفته‌اند، مدیر کل آژانس این فرصت را خواهد یافت تا فارغ از فشارهای بیرونی از مانور جامعه بین‌الملل روی خبر دروغین غنی‌سازی 84 درصد ایران ممانعت به عمل آورد و مانع از ایجاد یک تنش بین‌المللی غیر واقعی شود.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها