پالس های مثبت برجامی

کد خبر: 1207732

همزمان با سفر قریب الوقوع «گروسی» به ایران، امیرعبداللهیان گفت: آمریکایی ها پیام دادند که برای جمع بندی مذاکرات آمادگی دارند و none paper مبادله شده است. فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت اگر...

پالس های مثبت برجامی

پس از چند هفته گمانه زنی و رفت و آمدهای دیپلماتیک در تهران و وین و در حالی که کمتر از 10 روز تا نشست شورای حکام آژانس باقی مانده، سرانجام روز گذشته ایران چراغ سبزش را به درخواست رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران داد و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت وگویی تلویزیونی اعلام کرد دعوتنامه رسمی ایران برای گروسی از سوی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ارسال شده است و وی در روزهای آینده به تهران می‌آید.

اخبار رسیده به «نورنیوز» نیز حاکی است، با توجه به تداوم روند مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا درباره مبادله زندانیان دو طرف و همچنین آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در یکی از کشورهای عربی، این پرونده در آستانه بسته شدن قرار دارد.    همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس به سر می‌برد، در دیدارش با وزیرخارجه فنلاند با اشاره به سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به تهران و گفت‌وگوهای خوب انجام شده، از توافق برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت های خوبی در مسائل فنی حاصل شود. امیرعبداللهیان قبل از سفر به ژنو نیز در گفت‌وگو با شبکه عرب زبان العالم بار دیگر به ارسال پیام از سوی آمریکایی ها اشاره کرد و گفت: تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند، ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت. وزیر خارجه کشورمان درباره نقش عراق در مذاکرات احیای برجام نیز گفت: فؤاد حسین وزیرخارجه عراق که از سفر واشنگتن برگشت حامل این پیام بود که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد، ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده و از مذاکره فاصله نگرفته ایم. این آمادگی را داریم در چارچوب مذاکراتی که تا کنون در وین انجام شده و پیام هایی که بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه به صورت «نان پیپر» (none paper سند غیررسمی) تبادل شده که متضمن رعایت منافع همه طرف ها و البته خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران هست، برای جمع بندی توافق و بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنیم. امیرعبداللهیان تصریح کرد: برداشت من از آن چه وی از آمریکایی ها نقل کرد این است که دستیابی به توافق ممکن است و اظهارات طرف آمریکایی ناظر بر اعلام آمادگی آن برای گام برداشتن در مسیر جمع بندی توافق است اما مشکل این جاست که آمریکایی ها همواره پیام های متناقض دیپلماتیک و رسانه ای را دنبال می کنند، یعنی در مسیر دیپلماتیک پیام های ایجابی و مثبت می دهند و در رسانه حرف دیگری  می زنند. ما امیدوار هستیم که طرف آمریکایی واقع بین باشد و ریاکارانه برخورد نکند. با این حال لارنس نورمن خبرنگار رسانه دست راستی  وال استریت ژورنال با انتشار توئیتی درتمایل طرف آمریکایی و اروپایی برای توافق با ایران تشکیک کرد،اما از صبح روز گذشته و با ورود وزیرخارجه کشورمان به ژنو محل دفتر اروپایی سازمان ملل متحد، برنامه های رسمی وی نیز آغاز شد. دیدار و گفت‌وگو با وزیران خارجه فنلاند، ارمنستان، بلژیک، دبیرکل سازمان ملل و سخنرانی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل تا لحظه تنظیم این گزارش انجام شده است.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها