گفت‌وگوی «فردا» با مهرداد لاهوتی

پالس‌های مثبت توافق تهران و آژانس به بازار ارز

کد خبر: 1209082

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: شاهد بودیم که از سفر مدیرکل آژانس به تهران این احساس در جامعه به وجود آمد که شرایط برای احیای برجام در حال فراهم شدن است.

پالس‌های مثبت توافق تهران و آژانس به بازار ارز

گروه سیاسی فردا: مواضع گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای بعد از سفر به تهران حکایت از آن می کند که از مذاکرات انجام شده راضی است. نکته جالب آنکه پالس های مثبت از سفر گروسی به بازار ارز هر رسیده است و طی روزهای اخیر قیمت ها سیر کاهشی به خود گرفتند.

مهرداد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره میزان تأثیر توافق تهران و آژانس بر بازار ارز گفت: کاهش قیمت ارز در بازار را باید در دو بخش تحلیل کرد. یک بخش مربوط به جنبه های روانی است، با این توضیح که وقتی تعاملات بین المللی ایران تقویت شود قاعدتا بر اقتصاد کشور تأثیر مثبت می گذارد.

وی افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت دلار، افزایش حجم نقدینگی در جامعه است وقتی افراد ببینند که تعاملات بین المللی ایران رو به رشد است سرمایه خود را به بخش تولید می برد تا از طریق صادرات درآمدزایی کند. با این توضیح، آمدن آقای گروسی به تهران این احساس را به جامعه داد که گشایش هایی در عرصه سیاست خارجی در حال وقوع است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گشایش ها در حوزه سیاست خارجی را برآمده از تصمیم حاکمیت خواند و اظهار کرد: اگر ما گره تعامل سیاسی خود با دنیا را باز نکنیم، اقتصاد ما نیز متأثر خواهد شد. امور دنیا امروز مثل حلقه های به هم پیوسته زنجیر هستند و ما نمی توانیم یک حلقه از این زنجیر را جدا کنیم و بگوییم ما به بقیه حلقه ها کاری نداریم.

وی ادامه داد: با حفظ ارزش های حاکم بر انقلاب باید برویم با دنیا گفتگو و تعامل کنیم. کما اینکه در چهار سال نخست دولت آقای روحانی این اتفاق افتاد و با امضای برجام تورم در کشور ما تک رقمی شد چون اراده حاکمیت بر این بود و تیم دیپلماسی قوی نیز مسئولیت کار مذاکرات را برعهده گرفت بنابراین پیشنهاد می کنیم آقای رئیسی نیز تیم دیپلماسی دولت را قوی تر کند.

لاهوتی با بیان اینکه این دولت نیز می تواند در سایه مذاکرات قوی دیپلماتیک، موضوع توافق هسته ای را به نتیجه برساند، گفت: شاهد بودیم که از سفر مدیرکل آژانس به تهران این احساس در جامعه به وجود آمد که شرایط برای احیای برجام در حال فراهم شدن است. معنای این حرف آن است که صادرات نفت و نقل و انتقالات پولی تسهیل خواهد شد و این اتفاقات قطعا آثار خوبی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها