گزارش «فردا» گزارش می‌دهد

دوباره لاریجانی؛ این‌بار ماجرای ابطال انتخابات

کد خبر: 1223881

به بهانه خاطرات سال79 هاشمی رفسنجانی و مطرح‌کردن اینکه او بنا داشت که انتخابات مجلس ششم در تهران باطل شود، این موضوع به ذهن می‌رسد که علی لاریجانی حالا می‌خواهد در کجای سیاست ایران خود را تعریف کند؟

دوباره لاریجانی؛ این‌بار ماجرای ابطال انتخابات

گروه سیاست سایت فردا: باز هم نام علی لاریجانی بر سر زبان‌ها افتاده است؛ اینبار به بهانه انتشار خاطرات سال79 اکبر هاشمی رفسنجانی. هاشمی در خاطرات این سال با اشاره به اطلاعیه شورای نگهبان در 11 اسفند سال78 مبنی بر بروز تخلف در برخی حوزه‌های انتخابی می‌نویسد: «شب آقایان احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و دکتر حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی لاریجانی، رئیس سازمان صدا و سیما، میهمانم بودند. درباره انتخابات تهران بحث شد آقای جنتی، گفت بخشی از اعضای شورا، ضمن اینکه اشکال انتخاب تهران را قبول دارند ابطال آن را مصلحت نمی‌دانند».

او در ادامه مطرح می‌کند: «آقای علی لاریجانی هم آمد و گفت کامپیوتر نتایج بازشماری‌ها را دیده است. انتخابات قابل‌توجیه نیست».

بر اساس خاطرات هاشمی در نهایت شورای نگهبان تصمیم به ابطال انتخابات می‌گیرد اما نظر رهبری برخلاف شورا و همه افرادی بوده که به‌دنبال ابطال انتخابات بوده‌اند. هاشمی در خاطرات روز بعد نیز با اشاره به واکنش مثبت رسانه‌های خارجی به دستور رهبری، به‌صورت غیرمستقیم نارضایتی خود از تصمیم آیت‌الله خامنه‌ای را ابراز می‌کند. او ضمنا می‌گوید که علی لاریجانی هم از اینکه رهبری مانع ابطال انتخابات شده‌اند ناراضی است.

شاید اهمیت این خاطرات در شرایط کنونی از این جهت باشد که اخیرا نام علی لاریجانی برای ورود به مجلس شنیده شد؛ خبری که خبرگزاری تسنیم منتشر کرد و متعاقبش لاریجانی در نامه‌ای ورودش به انتخابات مجلس را تکذیب کرد. لاریجانی در سال‌های اخیر رویکردهای متفاوتی نسبت به آن زمانی که هاشمی در خاطراتش روایت می‌کند، داشته است؛ از جمله اینکه برخلاف دهه هفتاد گرایش‌هایی به همان اصلاح‌طلبانی پیدا کرد که روزگاری و وقتی که آنها در انتخابات مجلس ششم دست بالا را داشتند سعی می‌کرد، انتخابات در تهران باطل شود اما به مرور هم او و هم هاشمی رفسنجانی به اصلاح‌طلبان نزدیک شدند و البته عکس این موضوع یعنی تمایل اصلاح‌طلبان به نزدیک‌شدن به هاشمی و لاریجانی هم صادق است؛ چنانکه در انتخابات سال92 همه اصلاح‌طلبان از نامزد دلخواه هاشمی یعنی حسن روحانی حمایت کردند و با آنکه محمدرضا عارف به عنوان معاون اول دولت اصلاحات هم در آن انتخابات نامزد شد، اما جریان اصلاحات گزینه مطلوب هاشمی را بر او ترجیح دادند. لاریجانی و اصلاح‌طلبان هم هم‌گرایی کاملی داشتند؛ به نحوی که آنها در مجلس دهم عملا بازوان حمایتگر تصمیمات لاریجانی بودند و اوج این همگرایی میان لاریجانی، اصلاح‌طلبان و دولت روحانی در ماجرای برجام دیده شد.

حالا لاریجانی چندسالی است که از سیاست کناره گرفته است اما به باور ناظران سیاسی و تحلیلگران او مرد بازنشستگی از سیاست نیست و همواره نشان داده است قابلیت وفق‌دادن خود با شرایط جدید را دارد و در این شرایط و با درنظر داشتن اوصاف شخصیتی لاریجانی ولو آنکه خبر ورودش به انتخابات را تکذیب کرده باشد، باید صبر کنیم و ببینیم که تا آخرین لحظه چه تصمیمی می‌گیرد.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها