در گفت‌وگو با «مهدی محمدی» بررسی شد

مدیریت اقتصادی با خبر درمانی؟

کد خبر: 1226536

آنچه مخالفان دولت خبر درمانی نامیده‌اند، به‌طور پیوسته یکی از عوامل تاثیرگذار بر شاخص‌های کوتاه‌مدت اقتصادی خرد و کلان است که نمونه آن را روزانه در بازارهای جهانی می‌بینیم.

مدیریت اقتصادی با خبر درمانی؟

گروه اقتصاد فردا: این روز‌ها در تضاد میان مخالفان و موافقان دولت بحث مذاکرات بسیار شنیده می‌شود، از یک‌سو مخالفان دولت مدعی‌اند که رئیسی توانایی حل بحران‌های سیاست خارجی را ندارد و خبر‌های این حوزه تنها نوعی خبر درمانی و برای تاثیرهای کوتاه‌مدت بر اقتصاد است، از سوی دیگر موافقین دولت چنین شرایطی را محصول بازی غرب می‌دانند. اما به‌واقع سوال اینجاست که دولت تا چه حد توانایی خبر درمانی از طریق سیاست خارجی را دارد و در صورت حل بحران‌های سیاست خارجی تا چه حد می‌تواند از نتایج سیاسی،اقتصادی و خبری آن استفاده کند. 

مهدی محمدی، کارشناس اقتصاد سیاسی، درباره نظر مخالفان و موافقان دولت درباره خبر درمانی خبرهای سیاست خارجی به فردا گفت: در هر دو جانب ماجرا،  گزاره‌های صحیحی وجود دارد.

 آنچه مخالفان دولت خبر درمانی نامیده‌اند، به‌طور پیوسته یکی از عوامل تاثیرگذار بر شاخص‌های کوتاه‌مدت اقتصادی خرد و کلان است که  نمونه آن را روزانه در بازارهای جهانی می‌بینیم. برای مثال با انفجار خطوط لوله نفت در فلان صادرکننده نفت ، بلافاصله قیمت جهانی نفت بالا می‌رود،  حتی  پیش از آنکه تغییر محسوسی در میزان عرضه نفت رخ دهد. پس اصل تاثیر اخبار بر شاخص‌های اقتصادی قابل کتمان نیست، اما  آنچه در میان‌مدت  بازارها را دچار تنش و نااطمینانی می‌کند، کذب بودن یا ماهیت متفاوت یک خبر است که در غیرازاین صورت ، خبر تاثیر پیشین خود در بازار را ازدست‌داده و مجددا انتظارات بلندمدت و میان‌مدت جای خود را از هیجانات آنی و آنچه خبر درمانی است باز پس می‌گیرد! اما در این مورد خاص تا امروز،  رصد اخبار مختلف از منابع گوناگون نشان می‌دهد گفتگوها و گشایش‌هایی درراه است، بااین‌حال  آیا این گفتگوها منجر به تاثیر بلندمدت خواهد شد؟برای قضاوت زود است. 

او در ادامه پیرامون توان دولت در استفاده از خبر درمانی برای تاثیر بر اقتصاد افزود: دولت رئیسی و هر دولت دیگری به‌واسطه  در اختیار داشتن رسانه‌های رسمی و غیررسمی گوناگون که مهم‌ترین آن صداوسیما است، توانایی دارد  با تمرکز بر هر موضوعی،  برای زمان کوتاهی تاثیرات مثبت و منفی بر روی بازارها داشته باشد، ولی ادامه  شرایط مثبت  بازار، مشروط به همخوانی اخبار با نتایج واقعی تصمیمات و گفتگوها است. 

محمدی در پایان درباره احتمال تاثیر موقت خبرهای مذاکرات بر اقتصاد در روزهای پیش رو گفت: در روزهای پیش رو درصورتی‌که خبرهای مثبت از سوی منابع معتبر دیگری به‌جز آکسیوس تایید شود به‌طورقطع آنچه حباب روانی ناشی از بی‌اعتمادی بازار به ایجاد گشایش بوده ، دچار ترک‌های جدی خواهد شد. 

  با توجه به موفقیت غیرمنتظره ایران در از سرگیری روابط با عربستان  که همراه با آزادی تعدادی از زندانیان دو تابعیتی بود؛ نشان داده شد عزم دولت سیزدهم برای سامان دادنِ حداقلی به سیاست خارجی جدی است و می تواند تاثیرات مثبتی بر اقتصاد داشته باشد.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها