ابوذر‌ندیمی در گفتگو فردا:

خروج محسن رضایی از دولت به نفع اوست

کد خبر: 1226868

ندیمی گفت: وجهه آقای رضایی حفظ نمی‌شد و وزیران خودشان را در مقابل ایشان پاسخگو نمی‌دیدند. بنظر من رفتن ایشان از معاونت اقتصادی بیشتر به نفعشان است.

خروج محسن رضایی از دولت به نفع اوست

گروه سیاست فردا: از خیلی قبل‌تر شایعاتی درباره خروج محسن رضایی از دولت و حتی مشارکت او در انتخابات‌های پیش رو به گوش می‌رسید. حالا که بالاخره رسما سمت معاونت اقتصادی ریاست جمهوری را واگذار کرده، نیز بیش از قبل شاهد گمانه‌زنی‌های انتخاباتی هستیم. دیگر محور گمانه‌زنی‌ها نیز درباره تاثیر خروج محسن رضایی از دولت بر عملکرد تیم اقتصادی است. در همین راستا برخی تصور می‌کنند که از این پس اختلافات تیم اقتصادی امام‌صادقی‌ها با دولت کاهش خواهد یافت. 

درباره همین موضوعات با ابوذر‌ندیمی، اقتصاددان و نماینده سابق مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم. او با اشاره به اینکه «همکاری در یک تیم اقتصادی یا در یک کابینه مستلزم چند سازگاری است» به «فردا» گفت: اولین سازگاری مربوط به سازگاری فکری است و یکنواختی باید بین اعضا وجود داشته باشد. دومین مسئله مربوط به عمل و اجراست، وقتی وزیر اقتصاد داریم، معاون اقتصادی مسئولیت هایش متفاوت است؛ بنابراین تفاوت معاون اقتصادی رئیس جمهور با دیگر معاونت‌هایش از نظر حوزه عمل و اختیار کاملا متفاوت است چون معاونت اقتصادی فاقد قدرت اجرایی است و فقط در حوزه سیاست گذاری مداخله می‌کند. 

وی افزود: سومین نکته نیز خود فرد است، مثلا در مورد آقای محسن رضایی ایشان از قبل مدعی بوده و چندین دوره طرح هایی برای انتخابات ریاست جمهوری بوده است. تفاوت‌های قابل توجهی نیز میان محسن رضایی و امام صادقی‌ها وجود دارد. با وجود معاول اول رئیس جمهور نیز تفاوت های بسیاری با معاونت ایشان در اقتصاد وجود داشت. این انتخاب از اول هم مسئله دار بود و چنین فردی را نمی‌توان با افراد اجرایی همکار کرد. وجهه آقای رضایی نیز حفظ نمی‌شد و وزیران خودشان را در مقابل ایشان پاسخگو نمی‌دیدند. بنظر من رفتن ایشان از معاونت اقتصادی بیشتر به نفعشان است.

ندیمی در ادامه نسبت به احتمال حضور رضایی در انتخابات افزود: عرصه انتخاباتی ایران با چند رویکرد جدید مواجه است. رویکردهای جدید رهبری در این زمینه نیز نشان می‌دهد که فضا باید رقابتی تر شود و مشارکت بدون رقابت فایده ندارد. انتخابات پیش رو مجلس نیز بنظر نمی‌رسد ایشان برنامه‌ای داشته باشد و هنوز از مقام خود استعفا نداده‌اند. احتمال حضور محسن رضایی در مجلس صفر است و جایگاه دبیری ایشان نیز جایگاه کمی نیست.

این نماینده پیشین مجلس همچنین درباره ی تاثیر کنار رفتن رضایی بر عملکرد دولت، گفت: محسن رضایی دو وجهه داشت. یک وجهه شخصی یک وجهه حقوقی که وجهه شخصی ایشان بیشتر شناخته شده بود. یک چهره شخصی که فرمانده سپاه بود و یک وجهه حقوقی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام کار می‌کرد. مخالفین آقای رضایی نیز از این سابقه نمی‌توانند گذر کنند. شاید عملکرد ایشان ضعف داشته باشد اما سابقه ایشان قابل انکار نیست. بنظر می‌آید جانشین ایشان در معاونت اقتصادی نیز سابقه فردی قابل توجهی داشته باشد. 

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها