ابوذر ندیمی در گفتگو با «فردا»:

مسئولیت قیمت ارز بر عهده دولت است/ کم تجربگی تیم اقتصادی دولت یکی از دلایل گرانی هاست

کد خبر: 1195209

ابوذر ندیمی گفت: باید بپذیریم 70 تا 80 درصد از عرضه ارز به دولت ارتباط دارد. نحوه تخصیص ارز به واردکننده و نحوه نظارت و توزیع آن هم مشخص است پس چیز پنهانی در این بین وجود ندارد.

مسئولیت قیمت ارز بر عهده دولت است/ کم تجربگی تیم اقتصادی دولت یکی از دلایل گرانی هاست

گروه سیاست سایت فردا: کارشناس علوم اقتصادی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی معتقد است قوه مجریه اصلی ترین نقش را در موضوع مواجهه با تورم بر عهده دارد و بر اساس وظیفه ذاتی خودش باید نسبت به اجرای صحیح این نقش تاثیرگذار باشد.

ابوذر ندیمی در گفت و گو با سایت «فردا» درباره تعلل دولت در مواجهه با تورم و گرانی گفت: «تفاوت قوه مجریه با سایر قوا این است که قوه مجریه باید نسبت به سایر دستگاهها و قوای کشور پیشتاز باشد همچنین بیش و پیش از سایر قوا اقدامات و عملیاتی اجرایی داشته باشد.دولت بر اساس قانون وظایف اجرایی خودش را بر عهده دارد و باید به وظیفه خودش نسبت به گرانی ارز و حوزه های دیگر به درستی عمل کند. مسئله این است که باید ببینیم اصلا دولت اینها را گران می داند؟ مثلا در بعضی از بخش ها مثل قیمت ارز خود دولت درآمد مستقیم دارد از محل فروش نفت و صادرات همچنین ارز صادر کنندگان را مدیریت و دریافت می کند و در مدیریت صرافی ها بیشترین نقش را دارد. بر این اساس نمی توانیم بگوییم دولت از این موضوع مطلع نیست. یا در خودرو نمی توان گفت دولت متوجه نیست چرا که خود دولت از این بخش سهم دارد و سود می برد. اقدام اخیر در حوزه واردات خودرو هم کار بسیار عجیبی بود آن هم در شرایطی که به تولید کنندگان اجازه واردات داده شد که در واقع رقابت بی مفهوم می شود و قیمت این خودروها هم نشان می دهد که برای طبقه متوسط به بالا در نظر گرفته شده و به سود طبق پایین نیست و به این طبقه کمکی نمی کند. بر این اساس باید بپذیریم در تمامی این حوزه ها دولت متوجه و مطلع هست اما در برخی موارد می بینیم که توجیه می کند. به اعتقاد من یکی از دلایل، کم تجربگی تیم اقتصادی دولت کنونی است. در نهایت آنچه مسلم است تورم، تحریم و رکود در نهایت ساخته دولت است و مردم در آن نقشی ندارند».

معاون پیشین وزارت صنایع در پاسخ به سوالی درباره تاثیر عوامل روانی بر افزایش قیمت ها اظهار کرد: «روانی بودن فضای موجود البته قابل انکار نیست و باید بپذیریم همیشه اقتصاد ما تابع نگاه به آینده بوده اما واقعا نگاه به آینده در اختیار چه کسی است؟ در خصوص دولت منتخب باید به این موضوع توجه داشته باشیم که شاخصه های مختلف ازجمله امید به آینده ، مسئله مهاجرت و اینگونه موارد پیامدهای روانی برای جامعه به همراه دارد. اقتصاد ما در چهار دهه گذشته تحت تاثیر اتفاقات ازجمله جنگ ، تحریم و ارزش پول قرار داشته و البته عدم تحقق برنامه های دولت ها یکی از موضوعات تاثیرگذار در این بخش بوده است. بدون تردید مجموعه این این عوامل به مردم مربوط نیست و جامعه همواره در انتظار حل این مشکلات است. طبیعتا مسائلی مثل تحریم یا تورم و گرانی های روزمره بار روانی به همراه دارد که در رفتارهای اقتصادی جامعه تاثیرگذار است. آنچه مسلم است کمتر کسی امید دارد که دولت بتواند این مشکلات را در کوتاه مدت رفع کند و در پی آن مباحثی مانند تورم، مسکن و مهاجرت طبیعتا در فضای روانی تاثیرگذار است. با این وجود تاثیرات روانی همه ماجرا نیست و ریشه آن هم اشخاص و مردم نیستن نظام ها دولت ها و سیاست ها در این موضوع اثرگذار هستند».

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره تفاوت قیمت دلار فردایی با دلار نیمایی یا تعیین قیمت ارز در کانال های تلگرامی و فضای مجازی گفت: «باید بپذیریم 70 تا 80 درصد از عرضه ارز به دولت ارتباط دارد. صادرات ما و واردات ما کاملا مشخص است. نحوه تخصیص ارز به وارد کننده و نحوه نظارت و توزیع آن هم مشخص است پس چیز پنهانی در این بین وجود ندارد. طبیعتا دلال و بازار ارز هم تاثیر خودش را بر قیمت می گذارد اما یکی از مشکلات نظام توزیع ماست. وقتی مردم بدون هیچ دلیلی برای خرید ارز تنها می توانند با یک کارت ملی به منظور خرید دلار اقدام کنند و اصطلاحا به دنبال کاسبی هستند این مسئله نشان می دهد نظام توزیع غلط است. نمی شود گفت قیمت گذاری به صورت خیابانی صورت می گیرد و این مسئله قابل پذیرش نیست. طبیعتا اولین قیمت پایه توسط نخستین فروشنده و خریدار تعیین می شود و اصلی ترین بخش قیمت گذاری است. دولت در صحنه فروش و عرضه ارز به صورت مستقیم یا غیر مستقیم حضور دارد پس تعیین قیمت ، توزیع و نظارت بر آن بر عهده دولت است و بر این اساس مسئولیت قیمت ارز نیز بر عهده خود دولت است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها