بن فرحان امروز در تهران

کد خبر: 1227791

وزیرخارجه عربستان به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات کشورمان امروز به تهران سفر خواهد کرد. این نخستین سفر مقام عالی رتبه سعودی به ایران پس از توافق تهران و ریاض است

بن فرحان امروز در تهران

بیش از سه ماه از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط می‌گذرد و به تازگی با سفر متقابل هیئت‌های فنی، بازگشایی سفارتخانه‌ها  نیز در ریاض انجام شده و در تهران در حال انجام است. اما در این میان هیچ کدام از مقامات عالی دو طرف سفری به کشور مقابل نداشتند. به نظر می‌رسد این که کدام کشور در این خصوص پیشقدم شود، خود به یک تابو تبدیل شده بود. به هر حال، بعد روانی و رسانه‌ای این مسئله برای دو طرف مهم است؛ این که وزیر خارجه ایران ابتدا به عربستان سفر کند یا همتای او ابتدا به ایران بیاید یا این که رئیس جمهور ایران ابتدا به عربستان سفر کند یا پادشاه عربستان به تهران بیاید. اهمیت مسئله به نوعی تلقی و تصور برد و باخت، حداقل در بعد رسانه‌ای برمی‌گردد که نخستین سفر از هر طرفی می‌تواند ایجاد کند؛ به این معنا که اگر ابتدا وزیر خارجه عربستان یا حتی پادشاه این کشور به تهران سفر کنند، چه بسا که نه بلکه حتما این گزاره در میان هواداران و رسانه های داخلی نزدیک به دولت ایران چه در داخل و چه در منطقه ترویج می شود که بالاخره عربستان در مقابل ایران کوتاه آمد و بعد از حدود یک دهه شاهد نخستین سفر یک مقام عالی این کشور به تهران هستیم. این تلقی اگرچه به یقین خوشایند عربستانی‌ها نیست اما امروز قرار است، اتفاق بیفتد.«فیصل بن فرحان» وزیرخارجه عربستان به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات ایران امروز  به تهران سفر خواهد کرد. برخی منابع خبری عربی اعلام کرده‌اند وزیر خارجه عربستان سعودی حامل پیامی از طرف ملک سلمان بن عبدالعزیز برای سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران است که به توسعه روابط دو کشور مربوط می‌شود.علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز سفر فیصل بن‌فرحان به تهران را تأیید کرد و گفت: او اقداماتی را در راستای گشایش سفارت انجام خواهد داد. پیش از این، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دایم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خرداد به طور رسمی بازگشایی شده است.علیرضا بیگدلی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه و حسن زرنگار ابرقویی، سرپرست سفارت ایران در ریاض در مراسم بازگشایی سفارت حضور داشتند.از سوی دیگر با توجه به گشایش سفارت ایران در ریاض، به نظر می‌رسد در این سفر نیز مقدمات بازگشایی سفارتخانه عربستان در ایران بررسی شود.

استقرار سفارت عربستان در یک هتل در تهران

 سفارت عربستان سعودی در تهران به طور موقت در هتل اسپیناس پالاس مستقر شده است.خبرنگار عصرایران از چند منبع آگاه کسب اطلاع کرد که سعودی ها یک طبقه هتل اسپیناس پالاس واقع در شمال غربی تهران (سعادت آباد) را برای طولانی مدت رزرو کرده اند.  دیپلمات های عربستان سعودی که از مدتی قبل به تهران آمده اند در این هتل مستقر شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند. مقامات سعودی می‌گویند ساختمان فعلی سفارت عربستان سعودی در منطقه نیاوران تهران، قابل استفاده نیست و به همین دلیل تا زمان تعیین تکلیف ساختمان، سفارت در هتل مستقر خواهد بود.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها